ZAGREB, 1. travnja (Hina)- Josip Zeman će u svibnju predstaviti u Muzeju Mimara drugi dio svoga multimedijskoga projekta "Skulpture u pokretu". Tim projektom on je uspio sjediniti oblik, prostor, svjetlo te elektronsku glazbu u
dvadesetminutnoj videoprojekciji "poezije u svemiru". Hrvatski avangardni kipar Josip Zeman poznat je svjetskoj javnosti i kao dizajner te tvorac prvih naših mobila, "Rotirajući akt" i "Ptica raketa oblijeće obruč svijeta".
ZAGREB, 1. travnja (Hina)- Josip Zeman će u svibnju predstaviti u
Muzeju Mimara drugi dio svoga multimedijskoga projekta "Skulpture
u pokretu". Tim projektom on je uspio sjediniti oblik, prostor,
svjetlo te elektronsku glazbu u dvadesetminutnoj videoprojekciji
"poezije u svemiru". Hrvatski avangardni kipar Josip Zeman poznat
je svjetskoj javnosti i kao dizajner te tvorac prvih naših mobila,
"Rotirajući akt" i "Ptica raketa oblijeće obruč svijeta".#L#
Prvi dio multimedijskoga projekta bio je predstavljen 1994. u
Glipoteci u sklopu Petoga trijenala hrvatskoga kiparstva, a
obuhvatio je dva ciklusa njegova stvaralaštva od 1964. do
1992.,"Crne vizije" i "Vizije energije". Drugi dio Zemanova
multimedijskog projekta bit će predstavljen u povodu 50.
obljetnice njegove prve samostalne izložbe 1947. te će vremenski
obuhvatiti veliki dio njegova stvaralaštva.
Zemanov dvadesetminutni videofilm vodi publiku u neke druge
dimenzije jer njegove se skulpture rotiraju unutar statičkih
kadrova praćene elektronskom glazbom koju je autor skladao u
suradnji s Branimirom Sakačem. Glazba na svoj osebujan način prati
kretanje skulptura, prožima ih te prolazi i izvire iz njih dok
vješta autorova igra svjetla i sjene sugerira glatkoću metala i
jasnoću oblika.
Nikad se ne vraćajući natrag, Zeman u sadašnjoj fazi svoga
stvaralaštva eksperimentira s videom i kiparstvom te tako uspijeva
dobiti sasvim novu dimenziju svoga rada, tj. njegove skulpture
djeluju monumentalno u kontrastu sa svijetlom pozadinom. Prema
njegovim riječima najčešće pitanje publike nakon prve odgledane
projekcije bilo je - koliko su vam te skulpture stvarno velike?
Zeman je svoju vizionarsku priču straha i tjeskobe pred budućnošću
započeo još 1964. svemirskim oblicima ciklusa "Crne vizije" i
"Vizije energije", a i sadašnjim istraživanjem može se reći da je
ponovno dao jednu novu viziju budućnosti.
Umjetnost je uvijek najteže ispričati jer umjetničko djelo se ne
prepričava nego se doživljava pa tako i Zemanov drugi dio
multimedijskog projekta treba jednostavno pogledati i doživjeti.
O Josipu Zemanu svakako najviše govori njegovo stvaralaštvo. Tako
između ostaloga treba spomenuti da je taj veliki hrvatski kipar
uvršten u međunarodnu umjetničku bibliografiju "Who's who in
international art" te u brojne druge likovne edicije u zemlji i
svijetu.
Izlagao je među ostalim u SAD, Velikoj Britaniji, Japanu, Monte-
Carlu i pariškom Salonu nacija. Pariška izložba je Zemanu bila i
poslijednja međunarodna izložba. Po njegovim riječima nakon 1984.
prestaje se odazivati na pozive za međunarodne izložbe zbog
nemogućnosti podmirivanja visokih troškova prijevoza umjetnina.
Na upit o mogućim donacijama kaže da jednostavno više ne želi
tražiti sredstva jer ne zna od koga ih tražiti, a ni kako ih dobiti.
Izrazito skroman iako svjestan svoje umjetničke vrijednosti, Josip
Zeman se nakon 1984. okrenuo sebi i svome radu te je, kako kaže,
zadovoljan današnjim rezultatima premda je žalosno odbijati
međunarodne pozive.
Marina Putnik
(Hina) map il
011048 MET apr 98