ZAGREB, 15. ožujka (Hina) - Pomirenje je dugotrajan proces koji bez oprosta nije moguć. Taj proces ne znači "vraćanje na staro", već stvaranje novih odnosa. Pomirenje nije jedan čin, već duhovnost i ponašanje koje u dugotrajnom
procesu prvenstveno traži pomirenje čovjeka sa samim sobom, a tek onda s drugima. Te glavne naglaske sa III. ciklusa predavanja na temu "Pomirenja" istaknuli su sudionici u subotu navečer završenog trodnevnog skupa koji je organizirala "Justitia et Pax" Hrvatske dominikanske provincije.
ZAGREB, 15. ožujka (Hina) - Pomirenje je dugotrajan proces koji bez
oprosta nije moguć. Taj proces ne znači "vraćanje na staro", već
stvaranje novih odnosa. Pomirenje nije jedan čin, već duhovnost i
ponašanje koje u dugotrajnom procesu prvenstveno traži pomirenje
čovjeka sa samim sobom, a tek onda s drugima. Te glavne naglaske sa
III. ciklusa predavanja na temu "Pomirenja" istaknuli su sudionici
u subotu navečer završenog trodnevnog skupa koji je organizirala
"Justitia et Pax" Hrvatske dominikanske provincije.#L#
Niz predavanja u kontekstu postratnih previranja u društvu i Crkvi
zaključen je okruglim stolom te predavanjem o "Istini, pravu i
pomirenju" profesora katoličke socijalne etike na njemačkom Vojnom
sveučilištu dr. Thomasa Hoppea.
On je ustvrdio kako pomirenje trajno može opstati samo tamo gdje se
teži rješenjima koja ne kriju klice novih nepravdi. U to spada,
kazao je, i spremnost odricanja od osvete i odmazde te pristajanje
na gestu pomirenja. Podsjetivši na njemačka iskustva u procesima
pomirenja, ocijenio je kako "izjave pomirenja" među državama jesu
važan simbol zajedništva i dokument da države žele zajedničku
budućnost, iako to nije moguće u svakom pogledu. Pomirba je nekada
moguća tek u slijedećim naraštajima iako, ocijenio je, nije dobro
rješenje kada djeca žrtvi i počinitelja praštaju umjesto svojih
roditelja. Govoreći o nužnosti i mogućnostima pomirenja, istaknuo
je značaj zajedničkog tugovanja žrtava koje su stajale na suprotnim
stranama, a što je po njemu, i put prema pomirenju u hrvatskom
slučaju.
Amnestija odnose ostavlja onakvima kakvi jesu i spriječava jasno
prikazivanje nepravde, kazao je Hoppe dodajući da kritizira
amnestiju zato što se izjednačava s amnezijom. On se stoga zauzeo za
znanstveno osvjetljavanje povijesne istine, jer, samo se kroz
otkrivanje istine spriječava da se čitavim narodima ne prebaci
krivica zločina te da etničke ili religiozne grupe ne postanu
"žrtveni jarci".
Osvrćući se na daytonski sporazum, ustvrdio je da su ga sve tri
strane shvatile kao diktat, iako je za američku vladu i međunarodnu
zajednicu on značio da ne postoji mogućnost pravednog mira kao
rezultata slobodnog dogovora. Taj je sporazum bio nametnut, on nije
kopija pravednog mira ali je njime od svih zala izabrano ono
najmanje, ustvrdio je Hoppe.
Tijekom skupa prof. Željko Mardešić govorio je o integracijama i
ulozi pomirenja, a dr. Annemarie Gruenfelder i prof. Mirko Đorđević
iz Beograda o tome što očekuju od svoje Crkve u tom procesu.
"Izgleda jednostavno, djeluje utopijski, ali ideja pomirenja i
praštanja nije jednostavna", rekao je Đorđević. Rat se na ovim
prostorima završio, no, ostao je slogan ratnicima koji glasi -
"oduzeli ste nam rat, ali nam je ostala mržnja", izjavio je Đorđević
te zaključio da se protiv te logike moguće boriti mirom i
pomirenjem. "U ratu smo zatajili jer se nismo uspjeli izdići iznad
patriotizma, a Crkva je nešto više od partiotizma", ocijenio je
Đorđević. "Tako se zapalo na čitavom pravoslavnom istoku u jeres
filetizam, kada se nacija-pleme stavlja ispred vjere i tako ruši
jedinstvo", kazao je dodajući da to nije zabluda koja postoji samo u
krilu SPC-a već su iz nje slijedile i druge zablude kao što je
srastanje s državnom strukturom, poistovjećivanje sa snagom
represivne moći, pa i sa autoritarnim režimom. Zaključio je kako je
u "ovom ratu, na Balkanu, zatajila kršćanska svijest jer se Crkva
svrstavala s autoritarnim režimom, a ta se blizina uvijek skupo
plaćala".
(Hina) mb mć
150108 MET mar 98