SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
17. IV. 1998.
Kosovo: deja vu Bosne
"S ministricom vanjskih poslova Madeleine Albright na čelu,
Clintonova vlada stalno tvrdi da u reagiranju na srpsko obrušavanje
na Kosovu 'nećemo ponoviti pogrješke iz prošlosti'. Ipak, ostavimo
li retoriku po strani, američki potezi malo se razlikuju od
reakcije Washingtona na događaje u Bosni od prije šest godina.
Umjesto primjene one vrste vodstva koja je na posljetku uspjela
dokrajčiti rat u Bosni, vlada ponavlja četiri temeljne pogrješke",
piše izvanredni profesor na studiju politologije sveučilišta u
Marylandu Ivo H. Daalder, koji je između 1995. i 1996. u Državnom
sigurnosnom vijeću sudjelovao u oblikovanju američke politike
prema Bosni.
Ključna zabluda - tada, kao i sada - jest ustrajanje na sporazumnom
djelovanju s našim europskim partnerima. S obzirom na duboke
razlike u gledištima unutar šestočlane kontaktne skupine, to vodi
politici najmanjeg zajedničkog nazivnika. Ako nas je Bosna ičemu
naučila, to je da podređivanje američke politike diktatima
savezničkog jedinstva prije vodi paralizi nego silovitoj akciji.
Kao drugo, metoda koju biramo danas, kao i 1992., gospodarske su
sankcije. Iako bi sankcije krhko srpsko gospodarstvo mogle gurnuti
preko ruba, kao instrument pritiska one imaju svojih nedostataka.
Ako ih provodi kontaktna skupina, sankcije pogađaju tržišna
gospodarstva u srpskom susjedstvu, a sva su ona već pretrpjela
ozbiljne gospodarske štete.
U isto vrijeme, djelotvornost sankcija zahtijeva spremnost
kontaktne skupine da ih u potpunosti provede. No tako američka
politika postaje taocem hirova Rusije i europskih saveznica, od
kojih većina ne dijeli washingtonsku ljutnju prema Miloševićevim
potezima ili nisu spremne podnijeti gospodarski udarac. Zaista,
neuspjeh kontaktne skupine u dogovaranju o novim sankcijama u Bosni
tipičan je za probleme koje američkoj politici donosi oslanjanje
isključivo na sankcije.
Treća je ključna pogrješka inzistiranje na uvjetovanju bilo kojega
političkog rješenja sukoba zadržavanjem teritorijalnog
integriteta Jugoslavije, dok jedna strana taj uvjet odbija.
Uostalom, nema ničeg čarobnog u jugoslavenskom teritoriju. On u
sadašnjoj konfiguraciji postoji tek od 1992. Mi smo ograničili
diplomatske odnose s Jugoslavijom. A ona nema svoje mjesto u UN-u
ili OESS-u.
Američkim bi interesima najbolje služila rezolucija koja bi ujedno
bila mirnodobska te bi promicala regionalnu stabilnost. To bi moglo
značiti neki oblik autonomije za Kosovo unutar Federativne
republike Jugoslavije - možda treću republiku, uz Srbiju i Crnu
Goru. A možda neovisnost nije najbolje rješenje, budući da bi mogla
prouzročiti slične zahtjeve albanske manjine u Makedoniiji. No
buduća autonomija, neovisnost ili podjela Kosova pitanje je koje
trebaju riješiti sukobljene strane (po mogućnosti uz posredovanje
Sjedinjenih Država ili kontaktne skupine), a ne outsideri.
Na posljetku, vlada ponavlja svoju staru bosansku pogrješku
namjerne neodređenosti o uporabi vojne sile. Viši vladini
dužnosnici kažu da 'nijedna mogućnost' nije isključena te su
izrazili spremnost 'uporabiti svako prikladno sredstvo koje nam je
na raspolaganju' da riješe taj problem. No nijedan dužnosnik nije
ponovio takozvano božićno upozorenje predsjednika Busha od kraja
1992., koje je navodno objasnilo da će 'u slučaju sukoba na Kosovu,
izazvanog srpskim potezima, Sjedinjene Države biti spremne
uporabiti vojnu silu protiv Srba na Kosovo te u samoj Srbiji.'
Nakon godina vojnih prijetnji izricanih u Bosni te neuspjeha da ih
se slijedi, vlada je na posljetku ponovno zadobila
vjerodostojnost, nakon bombardiranja bosanskih Srba 1995. Bilo bi
tragično protraćiti tu vjerodostojnost ponavljanjem prošlih
grješaka izricanja vojnih prijetnji bez bilo planova, bilo namjere
da ih se slijedi. Umjesto toga, vlada mora pojasniti uvjete u kojima
će vojne snage biti uporabljene. Mora se postaviti jasna granica -
primjerice, za ponovljeni masakr, poput onog koji je srpska
paravojna policija izvršila početkom ožujka.
Jasnoća o uporabi sile protiv Srbije također je potrebna kako bi
osigurali da korake koje bi mi i naše saveznice mogli poduzeti u
smislu postavljanja savezničkih vojnika duž albanske granice te
produženja vojne nazočnosti u Makedoniji, Beograd ne shvati kao
znak da smo zainteresirani samo za sprječavanje širenja sukoba, a
ne i za to što se događa na samom Kosovu.
Naša početna reakcija na srpske zločine u pokrajini Kosovo previše
je podsjećala na prethodne neuspjehe u Bosni. Vrijeme je da
pokažemo da smo u Bosni naučili lekciju te da djelotvoran odgovor na
neprihvatljivo ponašanje ne može biti ograničen samo na
gospodarske sankcije, već da mora uključivati i izvediv
diplomatski okvir te očiglednu spremnost na uporabu sile.
Ponajviše, to zahtijeva američko vodstvo i pokazivanjem spremnosti
na samostalnu akciju, umjesto pravljenjem kompromisa za volju
savezničkog jedinstva."
200009 MET apr 98
SVJETSKA TRŽIŠTA: Pad tehnološkog sektora pritisnuo Wall Street
Potpredsjednik Kine Han Zheng dolazi na Trumpovu inauguraciju
Pad aviona u Južnoj Koreji: Perje i krv pronađeni u oba motora zrakoplova - izvor
Netanyahuov ured potvrdio "sporazum o oslobađanju talaca"
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Rastući broj američkih dužnosnika traži odgodu zabrane TikToka
Katalonski zagovornici neovisnosti obnovili suradnju
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao
Najava događaja - svijet - za petak, 17. siječnja