ZAGREB, 18. veljače (Hina) - Hrvatska ne može konkurirati Europi cijenama svojih tekstilnih i kožnih proizvoda zbog visokih troškova proizvodnje i cijene rada, precijenjenosti kune između 25 i 31 posto te visokih kamata za obrtni
kapital, smatra profesor sa zagrebačkog Ekonomskog fakulteta dr. Anđelko Bilušić. Usprkos tome, kožna i odjevna industrija nositelj je gotovo četvrtine hrvatskog izvoza u zadnjih sedam godina. Te industrije su i dalje 80 posto izvozne i to u djelatnosti gdje vlada najjača svjetska konkurencija.
ZAGREB, 18. veljače (Hina) - Hrvatska ne može konkurirati Europi
cijenama svojih tekstilnih i kožnih proizvoda zbog visokih
troškova proizvodnje i cijene rada, precijenjenosti kune između 25
i 31 posto te visokih kamata za obrtni kapital, smatra profesor sa
zagrebačkog Ekonomskog fakulteta dr. Anđelko Bilušić. Usprkos
tome, kožna i odjevna industrija nositelj je gotovo četvrtine
hrvatskog izvoza u zadnjih sedam godina. Te industrije su i dalje
80 posto izvozne i to u djelatnosti gdje vlada najjača svjetska
konkurencija.#L#
Krajem prošle godine kožna i odjevna industrija zajedno su
zapošljavale 47.100 djelatnika, što je 17 posto svih zaposlenih u
prerađivačkoj industriji ili pet posto svih zaposlenih u
Hrvatskoj. Te dvije industrije ostvaruju prosječno između 23 i 25
posto hrvatskog izvoza.
Više od tisuću tvrtki registrirano je u tim industrijama, od čega
834 za proizvodnju tekstila i odjeće, a 169 kože i obuće. Od ukupnog
broja tvrtki koje se bave proizvodnjom kože i obuće, čak je 135
obućarskih, a ta je industrija lani zapošljavala 15.300
djelatnika.
No, usporede li se podaci s 1990. godinom, broj zaposlenih je više
nego prepolovljen, a iskorištenost je proizvodnih kapaciteta
krajem prošle godine dosegnula 59 posto, naglasio je predsjednik
Hrvatskog saveza tekstilaca Mijo Petriček. Stagniranje je, prema
njegovom mišljenju, rezultat neodređene strategije države prema
tim industrijama.
POMANJKANJE STRATEGIJE
Hrvatska se sporo prilagođava konkurentskom okruženju, ističe
dekan zagrebačkog Fakulteta kemijskog inženjerstva i tehnologije
dr. Emir Hodžić. Nedostatak investicijskog kapitala, sporo
restrukturiranje, nedostatak povezanosti proizvodnje i prerade,
nepostojanje ekoloških standarda i stručnih kadrova, osnovni su
problemi kožne i obućarske, ali isto tako i tekstilne i odjevne
industrije.
Velik su izvozni teret niska razina učinkovitosti, uzak asortiman
proizvodnje, te izuzetno visoki ulazni troškovi, koji su prema
procjeni stručnjaka zagrebačkog Ekonomskog fakulteta, i do 70
posto veći nego u Europi.
Dr. Bilušić smatra da je najveći problem pomanjkanje državne
strategije razvoja, te oslanjanje na modele i strategije koje su
preživjele. Dok se u Europi trideset posto svih investicija u te
industrije troši na ekologiju, tehnološke i ljudske resurse, te
marketing, hrvatska se industrija bori s gubitcima, naplatom
svojih potraživanja i golemom cijenom obrtnog kapitala.
Za industriju koja se zasad uspješno suočava sa svjetskom
konkurencijom najvažnije je, naglašava dr. Bilušić, upravo
poticajno domaće okruženje.
Europski, ali i domaći stručnjaci preporučuju proizvođačima što
hitniju specijalizaciju u proizvodnji, poboljšanje kvalitete
proizvoda te ulaganje u stručne kadrove, koji danas čine svega šest
posto svih uposlenika u tim industrijama.
PERSPEKTIVE RAZVOJA
Hrvatska kožna i obućarska industrija do ulaska u Europsku uniju,
što bi joj osiguralo ravnopravni tretman na tom tržištu, mora
unaprijediti svoju konkurentnost i marketing te prilagoditi
proizvodnju europskim standardima kvalitete i ekologije - ocijenio
je glavni tajnik Udruženja europskih nacionalnih saveza
prerađivača sirove kože i proizvoda od kože (CONSTANS) Gustav
Gonzales-Quijana Vaskez.
Europa je i nadalje najveće tržište kože. Njezine prednosti su
znanje, tehnološki kapaciteti i blizina modnih centara.
Proizvodnja kože na tom je kontinentu lani dosegla vrijednost od
osam milijardi američkih dolara, od čega se 25 posto potroši u samoj
Europi, naglasio je Gonzales. U svijetu se godišnje preradi do 1,5
milijuna četvornih metara kože.
Gotovo polovina europske potrošnje kože odnosi se na industriju
obuće, otprilike 20 posto u industriji odjeće, dok se 30 posto
koristi u kožnoj galanteriji, industriji namještaja te u
automobilskoj industriji.
U toj industriji ne postoje više nacionalne industrije već globalne
regionalne industrije i to: europsko, azijsko i sjevernoameričko
tržište. Stoga su glavne aktivnosti CONSTANS-a usmjerene na
smanjenje carinskih barijera, uklanjanje izvoznih restrikcija za
izvoz sirove kože i stvaranje ujednačenih tehnoloških i ekoloških
standarda.
Udruženje je spremno pomoći Hrvatskoj svojim znanjem i stručnošću
da premosti "jaz" koji je dijeli od Europe. Krajem ove godine EU
planira i uvođenje eko-etikete za obuću, a u taj bi se projekt mogla
uključiti i Hrvatska, rekao je Gonzales.
Jadranka Šević
(Hina) js sbo
181215 MET feb 98