ZAGREB, 25. veljače (Hina) - Ministar zdravstva dr. Andrija Hebrang predložio je izradbu novoga decentraliziranog modela financiranja zdravstva, koji bi se postupno mogao početi uvoditi nakon godine 2000. Za uvođenje novoga sustava
potrebno je nekoliko godina, jer valja promijeniti sadašnje zakone o zdravstvenoj zaštiti te u najvećoj mjeri Zakon o zdravstvenom osiguranju, što bi uskoro trebala početi raditi stručna skupina Ministarstva. Ministar pri tomu ističe da bi preobrazbu, nakon priprema, "trebali voditi neki drugi ljudi".
ZAGREB, 25. veljače (Hina) - Ministar zdravstva dr. Andrija Hebrang
predložio je izradbu novoga decentraliziranog modela financiranja
zdravstva, koji bi se postupno mogao početi uvoditi nakon godine
2000. Za uvođenje novoga sustava potrebno je nekoliko godina, jer
valja promijeniti sadašnje zakone o zdravstvenoj zaštiti te u
najvećoj mjeri Zakon o zdravstvenom osiguranju, što bi uskoro
trebala početi raditi stručna skupina Ministarstva. Ministar pri
tomu ističe da bi preobrazbu, nakon priprema, "trebali voditi neki
drugi ljudi".#L#
Dosadašnji sustav, po Hebrangovim riječima, bio je nužan za
preživljavanje zdravstva tijekom ratnih godina, a njegovu promjenu
preporučila je i Svjetska zdravstvena organizacija (WHO).
Po novomu modelu financiranja, zdravstveni bi novac ubuduće
prikupljale i trošile županije, po uvjetima koje same odrede, a
središnji bi se zdravstveni fond brinuo za to da dobru zdravstvenu
zaštitu dobiju svi slojevi građana po istim kriterijima. U skladu s
tim država bi trebala preuzeti brigu za financiranje zdravstvene
zaštite najosjetljivijih slojeva društva, kao što su
umirovljenici, nezaposleni i socijalno ugroženi, te za normalno
djelovanje zdravstvenih klinika kao vrhunskih ustanova od posebne
važnosti za državu.
Decentralizacijom bi današnjih 20 područnih ureda Hrvatskoga
zavoda za zdravstveno osiguranje postalo pravnim osobama, pa se,
primjerice, novac prikupljen u varaždinskim poduzećima više ne bi
sav doznačivao u središnji fond u Zagrebu, već bi ostao u toj
županiji. Svaka bi pak županija mogla, ovisno o svojim gospodarskim
mogućnostima, uvođenjem posebnih prireza, poreza ili dodatnih
doprinosa povećati proračunske stavke za zdravstvenu zaštitu.
Novac koji bi se u određenu postotku iz svake županije doznačivao u
središnji zdravstveni fond, odnosno na račun Hrvatskoga zavoda za
zdravstveno osiguranje, služio bi ponajprije, uz osiguranje rada
klinika, za preraspodjelu sredstava iz bogatih u siromašne
županije kako bi se zadržali jednaki zdravstveni standardi u
cijeloj državi.
Dr. Hebrang smatra da decentralizaciju zdravstvenoga sustava u
praksi ne bi bilo posebno teško provesti jer opstoji dobra
upravljačka struktura u zdravstvenim ustanovama i područnim
uredima Zavoda za zdravstveno osiguranje. "Moja je zadaća, koju sam
si sam zadao, jest sve pripremiti za preobrazbu, ali bi nju trebali
voditi neki drugi ljudi. Ne vjerujem da bismo se mi koji smo u ovih
sedam godina tako duboko ušli u taj centralizirani sustav, sada
mogli osloboditi tih, uvjetno rečeno, centralističkih navika",
dodao je ministar Hebrang.
"Centralizacija je bila privremena mjera uvedena do potpuna
prestanka ratne opasnosti", dodaje ministar Hebrang, ističući da
je ona bila nužna za preživljavanje zdravstva u vrijeme kad se
priljev novca s četiri milijarde maraka 1990. smanjio 1991. za
polovicu, 1992. na 780 milijuna maraka, a danas je 2,2 milijarde
kuna (oko 630 milijuna maraka). Svjetska zdravstvena organizacija
je u početku rata preporučila preventivno zatvaranje polovice
ustanova (130) i otpuštanje polovice zaposlenih (30.000), što se
nije dogodilo zbog centralizacije.
U sedam godina takva sustava, u kojemu središnji fond u Zagrebu
prikuplja i raspoređuje novac po strogo određenim mjerilima, svi su
zdravstveni djelatnici primali redovito plaće, a danas su one,
ističe ministar, 10-15 posto više nego u drugim resorima. Bez
dodatnih izdvajanja iz proračuna osigurana je zdravstvena skrb za
oko milijun izbjeglica i prognanika, dodaje Hebrang, podsjetivši
da nije bilo kritičnih nestašica, a dobrim dijelom je obnovljena i
medicinska oprema (40 posto u bolnicama, nešto manje u domovima
zdravlja).
Ministar ističe da je vrlo nezadovoljan zbog toga što se ne
ispunjavaju novčane obveze prema hrvatskome zdravstvu. Iako je, po
zaključnim računima, u Zavod u 1997. doznačeno 10,7 posto više
novca nego 1996., a zdravstvene ustanove su potrošile oko 11,3
posto više, Zavod još ne može naplatiti novac od svojih dužnika, pa
tako niti podmiriti svoje obveze prema zdravstvenim ustanovama.
Najveći su dužnici gospodarske tvrtke s dugom od 400 milijuna kuna,
mirovinski fondovi s 250 milijuna kuna za prosinac prošle i
siječanj ove godine te županije sa 120 milijuna kuna kojih je
polovicu duga nedavno podmirio državni proračun.
Tamara Marinković
(Hina) mt il
251130 MET feb 98