PODLISTAK
Ugledna američka vojna tiskovina MILITARY REVIEW u
srpanjskokolovoškom broju 1997. donijela je tekst svoga suradnika
Georga W. Gawricha, predavača na uglednim američkim vojnim
institutima i sveučilištima kao ideološku podlogu na temelju koje
su onda vođene informacijske operacije protiv
bosanskohercegovačke realnosti.
Jugoslavenskim narodima treba novi Tito
George W. Gawrich piše: "Većina pisanih prikaza koji se bave
bosanskim problemom dokazuje da je slom Jugoslavije i 'etničko
čišćenje' koje je uslijedilo prirodni proizvod mržnje i ubitačnih
ratova koji se protežu stoljećima. Neki su se autori čak vratili u
srednjovjekovno razdoblje kako bi prepoznali rane koje su se
razjedale gotovo jedan milenij. No ta je slika nedovoljna. Nedavno
su dva istaknuta američka povjesničara koja se bave Balkanom
opisala bosanski problem ovako: 'Čini se da je javna raspra o
političkim mogućnostima u bivšoj Jugoslaviji duboko zaglibila u
lažne dihotomije, pogrešne analogije, ogromna povijesna
pretjerivanja i istrošene lozinke s malo temelja u povijesnoj
stvarnosti.' (Robert Donia i John V. A. Fine, Bosna i Hercegovina:
Izdaja tradicije, New York: Columbia University Press, 1994., 3.)
Da bi čitateljima pomogao da shvate probleme u Bosni, taj članak
analizira dotično područje, njegov narod i povijest unutar većeg
konteksta Balkana, općenito, te napose Srbije.
Zemljopis je igrao veliku ulogu u oblikovanju karaktera balkanskih
naroda te je utjecao na njihovu povijest. Riječ Balkan na turskom
jeziku znači planinski lanac, što je prikladan naziv za taj
poluotok veličine Teksasa. Balkan se ističe brojnim planinama koje
se križaju u svim smjerovima. Te planine fragmentiraju poluotok te
time ohrabruju i lokalizam i regionalizam. Nazočnost toliko
različitih nacionalnosti u tako malom području neobična je za
europski kontinent. Smještena u području na sjevernozapadnom
dijelu balkanskog poluotoka, Bosna je iskusila promjenjivost
povijesti.
Balkanski su se narodi pokazali nemoćnim za ujedinjenje u
zajedničku državu. Jedinstvo je moralo doći izvana. Dva su glavna
carstva politički ujedinila Balkan; prvo Rimljani, a zatim Turci.
Zbog razvedenog karaktera područja, nijedno carstvo nije nametnulo
centralizirani sustav vladavine koji bi bio u stanju natkriliti
regionalne identitete radi stvaranja ičeg sličnog melting pot-u
(miješanje različitih nacionalnih identiteta, op. prev.) Usprkos
neuspjehu u stvaranju zajedničkog kulturnog identiteta, svako je
carstvo ostavilo značajan trag na balkanski krajobraz. Rimljani su
ostavili trajni utjecaj u Rumunjskoj, gdje se govori rumunjski koji
je usko povezan s latinskim. Turci su sa svoje strane donijeli
islam, kad su u 14. stoljeću prvi put ušli u Balkan. Kao rezultat 500
godina otomanske vladavine, danas u Albaniji većinu stanovništva
čine Muslimani (70%), a prilično velike muslimanske zajednice
postoje i u Bosni (44%, godine 1991.), dijelovima Bugarske i
zapadnoj Trakiji u Grčkoj. Istočna Trakija, koja čini dio Republike
Turske, gotovo je 99% muslimanska i turska.
Od svih mjesnih carstava uspostavljenih u srednjovjekovnom
razdoblju, bizantinsko je imalo najveći utjecaj. Njegovo se
središte nalazilo u Carigradu. Bizantinski su Grci osnovali
pravoslavnu kršćansku vjeru na poluotoku, ali bizantinska
vladavina nikad nije pokrivala čitav poluotok. Putujući su
redovnici širili pravoslavlje. Do ovog dana, pravoslavna vjera
služi kao linija podjele između dvije civilizacije: zapadnog
kršćanstva i istočnog pravoslavlja; između Rima i Carigrada.
Balkan naseljava pet glavnih etnolingvističkih skupina, što taj
poluotok čini mozaikom različitih naroda: Grka, Albanaca, Rumunja,
Turaka i Južnih Slavena. Grci i Albanci imaju zasebne jezike
nepovezane s drugim europskim jezicima. Rumunjski je romanski
jezik povezan s latinskim, dok Turski pripada uralsko - altajskoj
jezičnoj obitelji koja je nastala u srednjoj Aziji. U petu veliku
jezičnu obitelj, Južne Slavene, spada nekoliko nacionalnosti.
U kasnom šestom i ranom sedmom stoljeću, plemena iz jedinstvene
konfederacije Slavena naselila su veći dio Balkana. U drugoj
četvrtini sedmog stoljeća došlo je do naseljavanja dva nova plemena
- Hrvata i Srba. Oba su posjedovala neke iranske korijene, što se
vidi u imenima njihovih prvih plemenskih vođa. Ili su Hrvati i Srbi
bili dva iranska plemena koja su usvojila slavensku kulturu i jezik
doselivši se iz Irana u Europu, ili su po podrijetlu Slaveni koji su
iskusili neki oblik iranske vladavine. Bez obzira na njihovo točno
podrijetlo, Srbi i Hrvati su prihvatili slavensku kulturu i
običaje, do vremena kad su se naselili na Balkanu. Oni slavenski
narodi koji danas žive na Balkanu poznati su kao Južni Slaveni ili
Jugoslaveni. Oni obuhvaćaju pet nacionalnosti: Srbe, Hrvate,
Slovence, Bugare i Makedonce. Trojica posljednjih posjeduju
vlastiti slavenski jezik. Međutim, Srbi i Hrvati govore istim
jezikom - srpsko- hrvatskim. Vjera i povijest, ne jezik, odvajaju
Srbe i Hrvate. Hrvati su katolici, a Srbi pravoslavci.
U tom mozaiku različitih naroda, Bosna stoji kao 'balkanski
mikrokozmos', odražavajući na mikronivou međusobne razlike i
podjele prisutne na poluotoku kao cjelini. Ime Bosna dolazi od
imena Bosanska Rijeka, koja izvire izvan Sarajeva a ulijeva se u
Savu sa sjeverne strane. Okružena Dalmacijom i Dinaridima na
zapadu, rijekom Savom na sjeveru, Drinom na istoku i planinskom
granicom s Crnom Gorom na jugu, to se područje često nazivalo Bosnom
i Hercegovinom, odražavajući daljnju podjelu društva.
U srednjem vijeku, okružujuće planine i rijeke donekle su zaštitile
Bosnu od većih događanja u njezinoj blizini, potičući jedinstvenu
mješavinu lokalizma i regionalizma. Do 13. je stoljeća i Bosna i
Hercegovina svaka imala vladajuću dinastiju, feudalno plemstvo i
običaje. Bosna se, sa središtem u Sarajevu, oslanjala na katoličku
vjeru, latiničnu abecedu i zapadnoeuropsku kulturu poput svog
sjevernog susjeda, Kraljevine Hrvatske. U međuvremenu,
Hercegovina je, smještena oko područja Mostara, težila
pravoslavlju, ćirilici i bizantinskoj kulturi kao i njezin istočni
susjed, Kraljevina Srbija. Već u srednjovjekovnom razdoblju, Bosna
i Hercegovina izrasla je u granicu između dvije konkurentne
civilizacije: zapadnog kršćanstva i istočnog pravoslavlja.
Katolički su Hrvati naselili Bosnu, a pravoslavni Srbi
Hercegovinu.
SREDNJOVJEKOVNO I OTOMANSKO RAZDOBLJE
Povijest čini neodjeljiv dio psihe balkanskih naroda. Svaka nacija
u starom i srednjovjekovnom razdoblju traži svoj identitet i ponos
te u tom procesu često iskrivljuje prošlost. Grčka slavi Aleksandra
Velikog i klasično razdoblje, njegov visok stupanj civilizacije i
Bizantinsko Carstvo. I drugi narodi imaju svoje junake: Bugari
imaju Simeona (893.- 927.), Srbi Stevana Dušana (1331.- 1355.);
Albanci imaju Skenderbega (1443. - 1468.); Rumunji Stjepana
Velikog (1457. - 1504.) od Moldavije. U Bosni se rodio veliki vladar
Tvrtko (1353.- 1391.), koji je nakratko bio na vlasti kao Kralj
Bosne i Srbije. Osim panteona nacionalnih junaka, svaki balkanski
narod posjeduje litaniju epskih događaja. Srbi, primjerice, bitku
na Kosovu gdje su Turci porazili Srbe 28. lipnja 1389., drže svetom.
Osim što predstavljaju izvor identiteta i ponosa, srednjovjekovna
se carstva rabe za opravdavanje teritorijalnih zahtjeva.
Balkanski su narodi, kao i mnogi zapadni autori, razvili iskrivljen
pogled na otomansko carstvo na Balkanu poslije srednjovjekovnog
razdoblja. Turski su se vojnici prvi put pojavili na balkanskom tlu
u četrnaestom stoljeću, postupno prodirući dublje, sve dok 1526.
nisu stigli do Beča. Tursko se razdoblje uglavnom smatra mračnim
razdobljem balkanske povijesti, razdobljem u kojem je nacionalizam
bio potisnut tlačiteljskom otomanskom vladavinom. Kao što
primjećuje američki povjesničar koji se bavi Balkanom, 'Za vrijeme
gotovo pet stoljeća turske vlasti, balkanski narodi nisu imali
povijesti. Za njih je vrijeme stalo. Kad su na posljetku osvojili
svoju neovisnost u devetnaestom stoljeću, osvrtali su se na
predtursko razdoblje.'(L. S. Stavrianos, Balkan od 1453., New
York: Holt, Rinehart and Wineston, 1958., 13.)
Tursko osvajanje Balkana igralo je značajnu ulogu u povijesti
Balkana, a njegov utjecaj nije bio posve loš. Tursko je carstvo u
početku na poluotok donijelo zakon i red, stvarajući Pax
Ottomanicum na sličan način na koji su Rimljani donijeli mir
osvojenim područjima. Turski su sultani uspostavili svoje carstvo
na temelju neizravne vladavine i vjerske tolerancije. Pravoslavna
je crkva uživala određenu mjeru autonomije. Kršćani i Židovi smjeli
su služiti svoje vjere, ali kao građani drugog reda, gledamo li
prema standardima dvadesetog stoljeća. No oni jesu živjeli po
vlastitim vjerskim zakonima i tradicijama kod pitanja braka,
rastave, nasljeđivanja i smrti. Osim uvođenja vjerske tolerancije,
prvi su sultani smanjili poreze i podupirali gospodarski razvoj.
Kršćanski su trgovci napredovali u međunarodnoj trgovini s
Europom.
Islam, općenito odbačen na većem dijelu Balkana, duboko se
ukorijenio u bosanskom društvu. Za vrijeme otomanskog osvajanja
(1463. - 1482.) nije bilo mnogo preobraćenja. Crkva bosanska bila
je slaba, za razliku od kršćanstva u Srbiji i Hrvatskoj. Stoga su
njezini vjernici bili skloniji preobraćivanju na islam. Nakon 150
godina otomanske vladavine, Muslimani su činili većinu
stanovništva i u Bosni i u Hercegovini. Ti Muslimani nisu bili novi
doseljenici, već Srbi i Hrvati koji su prihvatili islam i zadržali
svoja slavenska prezimena. Preobraćenje na islam bilo je mnogo
uobičajenije u gradovima, iako je u ruralnim predjelima izrasla
klasa feudalnih muslimanskih veleposjednika koji su gospodarili
kršćanskim i muslimanskim kmetovima do devetnaestog stoljeća. Što
se identiteta tiče, bosanski su se Muslimani često nazivali
Bosancima, dok su ih kršćanski Srbi i Hrvati zvali Turcima. Moderni
nacionalistički identitet tad još uvijek nije uhvatio korijene u
bosanskom društvu.
Korijeni moderne jugoslavenske države vode natrag u otomansko
razdoblje i srpsku pobunu iz 1804. Te su se godine istaknuti Srbi,
trgovci i seljaci pobunili protiv vladavine terora koji je
provodila muslimanska vojna klika, na vlasti od 1801. U početku su
pobunjenici potvrdili svoju lojalnost turskom sultanu, ali su
također tražili reforme i progon tiranskih vojnih vođa. Rusija je
intervenirala za srpsku stranu te tako pomogla da se pobuna
pretvori u revoluciju za neovisnost. No Rusija je bila previše
zaokupljena ratovima s Napoleonom, da bi mogla dati dosljednu
potporu Srbima, pa su srpski vođe postigli kompromis sa sultanom.
Godine 1815., Srbi su dobili 'poluautonomni status' s vlastitim
vođom, Milošem Obrenovićem. Srpsko područje unutar turskog carstva
bilo je maleno, sa središtem u Beogradu. Godine 1830., nakon poraza
u ratu s Rusijom, turski je sultan priznao Obrenovića kao
nasljednog princa i dodijelilo Srbiji autonomiju. Potpuna
neovisnost došla je 1878.
PRVA BOSANSKA KRIZA
Turski feudalni sustav zadržao se u Bosni - Hercegovini do 19.
stoljeća. U ljeto 1875., nakon loše žetve, kršćanski su se seljaci u
Hercegovini pobunili protiv visokih poreza. Pobuna se brzo
proširila na Bosnu, dobivši karakter sukoba između muslimanskih
zemljoposljednika i kršćanskih seljaka. Kako bi ugušila nemire,
turska je vlada poslala dodatne vojnike. Prema nekim procjenama,
preko 100.000 izbjeglica pobjeglo je u susjedna područja. Bosanski
problem mogao je završiti 1875., ali 1876. nemiri su se proširili u
bugarske dijelove Otomanskog carstva. Uskoro su se europskim
novinama širile priče koje su opisivale kako muslimanski vojnici i
seljaci masakriraju bespomoćne kršćane.
U lipnju i srpnju 1876., vladari Srbije i Crne Gore objavili su rat
Otomanskom carstvu. Crna je Gora napala Hercegovinu, a Srbiji
prepustila da sama napadne Bosnu. Turci su slistili obje vojske na
komadiće. Da sprječi veliku balkansku katastrofu, Rusija je
objavila rat Turcima te na posljetku porazila tursku vojsku i
približila se zidovima Istanbula. Ruski je car počeo nalagati
uvjete mira poraženom Otomanskom carstvu.
Umjesto da dopuste Rusiji da sama riješi balkansku krizu, velike su
europske sile u Berlinu održale kongres, pod potkroviteljstvom
velikog njemačkog državnika Otta von Bismarcka. Rusija je već
obećala Beču nadzor nad Bosnom - Hercegovinom. Berlinski Kongres
dodijelio 1878. punu neovisnost Srbiji, Bugarskoj i Rumunjskoj.
Osim toga, Austro - Ugarskom carstvu dopušteno je da okupira Bosnu -
Hercegovinu pod krinkom zaštite kršćanskog stanovništva i
osiguravanja provedbe reformi. Iako službeno austrijski
protektorat pod turskom vlašću, Bosna - Hercegovina je zapravo
postala kolonija dvojne monarhije. Austrijski dužnosnici
zamijenili su turske birokrate, a Muslimani su morali služiti
vojsku u carskoj vojsci.
Srbija je bila najnezadovoljnija Berlinskim kongresom. Europski su
državnici Srbiji dali samo 200 četvornih milja, uključujući i grad
Peć. U međuvremenu, Rusija je zbog Bugara odbacila Srbe, u nadi da
će dobiti pristup Egejskom moru kroz lučki grad Kavala. Nadalje,
Austrija je okupirala Bosnu - Hercegovinu dobrim dijelom kako bi
sprječila srpsko širenje na zapad, prema Jadranskom moru.
Austrijski su se diplomati bojali da će Srbija nešto poduzeti kako
bi ujedinila južne Slavene, što bi predstavljalo prijetnju
interesima dvojne monarhije. Spriječeni sa zapada, srpski vođe
nisu imale druge mogućnosti već da usmjere svoju energiju na južno
širenje, prema Makedoniji, koja je još uvijek pripadala Otomanskom
carstvu ali su za njom žudile i Bugarska i Grčka.
Prva bosanska kriza donijela je Bosni dramatične promjene.
Demografski, muslimansko je stanovništvo prije krize činilo gotovo
većinu. Sad su pravoslavni Srbi predstavljali najveću vjersku
skupinu, s tim da je Muslimana godine 1879. bilo manje od 40%.
Muslimani su izgubili trećinu svog stanovništva bilo zbog nasilja,
ili iseljavanja u Otomansko carstvo. Iako je austrijska vladavina
sljedećih 40 godine bila prilično blagonaklona, muslimanska je
zajednica izgubila svoj položaj političke prevlasti te se morala
naučiti natjecati unutar parlamentarnog sustava Austro - Ugarskog
Carstva. Rezultat su bile političke posljedice u muslimanskoj
zajednici. Na posljetku su muslimanski vođe organizirali vlastitu
političku stranku, kako bi njihovi interesi bili zastupani u Beču.
BALKANSKO NASILJE
Devetnaesto je stoljeće sasvim sigurno bilo burno razdoblje
balkanske povijesti. Europske sile, Otomansko carstvo i balkanske
države sudjelovale su u nekoliko konvencionalnih ratova. No
devetnaesto je stoljeće također bilo razdoblje nacionalizma, a dio
nasilja unutar društava poprimio je karakter nacionalnih borbi.
Osim sukoba između različitih nacionalnosti, i unutar zajednica je
bilo političkog nasilja (primjerice kod Srba, kao i kod Bugara), u
borbi za moć. Tajne organizacije, poput Jedinstvo ili smrt u
Srbiji, prigrlile su revolucionarnu retoriku i prihvatile
terorističku taktiku. Politička kultura nasilja izazvala je pojavu
lika junaka - mučenika - atentatora, ljudi poput Gavrile Principa,
koji je u Sarajevu ubio austrijskog nadvojvodu Franju Ferdinanda te
tako potaknuo izbijanje Prvog svjetskog rata.
U Srbiji je također bilo političkog nasilja. Od devet srpskih vođa
između 1804. i 1945., četvorica su ubijena a pet ih je prognano; sve
to iz političkih razloga. Dva srpska izgreda ilustriraju krvavu i
nemirnu povijest Balkana. Godine 1817., Obrenović je dao ubiti svog
glavnog protivnika Đorđa Petrovića, bolje poznatog kao Karađorđa;
njegovu glavu odaslao je brodom u Istanbul. To je političko
ubojstvo potaknulo nadmetanje za nadzor nad srpskim prijestoljem,
između Obrenovića i Karađorđevića. U puču 1903., urotnici su ubili
kralja Aleksandra Obrenovića, kraljicu, premijera, ministra
unutrašnjih poslova, dva kraljičina brata i brojne lojalne
časnike. Taj je krvavi događaj šokirao Europu. Takvo je političko
nasilje bilo uobičajeno na Balkanu, a ubojite borbe pojavljivale su
se za vrijeme gospodarskih kriza i ratova te su izgledale više kao
rezultat političke nestabilnosti nego povijesne mržnje.
PRVI SVJETSKI RAT I KRALJEVINA JUGOSLAVIJA
Prvi svjetski rat vodio je stvaranju jugoslavenske države. Veliki
je rat djelomice započeo zbog austrijske odlučnosti da spriječi
srpsko širenje prema zapadu u Bosnu - Hercegovinu. Nadajući se da će
poraziti Srbiju, Beč se nadao da će ostaviti Srbiju 'nepotpunom'
državom, s dobrim dijelom srpskog teritorija u rukama Bugarske.
Srpski je otpor, međutim, sve iznenadio. Austrijanci su konačno
porazili Srbe 1915., no tek nakon što su Nijemci poslali vlastite
vojnike, a Bugari napali Srbiju s istoka, zapečativši tako njihovu
sudbinu.
Srpski su političari tražili teritorijalnu kompenzaciju za svoju
žrtvu u odupiranju Centralnim silama. Zauzvrat, pobjedničke
zapadne snage poduprle su stvaranje Jugoslavije pod srpskim
vodstvom. Kamen kušnje Prvog svjetskog rata rezultirao je u uniji
Južnih Slavena u zajedničkoj državi. Do dvadesetog stoljeća, sve je
veći broj Srba, Hrvata i Slovenaca zagovarao stvaranje Jugoslavije
koja bi zamijenila umiruće Austro - Ugarsko carstvo. Srbija je
postala središte te zamisli, u velikoj mjeri stoga što su samo Srbi
imali neovisnu državu kojom bi tvorili jezgru nove kraljevine. Do
ujedinjenja je došlo poslije Velikog rata, a obitelj Karađorđević
dala je kraljevskog nasljednika. Hrvati i Slovenci pridružili su se
državi iz Habsburškog carstva. Nova je kraljevina obuhvaćala i
Bosnu, Hercegovinu i Crnu Goru. Hrvati, Slovenci, Muslimani i drugi
ušli su u uniju očekujući ravnopravno partnerstvo sa Srbima u
saveznoj državi. Goruće je pitanje od stvaranja Jugoslavije bilo
koliko će se ravnopravno podijeliti vlast između Srba i drugih
nacionalnosti. Je li rat stvorio Veliku Srbiju sa srpskim
centralizmom, ili je stvorio državu u kojoj svi ravnopravno dijele
vlast?
Srpski je šovinizam konačno prodro za vrijeme međuratnog
razdoblja. Kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca stvorena je 1.
prosinca 1918. Ustav od 1921., utemeljen na predratnom srpskom
ustavu, centralizirao je moć u Beogradu i kralju. Političke su se
stranke dijelile po regionalnim i vjerskim linijama - srpskoj,
hrvatskoj, slovenskoj, muslimanskoj; nisu se okupljale oko
jugoslavenskog koncepta. Iznimka je bila mala komunistička stranka
koja je predstavljala široki spektar nacionalnosti.
Godine 1929., umjesto da ublaži rastuće nacionalističke napetosti
stvaranjem liberalnije vlade, kralj Aleksandar je izabrao
uspostaviti kraljevsku diktaturu te promijeniti ime države u
Kraljevinu Jugoslaviju. Postavio je još centraliziraniju vladu, u
kojoj su Srbi i dalje imali prevlast te znatan nadzor i utjecaj u
Jugoslaviji. Godine 1929., promijenjene su pokrajinske granice
kako bi se stvorilo devet upravnih jedinica zvanih banovina.
'Prekrajanjem' izbornih kotara kako bi se osigurala izborna
većina, kralj je postigao da Srbi čine brojčanu većinu u šest od
devet izbornih jedinica. U Bosni su izabrani muslimanski
gradonačelnici bili zamijenjeni Srbima koje je odredio kralj.
Srpska se dominacija zadržala i u međuratnom razdoblju. Od 1920. do
1939., primjerice, svaki je vojni zapovjednik bio srpske
nacionalnosti, a samo je jedan nesrbin bio na premijerskom
položaju.
Druge su nacije bile sve više frustrirane srpskom dominacijom, što
je vodilo radikaliziranju politike. Hrvati, koji su pod dvojnom
monarhijom uživali određenu mjeru federalizma, bili su najsnažniji
protivnici centralizirane jugoslavenske države. Hrvatski su
ekstremisti stvorili ustaški pokret i počeli zagovarati hrvatsku
neovisnost. Članovi te organizacije počinili su atentat na kralja
Aleksandra za vrijeme njegove posjete Francuskoj 1934. U zoru
Drugog svjetskog rata, između srpskih i hrvatskih političkih
djelatnika postojala je visoka napetost.
OD DRUGOG SVJETSKOG RATA DO DRUGE BOSANSKE KRIZE
Drugi je svjetski rat oslobodio poplavu nasilja, mržnje i
neprijateljstva širom Europe. Jugoslavija je bila svjedok nekoliko
različitih vrsta ratova, što je pogoršalo napetosti između
različitih nacionalnosti. Kao prvo, Sile osovine porazile su
jugoslavensku vojsku za manje od tri tjedna te su zatim povele
nepropisne borbe protiv jugoslavenskih pokreta otpora. Barem dva
građanska rata također su izbila između Jugoslavena. Hrvatski
fašisti (ustaše) borili su se protiv srpskih ultranacionalsta, što
je borba koje su Sile osovine ohrabrile stvaranjem Nezavisne Države
Hrvatske, koja je uključila Bosnu i Hercegovinu u hrvatski
teritorij. A dva glavna pokreta otpora sudjelovala su u
bratoubilačkom ratu. Maršal Josip Broz Tito vodio je komunističke
partizane, dok je pukovnik Draža Mihajlović predvodio četnike,
pokret Srba odanih Karađorđevićevoj dinastiji koja je živjela u
progonstvu u Londonu. Procjenjuje se da je milijun Jugoslavena
umrlo u Drugom svjetskom ratu; veći dio njih ubili su sami
Jugoslaveni.
Da bi vladale podijeljenom Jugoslavijom, Sile osovine uporabile su
surovu politiku 'podijeli pa vladaj'. Njihovi su vojnici razarali
sela i provodili smaknuća po kratkom postupku, u odmazdi za
napadaje na njihove vojnike. Hrvatska je za vrijeme rata postala
povlaštena nacija. Njemačka i Italija stvorile su Nezavisnu Državu
Hrvatsku, iako je svaka država Sile osovine okupirala jedan njezin
dio. Ante Pavelić imenovan je da zapovijeda za Adolfa Hitlera i
Benita Mussolinija. Pavelićeva organizacija, ustaše, u Hrvatskoj
je prije rata brojila samo 12.000 članova. Sad je postala masovna
organizacija nalik nacističkoj stranci. Hrvatski su fašisti igrali
na kartu iranskog, dakle arijevskog, podrijetla hrvatskog naroda.
Tako je nasilje Drugog svjetskog rata dobilo karakter vjerskih i
etničkih borbi kakvih dotad u povijesti Balkana nije bilo. Hrvati i
Srbi pričali su o čišćenju svojih teritorija od drugih
nacionalnosti, uglavnom kroz masovne deportacije. Sve su strane
provodile smaknuća po kratkom postupku, iako u različitoj mjeri.
Za vrijeme rata, usprkos krvoproliću etničkog čišćenja, rodila se
nada o stvaranju istinske jugoslavenske države. Od svih većih
organizacija, samo je komunistička stranka posjedovala učinkovitu
organizaciju koja je prelazila etničke i vjerske linije.
Odbijajući srpski šovinizam međuratnog kraljevstva, Tito je (po
nacionalnosti Hrvat) obećao federalizam utemeljen na
komunisitčkoj stranci i oružanim snagama. Stranački ideolog,
Edvard Kardelj, bio je Slovenac. Čelnik tajne policije, Anton
Ranković, bio je Srbin. Milovan Đilas, Staljinov pouzdanik i veza,
bio je Crnogorac. Svećenstvo svih vjera hrlilo je jugoslavenskoj
stvari. Otac Vlada Zečević, pravoslavni svećenik i Srbin, odbacio
je četnike i pridružio se partizanima, koji su bili jedina skupina
koja se borila protiv Sila osovine.
Poslije rata, Tito je ostao vjeran svom obećanju o stvaranju prave
jugoslavenske države. Zemlja je bila organizirana u šest
federalnih republika: to su bile Srbija, Hrvatska, Slovenija,
Bosna - Hercegovina, Makedonija i Crna Gora, zajedno s autonomnim
pokrajinama Vojvodinom (s nešto manje od četvrtine mađarskog
stanovništva) i Kosovo - Metohijom (s albanskom većinom od 90%).
Službeno je bilo priznato pet nacionalnosti: bili su to Srbi,
Hrvati, Slovenci, Crnogorci i Makedonci. Titov je federalizam do
neke mjere ograničio srpski moć i utjecaj, iako su se Hrvati i
Slovenci žalili da se njihovi resursi rasipaju na druge dijelove
zemlje, a posebice na Srbiju u kojoj se nalazila federalna vlada.
Srbi su i dalje imali neproporcionalnu količinu moći i utjecaja, no
ni izbliza kao u Kraljevini Jugoslaviji. Cenzusom od 1971., Titova
je država dopustila bosanskim Muslimanima da se smatraju zasebnom
nacionalnošću, bosanskim Muslimanima.
Iako je svaka republika imala svoje manjine, nijedna nije bila
heterogena poput Bosne - Hercegovine. Prema popisu stanovništva iz
1991., Muslimani su činili 44% stanovništva, Srbi 31% a Hrvati 17%.
Velika većina Srba bila je pravoslavna, a Hrvati su se uglavnom
očitovali kao katolici. Kad se 1991. Jugoslavija raspala, u svakoj
je republici, osim u Bosni, postojala etnička većina koja je mogla
preuzeti vlast.
Iz te perspektive, logično je da je Bosna postala najveće bojno
polje nakon sloma Jugoslavije, no ne zbog vječnog neprijateljstva
između različitih nacionalnosti. U većem stupnju nego ostatak
Jugoslavije, Bosna je napredovala kao pluralističko društvo. U
veljači 1993., primjerice, bosansku je vladu činilo devet
Muslimana, šest Srba i pet Hrata. Punu trećinu teritorijalnih
obrambenih snaga koje su branile Sarajevo činili su Srbi, a
zamjenik zapovjednika također je bio Srbin. Prema predratnim
procjenama, 30% do 40% svih brakova u urbanim područjima bilo je
miješano. Kako se Jugoslavija počela raspadati, Bosanci su postali
žrtve etničkog nasilja.
Jednom kad se nasilje proširilo, pojedinci su se zarazili
ideologijom šovinističkog nacionalizma. Kako bi preživjeli, ljudi
su morali potražiti utočište unutar vlastitih etničkih i vjerskih
zajednica. U tom tragičnom građanskom ratu, pluralizam i
tolerancija popustili su pred strastima koje je zapalila politika
etničkog čišćenja. Jugoslavija je još jednom upala u građanski rat.
Ovaj put, međutim, etničko je čišćenje izazvalo slom jugoslavenske
države 1991. te borbu za nadzor nad Bosnom između novih neovisnih
balkanskih država Hrvatske i Srbije.
Balkanski narodi nisu jedni druge stoljećima dosljedno mrzili kao
što mediji i popularna literatura govore. Etničko nasilje,
inspirirano modernom nacionalističkom ideologijom, pojavilo se u
devetnaestom stoljeću kao sporadični fenomen. Dobar se dio nasilja
zbio unutar nacionalnih skupina, u borbi za političku moć. Etničko
čišćenje kao politika prvi se put pojavilo za vrijeme Drugog
svjetskog rata a poslije toga za vrijeme raspada jugoslavenske
države. U međuvremenu, došlo je do određenog napretka u razvoju
pluralističkog društva, za vrijeme komunističkog poretka.
Danas, bivšim građanima Jugoslavije nedostaje jedan Tito da ih
ujedini oko jugoslavenskog ideala. Kako bi popunile vakuum,
Sjedinjene Države i Europa poslale su u Bosnu mirovne snage, slično
kao što je u 19. stoljeću dvojna monarhija okupirala područje kako
bi donijela red. Godine 1878., međutim, Berlinski je kongres Austro
- Ugarskom carstvu dao dopuštenje da trajno okupira Bosnu -
Hercegovinu, djelomično radi zaustavljanja srpskog iredentizma. U
devedesetima, Sjedinjene Države i njezine europske saveznice ušle
su u Bosnu na ograničeno vremensko razdoblje, kako bi sprječile
Hrvatsku i Srbiju da pripoje bosanski teritorij. Sjedinjene se
Države suočavaju s izazovom dovođenja stabilnosti u Bosnu, ali uz
razumno vremensko ograničenje američkog uključenja."
***
U prilogu su objavljeni zemljovidi:1.Širenje Srbije(1804.-
1913.), 2. Kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca (1918.-1929.),
3.Kraljevina Jugoslavija (1929.-1939.) s upravnom podjelom na 9
banovina, 4.Podjela Jugoslavije u II. svjetskom ratu i 5.Republike
i autonomne pokrajine komunističke Jugoslavije (1945.-1991.)
***
Od uporabljene literature dominiraju kao autoriteti Robert Donia,
i Noel Malcolm.
200229 MET feb 98
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Senzacija u Wengenu, Von Allmen pobjednik superveleslaloma
Varaždin dobiva Regionalni centar za predinkubaciju u pametnoj industriji
Anušić: Hrvatska će moći odgovoriti zahtjevu od 3 posto BDP-a za obranu
MVEP i HND osudili Šešeljevu objavu dokumenata hrvatskih državljana na Informeru
Inflacija u EU ubrzala u prosincu, Hrvatska među zemljama s najvećim rastom cijena
Petrov: Most je prikupio potpise za interpelaciju o odgovornosti Vlade za inflaciju
U ruskom raketnom napadu na ukrajinski grad Krivij Rih četvero mrtvih
Belgija otpustila Tedesca
Parni Valjak najavio za 29. studenog koncert u Areni Zagreb