GLAS AMERIKE - VOA
23. III. 1998.
Bojan Klima izvješćuje o Hrvatskim danima na Capitol Hillu:
U Washingtonu se nastavljaju Hrvatski dani na Capitol Hillu,
manifestacija koju organizira Američko-hrvatska udruga,
lobistička organizacija koja u Sjedinjenim Državama zastupa
interese hrvatske zajednice. Danas je izaslanstvo te organizacije
posjetilo Bijelu kuću, gdje su se hrvatski lobisti susreli s
Robertom Gelbardom, posebnim američkim izaslanikom za Balkan.
Sastanak se održao u slikovitoj dvorani Indian Treaty Room, gdje su
u drugoj polovici 19. stoljeća potpisani neki od najvažnijih
sporazuma između indijanskih plemena i američke vlade. Robert
Gelbard je američko-hrvatske odnose opisao kao "vrlo bliske", te
izjavio da Sjedinjene Države čine "sve što je moguće kako bi
Republika Hrvatska što prije postala dio zapadnih političkih,
gospodarskih i vojnih integracija".
U okviru tih napora je i posjet gospodina Gelbarda Hrvatskoj, ovaj
vikend, kada će američko izaslanstvo hrvatskoj vladi predstaviti
plan hrvatskog ulaska u program Partnerstvo za mir. "Ako se točke iz
ovog plana ispune, ne postoje razlozi zbog kojih Republika Hrvatska
ne bi mogla postati članicom Partnerstva za mir do kraja ove ili
početka sljedeće godine" - rekao je gospodin Gelbard. On se također
založio da Hrvatska postane dio SECI-a, Južnoeuropske gospodarske
inicijative. "Znam da se Hrvatska tome opire, ali od geografije se
ne može pobjeći", rekao je gospodin Gelbard dodavši da smatra da bi
"članstvo u toj asocijaciji Hrvatskoj samo pomoglo".
Robert Gelbard: "Pritisak vršimo na sve tri strane, a ne samo na
Hrvatsku"
Veleposlanik Gelbard se u svom govoru posebno osvrnuo na tri teme:
situaciju u Podunavlju, povratak izbjeglica te odnose u Federaciji
Bosne i Hercegovine. U svezi sa situacijom u Podunavlju rekao je da
ce se uskoro održati donatorska konferencija gdje će se prikupiti
novac za obnovu tog područja. Istaknuo je i značaj povratka svih
izbjeglica. Upitan zbog čega se glede toga vrši pritisak samo na
Hrvatsku, veleposlanik Gelbard je odgovorio: "To nije točno.
Pritisak se vrši na sve tri strane. Upiranjem prsta u Srbe ili
Bošnjake - koji također usporavaju taj proces - ništa se neće
postići. Svaka strana mora ispuniti svoj dio obveza." Glede odnosa
u Federaciji Bosne i Hercegovine, veleposlanik Gelbard je naglasio
da američka vlada znatan pritisak vrši i na bošnjačku stranu,
pogotovo kada se radi o povratku izbjeglica u Sarajevo i središnju
Bosnu. "U nekoliko smo navrata rekli gospodinu Izetbegoviću i
Ganiću da se više ne bi smjeli "omatati plaštem žrtve",
misleći da će im Amerika tolerirati ono što ne tolerira drugim
dvjema zajednicama" - izjavio je Robert Gelbard.
Razlika izmedju rijeci i djela
Govoreci o mogućem članstvu Hrvatske u Svjetskoj trgovinskoj
organizaciji, gospodin Gelbardt je izjavio da se "najprije treba
ustaliti granični režim na njezinim južnim granicama", misleći
očito na granicu prema Bosni i Hercegovini. Glede luke Ploče, rekao
je da Republika Hrvatska mora ispuniti svoje obveze iz
Washingtonskog sporazuma, u kojem se navodi da će Hrvatska na 99
godina iznajmiti tu luku Bosni i Hercegovini. U svezi s nekoliko
pitanja, Robert Gelbard je izjavio da je američka vlada
"razočarana" ponašanjem hrvatske vlade. "Na riječima, hrvatski su
dužnosnici uvijek suglasni s nama, uvijek kažu prave stvari, ali
kada treba provesti dogovoreno, to nisu spremni učiniti" - rekao je
hrvatskim lobistima Robert Gelbard, američki izaslanik za Balkan.
Frank Brozovich: "Kriterij za ulaz u zapadne integracije ponekad
nisu u skladu s hrvatskim drzavnim interesima"
Nakon susreta s Robertom Gelbardom, Frank Brozovich, počasni
predsjednik Američko-hrvatske udruge, komentira riječi američkog
dužnosnika. "Gospodin Gelbard govori o kriterijima za prijam u
zapadne integracije. O tome nam američki dužnosnici govore svake
godine, kad dođemo u Washington. Siguran sam da hrvatska vlada
nastoji udovoljiti tim kriterijima, ali je problem u tome što ti
kriteriji ponekad nisu u skladu s hrvatskim državnim interesima.
Američka gospodarska inicijativa za jugoistočnu Europu, SECI, je
za to najbolji primjer. Zagreb se često nalazi izmedu čekića i
nakovnja. U govoru gospodina Gelbarda sam zamijetio samo jednu
novinu: bio je oštriji prema Bošnjacima i nije okrivljavao jedino
Hrvate i Srbe za probleme u primjeni bosanskog mirovnog procesa.
Jedino ako američka vlada nastavi s pritiskom na bošnjačku stranu,
bit će moguć napredak u primjeni daytonskog sporazuma".
(VOA)
BRITANSKI RADIO-BBC
23. III. 1998.
U britanskom ministarstvu vanjskih poslova, Foreign Officeu u
Londonu, hrvatski ministar vanjskih poslova Mate Granić razgovarao
je danas s predstavnicima europske trojke, kojoj je na čelu bio
britanski ministar vanjskih poslova Robin Cook, čija zemlja sada
predsjeda unijom, te u kojoj su još austrijski šef diplomacije
Wolfgang Schüssel i luksemburška državna tajnica Lydie Err. Nakon
toga ministar Granić je u austrijskom veleposlanstvu odvojeno
razgovarao s ministrom Schüsselom, nakon čega se sastao i s odborom
bitanskog parlamenta za vanjsku politiku. Posjet ministra Granića
i hrvatskog veleposlanstva pratio je Pjer Šimunović.
"Za te današnje susrete hrvatski diplomatski izvori nisu tajili da
će razgovori biti tvrdi, posebno jer se očekivalo da im glavni ton
dade britanski ministar Robin Cook. On je u posljednje vrijeme
izišao s više oštrih izjava na račun Hrvatske, a od čega će pak
odudarati stavovi njemačkog i francuskog ministra vanjskih poslova
Kinkela i Vedrinea. Pozitivni tonovi nedavnih zagrebačkih
razgovora s Kinkelom i Vedrineom u hrvatskom su izaslanstvu
pojačali osjetljivi pregovarački položaj u Londonu. Njemački i
francuski ministar bili su potvrdili da će se kod svojih partnera u
uniji založiti u prilog unaprjeđivanju odnosa s Hrvatskom.
Hrvatski diplomatski izvori priznali su kako problemi u odnosima
Hrvatske i Europske unije postoje, a londonski razgovori shvaćeni
su kao prilika da se o njima otvoreno i ozbiljno porazgovara. U
svome priopćenju u ime Europske unije Robin Cook je istakao kako je
Hrvatska upozorena da se neće primaći uniji ako ne pokaže jasnu i
trajnu privrženost Daytonskom i Erdutskom sporazumu, etničkoj
pomirbi i demokratskoj reformi. Od Hrvatske kojoj unija, kako se
napominje, želi pomoći da ostvari svoje težnje, da se integrira u
europske institucije, unija očekuje da djeluje brzo kako bi
ispunila njezina očekivanja. Ministar Cook je ministru Graniću
predao detaljni spisak koraka koje Hrvatska u tom smislu treba
poduzeti. Idućega mjeseca ministri vanjskih poslova unije odlučuju
zavrjeđuje li Hrvatska da se s njome dalje razvijaju odnosi, kako se
navodi u priopćenju Foreign Officea. Ministar Granić, ističući
kako su razgovori bili sadržajni i duboki, ovako ocjenjuje sastanak
s trojkom.
= Sastanak je bio otvoren, konstruktivan i u vrlo dobroj atmosferi.
Najprije su razjašnjeni nesporazumi oko prijama europske trojke
kod predsjednika Tuđmana te govora presjednika Tuđmana na IV.
saboru HDZ-a. Nakon toga razgovaralo se o svim bitnim pitanjima
odnosa Republike Hrvatske i Europske unije, posebno što se tiče
situacije u hrvatskom Podunavlju, zatim dvosmjernog povratka
prognanika i izbjeglica te o mirovnom procesu u Bosni i
Hercegovini. Dotaknuta su još neka pitanja, kao pitanje medija,
ključne teme o približavanju Hrvatske Europskoj uniji.
- Može li se očekivati da se taj proces približavanja sada ubrza?
= Može se očekivati, jasno uz čvrsto, s jedne i druge strane,
ispunjavanje obaveza. S hrvatske strane to znači za Podunavlje da
se one mjere koje je Vlada donijela zaista potpuno provode. To je
pitanje dvosmjernog povratka prognanika te nesigurnost u hrvatskom
Podunavlju, Zakon o amnestiji i kohabitaciji i, jasno, da se riješi
pitanje za privremeno preuzimanje imovine i stanovanja. Što se tiče
Bosne i Hercegovine, mi smo najavili pregovore koji se već vode, u
potpisivanju sporazuma, i to četiri tipa sporazuma s Bosnom i
Hercegovinom, o ustanovljavanju Vijeća za suradnju, zatim o
posebnim odnosima, o Pločama i Neumu, te o konzorciju za izgradnju
cesta. Daytonski mirovni proces i sporazum je temelj opstanka
Hrvata u Bosni i Hercegovini, jasno zajedno sa... sporazumom,
posebnoj zaštiti identiteta na razini kantona, općina. Objasnio
sam isto tako temelje inicijative predsjednika Tuđmana koja je s
interesom popraćena. Zatim, bilo je razgovora o elementima
povratka izbjeglica u Republiku Hrvatsku. Ja sam najavio ono što je
već rečeno za vrijeme posjeta ministra Kinkela i Vedrinea Republici
Hrvatskoj, sastanke s predsjednikom Tuđmanom, sastanke u
ministarstvu vanjskih poslova...
Očekivalo se da će razgovori biti tvrdi, sudeći po optužbama koje je
na račun Hrvatske u posljednje vrijeme bio izricao šef britanske
diplomacije Cook. S kakvim je dojmom glede tona razgovora s njih
izišao ministar Granić.
= Ukratko, sastanak je prošao u istoj atmosferi u kojoj su bili
sastanci ministara Kinkela i Vedrinea u Zagrebu.
Pregled tiska
Kosovska kriza i danas je tema svih britanskih dnevnika velikog
formata. 'The Independent' donosi izvješće Stevea Crowshowa o
jučerašbnjim parlamentarnim i predsjedničkim izborima koje su
Albanci održali, a koje Beograd ne priznaje. Crowshow napominje da
je nekoliko radikalnih albanskih stranaka tražilo odgodu izbora
budući da oni zbog znatnog broja policajaca nisu mogli biti
provedeni na području Drenice koja je bila središte akcije srpske
policije. On dodaje da se čini kako je većina Albanaca ignorirala
sukobe između političkih frakcija te da su izišli na izbore. G.
Ibrahim Rugova ocijenio je jučerašnji dan vrlo važnim za slobodu i
neovisnost Kosova, piše Crowshow te napominje da je većina Albanaca
uvjerena da su zemlje Zapada spremne poduprijeti njihovu želju za
neovisnošću, no čini se da je malo njih svjesno u kojoj je mjeri
politika Zapada prema Kosovu konfuzna. Većina zapadnih političara
strahuje od događaja do kojih bi neovisnost Kosova mogla dovesti,
izazivajući novu nestabilnost u toj regiji, piše Steve Crowshow u
'The Independentu'.
'The Daily Telegraph' u svom izvješću naglašava da su američka,
britanska, francuska i njemačka vlada dale čvrstu potporu Ibrahimu
Rugovi, kazavši da autonomija kakvu Kosovu nudi Srbija nije
dovoljna da bi se regija ponovno stabilizirala. No zapadne vlade
drže da je proširena autonomija, a ne potpuna neovisnost, koju
traži Rugova, sredstvo za obuzdavanje nasilja na Kosovu te zato
vrše pritisak na jugoslavenskog predsjednika Miloševića da započne
ozbiljne pregovore s Rugovom. Milošević se međutim i dalje protivi
stvaranju nove republike unutar Jugoslavije, stoji u 'The Daily
Telegraphu'.
'The Guardian' prenosi mišljenje dvojice bivših komunističkih
čelnika: Mahmuta Bakalija, koji je nakon demonstracija 1981.
godine smijenjen s mjesta predsjednika Komunističke partije
Kosova, i Azema Vlasija, koji je bio predsjednik tada još autonomne
pokrajine Kosovo. Bakali, za koga se očekuje da će biti među
pregovaračima koje će izabrati Ibrahim Rugova, sklon je kompromisu
te rješenje vidi u statusu zasebnog entiteta koji bi sa Srbijom i
Crnom Gorom bio u konfederaciji. 'The Guardian' napominje da je
Daytonski sporazum i priznanje republike srpske veliki broj
Albanaca privuklo toj formuli ostvarenja neovisnosti bez stvarnog
suvereniteta. Vlasi napominje - kako prenosi 'The Guardian' - da
međunarodna zajednica ne može prihvatiti drugu albansku državu u
Europi te da se rješenje za Kosovo nalazi u samoupravi unutar
jugoslavenskih međunarodnih granica. Dvojica bivših komunista
slažu se sa zahtjevima koje postavljaju Rugova i Demaqi, a to je da
pregovori sa srbijanskom vladom moraju obuhvatiti ustavni položaj
Kosova koji ne može biti ograničen sadašnjim srbijanskim ustavom te
da pregovore mora voditi međunarodni posrednik, piše 'The
Guardian'.
Tom Walker u 'The Timesu' tvrdi da oslobodilačka vojska Kosova
očekuje rezultate sastanka kontaktne skupine, koji će ove srijede
biti održan u Bonnu, prije no što donese odluku hoće li proširiti
svoju kontraofenzivu protiv srpskih snaga. Suprotno diplomatskoj
slici koja stiže iz Beograda, borba za kontrolu nad Kosovom nije
zaustavljena, što dovodi režim jugoslavenskoga predsjednika
Miloševića u ozbiljnu opasnost od nametanja novih sankcija.
Oslobodilačka vojska Kosova, organizirana po principu obiteljskih
klanova, redovno se sukobljava s jedinicama srbijanske vojske i
policije. Fronta je koncentrirana zapadno od grada Klina i srpske
kontrolne točke uzduž cijele doline koja povezuje Klinu sa srpskim
vojnim stožerom u Srbici nalaze se pod stalnom vatrom snajpera i
strojnica, piše Tom Walker u 'The Timesu'.
Svi britanski dnevnici izvješćuju o trodnevnom posjetu pape Ivana
Pavla II. Nigeriji, ističući neuobičajenu izravnost i žestinu
kritike na račun vojne hunte koju je Sveti Otac izrekao jučer na
misi održanoj povodom beatifikacije jednog nigerijskog
redovnika.
Rezultati izbora za pokrajinske skupštine u Francuskoj dobivaju
također velik prostor na vanjskopolitičkim stranicama britanskih
dnevnika. 'The Independent' tome posvećuje urednički komentar.
'The Times' na naslovnici piše i o odluci britanske vlade da buduće
britanske veleposlanike bira na osnovi odgovora na oglase koji će
biti objavljivani u britanskim dnevnim i tjednim listovima. Riječ
je o pokušaju dovođenja svježe krvi u Foreign Office piše 'The
Times' i pojašnjava da su ministri odlučni izabrati nove ljude iz
kruga poduzetnika ili profesora. To je dosad najradikalniji
pokušaj promjene atmosfere u ministarstvu vanjskih poslova za koju
vlada vjeruje da je ustajala i prepuna diplomanata s Oxforda i
Cambridgea. Trenutno britanski diplomati moraju odraditi najmanje
15 godina na nižim poslovima u ministarstvu da bi mogli dobiti
veleposlaničko mjesto.
(BBC)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
23. III. 1998.
U rubrici Dossier Stanko Cerović komentira opasnosti američke
dominacije u Europi.
"List 'Le Monde' zaključuje da je iračka kriza, u kojoj je za dlaku
izbjegnut rat, pokazala slabosti načinu na koji Sjedinjene Države
igraju ulogu supersile, tj. jedinog gazde na planetu. Jednostavno
rečeno, on je daleko od pravog stanja stvari, Washington ne samo da
ne konzultira nikoga pri donošenju važnih odluka nego jedva i vodi
računa o bilo čijim stavovima prema tim odlukama i drugo, što je
možda tvrdnja s malo manje argumenta, Sjedinjene Države olako
srljaju u rat, male probleme rješavaju velikim sredstvima. 'Le
Monde' opet citira jednu od starih političkih mudrosti, 'previše
sile ubija silu', tj. Amerika može izgubiti autoritet supersile,
namećući ga olako i brutalno.
To je opći problem, a u iračkoj krizi se pojasnilo nešto što nije
bilo dovoljno očito sa završetkom hladnog rata u kojem su dvije
supersile jedna drugu ograničavale i držale u ravnoteži. Otad
Sjedinjene Države igraju golemu ulogu, njihov prestiž je
neusporediv, pa se morao nametnuti problem pretjerane moći. I ljudi
i države uvijek idu do kraja svojih moći, tj. ostvaruju svoje
interese u svijetu koliko je god to moguće, pisao je stari grčki
mudrac Tukidid, i obično stradaju kada precijene te svoje
mogućnosti. Tako i Amerika, ako ni zbog čega drugog, po inerciji
može prijeći granicu razumnog i korisnog u svojoj dominaciji
svijetom.
U odnosima s Europom ovo uspostavljanje dominacije moglo bi se
pokazati mnogo osjetljivijim nego što sad izgleda i tu su ove
antiameričke reakcije, kao u 'Le Mondeu', početak trajnijeg
nezadovoljstva koje se može čuti kod diplomata i općenito.
Proširenjem NATO-saveza američka je dominacija postala veća nego
ičija u povijesti Starog Kontinenta. To proširenje je istodobno
ojačalo američku poziciju u zapadnoj Europi, gdje je ona mogla biti
dovedena u pitanje na isti način kao što proširenje Europske unije
slabi snagu zapadnoeuropske jezgre jakih razvijenih država koje su
se ujedinile. I na proširenju NATO-saveza i unije inzistiraju
Washington i London, kao glavni oslonac američke politike u
Europi.
Ta dva procesa, prividno nosioci reda i mira, nose i najveće
opasnosti za Europu kad se ta politika na istoku Europe oslanja na
Poljsku, što je također potvrdio 'Le Monde'. U ovom procesu je
američka intervencija u Bosni bila vrlo važna i teško je poreći
tvrdnju da se trajanje bosanskog rata objašnjava potrebom da se
pokaže nezamjenjivost NATO saveza u Europi. Ta nezamjenjivost se
može potvrđivati i na Kosovu i dalje na Balkanu. Kako sada stoje
stvari?
Predsjednik Havel je veliki pobornik ovog jačanja NATO-a i njegova
proširenja, njegovi se stavovi zato svuda na Zapadu s puno reklame
prenose, naročito u Americi. On je jednom prilikom izrazio tezu da
nema mira i razvoja bez jačanja NATO-a. Havel je jedini disident
koji je došao na vlast, Walensa je bio radnički vođa, i jedini među
istočnoeuropskim disidentima koji je bio sasvim prihvatljiv za
Zapad zbog nedostatka političkog iskustva, nedostatku originalnih
ideja, čovjek bez rizika, kojega je lako hvaliti i pozivati se na
disidentsko iskustvo i koji ima veliki prestiž u kulturi.
Polemike o tome treba li jačati NATO i slijediti ga traju od kraja
hladnog rata. Lokalni sukobi, kao oni na Balkanu, još su i mogli
opravdati prisutnost NATO-saveza svuda u Europi poslije kraja
hladnog rata, ali bez tih konflikata - što od te ideje ostaje. Čemu
služi američka vojna dominacija u Europi? Vojna hegemonija mora
biti opravdana nekim opasnostima, inače je nezamislivo da se ne
pojave razlike i sukobi između europskih zemalja koje drže do sebe,
s jedne strane, i Amerike s druge strane. Jer ni Europa nije po
vokaciji vazal i sluga. Argumenti kao Havelov da se tako održava red
i mir u Europi primjer su kratkovidnosti ili nemoći sadašnje
europske političke klase. Red i mir se vječno nigdje ne mogu
osigurati i ne osiguravaju se kad nisu ugroženi, nego ljudi žive
slobodno. Ako ih veća opasnost ne ujedinjuje, a ovlast mora
razdvojiti interese Europe i Amerike i NATO savez u tom slučaju samo
može služiti kao povod za sukobe jer iritira europsku želju za
samostalnošću.
Mnogo bi čistiji odnosi bili ako bi Europa preuzela odgovornost za
sebe i nosila svoju nezavisnost sa svim rizicima koji su danas vrlo
mali. Nije čudo da ljudi kao Havel prizivaju taj apstraktni mir i
kišobran velesile. Iz poljske tradicije teško je i zamisliti
mogućnost da se preuzme odgovornost za svoju sudbinu bez nekog
gospodara, ali teška tradicija nije tipična za ostatak Europe.
Nesreća je što su danas i veći europski narodi zapali u slično
malodušje i osjećanje inferiornosti, a nekontrolirano širenje
Europske unije na slabe države srednje i istočne Europe smanjuje
izglede Europe da se osamostali kao sila. Ujedinjeni ili ne, veliki
europski narodi će se naći na muci s ovom neopravdano velikom ulogom
NATO-saveza onoga dana kad im se vrati želja da sami odgovaraju za
svoju povijest, a onda će se vidjeti da je prizivanje bilo koje
vojne dominacije uvijek zametak neke buduće nesreće...
Preko glava dvije generacije političara koji su nedorasli
sadašnjim mutacijama u Europi dobiva veliki značaj nekadašnja
samostalna De Gaulleova politika uspostavljanja samostalosti
Europe u odnosu na Moskvu i na Washington. To je onda izgledalo
iluzorno, antiamerički, ali veliki državnik je na kraju u pravu
protiv svih. Taj De Gaulleov prilaz Europi i njenim odnosima s
Amerikom ostaje jedini na kome može biti ponovo uspostavljena
istinska samostalnost i veličina Europe i koji postavlja odnose s
Amerikom na zdrave osnove. De Gaulle nikada nije bio za
antiameričku, nego samo za samostalnu europsku ulogu. Sad
političari slijede nemoćno Washington, a istovremeno uzgajaju u
društvu antiamerikanizam zbog kompleksa inferiornosti. Svi se
slažu da je De Gaulle najveći europski državnik poslije II.
svjetskog rata, ali čini se da zbog te veličine upravo nema
nasljednika u Europi.
(RFI)
INOZEMNI TISAK
NJEMAČKA
DIE WELT
23. III. 1998.
NATO-ovo uvježbavanje rekorda u sjevernoj i južnoj Europi
Manevar "Strong Resolve 98" priprema Europljane za samostalno
rješavanje kriza - bez američke pomoći, izvješćuje Ruediger
Moniac.
"NATO je svojim manevrima 'Strong Resolve 98', dovršenima krajem
prošloga tjedna, postigao nov rekord: savezničke oružane snage
prvi su put nakon završetka sukoba Istoka i Zapada riješile dvije
moguće krize istodobno - na sjeveru i na jugu Europe.
Na sjeveru Norveške NATO je uvježbavao 'normalni' slučaj obrane,
kakav je već desetljećima skiciran u članku 5 ugovora o savezu:
napad na jednog saveznika napad je na sve. Zadaća je bila
zaustavljanje napadača i njegovo izbacivanje s teritorija
napadnute savezničke zemlje.
Na Iberijskom poluotoku i u susjednim morskim područjima Atlantika
i Sredozemlja NATO-ovi vojnici vježbali su zajedno s postrojbama
deset država koje su s NATO-m povezano putem sporazuma 'Partnerstvo
za mir'. Scenarij je bio 'slučaj izvan okvira članka 5':
svladavanje regionalne krize s provedbom rezolucije UN-a koja
obuhvaća uvođenje embarga na moru, evakuaciju izbjeglica i
uspostavu zone zabrane leta.
Takve su zadaće poznate NATO-u i izvan manevara. Naime, njezine
članice morale su i moraju ih već dugo rješavati i u stvarnosti - u
Iraku i u Bosni i Hercegovini.
Na spomenute dvije vježbe sudjelovalo je tijekom protekla dva
tjedna 30 tisuća vojnika NATO-a. Tome valja dodati oko 20 tisuća
vojnika iz deset država u okviru 'Partnerstva za mir' (PfP) -
Bugarske, Češke, Mađarske, Litve, Poljske, Rumunjske, Slovačke,
Slovenije, Švedske i Makedonije.
Sudjelovanjem velikog broja vojnika planeri 'Strong Resolvea 98'
očitovali su neskriveno zadovoljstvo i ponos, ali su istodobno
pojasnili i da NATO ne bi mogao dulje angažirati tako velik broj
ljudstva i materijala. To je posebno jasno u primjeru Bundeswehra
koji je u Bosni i Hercegovini angažirao oko 3000 vojnika. Za manevre
'Strong Resolve 98' Bundeswehr je angažirao dodatnih 6200
vojnikinja i vojnika. 'Tako nešto možemo napraviti samo u okviru
vježbe. No, Bundeswehr ne bi mogao izdržati takav angažman u duljem
razdoblju, možda dulje od godinu dana', objasnio je jedan stožerni
časnik.
'Strong Resolve 98' - sljedeći manevar te vrste trebao bi u
trogodišnjem ritmu biti održan g. 2001. - donio je časnicima
članica NATO-a i PfP-a niz sasvim novih iskustava: priprema i
izvedba scenarija 'rješavanja krize' u navedenom opsegu i u
suradnji s državama izvan NATO-a bila je novost za sve. Nova je bila
i regija za vježbu u Portugalu i Španjolskoj, dvjema mladim
članicama NATO-a koje se još nisu istinski privikle na povjerljiv
međusobni odnos vojnika.
No, za časnike NATO-a novo je u prvom redu bilo uvježbavanje
koncepta CJTF. Ta kratica označava 'Combined Joint Task Force'
('Kombinirane udružene operativne snage'). Pritom valja
napomenuti da je NATO dao osoblje i materijal za posebno sastavljen
vojni glavni stožer koji pak djeluje pod vodstvom Zapadnoeuropske
unije (WEU). Koncept CJTF-a trebao bi ubuduće omogućiti
Europljanima rješavanje određenih kriza u vlastitoj režiji, bez
vodstva Amerikanaca. To bi moglo ojačati 'europski obrambeni
identitet', često prizivan u NATO-u, i na kraju ojačati poziciju
Europljana u odnosu prema SAD.
Takav stožer CJTF-a morao se dokazati i u manevru u 'krizi na jugu'.
Imao je na raspolaganju tehničke i komunikacijske instalacije
američkog admiralskog broda 'Mount Whitney' koji je bio ukotvljen u
lissabonskoj luci.
Stručnjaci NATO-a računaju da bi WEU do g. 2001. mogla izgraditi
sustav ekspertize i školovati stručnjake te se time osposobiti da
uz korištenje NATO-ove opreme - preuzme čak i vodstvo u manevrima,
čiji je cilj svladavanje političko-vojne krize", prenosi Ruediger
Moniac.
DIE TAGESZEITUNG
23. III. 1998.
Izbori idu prema samopotvrđivanju
"Već u rano jutro ljudi se guraju na biralištu sedam, zone tri, u
Prištini. U privatnoj zgradi u jednoj su sobi postavljene biračke
kutije s kabinama, u drugoj se dijele izborni listići. Ništa nije
upadljivo, ništa neobično. Ne pojavljuje se čak ni srpska policija.
Drugdje su, u Mitrovici i Kamenici, birališta zatvorili srpski
policajci. Izbori Albanaca na Kosovu ove nedjelje nisu normalni
izbori. To su izbori u izvanrednom stanju, izbori za parlament i
predsjednika kojih po srpskom ustavu u tom obliku ne bi smjelo biti.
Postupak se promatra i u inozemstvu, rezultati će biti prihvaćeni,
ali predstavnike Kosova osim u Albaniji, diplomatski ne priznaju.
No za ljude koji se guraju u tijesnim prostorijama, ti su izbori
jedini zakoniti. Na izborima srpske države ili jugoslavenske
federacije ne sudjeluju. Održavanje tih izbora je time politički
votum za sebe.
Već u 10 sati glasovalo je više od 50 posto od 1300 ljudi s pravom
glasa. Iskaznice se pozorno uspoređuju s postojećim izbornim
popisom te se zatim izdaju dvojezični birački listići.
Na izbore izlaze samo Albanci. Nije li to problem? Ne bi li trebalo
biti predstavljeno cjelokupno stanovništvo, zajedno s manjinom
Roma, Turaka i Srba? Za manjine je u parlamentu rezervirano 30
mjesta, odgovara voditelj izbora. Svi mogu sudjelovati na izborima
- točnije: svi koji su se upisali na biračke popise koji su
sastavljani na temelju obilaska kuća. 'Sedam srpskih obitelji u tom
okrugu nije se upisalo, a niti mnoge obitelji turskog podrijetla,
ni mnogi Romi ni Bošnjaci'.
Većina predstavnika narodnosnih skupina je suzdržana, moglo se
saznati već prije nekoliko dana u Prištini. Ne žele biti stisnuti
između albanske većine stanovništva i srpskih vlastodržaca.
'Ali danas želimo pokazati da naš predsjednik može govoriti u ime
nas Albanaca', kaže jedan birač po imenu Doli i zbog toga ga
ohrabruju ljudi koji stoje oko njega. Ne smeta ga što predsjednički
kandidat Rugova nema protukandidata. 'Uopće se ne radi o osobi koja
će nas predstavljati. Radi se o potpori našim predstavnicima',
pojašnjava.
Za parlament istupa više stranaka poput kršćanskih demokrata
Kosova, republikanske stranke, turske narodne stranke kao jedine
predstavnice drugih narodnosnih skupina i nacionaldemokratska
stranka. No pobjedu će odnijeti Demokratska liga Kosova koja je
1992. na zadnjim izborima u podzemlju dobila 96 ili 100 izravnih
mandata. A pobjeda će biti laka jer najvažnija oporbena skupina,
parlamentarna stranka Adema Demaqija, bojkotira izbore jednako kao
i predstavnici intelektualaca i studenata.
Novi pucnjevi izazivaju nemir na biralištu. Kruži glasina da je
srpska policija i u Prištini zaplijenila biračke kutije. Ljudi se
boje da bi cijeli izbori mogli propasti. Trubački koncert jedne
srpske automobilske povorke prihvaća se slijeganjem ramenima.'Ne
žele prihvatiti naše izbore, govore o krivotvorenju izbora',
smješka se Behxhet Ismaili. 'Pritom su sami krivotvorili biračke
listiće'. Ali Srbi su se sami odali jer su kao dokaz predočili
biračke listiće iz grada Gjakove pisane srpskim pismom.
Zbog vijesti da se prije podne opet pucalo na selo Lausha u regiji
Drenice koju snage sigurnosti drže u obruču, nazočni su zanijemili.
Ljudi šutke napuštaju biralište i nadaju se da na večer neće biti
novih događaja.
Izgledi za to nisu dobri. Pa ipak, kaže Mahmut Bakalli, bivši
komunistički stranački vođa Kosova koji je sudjelovao u stvaranju
ustava iz 1974., a time i autonomije koja je ukinuta 1989., izbori
pokazuju da kosovsko-albansko stanovništvo želi ohrabriti svoje
predstavnike za buduće pregovore" - izvješćuje Erich Rathfelder.
AUSTRIJA
DER STANDARD
23. III. 1998.
Bi li NATO bez SAD uistinu bio bolja opcija?
Eric Frey ističe da nijedna europska sila nije pogodna ni poželjna
za vodeću ulogu u vojnom savezu.
"Austrijski kancelar Viktor Klima protivi se pristupu Austrije u
NATO, ali zahtijeva samostalnu europsku sigurnosnu i obrambenu
politiku, koja bi se od NATO-a trebala pravno razlikovati u jednoj
točki: ne bi obuhvatila SAD i Kanadu.
I u ostalim strankama takvo mišljenje zastupaju baš oni pragmatici,
koji teže srednjem rješenju između NATO-a i neutralnosti. Oni žele
da Austrija pristupi NATO-u tek nakon temeljite promjene tog
obrambenog saveza. Drugim riječima, nakon smanjenog utjecaja
Washingtona i povećanog utjecaja Moskve. Hoće li parola
'Amerikanci van' postati maksimom austrijske vanjske politike?
Ta želja nije sasvim nerealna. Naime, SAD se postupno odvajaju od
Sjevernoatlantskog pakta - ne službeno već emocionalno. Prošlog je
tjedna velika rasprava o proširenju NATO-a u američkom Senatu
protekla gotovo bešumno. Senatori su očitovali opću
nezainteresiranost za budućnost atlantskog saveza. Oštrica
pitanja troškova otupljena je revidiranom procjenom Bijele kuće, a
američki su birači prema ostalim pitanjima ravnodušni.
To još ne znači pobjedu izolacionizma. No, Sjevernoatlantski savez
ne igra više za supersilu SAD središnju ulogu kao nekada. NATO tek u
rijetkom slučajevima služi američkim izravnim državnim
interesima.
Nakon završetka hladnog rata SAD su zapravo mogle raspustiti NATO i
povući se iz Europe. No, ostale su u savezu - snažno umanjivši vojnu
nazočnost - jer su tako htjeli Europljani. Doduše, nerijetko
arogantni ton Amerikanaca često ljuti njihove partnere, ali povici
'Yankees, go home' odjekuju danas u članicama NATO-a samo na
izrazito mirovno angažiranom i na nacionalističkom rubu stranačkog
spektra.
Europa treba SAD radi vlastite sigurnosnopolitičke stabilnosti -
ne zato što je slaba već zato što njezin odnos snaga i interesa i
danas kao i proteklih stotinu godina naginje nestabilnosti.
Francuska, Njemačka i Velika Britanija otprilike su podjednako
jake; nijedna od tih zemalja nije primjerena pa ni poželjna u ulozi
vodeće sile.
'Koncert sila' izazvao bi veliki otpor upravo u manjim zemljama.
Bez velikog oca Amerike stari bi kontinent bio još udaljeniji od
zajedničke vanjske politike, a neprekidna svađa čak bi ugrozila
opstanak Europske unije.
Prevlast Amerike uvjetovana je i činjenicom da je sigurnost javno
dobro i da donosi korist i onima koji je slabo ili uopće ne podupiru.
Stoga sigurnost obično dostatno jamče samo hegemonijalne sile. SAD
su danas jedina zemlja koja ozbiljno ulaže u vojnu tehnologiju - i
to ne zato što planira nekakva osvajanja.
Stoga cijela Europa, a ne samo Austrija, uživa u
sigurnosnopolitičkim plodovima tuđeg rada - bilo u Bosni ili u
odnosu prema Iraku. To najbolje znaju istočni Europljani koji žele
pristupiti EU zbog gospodarstva, ali u potrazi za jamstvima svoje
sigurnosti upiru pogled u Washington.
SAD ne mogu i neće tako brzo odbaciti ulogu proizvođača globalne
stabilnosti jer bi i same snosile negativne posljedice takvog
poteza. Stoga će njihov odlazak iz NATO-a biti polagan i trajat će
možda i nekoliko desetljeća.
Što dulje pak čekamo na razvoj europske vanjske i sigurnosne
politike, koja će moći proizvesti nešto više od razvodnjenih
rezolucija, to je manje razloga da zemlje poput Austrije odbijaju
pristup NATO-u iz gotovo neskrivenih protuameričkih osjećaja",
zaključuje Eric Frey.
DIE PRESSE
23. III. 1998.
O svjesnom naglašavanju povijesnih suprotnosti
List objavljuje osvrt Irene Miller na knjigu Matthiasa Rueba
"Balkan tranzit", ističući da je autor dopisnik FAZ-a za
jugoistočnu Europu, oštrouman promatrač i dobar poznavatelj
prilika na području bivše Jugoslavije.
"Od 1995. sve ulice u Prištini imaju nova imena. Natpisi s novim
imenima dvojezični su - srpski i albanski. To možda na prvi pogled
izgleda kao ljubazna srpska gesta prema Albancima. No, pomnije
promatranje otkriva da je ta dvojezičnost cinična. 'Ulice su dobile
imena po srpskim kraljevima i knezovima, pa i prema srpskim
umjetnicima, moćnicima i crkvenim vođama iz proteklih stoljeća...
Spomenici Albanaca, albanski natpisi na školama i javnim zgradama
odavno su uklonjeni.'
Matthias Rueb, dopisnik Frankfurter Allgemeine Zeitunga za
jugoistočnu Europu, oštroumni je promatrač i dobar poznavatelj
jugoslavenskog prostora. Dobro upoznat s poviješću Jugoslavije,
jasno je uočio njezinu ulogu u nedavnim događajima: 'Jedna od
glavnih postavki ove knjige jest tvrdnja da nepodmireni računi iz
povijesti ni u kom slučaju nisu upisani u kolektivno pamćenje
jednog naroda kao genetski kod. Pretrpljena povijesna nepravda ne
mora nužno nakon toliko godina, desetljeća i stoljeća rezultirati
osvetom'.
Time Rueb kreće novim smjerom pri razjašnjavanju raspada
Jugoslavije i posljedica tog procesa. On pokazuje namjerno
isticanje navodnih povijesnih suprotnosti, hegemonističku
politiku naroda i njihovih vođa, gospodarski kolaps koji je bio
jedna od pretpostavki za vojnu mobilizaciju desetaka tisuća
muškaraca; nadalje, Rueb pokazuje i izbjegličku bijedu na svim
stranama. Osim toga, on neprekidno povlači i paralele - s drugim
ratovima, drugim progonima, drugim zločinima. Time prikazuje
zbivanja u raspadajućoj Jugoslaviji u nešto realnijem svjetlu.
Javnost treba voditi računa o ratnim zločinima, i to ne samo kada je
riječ o najgorim zločinima od pamtivijeka: 'Gledano u povijesnom
kontekstu, počinjeni ratni zločini zadržali su se u sasvim
uobičajenim okvirima. Ta će konstatacija uglavnom muslimanskim
žrtvama možda zazvučiti cinično, ali će staviti ratove na području
bivše Jugoslavije u povijesni kontekst u koji i pripadaju'. Rueb
dodaje sljedeće: 'Sposobnost barbarskog ponašanja u ratu ni u kom
slučaju nije usađena samo ljudima na Balkanu već je očigledno
univerzalno rasprostranjena'", prenosi na kraju osvrta Irene
Miller.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
23. III. 1998.
Jugoslaveni pokušavaju nadmudriti gđu Albright u vezi sa
sankcijama
Steven Erlanger piše: "Slobodan Milošević možda je napravio upravo
toliko ustupaka u pogledu sukoba na Kosovu da može omesti pokušaje
ministrice vanjskih poslova da pojača zapadne sankcije protiv
njega, izjavili su danas američki i europski dužnosnici.
Gđa Albright u ponedjeljak kreće u Europu kako bi pokušala pojačati
pritisak na g. Miloševića, s ciljem pokretanja ozbiljne rasprave o
političkoj autonomiji za Albance, koji čine 90% stanovništva te
pokrajine, koja se nalazi u južnoj Srbiji,
Bit će to težak test za američku diplomaciju. Čak je i njemački
ministar vanjskih poslova Klaus Kinkel u četvrtak, nakon sastanka s
g. Miloševićem i francuskim ministrom vanjskih poslova Hubertom
Vedrineom, rekao da su 'zahtjevi koje smo postavili, općenito
govoreći, ispunjeni'. G. Vedrine govorio je o 'znatnom napretku'
koji je postignut.
Amerikanci se ne slažu; govore da je postignut tek skroman napredak
koji se najsigurnije može održati nastavkom pritiska, poput
pljenidbe imetaka srpske i jugoslavenske vlade u inozemstvu te
ograničavanja inozemnih putovanja jugoslavenskih dužnosnika.
(...) Gđa Albright i drugi dužnosnici također su implicirali da bi
Sjedinjene Države mogle primijeniti silu kako bi g. Milošević
priznao 'zakonita politička prava' Albanaca s Kosova te radi
sprječavanja novog etničkog sukoba.
Ta prijetnja, koja je ostala neodređena te je vjerojatno bila
namijenjena jačanju američke diplomacije, nije naišla na potporu
saveznica. (...) Gđa Albright u srijedu će se u Bonnu sastati s
ministrima pet članica takozvane kontaktne skupine, koja nadgleda
događaje u Jugoslaviji i državama koje su se od nje odcijepile, radi
razmatranja budućih sankcija o kojima se razgovaralo na prethodnom
sastanku o Kosovu, održanom 9. ožujka u Londonu. (...) Gđa Albright
usporedila je srpsko djelovanje na Kosovu s 'etničkim čišćenjem' i
ratom u Bosni, na koje je Zapad sporo reagirao.
G. Milošević bio je srpski vođa prije nego je postao jugoslavenski
predsjednik i smatralo se da je on glavni zagovornik srpske
agresije u Bosni.
Za londonskog sastanka, gđa Albright i britanski ministar vanjskih
poslova Robin Cook proveli su tri sata nagovarajući druge tri
članice da razmotre poteze poput sveobuhvatnog embarga na oružje
protiv Srbije pri Ujedinjenim narodima, sprječavanja nabave opreme
koja bi se mogla rabiti za unutrašnju represiju ili terorizam,
uskraćivanja viza odgovornima za napade na Kosovo te obustavljanja
trgovinskih i investicijskih kredita Beogradu.
Rusi su se bili spremni složiti samo s prve dvije mjere. A Moskva,
glavni dobavljač oružja za Srbe te njihov tradicionalni saveznik,
ustuknula je pred podupiranjem sveobuhvatne zabrane oružja.
Da potakne potporu za daljnje akcije, gđa Albright otputovat će u
Rim na sastanak s talijanskim ministrom vanjskih poslova Lambertom
Dinijem, čija je zemlja bila nespremna (gotovo poput Rusije)
gospodarski se ili diplomatski obrušiti na Srbiju. (...)
Kontaktna je skupina u Londonu zatražila da se g. Milošević za deset
dana javno složi s nekoliko koraka. To su: politički pregovori s
Albancima, koje vodi umjereni Albanac Ibrahim Rugova; povlačenje
srpske specijalne policije te omogućavanje punog pristupa (u
područje) organizacijama poput Međunarodnog Crvenog križa, UN-ova
povjerenika za ljudska prava i OESS-u.
G. Milošević nije ponudio pregovore. Ponudio ih je sadašnji
predsjednik Srbije, Milan Milutinović. On je Kosovu ponudio
'veliki stupanj samostalnog vladanja' ako pokrajina ostane dio
Srbije.
Američki dužnosnici bili su nezadovoljni time što je ponuda stigla
samo od srpskog predsjednika, a ne (kao što je London tražio), od g.
Miloševića. Također su prigovorili uvjetima. Amerikanci se boje da
čak ni obnovljena autonomija Kosova u sklopu Srbije, status
pokrajine koji je g. Milošević opozvao 1989., neće biti dovoljna da
se obuzdaju težnje neovisnosti, koje su ojačane nedavnim nasiljem.
Američki specijalni izaslanik za Balkan Robert Gelbard prošli je
tjedan pritisnuo Albance da se zauzmu za g. Rugovu.
Amerikanci se zalažu da Kosovo dobije status republike u sklopu
Jugoslavije, poput Crne Gore. (...) Europska su brige složenije.
Europljani kažu da su Sjedinjene Države učinile premalo u
kritiziranju oslobodilačke vojske Kosova te da nisu bile dovoljno
jasne i snažne u iznošenju stajališta o neprihvatljivosti i
nedostižnosti odcjepljenja Kosova. (...) Teškoća se za Sjedinjene
Države sastoji u tome da g. Milošević ostaje ključan za uspjeh
Daytonskog sporazuma i stabilnosti u Bosni. 'Na posljetku, on zna
da ga trebamo', zaključio je jedan američki dužnosnik."
Steven Erlanger pri kraju članka navodi Warrena Zimmermanna koji
hvali američku vladu što je pravodobnija i energičnija na Kosovu
nego u Bosni, ali kaže kako je "'Kosovo mnogo složenije od Bosne.
Da bi dosegli izvedivo ustavno rješenje, izjavio je g. Zimmermann,
neophodan je međunarodni pritisak. 'Čak i ako smo prisiljeni
unilateralno djelovati protiv Srbije', izjavio je, 'moramo drugim
zemljama u susjedstvu, poput Rusije, objasniti zašto to činimo.'"
THE WASHINGTON TIMES
23. III. 1998.
Kosovska 'republika' prkosi Srbima nedopuštenim glasovanjem
"Albanci su se jučer u velikom broju pojavili na predsjedničkim i
parlamentarnim izborima samozvane 'republike Kosovo', usprkos
srpskim vlastima koje su izbore proglasile nezakonitima", piše
Philip Smucker.
"Srpska policija, zbog čijih je koraka protiv separatističkih
pobunjenika ovaj mjesec poginulo barem 80 ljudi, mirno je
promatrala dok se glasovanje odvijalo u većem dijelu te brdovite
pokrajine jugozapadne Jugoslavije.
Međutim, policijske su postrojbe pucale na području Drenice,
zapadno od Prištine. Nekoliko stotina mladih Albanaca razmijenilo
je puškomitraljesku paljbu s policijom, na šumovitom obronku oko
Lauše, samo 45 kilometara sjevernozapadno od Prištine.
Oko 1.000 kosovskih Albanaca klicalo je Ibrahimu Rugovi, koji nije
naišao na protivljenje u svojoj kandidaturi za reizbor na
predsjedničko mjesto, dok je glasovao u privatnoj trgovini
špecerajem na prljavoj cesti izvan glavnoga grada.
'Glasovali smo za našu državu, demokraciju, mir i slobodu', izjavio
je g. Rugova. 'Gomila je odgovorila predajući mu cvijeće i
uzvikujući: 'Rugova! Rugova!'.
Glasovalo je gotovo milijun Albanaca, a odaziv na izbore bio je 85%,
izjavili su izborni dužnosnici. Službeni se rezultati ne očekuju do
današnjeg podneva, no dužnosnici kažu da je u jednom okrugu g.
Rugova osvojio 100% glasova.
G. Rugova i njegova Demokratska liga Kosova posljednje takve izbore
osvojili su 1992., no izabrani parlament nikad se nije sastao, a
vlada se nalazi u izgnanstvu u zapadnoj Europi.
U glavnom gradu Prištini, američki su dužnosnici posjetili šest
američkih mirovnih djelatnika koji su u subotu zatvoreni na 10 dana
zbog toga što se nisu prijavili policiji.
Američki su dužnosnici izrazili svoju zgroženost zatvaranjem, ali
su dodali da su Amerikanci 'dobro raspoloženi' te da danas
planiraju uložiti žalbu. U međuvremenu, trojici američkih članova
Kongresa treći su put odbijene vize za ulazak u Kosovo iz susjedne
Makedonije.
James P. Moran, virginijski demokrat, objavio je putem svog
washingtonskog ureda da je uhićenje šest Amerikanaca 'jasan
pokazatelj mentaliteta poolicijske države koji vlada u
Miloševićevu poretku'.
Eliot L. Engel, newyorški demokrat koji je s g. Moranom zaglavio u
Makedoniji, poručio je istim putem: 'Nečuveno je da članovi
Kongresa ne mogu slobodno putovati.' Treći član skupine jest
republikanka Sue W. Kelley iz New Yorka.
Jugoslavensko ministarstvo vanjskih poslova u Beogradu izjavilo je
da američki tim podupire secesionističku borbu svojim zahtjevom da
nadgleda 'nezakonite izbore' te da su krenuli bez prethodnog
odobrenja mjerodavnih vlasti.
No zapadni diplomati smatrali su potez novim dokazom da g.
Milošević ne prihvaća vanjsku intervenciju, posebice od
Sjedinjenih Država, u svojim pokušajima da obnovi mir na Kosovu.
(...) U Lauši, gdje je glasovanje otkazano nakon ovomjesečnih
policijskih napada na susjedna sela, seljani kažu da je paljba iz
teških puškomitraljeza izbila oko podneva te zatim opet oko 3 sata
poslijepodne.
'Pokušavamo nahraniti svoju stoku, i gotovo pogibamo zbog toga',
kaže Halil Getsi, stariji čovjek čija je obitelj napustila selo
nakon što je ono opkoljeno oklopnim transporterima.
On je zajedno s nekoliko starijih muškaraca bježao od kuće do kuće
da izbjegne srpske snajpere koji su u posljednja tri tjedna ubili
šest osoba u dolini.
Dok policijske postrojbe nekim seljanima dopuštaju kupovinu kruha
i osnovnih namirnica, drugi Albanci u Lauši skutreni su u kutovima
te su se raspitivali o glasovanju izvan okruga.
Albanci kažu da su glasovali za neovisnost i mirnu politiku svog
predsjednika. Albanci g. Rugovu uglavnom smatraju nenasilnom
alternativom oštroj autoritativnoj vladavini Srba te ratobornim
albanskim skupinama koje se suprotstavljaju njegovom nenasilnom
stajalištu.
Zapadne sile pokušavaju kako primamiti, tako i prisiliti
predsjednika Miloševića na ozbiljne pregovore s g. Rugovom. No
Zapad najboljim rješenjem smatra povećanu autonomiju, a ne Rugovin
cilj potpune neovisnosti."
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
23. III. 1998.
Proširenje NATO-a pogoršat će stvari
"Jednom se činilo vjerojatnim da će proširenje NATO-a omogućiti
dugo potrebnu veliku raspru o američkoj vanjskoj politici. Sad se
čini da neće biti takve raspre jer nitko ne mari za vanjsku
politiku. To su prošli tjedan ustvrdili senatori, odgodivši
razmatranje tog pitanja", piše William Pfaff.
"Vlada je proširenje saveza ponovno pokrenula kao izbor između
'umirenja' Rusije i solidarnosti s istočnim Europljanima te kao
korak u ujedinjenju Europe pod sponzorstvom Amerike.
Trošak proširenja - jedino što je moglo pokolebati senatore -
gurnut je u stranu, prikladnim nizom sve manjih Pentagonovih
procjena troškova, kojima su se pridružila sve glasnija
uvjeravanja da će Europa ionako platiti gotovo sve. Nitko u
američkom senatu ne želi biti taj koji će glasovati protiv
sigurnosti za Poljake, Čehe ili Mađare - ili žitelje baltičkih
država. (...)
Mnogi su od nas uzalud prigovarali da proširenje NATO-a čini
srednju i istočnu Europu manje, a ne više sigurnom. Države koje će
ući u NATO osjećat će se bolje, a one napadno izostavljene lošije,
što je ponajprije točno za tri baltičke države.
Bolji tijek, nikad istražen, bio bi dogovor prema kojem bi
sigurnost i granice svih država u području zajednički, ali neovisno
jamčile Rusija i saveznice NATO-a. To bi obuhvatilo savezničku
garanciju neovisnosti za države varšavskog pakta, ali na način koji
ne izaziva.
Umjesto toga, saveznička vojna organizacija bit će oslabljena
velikim programom integracije novih članica i njihovih snaga, i
savez će teže donositi odluke. Proširenje se isprva promicalo kao
način da se organizaciji da novi cilj nakon hladnog rata. (...)
Stvarne mogućnosti NATO-a izvan područja mršave su. Njemačko javno
mnijenje neprijateljski je raspoloženo prema takvim misijama.
Francuzi su izrazito skeptični. I dok su Poljaci i drugi novi
članovi spremni učiniti što se od njih traži, oni se savezu ne
priključuju da bi rješavali afričke probleme ili probleme srednjeg
istoka - niti da bi se borili protiv narkomanije, kriminala,
terorizma ili nuklearne proliferacije.
Temeljni problem u proširenju NATO-a jest što otvoreno
poistovjećuje Rusiju s mogućim neprijateljem i tako pridonosi tome
da Rusiju zaista pretvorimo u neprijatelja, a to ne služi ničijem
interesu.
George Kennan, koji je 1947. uobličio uspješnu politiku za
obuzdavanje sovjetske Rusije, u više je navrata upozorio da će
proširenje NATO-a oštetiti odnose s Rusijom i utjecati na lošije
viđenje zapadnih namjera u Rusiji.
Urednik The National Interesta, Owen Harries, upozorio je na
činjenicu da se Moskvi obećavalo kako se NATO neće proširiti na
istok, povuče li se Rusija iz varšavskog pakta i prihvati li
njemačko ujedinjenje.
G. Kennan to potvrđuje. On piše: 'Uvjeren sam da nismo namjeravali
prevariti Ruse; no stvarne odrednice našeg ponašanja - nedostatak
koordinacije političke i vojne politike te amaterizam diplomacije
u Bijeloj kući - bili bi s naše strane jedva vjerodostojniji od
stvarne namjere da prevarimo.'
G. Kennan također piše o neznanju koje izbija iz tretiranja Rusije
kao 'inherentnog i nepopravljivog ekspanzionista'. Tako se
'uvelike pojednostavljuje i pogrešno tumači velik dio povijesti
ruske diplomacije carističkog razdoblja', kaže on. Generalizirati
o sadašnjoj ruskoj vladi i budućem ponašanju na temelju ratne i
poslijeratne prošlosti Sovjetskog Saveza opasna je pogreška.
Kao što je Bill Clinton upozorio u svojoj izjavi od petka,
proširenje se podupire kao dio većeg programa, takozvanog novog
atlanticizma. U sklopu tog programa proširenje atlantskog saveza
prepoznaje se kao dio procesa integracije demokracija pod
američkim vodstvom. (...) Čini se da senatska nespremnost na debatu
o tim pitanjima odražava iznimno podijeljenu svijest o vanjskoj
politici. Ista senatska većina koja se zalaže za proširenje
pokazala je neprijateljstvo prema obvezama u UN-u, MMF-u, Bosni i u
kosovskoj krizi. Rasprava je mogla barem prisiliti senat da se
suoči s vlastitim nedosljednostima."
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
23. III. 1998.
Izbori kao plebiscit na Kosovu
Je li Milošević ispunio uvjete koje mu je postavila EU ili nije,
pita novinar.
"U nedjelju su u 'Republici Kosovo', koju je priznala samo
Albanija, održani predsjednički i skupštinski izbori. Agencije su
izvijestile da je odaziv birača među većinskim albanskim
stanovništvom bio velik. Srpske vlasti izjavile su da su izbori
nevaljani i da neće imati nikakav učinak te ih nisu ni pokušale
spriječiti. Dosadašnji predsjednik kosovskih Albanaca i jedini
kandidat za predsjedničku dužnost Ibrahim Rugova izjavio je
sljedeće: 'Glasali smo za našu državu, za demokraciju, za mir i za
slobodu'. Nakon pokolja koji je srpska policija počinila nad
albanskim seljacima, izbori su poprimili potpuno plebiscitarni
karakter. Rugova se nada da će ponovno dobiti potporu - i on osobno i
njegova politika; on želi nenasilnim otporom ostvariti državnu
nezavisnost. Zapadni diplomati odavno su se izjasnili protiv
organizacije izbora koji su već dva puta odgađani.
Diplomatski napori, usmjereni na smirivanje krize na Kosovu,
stupili su trenutačno u fazu nepreglednosti. Odasvud pristižu
proturječni signali. Po vijestima, objavljenim u petak
poslijepodne, EU je već u četvrtak ostvarila svoju prijetnju i
uvela sankcije protiv Beograda; obustavljene su dostave oružja i
izvozna jamstva za Jugoslaviju, a izabranim vladinim dužnosnicima
prijeti i uskraćivanje viza. No, također u četvrtak, njemački
ministar vanjskih poslova Klaus Kinkel izjavio je tijekom posjeta
Beogradu da su zahtjevi kontaktne skupine uglavnom ispunjeni te da
je jugoslavenski predsjednik Milošević pristao na pregovore o
rješenju u obliku autonomije i izvijestio o povlačenju postrojba
specijalne policije s Kosova.
Rusija se pak bar privremeno povukla iz kontaktne skupine,
proglasivši sankcije neoportunima i uputivši Miloševiću poziv da
posjeti Moskvu. Beograd je pak u gesti nesklonosti Washingtonu,
koji ga u pitanju Kosova namjerava podvrgnuti snažnom pritisku,
zabranio američkim kongresmenima ulaz u Saveznu Republiku
Jugoslaviju. Nadalje, na Kosovu je pak uhićeno pet američkih
suradnika humanitarne organizacije zbog kršenja zakona o boravku i
osuđeno na po deset dana zatvora, ali su u međuvremenu očigledno
oslobođeni", piše novinar.
SRBIJA
ARGUMENT
23. III. 1998.
Kome treba Jugoslavija?
Glavni urednik lista Ratko Dmitrovića u komentaru među inim piše:
"Kinkel u Beogradu, a Gelbard u Tirani, otvorili su prozore kroz
koje možemo vidjeti što će konačno biti s Kosovom. Sve se ponavlja:
kao na Karavankama, kao u krajini, kao u Bosni. Najprije lupanje
šakom o stol, dok smo sami i za domaću RTV-Srbije - uporabu, a kada
dođu stranci i zaprijete sankcijama, izolacijom, stavljanjem na
uvid javnosti privatnih računa nekih naših momaka po švicarskim
bankama, stvar se hitro približi konačnom rješenju. (...)
Kinkel je, bez uvijanja, kazao da mu je u uredu predsjednika
Jugoslavije obećano povlačenje posebnih postrojba MUP-a Srbije s
terena. To, budimo otvoreni, znači početak procesa kapitulacije
Srba - i na Kosovu. (...) Ako je točno ono što je rekao njemački
ministar vanjskih poslova nakon susreta s Miloševićem, a sigurno
jest jer Švaba nikada ne rabi riječi tek da bi popunio vrijeme, onda
ćemo uskoro pribivati povlačenju posebnih snaga policije s Kosova,
pa posebnih snaga Vojske Jugoslavije s Kosova i na kraju... Eh, nema
kraja. Tada na red dolazi otvaranje pitanja muslimana u Raškoj
oblasti, pa status Vojvodine 'u SR Jugoslaviji', pa pitanje
autonomije Mađara u sjevernoj Bačkoj... (...)
Sve ovo što se događa samo potvrđuje zabludu koja se zove SR
Jugoslavija. Kome ta država više treba? Ispostavlja se - samo
Šiptarima, i tu se vraćamo na početak teksta i spomenutog Gelbarda.
On je decidirano rekao da će Kosovo dobiti autonomiju i specijalni
status, ali ne u sastavu Srbije, već u sastavu Jugoslavije. To
znači: ostaje SR Jugoslavija, koju će činiti tri republike: Srbija,
Kosovo i Crna Gora s otvorenim mogućnostima autonomnih regija
Sandžak i sjeverna Bačka unutar Srbije. Poslije dolazi aktiviranje
prava naroda na samoodređenje, rastakanje savezne države (Crna
Gora već je mentalno jednom nogom izvan Jugoslavije) i zbogom
Kosovo, zbogom manastiri. Na sastanku s Nijemcem i Francuzom,
Milošević je u dijelu razgovora o intervenciji policije na Kosovu
rekao da je za to odgovoran Milutinović, kao predsjednik Srbije.
Bar je tako rečeno na konferenciji za novinstvo Kinkela i Vedrinea u
Hayattu, bez obzira na to što svi u ovoj zemlji i izvan nje,
uključujući Milutinovića, znaju koliko je to smiješno".
FRANCUSKA
LIBERATION
23. III. 1998.
Srebreničanke kao taoci
"'Srebreničkim majkama' na čelu je jedan muškarac. Udruga se baš ne
slaže dobro sa 'Srebreničkim ženama' i vodi otvoren rat sa
'Srebreničkim ratnim udovicama'. Obično se zamišljala skupina
hrabrih žena koje je ujedinila tragedija, koje su svaki drugi
tjedan zaustavljale promet u Sarajevu, zapljuskivale vlade
peticijama, pokretale javno mišljenje u svijetu i tražile istinu o
pokolju u srpnju 1995. Agitprop je dobar, ali se događa bez reda i
sve se više politizira. Žrtve rata, Srebreničanke bi sada mogle
biti žrtvama političkih ambicija u doba mira.
Ljudski je problem golem: oko trideset tisuća žena i djece zadnji su
put vidjeli svoje očeve, sinove i muževe u rukama srpskih snaga ili
dok su pred postrojbama generala Ratka Mladića kroz šumu bježali iz
srebreničke enklave koju je UN napustio. Već dvije i pol godine oni
žive u nadi da će ih naći žive. Međunarodni odbor Crvenog križa
(CICR) drži da je većina od osam tisuća nestalih osoba koje su
podrijetlom iz Srebrenice ili su tamo izbjegle, ubijena. Čelnici
udruga obitelji nestalih osobno se slažu s time, ali se ne odvažuju
to reći svojim članovima. Ekshumacije radi pružanja dokaza su
krajnje spore. Područje istrage je jako veliko i u srpskom je
dijelu, tako da muslimanske ekipe tu teško mogu doći. K tome je i
minirano. Od većine trupala, koja su nabacana u jame i zatrpana
zemljom ili su razbacana po šumi, ostao je samo kostur koji se ne
može identificirati. Obitelji se ne zadovoljavaju općim brojkama.
Sve dok njihovi sinovi i muževi ne budu sigurno dijelom ekshumirane
skupine, one se nadaju da će ih naći žive u zatvorima ili rudnicima u
Srbiji. I traže da ih se pusti na slobodu.
Razlog zašto stožer udruga ne prenosi članstvu pesimistične
zaključke svjetskih stručnjaka leži i u činjenici da njegovi
zahtjevi za 'istinu o nestalima iz Srebrenice' (parola na
transparentima prosvjednica) jesu pričuva političke snage koju su
neki odlučili iskoristiti. Ibran Mustafić, političar, nekadašnji
član SDA (muslimanska stranka predsjednika Alije Izetbegovića) -
kojega je u Srebrenici pretukao mitski zapovjednik obrane enklave
Naser Orić - u prosincu je stao na čelo 'Majki iz Srebrenice i doline
Drine'. U ožujskom broju 'Dana', nezavisnog mjesečnika, on je
obećao da će s vojskom od deset tisuća nestalih, za koje smatra da su
još živi, 'uzdrmati ustanove vlasti'. On okrivljuje SDA koja je 'u
trenutku srebreničke nesreće imala posvemašnju vlast' i
'srebreničku mafiju koja nije podnijela nikakve gubitke'. Drugom
prilikom, prema aktivistkinji Fadili Memišević, koja predsjeda
'Udrugom za ugrožene osobe' u Sarajevu, 'on je izjavio da je htio
uništiti sve ostale udruge umjesto da ih okupi'.
Neprijateljstvo među udrugama potječe iz sukoba koji su postojali u
samoj enklavi okruženoj Srbima, kada su tisuće izbjeglica živjeli
na malom prostoru, u strašnim uvjetima. Ono se pojačalo kada su se
počele širiti glasine da su jordanska kraljica ili SAD dali nekoj
udruzi milijune dolara na uštrb neke druge. Fadila Memišević je
odlučila prekinuti organiziranje prosvjeda svakog jedanaestog u
mjesecu (početak pokolja u srpnju 1995.) jer se 'ozračje previše
politiziralo'.
'Dnevni avaz', dnevni list blizak SDA, postavlja pitanje koje muči
Srebreničanke: Komu vjerovati? Koga slijediti? Žene gube
povjerenje. Siromašne seljanke rasute diljem Bosne koje ponor
dijeli od njihovih sestara u gradu (u Sarajevu s prezirom gledaju na
njihove rupce i dimije), većinom nepismene, bez muževa, nisu više
ništa u tradicionalnom društvu. I svrstavaju se iza jakog muškog
glasa. 'To je refleks, možda i potreba', misli Fadila Memišević.
Politička težina ovih zahtjeva za 'istinom' proizlazi iz brojnih
neriješenih pitanja o tijeku tragedije: kakva je bila uloga
bošnjačke vojske? I međunarodne zajednice koja je trebala štititi
enkalavu? 'Pozor, ne treba provoditi revizionizam, ističe
Antonella Notari koja je zadužena za nestale u CICR-u, srpska je
odgovornost nedvojbena'. Dok je general Ratko Mladić još na
slobodi, a politička vlast ne mari za žene, one svoje
nezadovoljstvo usmjeravaju prema međunarodnim udrugama. U veljači
1997. automobil pomoćnika Carla Bildta, tada visokog povjerenika,
u Sarajevu je napala skupina prosvjednica. Srdžba koja doista ne
pomaže njihovoj stvari", izvješćuje iz Sarajeva Flore de Preneuf.
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
23. III. 1998.
Nesložne velike sile
"Nesloga međunarodne zajednice ne pogoduje konstruktivnom
traženju rješenja kosovske krize. Stalna hodočašća raznih
ministara u Beograd, osobito ministara vanjskih poslova Njemačke,
Francuske i Rusije, mogu jugoslavenskom predsjedniku Slobodanu
Miloševiću uputiti pograšnu poruku. Svi odlaze zadovoljni i kažu da
su nešto postigli, ali u stvarnosti zapravo pridonose učvršćivanju
obrnutog tijeka događaja. Milošević zapovijeda pokolje (za njih
osim regularne vojske ima i posebne postrojbe koje su uvježbavali
profesionalni ubojice, za koje sada kaže da ih je povukao), a zatim
međunarodna zajednica od njega traži da prekine s tim pokoljima i u
zamjenu za to nudi mu nagradu.
Kako bi se za Kosovo pronašlo trajno rješenje mirnim putem, nužno je
da međunarodna zajednica ne uđe u tu igru i da djeluje jedinstveno,
s jednom jedinom i odlučnom strategijom vođenja pregovora. Jasna
poruka koja treba biti upućena Beogradu jest to da je međunarodna
zajednica spremna uvesti oštre sankcije prema Jugoslaviji ako se na
Kosovu nastavi represija, ali mora reći i to da nikako ne podupire
odvajanje Kosova, budući da je naučila svoje pouke u vezi s
promjenama granica na prostoru bivše Jugoslavije. Prihvatiti
nezavisnost Kosova bilo bi isto što i dati odriješene ruke Hrvatima
i Srbima da do kraja razbiju Bosnu. Zbog toga se žurno mora
osigurati autonomija za Kosovo, prije nego se započnu rasprave, što
izgleda žele Amerikanci, o mogućnosti da Kosovo postane
jugoslavenska savezna jedinica, kao što je to Crna Gora. To bi bio
znak za početak nekog kasnijeg odvajanja, i to bi izazvalo
srbijansko odbijanje. Danas bi to značilo ulazak u igru koja stanje
može samo zamrsiti, umjesto da ga riješi.
Izgleda da je to sasvim jasno predstavniku OESS-a i Europske unije,
Felipeu Gonzalezu, inače jako opreznom pri davanju izjava. I to od
trenutka kad su iz Beograda došle proturječne glasine, prema
kojima, u bizantinskoj igri, Milošević odbija Gonzalezovo
posredovanje pod OESS-ovom kapom, ali ga ne odbija kao predstavnika
Europske unije. Milošević na taj način prije pokazuje da želi
primanje Jugoslavije u OESS nego da ne želi 'prihvatiti to
miješanje u unutarnje probleme'. A mandat koji je ta organizacija
dala Gonzalezu nije posredovanje, nego 'pomaganje SR Jugoslaviji
da uspostavi unutarnji dijalog i provede demokratske reforme', što
podrazumijeva demokratizaciju, poštovanje ljudskih prava i prava
manjina, čak i jugoslavensko sudjelovanje u radu te organizacije.
Kosovo je središnji problem tog mandata, ali nije i jedini.
Poslije održavanja nedjeljnih izbora na Kosovu, mogla bi se
povećati sposobnost predstavnika Kosova i onoga kojega nazivaju
svojim predsjednikom, za međusobne razgovore. Sljedeći će tjedan
biti odlučan. Kontaktna skupina (SAD, Rusija, Njemačka, Francuska,
Italija i Velika Britanija) sastaje se u srijedu u Bonnu i treba
označiti put kojim će se ići, ako te države uspiju prevladati svoje
nesuglasice, osobito one s Rusijom i Italijom, koje nisu spremne
pritegnuti Miloševića. Prvi rok za poduzimanje novog koraka prema
uvođenju sankcija već je prošao. Kontaktna skupina mora donijeti
odluke i poslati jasan znak da odbija mogućnost davanja
nezavisnosti Kosovu. Znakovito je da će se na tom sastanku naći i
Gonzalez i sadašnji predsjednik OESS-a, poljski ministar vanjskih
poslova Bronislaw Geremek, a pridružit će im se i neke države iz tog
područja.
A iz svega toga trebao bi izići odgovor koji ne može biti potpora
nezavisnosti Kosova, ali ni održavanje statusa quo. Moraju se
pronaći nove formule. Gonzalez se okružio ekipom stručnjaka za
sastavljanje ustava (Roca, Peces-Barba, Solé Tura, Pérez Royo i
Yánez) koji su već dokazali svoju maštovitost u Španjolskoj. A na
Kosovu će morati biti još maštovitiji", piše u uvodniku lista.
22. III. 1998.
'Crna knjiga komunizma' gledano s Istoka
Predrag Matvejević piše o mogućim pogledima na prošlost
komunizma:
"Unatoč svojim nedostacima, 'Crna knjiga komunizma' nudi i nešto
više od običnog zrcala. Nudi niz zrcala koja uvećavaju ili
umanjuju, već prema slučaju, ali vrlo često iskrivljuju sliku. A to
potvrđuju i duge i iscrpne raspre koje prate objavljivanje te
knjige, najprije u Francuskoj, zatim i u nekim drugim državama,
budući da se prevodi i na druge jezike, osobito u Italiji.
U bivšu Istočnu Europu i u države koje još uvijek nazivamo
'slavenski svijet', gdje knjiga još nije prevedena, dolaze samo
odjeci, kao neki usporeni učinak tiskanja te knjige. 'Već znamo što
se događa', izjavljuje jedan od preživjelih iz gulaga. Jadno stanje
u kojemu se nalazi izdavaštvo u većini tih država ne omogućuje brzo
objavljivanje tako obimne knjige, ali već su otkupljena prava za
tiskanje na više nego jednom slavenskom jeziku.
Prigodom nedavnog putovanja u Rusiju imao sam priliku vidjeti više
od 200 stranica Crne knjige koje, već prevedene, kruže ispisane na
pisaćem stroju, ručno fotokopirane, poput nekakvog starog
'samizdata', tako dugo dok se ne pronađe izdavač koji će biti
sposoban pokriti troškove 'normalnog' izdanja. To me podsjeća na
vic koji se pričao za vrijeme Brežnjeva, o djedici koji je
prepisivao 'Rat i mir' za svojeg unuka. Na pitanje zašto prepisuje
knjigu koja se nalazi u svim knjižarama, on odgovara: 'Tko zna hoće
li se već sutra nalaziti u njima'. Siromaštvo danas djeluje jednako
tako kao što je nekada djelovala cenzura. Iako, naravno, čovjek
nije u istoj opasnosti kao nekada.
O komunizmu je već sve rečeno, tako da neke nove pojedinosti o onome
na čemu ustraje bučna javnost, o onome što je prethodilo ili
slijedilo, ne mijenja bitno sliku o njemu. Ekipa povjesničara i
publicista koju je okupila izdavačka kuća Laffont, pod
predsjedanjem Stephanea Courtoisa kao koordinatora, ima i neke
bivše komuniste ili komuniste teoretičare koji se upuštaju u
međusobne polemike. To nas ne bi trebalo iznenaditi, budući da smo
to viđali i na Zapadu i na Istoku. U Francuskoj je prodano 200 tisuća
primjeraka, a u Italiji 130 tisuća za samo dva tjedna, iako knjiga
sama po sebi ne zaslužuje tako dobru prodaju.
A da možda sam termin 'komunizam' nije 'neprikladan za nazivanje
nekih režima koji su vrlo brzo izdali revolucionarne ideale?' Na to
pitanje još nije dan odgovor koji bi svakoga zadovoljio. U knjizi se
praktički sva pozornost posvećuje režimima koji su sebe smatrali
komunističkima, a vrlo se malo pozornosti posvećuje samim
komunističkim idealima. Takav način pristupa problemu ne vodi
računa o komunističkim strankama koje su djelovale u ilegali, pod
totalitarnim režimima, kao žrtve represije s jedne strane, i kao
saveznice onih koji su diskreditirali njihove vlastite ideale, na
drugoj.
Ta 'crna knjiga' opet je snažno vratila na površinu staru svađu oko
poistovjećivanja komunizma i fašizma, dodirujući temu koju jako
vole neki povjesničari, a nazivaju ih 'revizionistima'. Sovjetski
se komunizam malo razlikovao od nacističkog fašizma kad je riječ o
slobodi njihovih građana. No, on je najprije uništavao 'svoje', dok
je fašizam sustavno istrebljivao 'one druge', prema prethodno
sastavljenom programu: Židovi, Slaveni, Romi itd. Procjene i
vrijednosni sudovi u vezi s komunizmom i fašizmom, bez obzira na to
jesu li donošeni individualno ili su međusobno povezani, uglavnom
se razlikuju ovisno o tome koliko se usredotočujemo na početak ili
na kraj. S jedne strane, zamisao o emancipaciji i spašavanju, a s
druge isključivanje i uništavanje. Tu imamo jednakost, bratstvo,
internacionalizam, a tamo superiornost, egoizam i rasizam. Ništa
nije slično, sve je upravo suprotno. No, kad je riječ o konačnom
rezultatu, i na jednoj i na drugoj strani postoje milijuni žrtava, a
to je tragičan dokaz da ljudsku sudbinu određuju i najsvjetliji
snovi i najmračnije namjere.
Knjige posvećene komuizmu, čak i one najbolje napisane i povezane,
poput 'Prošlosti jedne iluzije' Francoisa Fureta, ne uzimaju
dovoljno u obzir raznolikost imaginarnih jedinica koje uspoređuju.
'Pozitivna imaginarna jedinica' (koja se često pretvara u mit) i
'negativna' (ili jednostavno kritična) obilježavaju cijelu
povijest o kojoj je riječ. Na jednoj se strani nalazi Manifest i
'Prokletnici zemlje' (knjiga Franza Fanona, op. prev), Lenjin i
Oktobar, Aurora, Spartak i internacionalne brigade u Španjolskoj,
zatočeni Gramsci, crvena zastava nad Reichstagom, pokret otpora u
Europi, Dugi marš u Kini, Granma na Kubi, Che Guevara, Ho-Chi-
Min... Na drugoj je Kronstadt, sudski procesi i čistke, ubijanja i
gulazi, Katynska i Kolimska šuma, Budimpešta 1956. godine, Prag
1968., 'zid sramote' u Berlinu, Crveni Kmeri i pokolji za
Tienanmenu. Crvene knjige hvale one prve događaje, a crne se bave
ovim posljednjima. I jedne i druge posežu i za manipulacijama, tako
da su zapravo slične, iako polaze sa suprotnih stajališta.
Istočna Europa, u političkom značenju te riječi - određena Drugim
svjetskim ratom i razdobljem hladnog rata - nema nijedan valjan
zajednički nazivnik za svaku od pojedinih etapa razvoja komunizma.
Njezina je sudbina nehotice povezana s Rusijom. U svim mjestima te
velike, sada smanjene države, danas se bez izmotavanja ponavlja da
ni komunizam ni nacizam nisu ruske zamisli ili nekakva ruska
filozofija. Zapadna Europa, gdje su nastali, previše je voljela
svoja dobra i svoje blagostanje da bi se upustila u opasnosti koje
je podrazumijevalo njihovo ostvarivanje. Za to je bila nužna ludost
i velikodušnost Slavena, naviklih na to da gube i pate (tu se sada
opet pojavljuju i neke stare 'mesijanske' ideje). I, na kraju
krajeva, 'mi smo ti koji plaćaju, samo mi'.
Kad je riječ o 'pozitivnoj' bilanci, i osobito o 'negativnoj'
bilanci komunizma, kako u Moskvi tako i u Sankt Peterburgu, može se
čuti sličan govor. Revolucija se dokopala vlasti u toj velikoj
državi, kakav je bio Sovjetski Savez, i prisilila kapitalizam da
daje sve veće ustupke 'obespravljenim klasama', siromašnima i
izrabljivanima. Bog zna bi li, da nije bilo straha od revolucije,
radnici i građani dobili takva socijalna prava. 'A mi smo to platili
vlastitom bijedom'. Drugi su 'to iskorištavali'. 'A sada još moramo
doživljavati i ovu sramotu'. Oni koji su živjeli u patnji, o čemu
pišu crne knjige, nemaju volje čitati ih. 'Znamo mi povijest'.
Tužno je to. Uoči pada Gorbačova, u jednom sam pismu vođi
perestrojke postavio nekoliko pitanja o budućnosti Rusije, države
u kojoj je rođen moj otac. Hoće li biti moderna i liberalna, ili će
opet biti konzervativna i tradicionalna? Sveta ili oskvrnuta,
pravoslavna ili shizmatična, mistična ili mesijanska, laička ili
svjetovna? Bjelija ili crvenija, manje slavofilna nego prozapadna
ili obrnuto? 'Populistička', na svoj način, ili tiranska? Toliko
europska koliko i azijska? Još jedna Rusija koja 'ne bi mogla
djelovati razumno i u kojoj se samo može vjerovati (kako je govorio
pjesnik Tjučev u XIX. stoljeću) ili 'robusna i debeloguza
(tolstozadaja), kako ju je opisivao Aleksandar Blok u vrijeme
Revolucije? Samo ruska (russkaia) ili 'sveruska' (rossiskaja)?
Kako bilo da bilo, Rusija će na kraju morati računati sa svim onim
što joj je ostavio Sovjetski Savez i sa svime čega ju je lišio. Možda
i zauvijek.
Ona će pisati svoje 'crne knjige', dostojne svojih najvećih umova i
pune vlastite patnje".
HRVATSKI TISAK
VJESNIK
24. III. 1998.
Demilitarizacija Bosne i Hercegovine
"Negativne reakcije muslimanske strane na prijedlog hrvatskog
Predsjednika o demilitarizaciji Bosne i Hercegovine", analizira
Marko Barišić i piše kako one "i nisu bile posebno iznenađenje".
Razlog je, objašnjava novinar, u ocjenama da je muslimansko vodstvo
razdoblje od potpisivanja Daytonskog sporazuma iskoristilo za
stvaranje jake vojske "s kojom bi u pogodnom trenutku vratilo barem
dio područja izgubljenih u prošlom ratu.
Prvenstveno se pritom misli na vojnu akciju protiv bosanskih Srba
koji su nad Muslimanima proveli etničko čišćenje i počinili brojne
masakre, pogotovo u istočnoj Bosni. Kako je Daytonski sporazum ta
područja ipak ostavio bosanskim Srbima, Muslimani se nikada nisu
pomirili s pretpostavkom da je to definitivno rješenje", piše
Barišić i upozorava kako u takvom rapletu "ne treba isključiti ni
muslimanske vojne pohode protiv bosansko-hercegovačkih Hrvata,
posebice u srednjoj Bosni i u dolini Neretve, jer su to područja od
strateškog interesa za eventualno stvaranje muslimanske države na
dijelu teritorija BiH.
Demilitarizacija BiH je stoga za muslimansko vodstvo odustajanje
od ratne opcije koja bi bila u igri ako ne uspije Daytonski
sporazum, odnosno ako međunarodne vojne snage jednom napuste to
područje", objašnjava Barišić i piše kako neki analitičari takav
muslimanski stav drže neodgovornim, "jer pri uporabi ratne opcije
uvijek postoji opasnost da se izjalove ratni planovi". Novinar
pritom napominje kako "ni Srbija ne bi dopustila vojni poraz
bosanskih Srba, bez obzira na bilo kakve sankcije, a posve je
prirodno da ni Hrvatska ne bi zanemarila interese
bosanskohercegovačkih Hrvata. Ako ni zbog čega drugog, onda zbog
vojnostrateških razloga koje diktira njen položaj pogotovo na jugu
države", napominje Barišić.
Ocjenjuje kako se stoga "a priori negativistički stav muslimanske
strane prema demilitarizaciji BiH može tumačiti i kao jasan znak
muslimanskog vodstva da - kad je u pitanju konačno rješenje
bosansko-hercegovačke krize - Daytonski mirovni sporazum nije
jedina opcija na koju igraju Muslimani. Ta činjenica baca dodatno
svjetlo i na sadašnji mirovni proces", komentira Barišić.
Đapićeva trgovina Trgom bana Jelačića
"Iz HSP-ove političke radionice krajem vikenda emitirana je nova
marketinška poruka", piše Josip Antić u povodu odluke te stranke da
na Trgu bana Jelačića održi javni skup "protiv 'pritisaka
međunarodne zajednice i kooperativnosti hrvatske vlade', a sam bi
skup "bio 'završna akcija javnih skupova 'Hrvatski Uskrs 98.'".
Komentirajući takvu odluku Glavnoga stana HSP-a, Antić piše kako se
on "odlučio za već viđenu - sindikalnu - taktiku. Po njoj se traži
odobrenje skupa na mjestu za koje je teško zamisliti iole ozbiljan
razlog za zabranu, a pritom se moli Boga da se stjecajem političkih
odnosa u zagrebačkom Poglavarstvu dogodi upravo to. Jamstvo
pravaških 'uspjeha' - od Vukovara do Knina, pa do zadnjeg zahtjeva -
nipošto, naime, nije bila snaga, artikuliranost i argumentiranost
njihova nastupa, nego tek neugodno ozračje što ga neodgovorna igra
na rubu incidenta nosi stranci na vlasti, ali i državi", komentira
Antić, a potvrdu ocjene vidi u zadnjoj rečenici priopćenje Glavnoga
stana HSP-a "u kojoj se tvrdi da bi 'eventualna zabrana skupa na
Trgu značila da je HDZ uveo zabranu rada HSP-a'.
Dakako da je stvar upravo suprotna, poenta nije u tome da se HSP
zabrani (za takvo što nema ni valjanih razloga), nego da ga se u
javnom sučeljavanju natjera da pokaže stvarnu snagu svojih
argumenata", objašnjava novinar. Ocjenjuje kako u tom smislu u HDZ-
u "ima puno više posla nego što se to želi priznati, samo je pitanje
želi li ta stranka stvarno otvaranje s desna. Ukratko, nema
logičnije stvari nego pravaše osuditi na slobodu i odgovornost, što
organiziranje javnog skupa na Trgu bana Jelačića podrazumijeva",
ocjenjuje Antić uz napomenu:
"Drugo je, i te kako neugodno pitanje, da se nakon gafa sa
sindikalnim tiskanjem na uličnim prilazima Harmici teško može
donijeti bilo kakva odluka, a da istodobno ne bude - pogrešna".
Ploče i Neum i dalje rješavamo u paketu
Iz razgovora s dr. Hasanom Muratovićem, veleposlanikom Bosne i
Hercegovine u Republici Hrvatskoj, izdvajamo:
- Hrvatska ne želi prenijeti dio svoga suvereniteta kada je u
pitanju luka Ploče, nego nudi uspostavu normalne carinske zone na
način da poduzeća iz BiH koriste luku Ploče po komercijalnim
uvjetima. Izgleda da oko toga ima nekih nesporazuma, pa možete li
nešto više reći o tome?
= Prije svega naglašavam da se ni u kom slučaju ovdje ne radi o
pitanju suvereniteta, jer i mi smo na to vrlo osjetljivi.
Washingtonskim je sporazumom dogovoreno da BiH na području Ploča
dobije pristup moru, na bazi slobodne zone Federacije BiH, na 99
godina. Međutim, američka je strana prošle godine, uvažavajući
neke detalje Daytonskog sporazuma, predložila da taj rok, uz
stanoviti dodatak, bude 30 godina. Ističem da nikome ne pada na um
da ugovorom o toj zoni na bilo koji način narušava hrvatski
suverenitet. Ne samo zato što se po cijelom svijetu koriste
slobodne zone u lukama nego i zbog toga što u ovom slučaju uopće nije
riječ o nekakvom vlasništvu nad postojećom lukom i njezinom
opremom, jer ona će i dalje raditi kako radi i pružati usluge
poduzećima u BiH, Hrvatskoj, Mađarskoj, Jugoslaviji i drugim
zemljama. Ovdje se radi o slobodnom pristupu moru i o slobodnoj zoni
na području Ploča".
- Možete li detaljnije objasniti zahtjev BiH za pristup moru i
slobodnoj zoni?
= To može biti potpuno nova površina, odvojena od same luke ili s
djelomičnim osloncem na nju. U ugovoru treba odvojeno tretirati
pristup i korištenje posebne zone, u kojoj bismo mi imali slobodu
dopreme, otpreme i opće manipuliranja robama, od korištenja usluga
sadašnjeg poduzeća Luke Ploče, koje će na komercijalnoj osnovi
servisirati tu zonu, kao što servisiraju i ostale korisnike".
(...)
- Trasa autoceste Zagreb-Bihać-Livno-Mostar-Dubrovnik izazvala
je dosta polemike u Hrvatskoj, a čini se da taj pravac nije dobro
prihvaćen ni u BiH. Možete li nešto pobliže reći o toj trasi?
= U kolovozu 1996. potpisan je sporazum o razumijevanju između
Republike Hrvatske, BiH i SAD, kojim je utvrđeno da će se graditi
dva putna pravca kroz BiH: sjever-jug i istok-zapad, koji će se
vezati s hrvatskim autocestama. Tada je definirano jedino da će se
te autoceste graditi, a ostavljeno je da se kasnije riješi pravac
trase, financiranje i drugo. Izgradnja autoceste skup je pothvat, i
BiH mora dobro razmisliti o uzimanju kredita i uvjetima vraćanja
tih kredita. Za Vladu BiH svakako je prioritetan pravac sjever-jug,
dakle onaj od Save do Ploča, ali vjerujemo da će se uskoro, čim se
formira konzorcij, na čemu se već radi, i naprave potrebne analize,
vjerojatno usvojiti gradnja obadviju cesta. Mi u BiH već vodimo
pregovore o izgradnji dijela autoceste sjever-jug. Inače, ljudi iz
Hercegovine navijaju za južnu trasu (Zagreb-Bihać-Livno-Mostar-
Dubrovnik), a oni iz središnje Bosne za sjevernu (Zagreb-Bihać-
Jajce-Bugojno-Travnik-Sarajevo). O tim pravcima i odnosima
razgovarat će se na sastanku izaslanstava RH i BiH. Vjerojatno
prilikom skorašnjeg posjeta premijera Mateše Bosni i Hercegovini.
Stavovi su inače mnogo bliži nego ranije".
VEČERNJI LIST
24. III. 1998.
Države i kavane
Kako neke europske države surađuju s haaškim sudom raščlanjuje
Višnja Starešina na primjerima Francuske, Velike Britanije, Danske
i Hrvatske.
Novinarka ističe kako "ni jedan francuski časnik UNPROFOR-a, ni
jedan civilni ili vojni promatrač dosad još nije svjedočio pred
Haaškim sudom", a da je Francuska država čiji je ministar vanjskih
poslova bio jedan od inicijatora Haaškoga suda. Naglašava da je
ujedno "prva država među stalnim članicama Vijeća sigurnosti koja
je svoje zakone prilagodila suradnji s tim sudom i obvezna je
surađivati s njime jednako kao i sve države na svijetu - ni više ni
manje od Hrvatske ili Srbije ili, pak, SAD-a..." Ipak, Francuska je
preko Vedrinea tražila da se isključi mogućnost da svjedok postane
optuženik. "Objašnjenja na prvu loptu u tome su vidjela težnju
Francuske da se osigura od moguće optužnice protiv generala
Janviera jer nije spriječio pad Srebrenice nakon kojeg je slijedio
masakr. Takva je optužnica ipak vrlo nerealna. No, sasvim je
sigurno da su u Franucskoj dobro pročitali pravilnik i, imajući na
umu političke utjecaje u prvom međunarodnom krivičnom sudu,
odlučili su unaprijed se zaštititi od različitih eventualnosti ili
mogućih savezničkih 'pakiranja' u nekom budućem razdoblju".
Danski časnici iz sastava UNPROFOR-a ili međunarodnih promatrača -
piše dalje novinarka - vrlo dobro surađuju s tužiteljstvom, ali
kada su ih za suradnju zamolili Blaškićevi odvjetnici, "najprije su
se ljubazno odazvali, a kasnije su ih obavijestili kako im je
njihovo ministarstvo zabranilo kontaktirati s obranom". Novinarka
primjećuje kako se "zbog tako selektivnog pristupa obrani i
optužbi, nitko... u sudu nije jako uzbudio".
Veliki broj časnika Velike Britanije, pak, svjedoci su optužbe u
procesu protiv Blaškića,"ali isto tako ljubazno su se odazvali i
zahtjevima obrane za razgovor. No, obrana uopće nije dobila odgovor
na svoj zahtjev za dostavu određenih dokumenata. Tužiteljstvo ih je
dobilo, što se već pokazalo u dosadašnjem dijelu procesa. No,
problem je u tome što se pokazalo da je i dio te dokumentacije
izredigiran tako da bude prilagođen potrebama tužitelja, a iz njega
je izbačeno ono što može koristiti obrani", piše novinarka.
Na kraju analizira i suradnju Hrvatske s Haaškim sudom i piše kako
je "ona s njim dosad surađivala uglavnom na ad hoc osnovi, u pravilu
izvlačeći se iz škripca. Ali, korišten je obilno za unutrašnje
obračune: i vlasti s opozicijom i opozicije s vlašću, nerijetko s
kavanskim argumentima i kavanskom logikom. Vrlo je moguće da,
recimo, za dvije godine Hrvatska postane presudom Međunarodnog
suda jedini agresor u prošlom ratu - zbog uključenosti u
međunarodni sukob u BiH. A da rat u Hrvatskoj bude unutrašnji sukob,
baš kao i srpski rat u BiH, o čemu već postoji presuda, zbog
nedostatka dokaza i boljeg pravnog pokrića. Iz kavane to možda nije
tako izgledalo", upozorava novinarka.
Vratit će se velika većina Srba
Tanja Ivančić razgovarala je s Veljko Kneževićem, jugoslavenskim
veleposlanikom u Hrvatskoj. Izdvajamo:
- Kako komentirate prijedlog o demilitarizaciji BiH, ali i
prijedlog sporazuma o nenapadanju između Hrvatske, BiH i
Jugoslavije?
= Kao čovjeka i diplomata uvijek me veseli pojam demilitarizacije.
Konkretan prijedlog predsjednika Tuđmana vrlo je zanimljiv. Bit će
zanimljivo vidjeti kako će na tu ideju reagirati Republika Srpska,
Federacija BiH i organi BiH. Osobno navijam za mir i za sve uvjete
koji ga učvršćuju na prostorima bivše SFR Jugoslavije.
- Kako ocjenjujete proces dvosmjernoga povratka u Hrvatskoj?
Koliki broj Srba bi se, prema Vašim očekivanjima, mogao vratiti?
= Povratak izbjeglica svakako mora biti dvosmjeran, bilo da je
riječ o prostoru bivše UNTAES zone u Hrvatskoj, bilo o povratku
izbjeglih Srba u SRJ. Procesom povratka nisam zadovoljan. Može se
ovaj posao organizirati još efikasnije. Pozdravljam obećanje dr.
Tuđmana o spremnosti Hrvatske da omogući povratak hrvatskih
državljana srpske nacionalnosti koji to žele, te da će se bez većih
odgađanja ukloniti preostale zapreke za njihov povratak. Vjerujem
da bi se velika većina Srba željela vratiti u Hrvatsku, i tome se
nadam. (...)
- Kakav je danas stav Jugoslavije spram rješavanja pitanja
Prevlake?
= Prevlaka danas ne opterećuje odnose SRJ - RH. Ovo sporno područje
rješavat će se pregovorima. Zbog njega se neće ni zaoštravati
odnosi SR Jugoslavije i Republike Hrvatske, niti će usporavati opći
pozitivni trend normalizacije naših odnosa. O Prevlaci zapravo
neprekidno u raznim forumima i na raznim razinama razgovaraju
jugoslavenski i hrvatski političari i diplomati. Problem se neće
odgađati u nedogled".
240224 MET mar 98
Izložba "Merkur, Venera, AMZ, Mars" u izlogu iličkog nebodera
Split: Sukob dvojice maloljetnika, jedan u bolnici sa teškom ozljedom
Božinović: MUP je pokrenuo interne konzultacije o uporabi pirotehnike
Francuska: Katolička crkva poziva na istragu o seksualnim napadima poznatog opata
Potpisan Memorandum o suradnji Hrvatske i Izraela u pošti i komunikacijama
EBRD investirao u BiH lani 213 milijuna eura
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Senzacija u Wengenu, Von Allmen pobjednik superveleslaloma
Varaždin dobiva Regionalni centar za predinkubaciju u pametnoj industriji
Anušić: Hrvatska će moći odgovoriti zahtjevu od 3 posto BDP-a za obranu