ŠPANJOLSKA
EL PAIS
17. IV. 1998.
Moralna opasnost od Međunarodnoga monetarnog fonda
Guillermo de la Dehesa, potpredsjednik Centra za istraživanje
gospodarske politike (Center for Economic Policy Research), piše o
opravdanosti posezanja za kreditima Međunarodnoga monetarnog
fonda. U članku, između ostaloga, stoji:
"Tijekom posljednjih mjeseci čitali smo i slušali mnoge kritike
zbog paketa pomoći i intervencija Međunarodnoga monetarnog fonda
koje je pružio kao odgovor na azijsku financijsku krizu.
S jedne strane, radilo se, djelomice, o opravdanoj osudi nekih
političara i ekonomista bilo kakve intervencije Međunarodnoga
monetarnog fonda i međunarodne zajednice u pokušaju da se ublaži
kriza. To se konkretiziralo u tri vrste kritika, temeljenih na
poznatom argumentu slučaja i moralnog rizika. Ovo prvo odnosi se na
to da se uvijek kad se pokušava ublažiti učinke neke krize ili kako
bi se izbjegli gubici za ulagače koji se usuđuju posuđivati ili
ulagati u države koje trpe od financijske krize, na kraju, vrlo
brzo, stvori još jedna kriza, budući da će oni ulagati i u ostale
države s visokim rizikom ulaganja, očekujući da će Međunarodni
monetarni fond i tim državama dati pomoć. Drugim riječima, jedini
način da više ne bude kriza jest to da se sve one koji su njima
zahvaćeni ostavi da skupo plate svoje odluke i da to nikada ne
zaborave, ako krizu uspiju preživjeti, kako bi poslužili kao
primjer ostalima, a i zato da bi se kasnije ispravno procjenjivao
rizik. Stoga bi se moglo reći da je paket pomoći Meksiku iz 1995.
godine omogućio da banke i fondovi i dalje bez straha ulažu u Aziju
pa se tako stvorila druga kriza samo dvije godine kasnije.
Druga se kritika odnosi na problem prijenosa rente. Ne može se
koristiti novac poreznih obveznika kako bi se spasili od propasti
gospodarski čimbenici poput banaka, tvrtka, vlada itd. koji nisu
znali kako upravljati svojim sredstvima ili su, katkada, djelovali
izvan zakona.
Zapravo, svaki put kad posreduju države ili međunarodne
organizacije, riječ je o slučajevima kad je u opasnosti moral. Jer,
neki tu gube manje od drugih, pa tu obično postoji i nepravda, a neki
gospodarski čimbenici ne plaćaju, u cijelosti ili djelomice, svoje
krive procjene, svoje loše vođenje ili čak namjerno nezakonito
ponašanje, a to je zapravo poziv ostalima da se jednako vladaju.
Ali, moraju se uzeti u obzir i neka druga mišljenja koja mogu
opravdati takve intervencije zato što bi negativne posljedice
intervencije mogle ipak biti manje nego da intervencije nije bilo.
U prvom redu, teško je vlastima ili međunarodnim organizacijama
odustati od intervencije ako bi posljedice takve odluke mogle biti
ozbiljne ili nepredvidljive. Opći krah u državama na jugoistoku
Azije imao bi teške posljedice i za ostatak svijeta, gdje bi
uzrokovao veliko smanjenje trgovine zbog smanjenog uvoza iz tih
država, a sve bi doveo do recesije. Opći slom financijskih sustava u
toj regiji mogao bi teško pogoditi zapadne banke i izazvati velike
rizike u poslovanju i sustavu plaćanja, s nepredvidljivim
posljedicama. Kriza bi mogla za sobom povući i neke države Latinske
Amerike, srednju i istočnu Europu, a na taj bi način sigurno nastala
svjetska recesija. Zato su Europa i SAD prve poduprle operaciju
spašavanja, ne zbog brige za druge, nego zbog vlastitih interesa.
Drugo, Međunarodni monetarni fond intervenirao je samo tamo gdje su
to zahtijevale same države, u bezizlaznoj situaciji, i znajući da
je pomoć uvjetovana velikim političkim, gospodarskim i
financijskim ustupcima koji, u velikom broju slučajeva,
pretpostavljaju i pad vlade koja zahtijeva pomoć. A dužnici i
ulagači skupo su platili svoje riskantne odluke. Burzovni su
pokazatelji pali za 70 posto u usporedbi s dolarom, a eskontna stopa
izgubila je na vrijednosti za oko 40 posto, pa su strane banke
morale obnoviti svoje dugoročne kredite i kamate ispod cijena koje
vladaju na tržištu. Unatoč svemu tome, najviše su bile pogođene
ustanove sa sjedištem u krizom pogođenim državama.
Treća kritika, najviše protekcionistička i najmanje utemeljena,
kaže da se ne smije pomagati neprijatelju. Tako se vjeruje da će
azijske države, sa slabijim valutama, zahvaljujući ovoj pomoći u
budućnosti postati još jači konkurenti SAD-u i Europi i da će tamo
izazvati još veću nezaposlenost i pad gospodarskog rasta. (...)
Na kraju je Međunarodni monetarni fond prihvatio program zamišljen
kako bi države koje su zatražile njegovu pomoć što prije opet stekle
povjerenje u tržište kapitala. To neće biti lako, budući da se u toj
krizi strukturni i kulturalni problemi najdulje rješavaju. U
svakom slučaju, sljedeći će mjeseci pokazati je li gorki lijek bio
ispravno odabran ili nije, budući da će se tak tada moći usporediti
stupanj oporavka onih koji su ga uzeli i onih koji nisu, ili ga nisu
ni tražili".
200001 MET apr 98
NBA: Zubac upisao 10 koševa i 8 skokova
SVJETSKA TRŽIŠTA: Pad tehnološkog sektora pritisnuo Wall Street
Potpredsjednik Kine Han Zheng dolazi na Trumpovu inauguraciju
Pad aviona u Južnoj Koreji: Perje i krv pronađeni u oba motora zrakoplova - izvor
Netanyahuov ured potvrdio "sporazum o oslobađanju talaca"
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
Rastući broj američkih dužnosnika traži odgodu zabrane TikToka
Katalonski zagovornici neovisnosti obnovili suradnju
Španjolski kup: Real u četvrfinalu, Modrić igrao