FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

OBLJETNICA BERLINSKOG ZRAČNOG MOSTA

ZAGREB, 11. svibnja (Hina) - Na aerodromu Tempelhof u Berlinu u utorak 12. svibnja počet će obilježavanje 50. godišnjice Berlinskog zračnog mosta, jednog od nasveobuhvatnijih humanitarnih poduhvata nakon Drugog svjetskog rata.
ZAGREB, 11. svibnja (Hina) - Na aerodromu Tempelhof u Berlinu u utorak 12. svibnja počet će obilježavanje 50. godišnjice Berlinskog zračnog mosta, jednog od nasveobuhvatnijih humanitarnih poduhvata nakon Drugog svjetskog rata. #L# Raznim komemoracijama, izložbama i prigodnim svečanostima tijekom više od godine dana (12. svibnja 1998. - 27. kolovoza 1999.) oživljavat će se sjećanje na humanitarni zračni most kojim je u zapadni dio Berlina tijekom 462 dana prebačeno ukupno 2.326.406. tona pomoći. Nakon Drugog svjetskog rata Njemačka je bila podijeljena na četiri okupacijeske zone: američku, sovjetsku, britansku i francusku. Suradnja zapadnih zemalja i sovjetskih vlasti ubrzo je prestala i Amerikanci, Francuzi i Britanci odlučili su osnovati zasebnu njemačku vlast na područjima koje su oni nadzirali. Prvi korak u tome bila je monetarna reforma i uvođenje nove valute. Kako bi spriječio "prelijevanje" starih novčanica u svoj dio Njemačke, SSSR je zabranio zaustavljanje uz put svima koji prevoze robu i ljude iz zapadnog dijela Njemačke u Zapadni Berlin. Do zračne dostave pomoći u Berlin moralo je doći jer su sovjetske vlasti 24. lipnja 1949. godine zapriječile sav cestovni promet kojim su SAD, Francuska i Velika Britanija dopremali pomoć u Zapadni Berlin. Zračni most započeo je "s radom" dva dana kasnije, 26. lipnja. Pošto su "susjedi" Zapadnom Berlinu blokirali dopremu električne energije, jedan od prioriteta u dopremi bio je ugljen, kako bi se dva milijuna stanovnika u zapadnom dijelu grada moglo grijati tijekom predstojeće zime. Transportni zrakoplovi letjeli su iz zapadnog dijela Njemačke do Berlina kroz tri zračna koridora široka 20 milja a slijetali su na aerodrome Tempelhof i Tegel. Tijekom 462 dana zračnog mosta obavljeno je 278.228 letova, prebačeno je 2.326.406 tona materijala (od čega dvije trećine ugljena), a u nesrećama je poginulo 79 članova posade ztrakoplova. U početku su saveznici koristili zrakoplove C-47 (vojna verzija zrakoplova DC-3), a kad su vidjeli da im kapaciteti tih letjelica neće biti dovoljni za planiranih 4.500 tona tereta dnevno, angažirani su C-54 (DC-4) koji će do kraja trajanja berlinskog zračnog mosta ostati "glavna radna snaga" unatoč angažiranju određenog broja drugih letjelica. "Najzaposlenija" 24 sata bila su 15-16. travnja 1959. godine kada je u 1.398 letova prebačeno 12.940 tona - što je jednako kao 22 željezničke kompozicije sa po 50 vagona. SSSR je prekinuo kopnenu blokadu Zapadnog Berlina 12. svibnja 1949. godine, ali se zračni most nastavio do 30. rujna. U usporedbi sa zračnim mostom za Sarajevo, Berlinski zračni most trajao je kraće - humanitarni letovi za glavni grad BiH počeli su 3. srpnja 1992. a operacija je službeno proglašena završenom 9. siječnja 1996. Sarajevskim zračnim mostom prebačeno je ukupno 179.910 tona tereta, što predstavlja količinu koja je u proljeće 1949. mjesečno dopremana u Zapadni Berlin. Na zrakoplove koji su letjeli za Sarajevo vatra je sa zemlje otvarana najmanje 270 puta, dok je 3. rujna 1992. godine talijanski transportni zrakoplov G-222 srušen raketom pri čemu su poginula četiri člana posade. Unatoč učestalim provokacijama, sovjetski piloti vojni nikada nisu otvorili vatru na zrakoplove koji su prenosili teret za Zapadni Berlin. Svi zrakoplovci koji su poginuli tijekom trajanja Berlinskog zračnog mosta živote su izgubili u nesrećama koje su se dogodile zbog loših meteoroških prilika ili zbog nezgoda pri slijetanju. (Hina) sb rb 111246 MET may 98

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙