OSJEĆAJA
ďiWś/out/conf/fmt/SEQNO.save
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
7. IV. 1998.
"Majka Terezija" kao prepoznatljiv simbol na Kosovu
Novinar ističe da je katolička crkva važan čimbenik društvenog
života na Kosovu.
"Nije lako naći tu adresu u starom dijelu Prištine. Odvojene od
širokih bulevara suvremenog središta, neke su uske ulice
preživjele opći plan u znaku socijalističke izgradnje. Njima se još
uvijek provlači miris orijenta: brojni prolaznici, lijevo i desno
trgovine i kiosci. Neki stariji ljudi nose tradicionalnu odjeću:
žene nose marame na glavama i široke ogrtače, a muškarci okrugle
kape. Nema pločica s natpisima ulica ni kućnih brojeva, pa se
posjetitelj mora raspitivati. Skupina momaka pripovijeda uz
povelike teškoće da se ovdje govori albanski te da ne razumiju
srpski. Muškarac srednje dobi odgovara švicarskom novinaru na
lošem francuskom; nekada je radio u Wallisu. Kod prve džamije
skreće se lijevo, a kod druge nastavlja ravno u usku, nepopločenu
uličicu. Tamo se nalazi ured 'Humanitarnog i dobrotvornog
udruženja majke Terezije'. Zaštitnica siromašnih danas je
vjerojatno najpoznatija Albanka. Njezino je ime na Kosovu preraslo
u prepoznatljivi simbol značajne humanitarne organizacije.
Udruženje majke Terezije preuzelo je u osnovi čitav sustav
socijalnog i zdravstvenog osiguranja albanskog stanovništva na
Kosovu. Brojke su goleme. Udruženje ima 44 centra i 632 podcentra u
gradovima i selima i ukupno 7000 dragovoljnih suradnika u čitavoj
pokrajini. Trenutačno više od 30 tisuća obitelji - 200 tisuća osoba
- redovito dobiva humanitarnu pomoć u obliku brašna, tjestenine,
ulja, soli, sapuna, sredstava za pranje i rabljene odjeće.
Humanitarna pomoć potječe iz priloga inozemnih humanitarnih
organizacija; učinkoviti sustav raspodjele i nepropusna kontrola
jamče da će humanitarna pomoć brzo dospjeti iz središnjeg skladišta
do ljudi kojima je potrebna. Potpredsjednik Jak Mita priopćuje da
su istraživanjima od kuće do kuće registrirani svi siromašni koji
su potom, ovisno o životnom standardu, podijeljeni na dvije
kategorije. Doduše, prilozi trenutačno ne dostaju za potrebite već
samo za kategoriju sasvim siromašnih u koju spadaju i starci,
invalidi i djeca ispod 6 godina. Zapravo bi redovitu pomoć po
Mitinim tvrdnjama trebalo dobivati dvostruko više ljudi - 60 tisuća
obitelji, odnosno 400 tisuća ljudi.
Osim toga, postoji i 80 ambulanata; g. 1996. tamo je medicinski
zbrinuto 740 tisuća pacijenata, prosječno 2700 dnevno. Već godinu
dana u Prištini postoji i posebno rodilište gdje je dosad
registrirano 3200 poroda. Mita tvrdi da mnoge Albanke zaziru od
poroda u državnim bolnicama jer strahuju od lošeg tretmana budući
da je zabilježen velik broj slučajeva mrtvorođene djece. Osim toga,
u državnim bolnicama treba u većini slučajeva plaćati visoko mito.
U ustanovama Udruženja majke Terezije njega i lijekovi uistinu su
besplatni: 400 liječnika i 600 medicinskih sestara rade bez
naknade, a materijal i lijekovi dolaze iz dragovoljnih priloga.
Budući da ne treba isplaćivati plaće ni materijal, Udruženje majke
Terezije nema proračun ni financijsku računicu. Usprkos tome, ono
je vjerojatno najvažnija i najdjelotvornija takozvana paralelna
institucija kosovskih Albanaca. Njegove aktivnosti zahvaćaju
velike dijelove stanovništva i udruženje je očito vrlo omiljeno
među svima. Nije slučajno osnovano baš 1990. - naime, te je godine
proglašena 'Republika Kosovo' nakon što je jugoslavenski
predsjednik Milošević prethodne godine ukinuo kosovsku
autonomiju.
Pritom pozornost privlači činjenica da su katolički krugovi
odigrali mjerodavnu ulogu u osnivanju udruženja majke Terezije.
Predsjednik udruženja je svećenik Lush Gjergji, službeni biograf
majke Terezije. Na zidu dvorane za sjednice iza džamije izvješena
je slika Pape. Doduše, udruženje po statutima nije ni vjersko ni
nacionalno orijentirano, ali je očito inspirirano katoličkim
duhom. Kakva je suradnja s islamskim autoritetima na Kosovu gdje je
stanovništvo pretežno islamske vjere? Mita tvrdi da nema problema.
Dvije ambulante majke Terezije nalaze se na području koje pripada
džamijama. Kosovski Albanci, muslimani, čine pak nedvojbenu većinu
dragovoljnih suradnika udruženja.
I na Kosovu vrijedi ono što je provjereno na drugim mjestima: ljubav
prema bližnjem dobra je misionarska metoda. Na Kosovu se katolička
institucija uspjela etablirati u muslimanskom okružju kao jedna od
nositeljica albanskoga nacionalnog osjećaja. Pritom valja uzeti u
obzir činjenicu da Katolička crkva na Kosovu - pa i u sjevernoj
Albaniji, gdje je navodno zabilježen veliki broj obraćenja na drugu
vjeru - ni u kom slučaju nema status stranog elementa. Naprotiv,
mnogi Albanci znaju da je njihova obitelj prije mnogo generacija
bila katolička. Jedan čovjek izjavljuje: 'Pod osmanskom vladavinom
postali smo muslimani, ali to je samo površina. U nutrini smo još
uvijek pomalo katolici'. No, jedna žena dodaje: 'Naša je vjera
albanska'", prenosi novinar na kraju reportaže.
080150 MET apr 98
Božinović: MUP je pokrenuo interne konzultacije o uporabi pirotehnike
Francuska: Katolička crkva poziva na istragu o seksualnim napadima poznatog opata
Potpisan Memorandum o suradnji Hrvatske i Izraela u pošti i komunikacijama
EBRD investirao u BiH lani 213 milijuna eura
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Senzacija u Wengenu, Von Allmen pobjednik superveleslaloma
Varaždin dobiva Regionalni centar za predinkubaciju u pametnoj industriji
Anušić: Hrvatska će moći odgovoriti zahtjevu od 3 posto BDP-a za obranu
MVEP i HND osudili Šešeljevu objavu dokumenata hrvatskih državljana na Informeru
Inflacija u EU ubrzala u prosincu, Hrvatska među zemljama s najvećim rastom cijena