PEKING, 20. svibnja (Hina) - U Kini bi, po procjenama uglednog ekonomiste iz Kineske akademije društvenih znanosti Hu Anganga, ove godine bez posla moglo ostati 13 do 15, a iduće godine između 15 i 18 milijuna ljudi.
PEKING, 20. svibnja (Hina) - U Kini bi, po procjenama uglednog
ekonomiste iz Kineske akademije društvenih znanosti Hu Anganga,
ove godine bez posla moglo ostati 13 do 15, a iduće godine između 15
i 18 milijuna ljudi.#L#
Govoreći na znanstvenom skupu u Hong Kongu, Hu je izjavio kako je
tijekom prošle godine u Kini bez posla ostalo između 11 i 13
milijuna zaposlenika, što je najveći broj zabilježen od osnutka
Narodne Republike Kine 1949. godine. Po njegovoj ocjeni, riječ je o
drugoj krizi zapošljavanja koju zemlja proživljava (prva je bila
početkom osamdesetih, kada se u gradove vratio velik broj ljudi
koji su u ranoj mladosti, za Maove "kulturne revolucije", poslani u
seoska područja "učiti od seljaka"), a za čije će rješavanje
trebati više godina i velika financijska sredstva.
Tvrdeći kako je nezaposlenost postala najistaknutiji gospodarski i
društveni problem današnje Kine, Hu Angang zapravo je ponovio
ocjenu koja se prošlih mjeseci, a posebice proteklih dana, u raznim
varijantama čula i u Pekingu, posebice tijekom održavanja radne
konferencije CK KP Kine i Državnog savjeta (vlade) posvećene
pitanju zapošljavanja.
U tranziciji kineskog gospodarstva od planskog prema tržišnome
pitanje reforme državnog sektora čini jednu od konstanti kineskog
političkog i gospodarskog života. U toj reformi, opreznoj i
polaganoj, da se slučajno ne zaljulja politički brod više nego
treba, Kina je na prošlogodišnjem partijskom kongresu jasnije i
snažnije krenula prema pluralizmu vlasništva. U njegovom se
prihvaćanju krije ideja o gospodarskom razvitku koji znači nova
radna mjesta, odnosno mogućnost preuzimanja zaposlenih iz državnog
sektora za čiju je reformu prijeko potrebno riješiti se tehnološkog
viška zaposlenih. Da bi se poduzeća mogla riješiti milijunskog
viška neproduktivnih zaposlenika država je prošlih godina ubrzano
izgrađivala novi sustav socijalne zaštite, čija je uloga, uz
ostalo, i amortizirati društvene potrese kakve velik broj
nezaposlenih lako može izazvati. Istodobno je također stvarala
mrežu organa čija je uloga pomoći onima bez posla da nađu novo
zaposlenje te poticala sve društvene organizacije da djelatno
priskoče u pomoć zaposlenicima u traženju novog posla ili im
pomognu u procesu prekvalifikacije.
Inzistirajući da se većini onih koji ostanu bez posla (premda ih se
formalno ne smatra nezaposlenima, već osobama na počeku, za vrijeme
kojeg im država daje naknadu u visini zajamčene minimalne plaće)
pronađe novo zaposlenje za manje od godinu dana, država u velikoj
mjeri računa na mogućnosti uslužnog sektora, za čiji razvitak
postoje goleme potrebe i goleme mogućnosti. Na državi je da pritom
svoju upravu natjera na djelotvornost primjerenu sadašnjim
potrebama i, primjerice, pojednostavi i ubrza proceduru za
izdavanje potrebnih dozvola poslodavcima koji bi morali imati i
lakši pristup kreditima i olakšicama kakve su, inače, predviđene za
poslovanje u državnom sektoru. Napokon, na državi je da građane,
koje je desetljećima uvjeravala u socijalnu jednakost, dokazujući
je time što su uglavnom svi raspolagali s jednako malo dobara, u
novonastalim uvjetima uvjeri da svi imaju jednaku šansu, pogotovu
ako se pritom sami snađu i sami osiguraju posao. Dovedeni u stanje
koje je još prije dva desetljeća bilo potpuno nezamislivo, jer je
država ne samo zapošljavala, već i jamčila doživotno zaposlenje,
mnogi teško podnose gubitak socijalne sigurnosti na kakvu su
navikli u prošlosti. To je upravo jedan od razloga da u uvjetima
naglog socijalnog raslojavanja rastući broj nezaposlenih
zabrinjava kao mogući element nestabilnosti društvenog sustava.
(Hina) mer ii
201113 MET may 98