FRANCUSKA
LE MONDE
10. III. 1998.
Sveta zemlja balkanskog pravoslavlja
"'Za svakoga se Srbina Kosovska bitka dogodila jučer': ovim
izričajem Jean-Francois Colosimo iz Pravoslavnoga instituta Sv.
Sergeja u Parizu ističe koliko je poraz na Kosovu polju 1389. u
sukobu s Turcima, i danas otvorena rana na srcu srbijanske
povijesti. Kosovska 'tragedija' u kojoj je knez Lazar poražen od
sultana Murata znači kraj srpskoga srednjovjekovnog kraljevstva i
dolazak Turaka na Balkan. Iz toga je vremena uzrečica koja zvuči kao
upozorenje: 'Tko drži Kosovo, drži Balkan'. Nakon toga padaju
Carigrad 1453., Atena 1456. - Sveta Sofija i Partenon su pretvoreni
u džamije, i Beograd 1521.
U IX. st. na Kosovu je rođena prva srpska 'država'. Tu je 1389.
izgubila neovisnost. Također se može reći da je Kosovo već šest
stoljeća čuvar sjećanja o poniženjima, nezadovoljstvima i nadama u
uskrsnuće srpskog naroda. Ono se poistovjetilo sa svojim
tragedijama i preporodom u XIX. st. kada je zemlja ponovno stekla
neovisnost. Vjerska je simbolika učinila od Kosova temeljni mit
balkanskog pravoslavlja. U jednom napisu iz 'Pravoslavnog
glasnika' iz 1982., Marko Marković podsjeća da su za srpsko-turskog
rata 1912. srpski vojnici kad bi došli na Kosovo polje, skidali
kape, kleknuli i prekrižili se. I dodaje: 'Kosovo je za Srbe isto
što i Jeruzalem za židove i Golgota za kršćane.'
Na toj svetoj zemlji balkanskoga pravoslavlja, brojne crkve,
kapele i manastiri (Gračani, Dečani, Zorčiće i dr.) čuvaju vjersko
sjećanje i vjernost pokrajine koju većinom čine Albanci.
'Zamislite svetišta poput Chartresa, Vezelaya, Lourdesa ili Mont-
Saint-Michela koji su okupljeni u jednom francuskom departmanu u
kojimu bi živjelo 90 posto muslimana, objašnjava Jean-Francois
Colosimo, pa ćete razumjeti zašto je Kosovo etničko-vjerska bačva
baruta'. Treba li tomu dodati da je patrijaršija, tj. najviša
crkvena oblast u pravoslavnoj hijerarhiji, bila osnovana na
Kosovu, koje je u Srednjem vijeku htjelo svrgnuti Bizant.
Patrijaršija je ukinuta i obnovljena u Peći 1551., a zatim opet
ukinuta 1776.
Kosovska se tragedija objašnjava sukobom dvaju sjećanja. Albanci
također polažu pravo na Kosovo uime vrlo dubokih korijena. Albanci
i Vlasi jesu potomci Ilira i Tračana koji su živjeli na balkanskom
poluotoku do dolaska Slavena u VI. st. Živjeli su zajedno bez većih
poteškoća. Neprijateljstva su počela tek u XV. st., kada se, uz
turski blagoslov, Albanci koji su prešli na islam, šire Srbijom,
posebice na Kosovu. Od tada, jednosmjerna povijest napaja srpski
nacionalizam koji od nje čini povijest 'straha' koji provodi
'turski osvajač koji udara u glavu i u udove' (Dimitrije
Bogdanović). A provode ga i muslimanski Albanci koje smatraju
odgovornima za napade, silovanja, oduzimanje imovine, pljačke kuća
i crkava koje su pretvarane u džamije i štale.
Međutim, iseljavanjem Srba mijenja se etnički sastav na ovome
području. Oko 1688., 1738., i nakon ukinuća Pećke patrijaršije
1766., deseci tisuća Srba odlaze u Austriju. Nakon svakog
iseljavanja slijedi val albanskog useljavanja. Demografski
poremećaj dolazi do izražaja u XX. st. 1880., nakon neovisnosti
koju je Srbija stekla Berlinskim kongresom, na Kosovu ima 240
tisuća Albanaca. Početkom Drugoga svjetskog rata bit će ih 600
tisuća, a širenje se nastavlja i u Titovo doba. 1981. od deset
stanovnika Kosova, osmorica su Albanci. 'Mimikrijsko suparništvo'
između Albanaca i Srba načinit će od Kosova 'glavnog poticatelja
dvaju istovrsnih zahtjeva', kaže Francois Thual, stručnjak za
pravoslavnu geopolitiku. U Jugoslaviji između dvaju ratova i u doba
Tita Kosovo je mjesto nacionalnog buđenja Albanaca koje je počelo
bitkom kod Prizrena 1878. Albanci okrivljuju 'srpski revanšizam',
a Srbi 'albanski šovinizam'. Ponovno dolazi do paljenja i rušenja
crkava i manastira. Dva nacionalizma, srpski i albanski, međusobno
se podupiru. Širi se mitologija islama koji na Balkanu zauzima
teren izgubljen u XIX. st.
16. III. 1981. albanski ekstremisti podmeću požar u manastiru bivše
Pećke patrijaršije. Do izražaja dolazi pravoslavna solidarnost
koja obnavlja manastir za manje od tri godine. 1987. patrijarh
German tu okuplja nekoliko tisuća pravoslavnih vjernika. 1989. sam
Slobodan Milošević dolazi da u velikom sjaju proslavi petstotu
obljetnicu kosovske bitke. Sluša ga 150 tisuća ljudi. Ovaj
protualbanski nacionalizam izaziva paniku u Hrvata i Slovenaca, s
Kosova je krenuo udarni val koji će srušiti Jugoslaviju. 'Srpski
narod vodi kosovsku bitku od 1389. Kosovo je naše sjećanje, naša
postojbina, žar našega bića', kaže se u 'Apelu 21' koji su 1982.
potpisali svećenici i kaluđeri na poticaj Atanasija Jevtića, danas
episkopa (...)", piše Henri Tincq.
110100 MET mar 98
Stavljen u uporabu novi obalni ophodni brod HRM-a
Rijeka: Program RInovatoRI od ove godine u osnovnim školama
Financijska imovina hrvatskih kućanstava u godinu dana uvećana 10,7 posto
Arheolozi u Pompejima otkrili očuvan termalni kompleks
Putin potpisao sorazum o strateškoj suradnji s iranskim predsjednikom u Moskvi
Tjedna najava događaja - sport - od 18. do 24. siječnja
Najava događaja - sport - za subotu, 18. siječnja
Macron najavio novu međunarodnu konferenciju za obnovu Libanona
Hanfa dodijelila godišnje nagrade studentima za najbolje znanstvene i stručne radove
40 posto veća izdvajanja za projekte Hrvata izvan RH, najviše za BiH