ŠVICARSKA
NEUE ZÜRCHER ZEITUNG
23. V. 1998.
Istočno pravoslavlje i nacionalizam
Veza između pravoslavne crkve i države bila je u Srbiji posebno
kobna, naglašava novinar.
"Kraj komunističke vladavine, a time i potiskivanja crkvenoga
života, označio je novi početak i za nacionalne pravoslavne crkve u
istočnoj Europi. Političke promjene donijele su vjerskim
zajednicama dugo priželjkivane slobode. U državama koje su
proizišle iz sloma Sovjetskoga Saveza i Jugoslavije i imaju danas
većinu pravoslavnih vjernika, crkvena obnova bila je popraćena
politički osjetljivim raspletanjem jurisdikcijskih ovlasti;
pitanje kome bi nakon proglašenja nezavisnosti trebale pripasti
nacionalne crkve, željne nezavisnosti, još je i danas predmet
žestokih kontroverzi. Važna pretpostavka za priznavanje potpune
crkvene nezavisnosti (autokefalnosti), koje izriče Ekumenski
patrijarh u Carigradu, prvi među patrijarsima svih pravoslavnih
crkava, stjecanje je državne nezavisnosti. Stoga je nakon XIX.
stoljeća i političkog osamostaljivanja balkanskih naroda, koji su
dotad bili pod osmanskom vladavinom, uslijedila i crkvena
nezavisnost, doduše uz vremenski odmak. Sukladno bizantinskoj
tradiciji, u istočnom su kršćanstvu crkva i država, religija i
nacija uspostavile tijesnu vezu.
U Ukrajini je nakon ostvarenja nezavisnosti pitanje jurisdikcije,
a time i odnosa s moskovskim patrijarhatom, postalo predmetom
žestoke svađe, koja je rezultirala višestrukom crkvenom podjelom.
Izbili su čak pravi sukobi oko crkvene imovine. Ogorčenu međusobnu
borbu crkvenih velikodostojnika zorno dočarava činjenica da je
sporazum o odbacivanju nasilja sklopljen tek 1997. No, prvi je
povod ipak dala država. Od tri paralelne pravoslavne crkve,
kanonskom je priznata samo ukrajinska pravoslavna crkva, koja je
podređena moskovskom patrijarhu i ima uporište u prvom redu u
ruskom stanovništvu u istočnoj Ukrajini. Od te se crkve odcijepila
ukrajinska pravoslavna crkva - kijevski patrijarhat, koja se opire
pokroviteljstvu moskovskog patrijarhata. Najveći broj pristaša ta
crkva ima u zapadnoj Ukrajini, gdje je otpor političkoj vladavini
Rusije bio i najjači. Načelo, po kojemu nakon političkog treba
uslijediti i crkveno oslobođenje, nedvojbeno je odgovaralo
nacionalno orijentiranim ukrajinskim političarima. Odcjepljenje
crkava odraz je političke podijeljenosti i društvene polarizacije
između zapadne i istočne Ukrajine.
Napori ukrajinske pravoslavne crkve - kijevskog patrijarhata,
usmjereni na priznanje autokefalnosti, pretrpjeli su prošle godine
težak poraz budući da je Ekumenski patrijarh - za razliku od slučaja
estonske pravoslavne crkve - odbio njezin zahtjev. Moskovski
patrijarhat žestoko odbija autokefalnost - i to ne samo iz
velikorusko-nacionalnih razloga. Naime, proteklih desetljeća
sovjetske vladavine veliki dio mladih svećenika i financijskih
sredstava ruske pravoslavne crkve potjecao je upravo iz Ukrajine.
Na čelu odcijepljene ukrajinske pravoslavne crkve nalazi se sporni
mitropolit Filaret kojega je moskovski Sveti Sinod ekskomunicirao.
Mitropolit Filaret suočava se optužbama da je za vrijeme sovjetske
vladavine surađivao s KGB-om i sudjelovao u rusifikaciji
ukrajinske crkve.
Sa sličnim se problemima suočava i srpski patrijarhat u Beogradu.
Makedonska pravoslavna crkva otela se srpskom tutorstvu i
proglasila autokefalnom već g. 1967., dakle davno prije raspada
bivše Jugoslavije - i to suprotno volji patrijarha srpske i grčke
crkve. Srpska pravoslavna crkva - baš kao i srpski nacionalisti - i
danas opovrgava postojanje makedonske nacije, smatrajući
Makedoniju svojim 'kanonskim teritorijem'. Doduše, Ekumenski je
patrijarh nakon ostvarenja državne nezavisnosti Makedonije
spreman priznati autokefalnost makedonske pravoslavne crkve -
doduše, tek nakon rješenja makedonsko-grčkog sukoba oko imena
makedonske države. I u pravoslavnoj crkvi Crne Gore, čije se
političko vodstvo sve jasnije ograđuje od Beograda, javljaju se
napori, usmjereni na crkveno odvajanje od srpskog patrijarhata.
Zbog tradicionalno tijesne isprepletenosti crkve, države i nacije
u pravoslavnom kulturnom krugu pravoslavne crkve nisu imune na
nacionalističko iskušenje s jedne i mistično uzvisivanje i
religiozno preuveličavanje vlastitog naroda s druge strane; u
najmanju ruku, posvuda se javljaju takve tendencije. Nacionalizam
je i u ruskom pravoslavlju jedan od najvećih problema. Nakon
raspada Sovjetskog Saveza stvoren je neprincipijelni savez između
komunista, ruskih nacionalista i nacionalno-domoljubnih crkvenih
snaga. U potrazi za novim identitetom Rusije, ovi posljednji
nadovezali su se na slavofilno i monarhističko intelektualno
naslijeđe XIX. stoljeća. Povratak vlastitim nacionalnim
korijenima i tradicijama povezan je s veličanjem predkomunističke
autokratske Rusije i obilježen protuzapadnom, protudemokratskom i
protusemitskom orijentacijom. Karakteristično je paušalno
odbijanje 'individualističkog', 'trulog', 'materijalističkog', i
'sekulariziranog' Zapada i njegovih duhovnih ideala - a time i
ekumene.
Tradiciji odana pravoslavna crkva oduvijek se suočavala s
teškoćama u procesu unutarcrkvene obnove. Nade u suočavanje s
vlastitom komunističkom prošlošću i u proces samoočišćenja,
ponikle nakon sloma komunističkih diktatura, nisu ispunjene gotovo
nigdje. Umjereni ruski biskupi i svećenici, koji su nakon preokreta
zahtijevali unutarcrkvenu obnovu i reforme, gurnuti su u pozadinu a
djelomično su čak i ušutkani. Na čelu rumunjske pravoslavne crkve
nalazi se i danas patrijarh Teoctist, kojega njegovi brojni
kritičari smatraju Ceausescuovim pomagačem. U bugarskoj
pravoslavnoj crkvi došlo je čak do shizme. Protivnici također
optužuju aktualnog patrijarha Maksima da je bio previše popustljiv
prema komunističkom režimu.
Doduše, ruska je crkva krajem osamdesetih godina doživjela
procvat; mnogi su se Rusi krstili, iako kasnije nisu istinski
sudjelovali u crkvenom životu. Broj krštenih uskoro je ponovno pao.
Posrijedi nije bila renesansa pravoslavlja u Rusiji već renesansa
opće pobožnosti i duhovnosti. Stoga ne čudi uspjeh - djelomice i
agresivnih - ponajprije protestantskih crkava i američkih sekta
baš kao ni učvršćivanje odbojnog stava biskupa i svećenika, koji
drže da ih je takav razvoj događaja doveo u slijepu ulicu. Osim
toga, bit pravoslavlja nije kateheza već sakralna i liturgijska
pobožnost. Duhovnici očekuju da će ljudi doći k njima a ne obrnuto.
Snažne nacionalističko-fundamentalističke tendencije javljaju se
i u grčkoj i u srpskoj pravoslavnoj crkvi. I u tim je crkvama
prosvjed usmjeren protiv utjecaja Zapada - u slučaju Grčke protiv
Europske unije i 'diktata' Bruxellesa. Posebno nesretnu vezu s
državom uspostavila je srpska pravoslavna crkva. Upravo je ona za
vrijeme osmanske vladavine bila čuvarica legenda i mitova, vezanih
uz bitku na Kosovu polju 1389., a time i uspomene na srednjovjekovno
srpsko carstvo.
Kasnije je poduprla političku instrumentalizaciju mita o izabranom
srpskom narodu. Pravoslavni biskupi bili su među najgorljivijim
zagovornicima velikosrpske države i duhovnim pretečama ratova u
Hrvatskoj i Bosni. Zaslijepljeni nacionalizmom, potpirivali su
etničku mržnju i odbijali mirovne planove. Još i danas - u suglasju
s političkim vodstvom - osuđuju čitav Zapad, iza čije politike
prema Balkanu slute urotu 'Latina' u inscenaciji Pape i Njemačke,
usmjerenu na razbijanje Srbije i pravoslavlja. Srpska pravoslavna
crkva smatra ratnog zločinca Karadžića narodnim junakom, a sud UN
političkim instrumentom Zapada za kažnjavanje srpskog naroda",
podsjeća novinar.
250106 MET may 98
Engleska: Manchester United - Southampton 3-1
Euroliga: Hezonja najbolji strijelac Reala u porazu
Više od 360 novinara diljem svijeta iza rešetaka krajem 2024. - istraživanje
Šah: Četvrta pobjeda Bogdana Lalića
SP rukometaši: Dan bez iznenađenja
Na splitskom Filozofskom fakultetu u petak nastava online
SP rukometaši: Rezultati (2)
Novi studentski prosvjed u Podgorici
Izraelski ministar prijeti ostavkom zbog sporazuma o prekidu vatre u Gazi
Španjolski kup: Dva gola Budimira, Osasuna izbacila branitelja naslova