BERLIN, 18. veljače (Hina/AFP) - Kad je riječ o retrospektivama, na ovogodišnjem Berlinskom filmskom festivalu (11.-22. veljače) glavna je pozornost usmjerena na braću Siodmak, njemačke Židove koji su emigrirali u vrijeme nacizma i
pronašli novu domovinu u Hoolywoodu, jedan kao majstor filma 'noir', a drugi kao scenarist.
BERLIN, 18. veljače (Hina/AFP) - Kad je riječ o retrospektivama, na
ovogodišnjem Berlinskom filmskom festivalu (11.-22. veljače)
glavna je pozornost usmjerena na braću Siodmak, njemačke Židove
koji su emigrirali u vrijeme nacizma i pronašli novu domovinu u
Hoolywoodu, jedan kao majstor filma 'noir', a drugi kao scenarist.
#L#
Za taj hommage, pun nostalgije i osjećaja, 95-godišnji Curt
Siodmak, scenarist i jedini živući od braće, posebno je doputovao
iz Kalifornije.
Tijekom nekoliko dana, susretao se s berlinskom publikom, čas je
dijelio autograme, čas sudjelovao pri prikazivanju njihova kultnog
filma "Ljudi u nedjelju" o izletu četvero stanovnika Berlina na
obali jezera jednog ljetnog dana.
U ponedjeljak navečer direktor festivala Moritz de Hadeln predao mu
je "Kameru Berlinalea", sasvim sigurno zakašnjelu nagradu za takvu
karijeru. Prvi put se na njemačkom jeziku pojavila i monografija o
dvojici braće.
Robert, jedan od velikih hollywoodskih redatelja iz četrdesetih
godina, s filmovima poput "Spiralnih stepenica" (1945.) ili
"Ubojica" (1946.), zapravo se uvijek nalazio u prvom planu, dok je
Curt ostajao u sjeni.
Robert je, nakon što je najprije 1933. pobjegao u Pariz, a zatim i u
SAD 1939. godine, snimio više od 60 filmova i otkrio zvijezde poput
Burta Lancastera. Pedesetih godina se, nakon što mu je dekadentni
Hollywood dosadio, vratio u Europu tražeći svoje korijene.
Najprije se vratio u Francusku u kojoj je tridesetih godina snimio
vrlo uspješne filmove poput "Kriza je prošla" iz 1934. godine s
glumicom Danielle Darrieux, te "Gospodin Flow" iz 1936. s Louisom
Jouvetom i Edwigeom Feuillere.
Nakon toga odlazi u Njemačku gdje je snimio značajne filmove o
nacizmu, među kojima "Noć u kojoj je došao đavao" iz 1957. godine.
Godine 1973. Robert umire od srčanog udara u Locarnu (Švicarska),
siromašan, sam i gotovo zaboravljen.
Za razliku od njega, njegov brat Kurt, koji je promijenio način
pisanja svojeg imena u Curt poslije dolaska u SAD, godine 1937.,
udaljio se od Starog kontinenta, pa su se tako u izgnanstvu
razdovojili putevi dvojice braće.
"Kad sam stigao u SAD, počeo sam od ništice", priča on.
U Hollywoodu se ubrzo nametnuo kao majstor za scenarije filmova
strave i užasa i filmova znanstvene fantastike sa svojim
"Vukodlakom" iz 1941. i "I walked with a Zombie" koji je snimio
redatelj Jacques Tourneur 1943. godine.
Potpisao je i nekoliko romana među kojima je najslavniji "Donovan's
Brain" - priča o presađivanju mozga koji je preveden na dvanaest
jezika, a nekoliko je puta i ekraniziran.
Curt je već 1929. godine imao ideju o snimanju filma "Ljudi u
nedjelju", mješavini reportaže i igranog filma, snimljenoj na
ulicama Berlina. Scenarij je potpisao Billy Wilder, a režiju Robert
Siodmak.
Sedamdeset godina kasnije, taj je film odgovoran za val nostalgije
za zauvijek nestalim Berlinom, uništenim 1945. pod bombama, i za
svim onim umjetnicima koji su nepovratno napustili Njemačku, ako ih
već nisu ubili nacisti.
"Protjerivanjem braće Siodmak iz Njemačke, nacisti su njemačku
sedmu umjetnost lišili dobrog dijela svojih naprednih snaga do
kraja stoljeća", pisao je nedavno berlinski dnevni list
Tagesspiegel.
(Hina) rug bnš
181024 MET feb 98