PROBLEMA
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
28. III. 1998.
Sijevanje na južnom horizontu NATO-a
Lothar Ruehl, bivši državni tajnik u njemačkom ministarstvu
obrane, upozorava da bi NATO posebnu pozornost trebao obratiti
odnosima s Turskom.
"Sigurnosna politika atlantskih saveznika i dalje je nezaštićena
na europskim bokovima zapadnog obrambenog saveza i još nema logičan
koncept. Dok u Bruxellesu počinju uvodni radovi za još jedan 'Novi
strateški koncept' NATO-a, koji bi povodom 50-godišnjice NATO-a u
Washingtonu, u travnju 1999., trebao revidirati točno šest godina
star tekst iz studenog 1991., nesigurnost vezana uz politiku prema
istočnom dijelu Sredozemlja i prema Orijentu, nije otklonjena baš
kao ni ona vezana uz politiku prema sjeveroistoku Europe.
No, dok prilike na sjeveroistoku unatoč težnji baltičkih država za
ulaskom u NATO ne uvjetuju hitnost jer ne prijeti sukob s Rusijom,
'južni krizni luk', koji se proteže od središnje Azije, preko
Kavkaza i Srednjeg istoka sve dok Magreba, počeo je opasno sijevati
nad Sredozemljem. Ponovno prijeti opasnost eskalacije sukoba
između Turske i Grčke oko Cipra, koju je Zapad dugo zanemarivao, dok
na Bliskom istoku ponovno prijeti sukob između Izraela i arapskih
zemalja, a Irak na rubu područja pod nadležnošću NATO-a ostaje
čimbenikom rizika u Zaljevu, iako njegova vojna i gospodarska
sposobnost za ratovanje zasad još nije obnovljena. Iran je
nesigurna veličina u svakoj računici.
Američka politika inzistira na prilično bezizglednoj, ali bar
povremeno djelotvornoj, nepokretnoj strategiji 'double
containment' - dvostrukog okruživanja te dvije velike zemlje, koje
Washington tretira kao 'rogue states' ('zemlje-negativce'). No,
takva politika usmjerena na izolaciju, u slučaju Iraka oslonjena na
sankcije UN-a, opterećuje na zapadnoj strani u prvom redu NATO-ov
potporanj Tursku, koja je zbog trgovinskog embarga 1990./1991.
zabilježila gubitak od 3 milijarde dolara godišnje.
U mirovnom savezu bez izravne prijetnje i bez uobličene slike
vanjskog neprijatelja, takva je situacija, dosada nekompenzirana
turskom trgovinom s EU u okviru carinske unije, opasna. Tretirajući
Tursku kao 'europskog partnera' i nastojeći i dalje tu zemlju na
boku NATO-a držati na distanci prema EU, zapadna Europa proturječi
američkoj ocjeni strateških interesa SAD, NATO-a i same Europe.
Predsjednik Clinton više je puta upozoravao na moguće posljedice
otuđivanja Turske, spominjući i raspad saveza i naglašavajući da bi
takav razvoj događaja ugrozio sigurnost Europe na njezinu tada
ogoljelom jugoistočnom boku prema Srednjem istoku, ali ta se
upozorenja nisu dojmila vlada članica EU. Njegov posebni izaslanik
za Bosnu i Hercegovinu i kasnije za posredovanje u pregovorima o
Cipru Richard Holbrooke, javno je proglasio Tursku 'jednim od dva
glavna saveznika SAD u Europi', 'istaknutom državom na sva tri
strateška pravca: prema Zaljevu, prema Kavkazu i prema Balkanu'.
No, nakon početka sukoba na Cipru potkraj 1963., američka politika
u okviru NATO-a obično je tek uz velike napore uspijevala
dovršavati akutne krize; posljedične političke štete Amerika nije
uspijevala ograničiti.
Za konstruktivno posredovanje između Ankare i Atene nedostajale su
pretpostavke - između ostalog, i na samom Cipru. Doduše, Amerikanci
su uspijevali ispraviti vojnu dezorganizaciju na jugoistočnom boku
NATO-a, ali Atena i Ankara odbijale su obnoviti vojnu suradnju.
U Grčkoj je odavno izblijedila slika neprijatelja iz vremena
hladnoga rata i Varšavskog pakta s druge strane sjeverne granice,
one prema bugarskoj. Nakon raspada Varšavskog pakta grčka je
ljutnja očigledno usmjerena na mogućnost turske prijetnje, čiji je
politički temelj sukob na Egeju. Upravo ta situacija krije latentnu
opasnost uzajamnih provokacija.
Odnos Atena-Ankara i dalje je napet, kao što se pokazalo i tijekom
rata u Bosni: Grčka se opirala svakom navještaju važnije uloge
Turske na Balkanu, a takav stav obuhvatio je i odnose prema Bosni,
te u prvom redu prema Makedoniji i Albaniji, kao i potporu Srbiji u
borbi protiv međunarodnih sankcija. Usprkos NATO-ovoj režiji
'provedbe mira' u Bosni od svršetka 1995., jugoistočni bok NATO-a
na potezu od donjeg Balkana do Levanta politički je uzdrman i vojno
tek manjkavo uređen. Takvo stanje zrcali i u prosincu 1997.
dogovoreno privremeno rješenje o zapovjedništvu u regiji,
sastavljenoj od istočnog dijela NATO-ova područja na jugoistoku
Europe, po kojem je u Grčkoj i u Turskoj smješten po jedan podređeni
stožer za glavne stožere savezničkih snaga.
Američka vojna nazočnost i američki admiral u Napulju kao vrhovni
zapovjednik savezničkih snaga u jugoistočnoj Europi ublažavaju
suprotnosti. No, ponajprije Pariz, a odnedavno i Rim, tumače tu
'pax americanu' na jugoistočnom boku NATO-a, povezanu s
arbitražnim položajem SAD, kao tutorstvo. No, Italija u toj
kritičnoj točki vrhovnog zapovjedništva nad savezničkim snagama
ipak ne vodi zajedničku politiku s Francuskom budući da nitko ne
želi da položaj vrhovnog zapovjednika NATO-a u istočnom dijelu
Sredozemlja i na Jadranu preuzme francuski admiral.
Washington pak zastupa stajalište da je jedinstvo nacionalnog i
savezničkog zapovjedništva u toj regiji prijelaza na Bliski i
Srednji istok i u Crno more pretpostavka za američku reakciju u
slučaju krize i rata, i za slobodno raspolaganje NATO-ovim zračnim
uporištima u Turskoj i u operacijama izvan okvira NATO-a (kao za
vrijeme rata u Zaljevu 1990/1991.). No, te dvije pretpostavke nisu
više politički zajamčene: Turska pokušava kao regionalna sila
istupiti iz sjene Zapada i voditi vlastitu regionalnu vanjsku
politiku, neovisno o NATO-u. Odnosi s Bagdadom i Teheranom,
usmjereni na dobro susjedstvo i na trgovinu, ali i protiv kurdskog
nacionalizma, u suprotnosti su s vojno-tehničkom suradnjom s
Izraelom, korisnom za tursko naoružavanje, i s tursko-američko-
izraelskim zračnim i pomorskim manevrima, koji pružaju Turskoj
zapadni oslonac izvan okvira NATO-a. Već 1990/1991. tadašnji je
načelnik turskoga glavnog stožera prosvjedovao kod predsjednika
Oezala protiv sudjelovanja u ratu u Zaljevu i ustupanja uporišta za
američke zračne napade na Irak, pokretane s područja pod
mjerodavnošću NATO-a.
Iako su odnosi Turske s Iranom i Irakom i dalje obilježeni
nepovjerenjem te iako turske postrojbe povremeno upadaju na sjever
Iraka kako bi se tamo borile protiv Kurda, naziru se obrisi
alternativne turske vanjske i sigurnosne politike, koji slabe
jedinstvo NATO-ova jugoistočnoga boka - baš kao što se u Grčkoj
nazire alternativna vanjska i sigurnosna politika prema Balkanu i
prema Rusiji, usmjerena protiv Turske.
No, Amerika neće moći riješiti taj sukob bez pomoći zapadne Europe.
Nastavak kurdske pobune, koja je s obje strane tursko-iračke
granice proizvela prilike nalik ratnima, opterećuje odnose Turske
i Europe. Amerika bi hitno trebala posredovati kod Turske u pitanju
Kurda. No, uspjeh Amerikanaca bio je uvjetovan uspjelim
posredovanjem u Palestini i sporazumom između Washingtona i
Damaska. Konsolidacija NATO-ova jugoistočnog boka na Levantu
zahtijeva konsolidirano i mirno područje južno od turskih granica.
Time bi se omogućilo i lakše rješavanje ciparskog pitanja. Dakle,
svi su ti sukobi međusobno povezani. Njihovo rješavanje zahtijeva
usuglašavanje zapadne politike prema orijentu i izradu strategije
koja će nadići okvire NATO-a. Sjevernoatlantsko vijeće shvatilo je
to 1991., kao što pokazuje njegov 'Novi strateški koncept NATO-a',
koji je prihvaćen u studenom te godine i istaknuo je da su 'zemlje na
jugu Sredozemlja i na Srednjem istoku' krizna regija 'na periferiji
Europe'.
Otada je jugoistočni bok Europe i NATO-a strateški proširen preko
granica Sredozemlja i Crnog mora, i njegova politička skica prelazi
NATO-ovu granicu na jugu Europe i Turske. No, saveznici još nisu
izvukli prikladne konzekvencije iz te zemljopisne procjene rizika,
a širenje NATO-a na istok usredotočilo je politiku saveznika na
političkoj osovini istok-zapad, daleko od uočene nove perspektive
na strateškom pravcu jug-jugoistok. To prevladavajuće
kontinentalno usredotočavanje na srednju i istočnu Europu, koje je
1997. očitovano i u obliku posebnoga sigurnosnog partnerstva s
Rusijom i Ukrajinom, trebalo bi do sastanka na vrhu NATO-a u travnju
1999. biti korigirano novom perspektivnom prijetnje s juga.
Strateške vizije opasnosti i saveznička politika još se ne
poklapaju. Takve diskrepancije, koje u spomenutom slučaju očituju
i poznati problem 'neistodobnih' procesa, uvijek kriju u sebi
strateške rizike - i u defenzivi, ali ponajprije u preventivnim
planovima. To je istodobno razlog zainteresiranosti
južnoeuropskih članica NATO-a za proširenje zapadnog saveza na
jugoistok i za prijam Rumunjske i Slovenije, nakon kojih bi trebala
uslijediti Bugarska. Turska podupire tu inicijativu.
Otvorena kriza u odnosima Ankare i Bruxellesa, ali i Ankare i Bonna,
koji je prije smatran zagovornikom Turske u Europi, a nedavno je
proglašen prikrivenim, konspirativnim neprijateljem turskih
interesa, tek je vršak ledenoga brijega što se tiče odnosa Turske i
Europe. Doduše, iz obzira prema Washingtonu, Yilmazova vlada ne
prikazuje otvoreno problem savezničke politike, očitovan u
očiglednoj suprotnosti turskih i europskih interesa, kao
alternativu između Europe i Orijenta. No, najviši turski časnici
upozorili su u Bruxellesu da bi nastavak politike EU, obilježen
potiskivanjem Turske u drugi plan i privilegiranjem Grčke,
uključujući grčku vlast nad Ciprom, mogao imati negativne
posljedice i za NATO.
Prijam Cipra bez pristanka Turske i ustavom osigurane ravnopravne
suradnje turskih Ciprana s otočanima grčke nacionalnosti
rezultirao bi općom revizijom turske politike prema Europi,
uključujući i savezničku politiku u NATO-u. Najavljena dostava
ruskih protuzračnih raketa Cipru, čiji bi doseg omogućio otoku
pokrivanje obalnog pojasa jugozapadne Anadolije, neće biti
tolerirana već će uslijediti odgovor u obliku napada, usmjerenih na
razaranje takvih sustava i njihovih položaja. Nikakva prijetnja
NATO-partnera - čitaj: Amerikanaca - neće ovaj puta odvratiti
Tursku od takva odgovora, naglasila je Ankara.
Turski glavni stožer zna da su SAD upućene na tursku potporu u
budućem sukobu s Irakom, kao što su bile ovisne i 1991. pri zračnim
napadima na sjever Iraka - to više što saudijska i ostala arapska
zračna uporišta u Zaljevu neće biti stavljena na raspolaganje za
zračne operacije protiv Iraka. Ankara je stoga upozorile SAD da ne
potiče eskalaciju još uvijek pasivnog vojnog sukoba s Irakom u
Zaljevu - posebno zato što Turska već godinama nastoji izboriti
ukidanje gospodarskih sankcija protiv Iraka i prekid politike
'dvostrukog opkoljavanja'. To je istodobno razlog turskog
posredničkog doprinosa u nedavnoj akutnoj krizi u Bagdadu i razlog
američkog političkog obzira prema Ankari u sukobu s Kurdima i u
pitanju vojnih upada u sjeverni Irak radi uništavanja tamošnjih
turskih gerilskih baza PPK.
Buduće nove zadaće NATO-a - 'prevencija' i 'borba protiv širenja
atomskog naoružanja' - popraćene upotrebom vojnih, špijunskih i
policijskih sredstava u kriznim regijama, imaju snažno izražen
politički profil u odnosu prema Orijentu: naime, takve bi akcije
bile usmjerene protiv izvaneuropskih zemalja - većinom onih
muslimanske vjere. Već je stoga isključena mogućnost NATO-ovih
akcija preko granica područja pod njegovom mjerodavnošću, a u obzir
dolaze samo koalicije između NATO-partnera i ostalih država,
spremnih na suradnju, kao u slučaju Bosne", zaključuje Lothar
Ruehl.
310333 MET mar 98
SVJETSKA TRŽIŠTA: Azijski ulagači oprezni, u fokusu kineski BDP
Koprivnica asistentima u nastavi omogućuje nadstandard
HAK: Predmet na A6 između Grobnika i čvora Ošrovica
DHMZ: Na Jadranu te u unutrašnjosti Dalmacije i Istre sunčano
SKV: Svijet uz kavu
NBA: Zubac upisao 10 koševa i 8 skokova
SVJETSKA TRŽIŠTA: Pad tehnološkog sektora pritisnuo Wall Street
Potpredsjednik Kine Han Zheng dolazi na Trumpovu inauguraciju
Pad aviona u Južnoj Koreji: Perje i krv pronađeni u oba motora zrakoplova - izvor
Netanyahuov ured potvrdio "sporazum o oslobađanju talaca"