FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
3. II. 1998.
Današnji Dossier obrađuje temu o tome kako se na Zapadu tretira
kosovski problem.
"Jugoslavenski se predsjednik Slobodan Milošević još jednom
odlučno suprotstavio postavljanju kosovskog problema pred
međunarodnu zajednicu, iako i nakon jednog od najvećih krvoprolića
u mirnodopskoj povijesti pokrajine s barem 20 ubijenih u selima
Drenice. Miloševićeva protimba je, kako izgleda, više bila
namijenjena srpskoj publici nego međunarodnoj javnosti. Kako se o
Kosovu priča već mjesecima sa svakim gostom iz inozemstva koji
posjeti Beograd, t.zv. miješanje iz inozemstva je eliptičan izraz
za insistiranje da se Kosovu da autonomija i to je ono što vlast koja
je učvršćena na valu srpskog nacionalizma krajem 80-ih godina,
pokrenuta baš u ovoj pokrajini, nikako nije spremna prihvatiti. Baš
suprotno, kad bi netko iz svijeta insistirao da se Albancima ne
zadovolji nijedan zahtjev i da sve ostane kako je danas, to se
nikako ne bi zvalo miješanjem inozemstva, već sugestijama
prijateljskih zemalja.
Ako promičbeni govor ostavimo po strani, ostaje nam pitanje čime
je, inače potpuno legitimno, međunarodno zanimanje za Kosovo
potaknuto i koliko je ono duboko. Drastično pogoršanje prilika u
pokrajini nastalo je ukidanjem njezine autonomije na proljeće
1989. iako je to predstavljalo prolog srpskog ekspanzionizma koji
će dovesti do rata i raspada bivše Jugoslavije, u to vrijeme događaj
nije izazvao veće uzbuđenje zapadnih prijestolnica. Nije bilo malo
diplomata koji su tada smatrali da zadovoljavanje srpskih apetita
prema Kosovu može biti i pozitivno, kao način da se preko najveće
nacije spriječe tendencije dezintegracije federalne države.
U razdoblju o kojem govorimo, kada je komunistički poredak počeo
pokazivati znake duboke degeneričnosti, pitanje ljudskih prava se
postavljalo preko zahtjeva za političkim pluralizmom, a ne preko
zaštite naroda i manjina. Kada se nešto kasnije uvidjelo da
višestranačka demokracija na ovom prostora nedovoljna za obranu
ljudskih prava, bilo je već kasno. Početak 90-tih godina s ratovima
u Hrvatskoj i Bosni, Kosovo je bacio u kut kraj balkanske kamene
europske povijesti. Kako na tom području nije bilo sukoba, kako su
Albanci bili preslabi, a Srbi prejaki, i kako nije prijetilo
nikakvo miješanje balkanskih zemalja, američki i europski
dužnosnici zaduženi za bivšu Jugoslaviju na to su područje svjesno
zaboravili. Opravdanje je bilo da je Bosna angažirala sve snage i da
bi Daytonski sporazum mogao imati i indirektne dobre posljedice po
Kosovo. Takvo razmišljanje je, kako se danas vidi, bilo iz dva
razloga pogrešna. Propuštene su godine učinile da se teško
pogoršaju prilike u pokrajini, da ostane stalni režim izvanrednog
stanja, da albanska zajednica bude u cjelini gurnuta u ilegalnost,
da ojačaju ekstremizmi i dijalog postane praktički nemoguć.
Bilo je to pogrešno i iz drugog razloga, zato što Daytonski sporazum
nije bio ni dobro sastavljen, niti praćen stvarnim prijetnjama da
bi mogao prisiliti Srbiju da se izvan Bosne ponaša civilizirano.
Dvije godine nakon Daytona su prošle na gotovo isti način. Kako
prenosi britanski 'The Economist', prema stavu zapadne politike
Srbija mora ostati ekonomski izolirana dok ne postane pristojna
demokratska država, prijateljska prema manjinama, tolerantna
prema oporbi i kooperativna s haaškim sudom. Kako to neće postati u
cjelini niti u jednom trenutku, Zapad mora pronaći način da nagradi
napredak, ne ukidajući pritom sve trgovačke i financijske
sankcije. Kako to izgleda pokazuje prije tjedan dana Washington,
nagrađujući beogradski režim zbog uloge u srpskom entitetu u Bosni
i to ulaskom u Organizaciju za regionalnoekonomsku suradnju,
otvaranjem zrakoplovnih linija prema Americi i jednog konzulata u
Americi. Samo nekoliko dana poslije toga počela je redarstvena
akcija velikih razmjera u Drenici. Vrijeme koje je prošlo od
Daytona pomoglo je zapadnim zemljama barem u jednoj stvari. Da
jasno i začuđujuće složno formuliraju stav prema kosovskom
problemu.
Taj se stav sastoji od tri točke. Uzdržavanje od nasilja s obje
strane, otpočinjanje pregovora direktnih ili indirektnih i davanje
Kosovu autonomnog statusa u sklopu Srbije. Na drugi način izražena,
isti stav kaže da je sadašnje stanje neprihvatljivo isto koliko i
nezavisnost Kosova. Uloga ovog stava je realpolitička, a ne zaštita
ljudskih ili građanskih prava. Washington, Pariz, Bonn i London po
svaku cijenu žele da se ne izazove sukob koji bi uvukao balkanske
susjede, i to ako bi moglo uz što manje promjene postojećeg stanje.
Autonomija pokrajine je formula koja treba više predstavljati
alternativu sadašnjoj redarstvenoj upravi, nego što ima određenog
političkog sadržaja.
Pod velikim i dugotrajnim vanjskim pritiskom Milošević bi mogao
dopustiti neke oblike kulturne autonomije, ali ne i ekonomsku i
političku, čime bi zapad opet mogao biti zadovoljan. Problem s
pravom autonomijom je što se ne može spriječiti pitanje
odcjepljenja, koje, kako nema institucionalnog rješenja, može
ponovno odgovoriti samo sila. Inače, prvo pitanje koje bi Albanci
bili skloni postaviti jest zašto pokrajina u Srbiji, a ne republika
u Jugoslaviji, kada je već Kosovo u Titovoj državi imalo, osim
formalnih, sve atribute republike. Kako ocjenjuje francuski
'Liberation', posljednja nasilja u pokrajini mogu izgledati kao
pokušaj obje strane da steknu povoljnije pozicije pred pregovore
koji će jednog dana nužno početi. Zapadne zemlje već od danas
uključuju diplomaciju znatnijega kalibra, da bi između ostalog
pokazale da se nasilje još nije istrgnulo nasilju.
To međutim, nije potpuno sigurno pošto je spirala redarstvene
represije i oružanih odgovora na nju odavno pokrenuta i sada samo
dobiva faze. Ovdje ne pomažu promičbene kvalifikacije kao što je
nazivanje Oslobodilačke armije Kosova terorističkom
organizacijom. Tako se naziva svaka skupina sve dok oružjem ne
osvoji vlast, tako su se nazivale i oružane postrojbe jugorepublika
dok nisu stekle nezavisnost. Ako albanski pobunjenici ubijaju
civile udaljene od vlasti oni jesu teroristi, ali bi onda državni
teroristi bili srpski policajci kada ubijaju civile. Za nasilje na
Kosovu, koliko su važni pojavni oblici, toliko su važne politike
koje iza njih stoje. Osim formalne simetrične odgovornosti dvije
strane, zapadne zemlje u ovom trenutku nisu u stanju ponuditi nove
ideje Beogradu i Prištini jer je potpuno asimetričan u odnosu
vladanja i podčinjavanja."
(RFI)
040148 MET mar 98
Vlada: Dabrino postupanje neodgovorno i neprimjereno, tijela će utvrditi okolnosti
FIBA potvrdila: Hrvatska - Francuska u Jazinama
SAD uvele nove sankcije pojedincima i tvrtkama povezanima s Dodikom
Policija i DORH će provjeriti "sve okolnosti" Dabrine pucnjave
Jadranska liga: Pobjede splitskog Jadrana i Juga AO
Šah: Kashish Manoj Jain pobjednik u Pragu, Bogdan Lalić 11.
Izraelski sigurnosni kabinet odobrio sporazum o prekidu vatre
Hajdaš Dončić o Dabri: Ovo je razlog za ostavku potpredsjednika Vlade
SP Rukomet: rezultati i ljestvice
SP Rukomet: Egipćani osigurali prolazak pobjedom protiv Bahreina