FRANCUSKA
LE NOUVEL OBSERVATEUR
28. V. 1998.
Neka druga veličina
Direktor lista Jean Daniel razgovarao je s francuskim ministrom
vanjskih poslova Hubertom Védrineom. U članku, između ostaloga,
stoji:
"Francuzi se teško mire s gubitkom statusa 'velesile". No, u
svijetu kojim dominira američka premoć, njihova država i dalje ima
sredstva za utjecanje na svjetske događaje, i dalje se čuje njezin
glas. Ali na drugi način: tako da je uvjerljivija, da manje
deklamira, da više pokazuje volju i da je realnija.
- Ako prihvaćate tvrdnju da se vanjska politika sastoji u tome da se
brane interesi Francuske u svijetu i da se brani njezin položaj,
onda morate brinuti i o osjećaju koji prevladava kod Francuza. A kod
Francuza ima mnogo više sumornosti i zabrinutosti nego u
Španjolskoj, Italiji i Velikoj Britaniji, i to treba povezati s
njihovim identitetom. Ne sumnja li sada Francuska u vlastiti
opstanak, kao države i kao nacije? I kako da se za nju oblikuje neka
voluntaristička politika ako ona misli da je ugrožava Europa,
nezaposlenost, miješanje kultura, globalizacija i
diskreditiranje politike?
= Ja mislim da se Francuska nalazi u stalnom preispitivanju već više
od stotinu godina. Već od 1870. godine? Teško je odrediti početak,
ali činjenica je da tu postoji smjenjivanje osjećaja nadmoći i
pomanjkanja vjere u sebe. Već dugo vremena prevladava nedostatak
vjere u vlastite snage i zabrinutost za budućnost. No, ako se bez
predrasuda pogleda na svijet oko nas, vidjet ćemo da je Francuska u
njemu dobro postavljena. Da budemo konkretniji: u svijetu ima 185
država (uzimam broj država koje su članice Ujedinjenih naroda).
Samo jedna država - SAD - dominira na svim područjima, i zato bih ja
najradije rekao da je to 'hipersila'. A Francuska se nalazi u
kategoriji država koje su odmah iza SAD-a. Je li to
obeshrabrujuće?
- Znamo što je to 'supersila', budući da je ta riječ povezana s
razdobljem hladnog rata. Kakvu vi razliku vidite kad rabite riječi
'super' i 'hiper'?
= Termin 'hipersila' označava, prema mojem mišljenju, činjenicu da
se ta američka hegemonija, da iskoristimo izraz koji rabi
Brzezinski, očituje u svim područjima: u gospodarstvu, trgovini,
tehnologiji, sposobnosti pronalaženja novih izuma, naoružavanju,
diplomaciji, jeziku, imageu, informatičkim tehnologijama. To sve
nije obuhvaćeno u riječi 'supersila', koja je previše usmjerena na
vojna pitanja, niti u klasičnom pojmu 'velika sila'.
- Kako Vi smještate Francusku u odnosu na tu hipersilu?
= Kao što sam rekao: u kategoriji odmah ispod toga, među 'silama'
koje imaju utjecaj na događaje u svijetu. To su države koje imaju
neke elemente velike sile, ali ne sve. Imaju vojne snage, ali nisu
gospodarske sile, ili imaju mjesto u UN-ovu Vijeću sigurnosti, ali
nisu dovoljno velike i nemaju veliki broj stanovnika, ili nemaju
razvijenu tehnologiju itd. Ali ipak imaju, izravno ili neizravno,
utjecaj na svjetske događaje. U tu bih kategoriju stavio države
poput Njemačke, Velike Britanije i države kao što su Rusija, Kina,
Japan i Indija. Dakle, tu je sedam država. Izvan ostaje onih 177
država.
- U tih 177 država stanje je jako različito. Teško je tu ne napraviti
neku razliku.
= Zaista je tako. Od tih 177 država, ima ih još dvadesetak ili
tridesetak koje imaju nekakav ograničeni utjecaj. Npr. Indonezija,
Brazil, Nigerija, Južnoafrička Republika, Meksiko, europske
države koje, budući da su članice Europske unije, imaju svoj glas u
zajedničkim europskim odlukama, a to pojačava njihov utjecaj, ili
pak države koje sudjeluju na sastancima skupine G-8. A Izrael je u
posebnoj kategoriji. Ostalih 140 država nisu nikakve sile, iako
imaju svoje mjesto u multilateralnim sustavima. Ali je i dalje
riječ o 177 država u svijetu koje imaju manji utjecaj od Francuske.
Stoga nema razloga, osim opsesivne nostalgije, da budemo
nezadovoljni ili namrgođeni. (...)
- Vrijedi li isto to i za Europu?
= Problem s Europom istodobno je i sličan i različit. Poslije rata
francuski su čelnici na Europu prebacili francuske ambicije. De
Gaulle je govorio Adenaueru: 'Njemačka u Europi ne može biti lider
zbog jasnih povijesnih razloga. A Francuska to ne može biti sama.
Ali to možemo biti zajedno". Ali, malo po malo, kako je Europa
uspijevala, kako se usavršavala i proširivala, postala je
zamršenija, postala plinski balon. Tako da sada ta Europa, koja je
bila zamišljena kao odgovor, kao element stabilnosti, nešto što će
povećati naš utjecaj na onim područjima gdje globalizacija ne bude
za nas povoljna, sada u nečijim očima izgleda kao nešto što smanjuje
naš utjecaj, neka vrst crne rupe koja guta nacionalni suverenitet i
identitet! A to je sasvim suprotno od istine.
- Proširivanje Europe pojačat će taj osjećaj frustracije. No, imamo
li mi mogućnost biranja?
= Proširivanje Europe pojačat će upravo taj osjećaj. S petnaest
država dobro vidimo da smo stigli do krajnjih granica djelotvornog
rada. Sa 25 ili 30 članica, Europa će se posve promijeniti. Odjednom
će neki, osobito u Francuskoj, odbiti prepustiti se paralizi te
europske građevine u koju smo uložili toliko napora u posljednjih
četrdeset godina. I imaju pravo. To je i stav francuske vlade.
Odgovor bi bile reforme ustanova koje Francuska zahtijeva prije
bilo kakvoga proširenja. Mi želimo da Europa bude uspješna, kako za
sadašnje članice, tako i za kandidate koji joj žele pristupiti.
- Mislite li da su u sadašnjem svijetu sve promjene automatski
nepovoljne za Francusku?
= Nema nikakve promjene, gospodarske, tehnološke, kulturne,
lingvističke, diplomatske, demokratske, pravne ili vojne koja bi
za nas sama po sebi odmah bila dobra. Pogledajte samo tu anglo-
američku eksploziju, njihov jezik postaje svjetski, pogledajte
samo budućnost Azije ili proširivanje svih ustanova u kojima mi
imamo ključni utjecaj: Vijeće sigurnosti, skupina G-8, Europska
unija. Ne postoji zaštićeni položaj, Olimp s kojega bismo mogli
izdavati svoje dekrete. Ali ja iz toga ne zaključujem da mi nemamo
mogućnosti da se tome odupremo, naprotiv, uvjeren sam u suprotno,
ali sve se mora braniti, osvajati i ponovno osvajati.
- Jesu li u tom položaju sve države ili samo Francuska?
= Ne postoji nikakva zavjera protiv Francuske! Ne, riječ je o općoj
situaciji (osim kad je riječ o SAD-u), ali sve te države tu
situaciju ne proživljavaju na isti način. Naravno, problem je
zamršeniji za velesile kao što je Francuska ili Velika Britanija,
koje žele očuvati svoje utjecaj u svijetu. Kina i Indija su u posve
drugačijoj situaciji. A naša vanjska politika to uzima u obzir.
(...)
- Čini se da je Francusku obuzela velika sumnjičavost, nakon
ujedinjenja Njemačke. A sve je veća danas kad smo svjedoci jačanja
njemačke industrije, osobito u području proizvodnje automobila.
Imamo li mi sve što treba za očuvanje djelotvornosti tog njemačko-
francuskog para, koji je pokretač stvaranja Europe?
= Shvaćamo li mi sada, konačno, da su Francuska i predsjednik
Mitterrand od ujedinjenja Njemačke činili ono što je trebalo
činiti, a najbolji je dokaz povijesna odluka o uvođenju zajedničke
valute, donijeta u prosincu 1989. godine u Strasbourgu, ključni
datum koji se ne spominje dovoljno? Okrenimo stranicu i zaboravimo
strahove! Njemačka je velika država. A i Francuska. Čega se bojimo?
Francusko-njemačke veze su nezamjenjive, i ne samo zbog
sentimentalnih razloga. Nijedan drugi europski par ne bi mogao
zamijeniti naše dvije države. To prije što Velika Britanija još
nije do kraja okrenuta Europi.
- Hoćete li, hoće li Francuska prihvatiti proširenje UN-ova Vijeća
sigurnosti?
= Ne bismo bili ozbiljni kad bismo osporavali nužnost reforme
Vijeća sigurnosti koje je stvoreno kao odraz stanja u svijetu 1945.
godine. Njemačka i Japan imaju svoje mjesto u njemu, ali se od njega
ne može načiniti Vijeće sjeverne polutke. Latinska Amerika,
Afrika, Azija i arapski svijet moraju imati svoje predstavnike u
njemu. Osim toga, kako bi ostalo djelotvorno, i kako UN ne bi postao
nova Liga naroda, Vijeće sigurnosti ni kojem slučaju ne smije
ukinuti mogućnost uporabe prava veta. Pod takvim uvjetima, njegova
je reforma moguća i poželjna.
- Francuska je mogla samo likovati zbog toga što joj pripisuju
zasluge za američku i UN-ovu odluku da se odustane od rata protiv
Iraka. No, čini se da u SAD-u nisu tako lijepo ocijenili francuski
doprinos, osobito u kongresu, i da to skupo namjeravaju naplatiti
svima koji su se zalagali za mir. Predbacuju nam da smo pridonijeli
skidanju krivice sa Sadama Huseina...
= Postoje dva aspekta u Vašem pitanju. S jedne strane, tu su naši
odnosi sa SAD-om. Osim toga, i tu treba razlikovati kongres od same
vlade. S druge strane, tu je način na koji nedavna iračka kriza i
reakcije u kongresu oslikavaju odnose naših dviju država. U
stvarnosti, kad je riječ o iračkoj krizi, francuski i američki stav
su u biti jednaki - riječ je o poštovanju UN-ovih rezolucija, ali se
razlikuju kad je riječ o metodama, a možda su i posve različiti kad
je riječ o rješenju problema, tj. treba li ili ne treba rabiti silu.
Ali, Francuska je dobro znala da bi bez američke prijetnje
diplomatsko rješenje imalo malo izgleda. Naprotiv, SAD se nije
opirao francuskim diplomatskim pokušajima, koji su vođeni posve
javno. Na kraju su se ta dva pristupa upotpunila. Možemo navesti i
neke druge primjere upotpunjavanja: na Kosovu, unutar kontaktne
skupine, u mirovnom procesu na Bliskom istoku, gdje Francuska već
mjesecima podupire napore Madeleine Albright. A na jednom drugom
planu, nedavno smo potpisali vrlo važan sporazum o aeronautičkoj
suradnji. A sastanak na vrhu Europa - SAD, 18. svibnja, donio je
prihvatljiv kompromis u vezi s trgovačkim vezama dviju strana
Atlantskog oceana. (...)"
290026 MET may 98
Najava događaja - fotografije - za utorak, 25. veljače
Najava - gospodarstvo - za utorak, 25. veljače
Najava događaja - sport - za utorak, 25. veljače
Najava događaja - kultura - za utorak, 25. veljače
Najava događaja - Hrvatska - za utorak, 25. veljače
Najava događaja - svijet - za utorak, 25. veljače
Šah - Prva pobjeda Zhongyi Tan
Francuska u zadnjim sekundama slomila BiH, Hrvatska uvjerljiva protiv Cipra
Macron: Mir ne smije značiti "predaju" Ukrajine
Mallorca do boda protiv Seville u sudačkoj nadoknadi