INDONEZIJU
SJEDINJENE AMERIČKE DRŽAVE
The International Herald Tribune
23. II. 1998.
Irak i Indonezija: poslovi koje Amerika ne može obaviti sama
"Najveći problem američke vanjske politike prije nekoliko je
mjeseci bio akademska vježba ograničena na State Department.
Veliki su mislioci mozgali o tome kako bi jednoga dana nešto trebalo
učiniti u cilju suprotstavljanja revoltu iz inozemstva na sveopću
nadmoć i upotrebu američkih ekonomskih i vojnih snaga.
Irak i Indonezija su "odjednom" postale "sada". Te dvije krize koje
se preklapaju naglašavaju američku moć, globalnu odgovornost ali i
izloženost mogućnosti da Amerika bude prikazana kao međunarodni
hvalisavac/tiranin/pravdaš(?). Mogućnost jakog revolta protiv
SAD-a na Srednjem je istoku i Aziji postala važnim faktorom u
rješavanju obiju kriza.
Irački i indonezijski izazov politici SAD-a preklapaju se i u
vremenu i po mogućnosti za protuamerički revolt. Ako se rješavanju
obaju problema pristupi krivo, Liliputancima u čitavu svijetu dat
će se mnogo užeta kojim će moći svezati Ujaka Gulivera.
Irak je ostatak iz neriješenog rata u Zaljevu 1991. koji neprestano
zanovijeta i činitelj koji ponovno vraća temi rata i sigurnosti za
koju kandidat Bill Clinton nije očekivao da će se pojaviti u obliku
tako velikog problema tijekom njegovog post-hladnoratovskog
predsjedanja. No prijetnja uništavanja vojne sile jedini je
djelotvorni instrument koji je pronašao protiv Sadama Huseina.
Clintonove su opcije bile jasne od početka i opetovano izgovarane
na javnim izlaganjima u nastojanjima da se Sadama natjera da
popusti.
Indonezija i njezini zahtjevi za američko rješavanje krize potpuno
su drukčiji. Govor američkih dužnosnika bio je sveden na najmanju
mjeru kako bi se izbjegla tržišta- utvare i indonezijske
eksplozivne društvene napetosti. Radna skupina na visokoj razini
koja se susreće gotovo svakodnevno u uredu Clintonova čelnika
stožera, Erskine Bowles, tajna je operacija.
Clintonova je administracija utvrdila kako je ekonomske kriza
složenija od iračke i čini se da je manje spremna riješiti ju.
Suprotne analize iz ministarstva financija SAD-a i ministarstva
vanjskih poslova oko toga da li i kako bi Washington trebao pomoći
predsjedniku Suhartu da se izvuče iz krize zauzimaju veliki dio
vremena posvećenog promišljanju unutrašnje politike.
Suharto dodatno komplicira zadatak u potpunosti odbijajući
prihvatiti program promjena koji mu nude ministarstvo financija
SAD-a i Međunarodni monetarni fond (IMF). Ističe kako mjere IMF-a
nisu stabilizirale ekonomiju Indonezije koja je u strelovitom
padu. No ne nudi uvjerljivu alternativu, tvrdoglavo potkapajući
nastojanja da se slomi mreža korupcije i nesposobnosti koja je na
vidjelo izišla zajedno sa krizom.
Ministarstvo financija iz takovog ponašanja stvara racionalni
ekonomski zaključak: ulaganje znatno više novca u Indoneziju sada
ne bi pomoglo (...).
Takovo ulaganje moglo bi ugroziti šanse SAD-a da upotrijebe novac
iz fonda za pomoć u hitnim slučajevima kasnije, kada bi takova pomoć
mogla utjecati na promjene. Suhartov režim još uvijek je u padu i
treba doseći dno i odbiti se od njega da bi značajnija pomoć SAD-a i
IMF-a mogla imati smisla.
Gledište State Departmenta upućeni karakteriziraju kao strateški
očaj, osjećaj da SAD treba pomoći velikoj i važnoj zemlji a da se ne
zna kako. Suharto je svojoj vojsci naredio da nemire sredi bilo
kojim sredstvima koja budu potrebna. Ostaviti ga da svoju vlastitu
sudbinu riješi sam moglo bi dovesti do još veće nesreće.
Šest mjeseci nakon što je počela kriza u Indoneziji, najdugoročniji
cilj administracije kupuje, čini se, mjesečnu odgodu kako bi se
Suhartu omogućilo da počne politički prijelaz prema pluralizmu.
Takav ishod trenutno izgleda beznadežno ambiciozan.
To je dovoljno loše. No ovo je još gore: SAD je glavni dio tereta pri
riješavanju ove nezahvalne situacije snosila gotovo u potpunosti
sama. Japanske, francuske i njemačke banke daleko su izloženije
nevraćenim posudbama i ostalim nevoljama nego što su to američke
banke, no Ujak Guliver jedina je strana snaga kojoj će se pripisati
krivica zbog gubljenja Indonezije ili bolnih reformi koje su se i
ostali složili učiniti.
Izloženost revoltu dijelom je stvar neizbježne stvarnosti: samo
SAD snosi globalne odgovornosti. No ova svečana obveza rezultat je
neuspjeha administracije i Kongresa da SAD učine predanima
ozbiljnom multilateralizmu.
Riješavanje najvećeg problema zahtijeva zaplitanje Europljana,
Japanaca i ostalih u različitu, prototipičnu američku priču.
Vrijeme je da se Guliver zamijeni Tomom Sawyerom. Washington treba
shvatiti kako potaći ostale da dobrovoljno pomažu pri oslikavanju
globalnog bedema.
(Hina) car
240220 MET feb 98
Financijska imovina hrvatskih kućanstava u godinu dana uvećana 10,7 posto
Arheolozi u Pompejima otkrili očuvan termalni kompleks
Putin potpisao sorazum o strateškoj suradnji s iranskim predsjednikom u Moskvi
Tjedna najava događaja - sport - od 18. do 24. siječnja
Najava događaja - sport - za subotu, 18. siječnja
Macron najavio novu međunarodnu konferenciju za obnovu Libanona
Hanfa dodijelila godišnje nagrade studentima za najbolje znanstvene i stručne radove
40 posto veća izdvajanja za projekte Hrvata izvan RH, najviše za BiH
SKV: Svijet u 15,30 sati
SKV: Hrvatska u 15,30 sati