FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
1. III. 1998.
Prilog iz kulture koji su priredili Nevena Janač i Stanko Cerović
bavi se moći i manipulacijama suvremene televizije.
"Desetljećima jedna od najizoliranijih zemalja u Europi samo
godinu dana nakon što se počela otvarati prema svijetu, Albanija je
izazivala čuđenje rijetkih promatrača. Pejzaž uništene i
nevjerojatno zapuštene zemlje, ljudi s reakcijama i stavovima kao
da su izašli iz nekog dalekog prošlog stoljeća, siromaštvo
nezamislivo u Europi, ali i jedan znak suvremenosti. Na krovovima i
balkonima zgrada na kojima jedva da je bilo i prozora, mogli ste
svugdje vidjeti satelitske televizijske antene. Još i više nego u
razvijenim zemljama tako je širom svijeta u najzabačenijim
dijelovima planeta, tamo gdje su dodiri sa svijetom stoljećima bili
minimalni, televizijska kutija je ušla u sve stanove i po pravilu
ekran se nikad ne gasi, bez obzira na vrstu programa i
zainteresiranost gledatelja.
Utjecaj televizije koja je stigla i u te krajeve je neopisiv i
nesaglediv. Središte političke i kulturne moći, sredstvo vladanja
svijetom, jedan od izuma koji je učinio najdublje promjene u
povijesti ljudskog roda, televizija je neminovno i predmet
bezbrojnih studija pohvala i kritika. Različite se ocjene mogu
naći. Od onih o tome da je ona sredstvo ujedinjavanja svijeta koje
širi vidike ljudi do onih da je ona vražja kutija koja je omogućila
veću manipulaciju ljudima nego ijedan izum iz prijašnje povijesti.
Moć televizije su upoznali naši slušatelji ako je već nisu
zaboravili zahvaljujući televiziji, jer je ona odigrala odlučujuću
ulogu u jugoslavenskim ratovima, katastrofalnu, goru nego atomska
bomba, govorili su demokratski oporbenjaci i bilo je prijedloga da
je najbolji način uspostavljanja mira na Balkanu da se zabrani
gledanje televizije, recimo na 30 godina. Neiscrpnim raspravama o
toj fascinantnoj kutiji posvetili smo naš današnji 'Kulturni
magazin.'
Francuski časopis 'Znanost i budućnost', iz kojeg ćemo prenijeti
neka manje poznata istraživanja o televiziji, piše da je u jednoj
anketi utvrđeno da je prosječni Francuz, kada napuni 65. godina, u
tom svom neponovljivom životu proveo ravno devet godina ispred
televizije. Prosječna televizijska doza je dva sata i 40 minuta
pred ekranom, umirovljenici skoro četiri, 30 posto djece gleda
televiziju tri i po sata dnevno. Dijete zna upaliti televiziju s
dvije godine i kada napuni tri steklo je pravo da gleda program i
gleda ga svaki dan, prema istraživanju koje objavljuje spomenuti
časopis.
U manje razvijenim zemljama sve te podatke treba udvostručiti ili
više puta pomnožiti jer je i u Europi i u Americi postignuta
zasićenost televizijom. Ti građani se donekle kontroliraju i
ograničavaju zahvaljujući stalnim kampanjama koje upozoravaju na
štetnost gledanja televizije. Jedan znanstvenik primjećuje da je
televizija sredstvo koje povećava nejednakost među ljudima. Kaže
da je ustanovio da koristi djeci u stabilnim, kultiviranim, elitnim
obiteljima koje pažljivo doziraju gledanje televizije, iako je
utvrđeno da u većini obitelji koje pripremaju djecu za velike
francuske škole, roditelji uopće i ne drže televiziju u stanu. A ima
katastrofalan utjecaj u zaostalijim sredinama, nesređenijim
obiteljima, u predgrađima itd.
Čini se da se slična pojava može konstatirati između razvijenog i
nerazvijenog svijeta. U Americi i zapadnoj Europi je odnos prema
televiziji nešto rezerviraniji nego u razvijenijim zemljama, gdje
se događa da ljudi vjeruju kao djeca da je sve što je na televiziji
stvarno i da je onaj koji govori zaista u kutiji. U tome je
promičbena moć američke televizije, čiji su programi možda
najvažnije sredstvo američke dominacije svijetom. Samo u Americi
gledatelji znaju da ti programi nemaju veze s američkom realnošću.
Drugdje se na osnovu njih formira mišljenje o slatkoći, opuštenosti
i bogatstvu američkog svakodnevnog života. Zabuna je neopisiva.
Toliko koliko informira o svijetu televizija stvara nesporazume,
širi neznanja čemu je svijet nalik i koji su problemi ljudi."
Nastankom televizije nastao je također i novi kliše. Kliše
suvremenog gledaoca. Često ih možemo vidjeti na brojnim
karikaturama - domaćice s viklerima i izbuljenim očima prema malim
ekranima ili klinci s očima zombija. Televizija je postala jedna
vrsta droge koja daje stalnu, ali uvijek veću dozu nasilja kojim se,
prema tvrdnjama jednih oslobađa vlastita agresivnost, a prema
drugima upravo izaziva želja da se agresivnost realno očituje.
Primjer za ovo zadnje su adolescenti koji se pretvaraju u ubojice
imitirajući u potpunosti viđeni scenarij.
Filmovi austrijskog redatelja Michaela Haneke najbolja su slika
tog stanja. Ubojice od 13 i 15 godina su tako u društvu zamijenili
radnike i pijance na kraju 19. stoljeća i ucrtale se kao nova rana
društva koja ne zna, niti ima snage da je liječi. Haneke je u svojim
filmovima zapisao onu najcrnju priču o televiziji kao sredstvu za
otupljavanje emocija i primjeru koji postoji da bi se emitirao.
Haneke međutim zna izvanredno analizirati cijelo društvo u kojem se
to događa. Pribjegavanje televiziji i upijanje nasilja koje ona
darežljivo nudi, bez prestanka postoji tamo gdje uglavnom nema
drugog izvora emocija.
Da je televizija također postala predmet s kojim suvremeni čovjek
sve više i više pregovara, kako tvrde pojedini psiholozi, također
se ne može negirati. Gledatelj koji ima izbor programa kao nikad
dosad također više nije isti kao onaj koji je 50-ih godina sjedio
zalijepljen uz jedan jedini postojeći program. Ne treba zaboraviti
da strah buljenja u ekran u velikoj mjeri televiziju zamjenjuje
Internetom. U svakom slučaju koliko god da je jasno da pokazivanje
golemih količina nasilja na televizijskim ekranima ne može biti
samo po sebi pozitivno, bez obzira iz kog se aspekta promatra.
Također je sve jasnije da je ovaj najnegativniji utjecaj televizije
vezan uz određeni trenutak u pojedinim društvima, koji se pokazuju
kao nešto što se ipak nadilazi. Primjer su društva novih
demokracija u kojima se događaju valovi nasilja među mladima koji
doslovce emitiraju televizijske emisije ili filmove.
Francuski psihoanalitičar Serge Tesson, autor knjige 'Obiteljske
tajne i njihova uporaba' i 'Sreća na slici', tvrdi da se situacija
vezana za televiziju značajno promijenila otkad se koriste kućni
video-uređaji. Na primjer, šestogodišnje dijete dovedeno je na
terapiju kod njega nakon doživljenog šoka izazvanog nasilnim
prizorima na televiziji, dok isto dijete već više godina gleda
videokazete filmova strave i užasa koje vole njegovi roditelji.
Serge Tesson tvrdi da je riječ jednostavno o tome da se video-
kazetom postoji određeno pravilo igre, a to pravilo je točno
određeno trajanje izvan realnosti. Samo dijete objasnilo je svoj
šok time što je doživjelo iznenađenje, jer nije znalo kada neki
šokantni prizor počinje, a kada se završava, dok se gledatelj
videokazeta na ove scene psihološki pripreme. Čak i kada gledamo
videokazetu prvi puta jasna je razlika u tome što njome samo
manipuliramo, dakle imamo dojam da vodimo igru. Ovo određeno
vrijeme trajanja nekog programa čini da se on ne može pomiješati s
realnošću. Čini da smo svjesni da u njega možemo ući i izaći kada to
želimo, kaže psihoanalitičar Tesson.
Drugim riječima, nemoguće je u potpunosti prihvatiti i
identificirati se s određenom slikom ako je nismo u stanju sami
podijeliti na sastavne elemente, tvrdi francuski psihoanalitičar
uspoređujući te procese s procesom udvaranja, u kojem je moguće
inkorporacija samo poslije razgradnje određenog elementa. Tesson
tvrdi da je najopasniji utjecaj televizije vezan za uvjete primanja
slike. Zapravo sliku je mnogo lakše primiti u vlastiti senzorni
sustav u trenutku kad se ovaj proces odvija u prisutnosti drugih.
Ovo se naravno u prvom redu najviše odnosi na djecu koja lakše, da
tako kažemo, probavljaju sliku kad istodobno imaju pored sebe
reakcije svojih roditelja ili odraslih.
Serge Tesson tvrdi da je najhitnija potreba društva da se zajedno s
prikazivanjem programa u kojem ima slika nasilja ili scena koje
izazivaju strah, prikaže program u kojem se jasno analizira kako su
te scene napravljene. Gledatelj koji bi imao svijest kako se
trikovima ili montažom dobija određeni efekt, ne bi se više mogao
naći u situaciji da ga određena scena šokira, tvrdi francuski
psihoanalitičar. Jasno je da su sve te tvrdnje koje se prenose u
časopisu 'Le Monde de Pasion' samo još jedna od mogućnosti
tumačenja utjecaja slike na čovjeka. Što međutim učiniti kada slika
više ne šokira, već nasilje na televiziji postaje dio svakodnevnice
koja se konzumira s večerom, užinom ili ugodnim čavrljanjem. Još
gore, ako je riječ o dokumentarnom programu, u kojem gledamo
ratove, ubojstva, nesreće i na njih više ne reagiramo - emotivno."
Utjecaj televizije možda manje ide preko sadržaja programa, nego
preko nekih njezinih tehničkih značajka. Televizija stvara iluziju
realnog i iskustva, kaže jedan znanstvenik u časopisu 'Znanost i
budućnost'. Tvrdnja se temelji na osnovi analiza onog što se događa
u čovjekovom mozgu dok gleda programe. Svjetlosni efekti u tamnoj
sobi, opuštenost gledaoca, primanje poruka na polusvjesnoj razini,
sve pokazuje da organizam reagira vrlo snažno na televizijski
doživljaj, čak iako je gledatelj ravnodušan na ono što gleda. Svaki
program ima donekle utjecaj video klipa, dakle reklame, munjevit,
površan i vrlo emotivan udar na mozak, kaže ovaj znanstvenik. Skoro
moždano oštećenje. Pokreti mišića pokazuju da gledatelj nesvjesno
slijedi akciju na ekranu. Nasilni i pornografski programi koji
dodiruju najjače instinkte, uvelike pojačavaju ove sve te
utjecaje.
U Japanu je prošle godine u nekom razdoblju došlo do naglog
povećanja epileptičnih napadaja kod djece koja su onda preplavila
bolnice. Ustanovljeno je da je jedna tv-serija 'Džepno čudovište',
slična video igrama, imala takve svjetlosne efekte koji su
izazivali živčane krize, koje su u nekim slučajevima prelazili u
epileptične napadaje. Rezultati ovog istraživanja još su
neobjašnjeni i sada se na tome u Japanu dosta radi. Tehnička priroda
televizijske poruke je takva da je čovjek najviše pod utjecajem
televizije kad na nju najmanje obraća pozornost. To se u
psihologiji opisuje kao opuštena pozornost, stanje u kojem je
gledatelj na milost i nemilost poruci. To je ono stanje koje se vidi
na licima ljudi ako prođete iza ekrana. Kaže se 'bulje u
televiziju', obično malo otvorenih usta, nesvjesni što se oko njih
događa.
Stručnjaci kažu da se tada u mozgu događa isto što i u stanju
hipnoze, kada se mozak podaje nesvjesno tuđem utjecaju. Velika
opuštenost, ljudi misle da se odmaraju, a istodobno velika
emocionalna i moždana rastrojenost. Znanstvenici to zovu ritam
alfa. Ljudi primaju poruke emocionalnim putem, a ne razumnim i
gutaju bilo kakvu vrstu argumentacije. Bez zamora i bilo kakvog
procesa spoznaje. To je manipulacija jednaka onoj ubrizgavanju
droga.
Kad je riječ o djeci, posljedice su puno dublje jer je riječ o
formiranju mozga individue. U svim eksperimentima koji su vođeni u
školama u raznim zemljama, bez izuzetka je pronađena veza između
sposobnosti djece na intelektualni rad, dakle uspjeh u školi i
gledanja televizije. Gledanje televizije, na neki način, čini u
nekoj mjeri djecu intelektualnim i emocionalnim invalidima jer su
prije spomenuti alfa ritmovi u mozgu, koji se razvijaju pred
ekranom, točno suprotni beta ritmovima koje mozak slijedi u čitanju
i koji odgovaraju najvećoj koncentraciji. Znalo se oduvijek da
televizija ubija čitanje, ali se mislilo da u tome nema ništa loše
jer se držalo da televizijska izobrazba jednostavno zamjenjuje ono
iz knjiga. Sad se vidi da je fiziološki utjecaj televizije
negativan za mozak suprotno od 'masaže' čitanjem, čak bez obzira na
kakvoću knjiga i nedostatak kvalitetnog televizijskog program.
Nešto je sretniji izbor televizijski program 'Chanel Arte'. Arte je
primjer t.zv. tematske televizije, koji mnogi smatraju
elitističkom. Takav program, kako tvrdi njegov direktor Gerard
Clemont, može biti samo dodatak tome što se naziva opći program.
Podrazumjeva se da pod tim općim programima možemo naći emisije
svih mogućih vrsta, koje bi trebale pokrivati zanimanja svih
slojeva društva. Tematski programi uvijek imaju manje publike, ali
zato u trenutku loše kakvoće općih programa mogu pronaći vodeću
ulogu. Jedna od temeljnih uloga televizije u društvu je upravo
povezivanje različitih društvenih slojeva. Tematska televizija
izmiče baš toj klasifikaciji, pa često njezini urednici, kako to
čini Gerard Clemont, koriste sve moguće teoretske argumente da bi
se obranili od optužaba o elitizmu, ali elitizam ostaje vidljiv.
Naravno da se ova specifičnost ne mora tumačiti negativno.
Televizija je razvitkom numeričkog sustava i golemim umnožavanjem
kanala svakako počela dobivati drukčiji profil koji je uvelike
bliži demokratskom društvu, a to je program koji radi jedina takva
ekipa u Europi - francusko-njemačka redakcija. Vokacija te
televizije je najviše usmjerena na kulturu, a zadaća joj je
povezivati dva kulturološka područja i usmjeravanje ne europsku
dimenziju. Arte koja je prema kakvoći po ocjenama čelnih
teoretičara i fizičara najbolji program u Francuskoj, ipak nije
pronašao svoju publiku. Odnosno, ona je ostala mala i nema
tendenciju proširivanja. Tako pokazuju sve ankete. Arte je nastao
kako bi nadomjestio sve više programa kulture i umjetnosti na općim
kanalima. Arte u Francuskoj prati tri do četiri posto svih TV-
gledatelja, što je oko 1,5 milijun ljudi.
I dio Arte nema u cilju da zbog te činjenice mijenja svoj program,
kako tvrdi njezin direktor, jasno je da Arte vodi računa da se broj
gledatelja ne smanjuje, ali ne i o tome da nema koncepciju u cilju
privlačenja dodatnih gledatelja. Arte svoj program emitira na dva
jezika, francuskom i njemačkom, koristi četiri satelita, bori se za
emitiranje programa u originalnim verzijama s pisanim prijevodom,
a najviše ulaže novac u proizvodnju programa, a ne kupnju novih
američkih serija. Arte postoji od 30. rujna 1992. godine i prvi je
program koji želi stvarati to što njegovi autori zamišljaju kao
europska televizija. Što znači europska televizija i je li Arte
uspio još je prerano govoriti, ali u čemu je sigurno uspio jest
stalnost u kakvoći onoga što nudi tv-gledateljima.
Najmoćnija institucija na svijetu se zove CNN. To je točno za mrežu
koja pokriva događaje na cijeloj zemljanoj kugli, ali i metafora za
moć same televizije. Svaka televizija je neki manji ili veći CNN i
ima toliku moć nad nekom manjom grupicom ljudi. Svjetska se
politika prelama kroz CNN, ne postoji dok nije prošla kroz
televizijski filter. Koliko političari i razne vlade koriste
televizije za širenje svoje moći, toliko, ako ne i više, televizija
upotrebljava njih kao sredstvo svoje moći. Vladar programom je
jednako kao i vladar društvom. Biti snalažljiv na televiziji jest
odlučujući argument za uspješnu karijeru, ali ne prilagođivati se
televiziji, ne slušati njezine zakone i zahtjeve, fatalno je i za
najbolje političare.
Zato se diljem svijeta primjećuje fenomen prvo razvijen u Americi
da političari sve manje sliče državnicima, a sve više televizijskim
zvijezdama. Sve manje imaju političke ideje, a sve su više te ideje
proizvodi toga što dobro prolazi na televiziji. Rezultat je da su
zvijezde show bussinesa, jer su film i glazba neka vrsta
televizijskog plemstva, direktna konkurencija političarima,
posebice u Americi. Njih ljudi uzimaju za istinske heroje iz
realnog života. Također rezultat je moć televizijskih novinara
čiji utjecaj daleko premašuje utjecaj bilo kojeg važnijeg
političkog pisca u njegovom vremenu. Zbog potrebe da pojednostavni
informaciju, zbog velikog novca, zbog tolike važnosti za vlasti,
utjecaj televizijskog novinarstva proporcionalan je nedostatku
kakvoće.
U Francuskoj je veza televizijskih novinara i vlasti notorna.
Nedavno je jedan televizijski kanal cenzurirao istraživanje koje
dokazuje vezu tzv. velikih političkih novinara i vlasti. U Americi
gdje su mediji nezavisniji nego drugdje, za tamošnje poznavatelje
ta je veza također očita. Televizija je jedan od ključnih stupova
cijelog sustava. U njoj je golema moć, golema financijska sredstva,
goleme povlastice i ona se odvaja samo od one vlasti koja je osuđena
na propast. Poznati američki pisac i kritičar Noam Chomsky skuplja
bezbroj primjera o toj ulozi američke televizije kao stupa
političkog sustava koji je nesposoban kritizirati sebe, a još manje
društvo. Nesreća je u svemu tome što izgleda da se ne može ni
zamisliti televizija koja bi bila više korisna nego štetna, ni
kulturno, ni tehnički. Tehnički uvijek čini mozak pasivnim i
izolira ljude u umjetnoj realnosti, a kulturno, kako je svojedobno
prognozirao Bruno Batleheim, televizijske informacije uvijek teže
da budu jednostrane, pojednostavljene i zaobilazne."
(RFI)
040219 MET mar 98
Euroliga: Baskonia svladala Panathinaikos, pet koševa Šamanića
Ligue 1: Preokret i pobjeda Lillea protiv Nice
Premijera predstave "Pir malograđana" Gradskog kazališta "Zorin dom"
Reakcije stranaka na videosnimku ministra Dabre, traže ostavku
La Liga: Espanyol - Valladolid 2-1, Jurić igrao do 83. minute
Martinović; Nadamo se dobrim vijestima o Duvnjaku
Polarno vrijeme zahvatit će veći dio Sjedinjenih Država
SP Rukomet: rezultati i ljestvice (2)
Serie A: Šesta domaća pobjeda u nizu Rome
Bundesliga: Eintracht - Borussia (D) 2-0, Marmoush u Manchester Cityju