FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ZAŠTO NIJE OSNOVANO VIJEĆE ZA PROVJERU TAJNOSTI?

ZAGREB, 25. ožujka (Hina) - Dva bitna zakona za novinarski posao - Zakon o javnom priopćavanju i Zakon o zaštiti tajnosti podataka doneseni su potkraj 1996. Prvim je zajamčena sloboda javnog priopćavanja, a određena su i prava novinara na slobodu izvješćivanja i pristupa informaciji. To pravo može biti ograničeno samo jačim pravima drugih osoba kao što je, primjerice, pravo građana na zaštitu privatnosti, ili pak ako se radi o zakonom ili drugim propisom utvrđenoj državnoj ili vojnoj tajni.
ZAGREB, 25. ožujka (Hina) - Dva bitna zakona za novinarski posao - Zakon o javnom priopćavanju i Zakon o zaštiti tajnosti podataka doneseni su potkraj 1996. Prvim je zajamčena sloboda javnog priopćavanja, a određena su i prava novinara na slobodu izvješćivanja i pristupa informaciji. To pravo može biti ograničeno samo jačim pravima drugih osoba kao što je, primjerice, pravo građana na zaštitu privatnosti, ili pak ako se radi o zakonom ili drugim propisom utvrđenoj državnoj ili vojnoj tajni. #L# Novinari su radi izvješćivanja javnosti svakodnevno u potrazi za informacijama, a među njima mnoštvo je onih, nazovimo ih svakodnevnih, jednostavnih koje ne nose oznake vojna, državna ili poslovna tajna. Ali i za te 'obične svakodnevne informacije' novinari kod ovlaštenih osoba moraju inzistirati satima, danima, a nerijetko nakon nekog vremena i odustanu. U tim situacijama vjerojatno se većina sjeti dvaju spomenutih zakona u kojima pojedine odredbe govore i o pravima novinara, odnosno što im je u tom slučaju činiti. Tako u članku 5. Zakona o javnom priopćavanju uz ostalo stoji da je ovlaštena osoba u tijelu javne vlasti dužna u primjerenom roku dati informaciju, odnosno da je uopće neće dati ako je ona zakonom ili drugim propisom utvrđena državnom ili vojnom tajnom. Ovlaštena osoba mora pisano ili usmeno obrazložiti razloge odbijanja. U tom slučaju novinar ima pravo podnijeti žalbu tijelu određenom posebnim zakonom, piše u članku 5. Zakona o javnom priopćavanju. Čitajući taj članak, odmah se nameće pitanje - koji je to primjereni rok u kojemu je ovlaštena osoba dužna dati informaciju ili pak obrazložiti razloge odbijanja. Ni nakon pomnog iščitavanja Zakona, to se ipak ne može utvrditi. Drugo pitanje koje se nameće jest kojemu se tijelu novinar može žaliti. Upućeniji kolege reći će da je riječ o Vijeću za provjeru tajnosti, čiji je osnutak i rad uređen drugim zakonom, spomenutim na početku teksta - Zakonom o zaštiti tajnosti podataka. I zaista, u tom zakonu stoji da je to Vijeće savjetodavno tijelo hrvatskoga Sabora koje na zahtjev novinara i po vlastitoj odluci provjerava kod ovlaštenih je li određeni podatak utvrđen državnom, vojnom ili službenom tajnom i znači li njegovo objavljivanje kršenje Zakona. Utvrđeno je da će Vijeće o tim pitanjima izdavati obavijesti, ali i da one nisu obvezujuće. Pretpostavlja se da nisu obvezujuće za ovlaštena tijela. Vijeće bi, kako kaže Zakon, trebalo imati sedam članova koje imenuje Zastupnički dom Sabora, s tim da se tri člana imenuju iz sredstava javnog priopćavanja. Zakon je jasan, ali provjera kod predstavnika zakonodavne i izvršne vlasti pokazala je da od donošenja Zakona do danas Vijeće nije osnovano. Postavlja se pitanje zašto. Ni u Ministarstvu pravosuđa, ni kod visokih dužnosnika Hrvatskoga državnog sabora, ni kod stručnih službi hrvatske Vlade nema odgovora. Takav nedostatak odgovora na novinarske upite, koji se uglavnom odnose na svakodnevne obične informacije, razlog je i ovomu tekstu. Kako je temeljna zadaća Vijeća provjera - na zahtjev novinara - je li nešto državna, vojna ili poslovna tajna, ostaje dvojba kome se novinar može žaliti ako ne dobije 'običnu svakodnevnu informaciju', dakle onu koja nije neka zakonom ili propisom utvrđena tajna. Uistinu, Zakon o tajnosti podataka ovlaštenim osobama daje pravo da uskrate informaciju. Propisano je da obavijesti Vijeća koje utvrđuje je li nešto ili nije državna tajna nisu obvezujuće. Može se također zaključiti da ovlaštene osobe ne moraju novinarima davati informacije ako to ne žele. Zakon ih na to ne prisiljava. Međutim, postoji opasnost od "skrivanja" i onih informacija koje ne nose oznake vojne, državne ili neke druge tajne. Nedostatak u javnosti službenih i promptnih informacija često rezultira "poplavom" onih netočnih i nepotpunih koje na kraju nikome ne koriste. Kako bi se to izbjeglo, možda bi bilo dobro pozvati ovlaštene osobe da odustanu od "skrivanja" informacija, pozivajući se na zakonsku mogućnost, ili se, pak, opravdavajući (pre)zaposlenošću. Bilo bi korisno da - kad god to mogu - u primjerenom roku informacije stave na uvid javnosti. Većina je hrvatskih zakona vrlo kvalitetna, ali događalo se da "zapinje" njihova provedba. Tako je, čini se, i sa Zakonom o zaštiti tajnosti podataka, odnosno osnutkom Vijeća za provjeru tajnosti. Smiljana Škugor-Hrnčević (Hina) sšh db 250820 MET mar 98

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙