FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

US MILITARY REVIEW - INFORMACIJSKI RAT U BOSNI

PODLISTAK Američki časopis za vojna pitanja MILITARY REVIEW za STUDENI/PROSINAC 1997.objavio je pod naslovom 'Informacijske operacije' metode i načine informacijskoga rata kojeg su za provedbu svoje politike vodili američki vojni stručnjaci u Bosni i Hercegovini koristeći se uporabom najsuvreminijih pomagala uključujući i lokalana glasila, odnosno radiopostaje, novine i druga općila. Umirovljeni američki dopukovnik Stephen W. Shanahan i dopukovnik Garry J. Beavers pišu: "Čak i prije nego što je u studenom 1996. poveo svoju diviziju u Bosnu i Hercegovinu, tadašnji generalbojnik Montgomery C. Meigs, zapovjednik Prve pješačke motorizirane divizije, znao je da će informacijski pothvati (IP) igrati ključnu ulogu u podupiranju mirovne misije. Kao iskusan zapovjednik, Meigs je bio veoma svjestan iznimno složenog pitanja koje je Bosnu i Hercegovinu činilo nepostojanim područjem. Njegova je misija bila jedna od najvećih izazova s kojim se vojni zapovjednik može suočiti. Trebalo je uporabiti nesmrtonosna sredstva, ukoliko je moguće, kako bi se postiglo da se tri suprotstavljene etničke skupine (Srbi, Bošnjaci i Hrvati) i dalje drže uvjeta Daytonskog mirovnog dogovora - mirovnog sporazuma kojeg nisu u potpunosti podupirali. U listopadu 1996. mjesec dana prije odlaska u Bosnu, Meigs je zamolio organizaciju za informiranje o kopnenim vojnim djelatnostima, Land Information Warfare Activity (LIWA) da mu pmogne razviti i provesti informacijsku kampanju. LIWA je osnovana 1995. radi pomaganja kopnenom elementu pri zapovjedničkim planovima te zbog koordiniranja i izvršavanja informacijskih pothvata u zajedničkoj i multinacionalnoj okolini. Da provede tu misiju, LIWA posjeduje osoblje koje je stručno u informacijskim pothvatima. Iako oni rutinski sudjeluju u vojnim vježbama i pokusima, to je bila njihova prva multinacionalna mirovna misija. Nešto prije Dana zahvalnosti 1996., LIWA je poslala svoju potpornu momčad za informacijske pothvate u stožer Prve pješačke motorizirane divizije u Tuzli. Tim je s Meigsom i njegovim osobljem radio na provedbi prve informacijske kampanje kao potpore multinacionalnim mirovnim snagama, još od izdavanja Priručnika američke vojske (FM 100-6), 'Informacijski pothvati'. Ovaj članak opisuje proces planiranja koji je uporabljen i razmatra nekoliko važnih pouka. POTHVATNI OKOLIŠ Bosna i Hercegovina ima dugu i nemirnu povijest. To je područje prvo bilo dio Rimskog carstva. Kasnije su tu vladali Turci i Austro - Ugarsko carstvo. Ti su povijesni događaji dobrim dijelom razlog tome što su Bošnjaci, Srbi i Hrvati prihvatili različite vjere i razvili zasebnu kulturnu pozadinu. Kad se Jugoslavija u lipnju 1991. raspala, predsjednik Srbije Slobodan Milošević pokušao je ujediniti teritorije na kojima žive Srbi. Izbio je građanski rat. U sljedećih četiri godine zaraćene su strane mnogo puta prekršile ljudska prava. Bilo je masovnih ubojstava, sustavnih silovanja, mučenja i drugih odvratnih zločina protiv čovječnosti. U listopadu 1995., zaraćene su se strane složile o prestanku paljbe. Tri mjeseca kasnije, predsjednici Bosne, Hrvatske i Srbije potpisali su Daytonski mirovni sporazum. Iako su se borbe smanjile, bivše zaraćene strane nastavile su provoditi agresivnu informacijsku kampanju rabeći dezinformacije, iskrivljeno ili nepotpuno izvješćivanje, manipuliranje nacionalnih i međunarodnih medija, izjave za javnost i optužbe, zastrašivanje i orkestrirane medijske događaje. Bivši ministar obrane William J. Perry izjavio je da bi 'Bosna mogla biti najteže sigurnosno pitanje s kojim se danas suočavamo. Pod Titom se govorilo da Jugoslaviju čini sedam susjeda, šest republika, pet nacija, četiri jezika, tri vjere, dvije abecede i jedna država.' RAŠČLAMBA MISIJE. Nakon proučavanja stanja, Meigs je odredio nekoliko 'skupova problema' visokog prioriteta na koje se njegovo osoblje mora usredotočiti. Prvi je skup bio povezan sa spornim teritorijalnim pitanjima koji bi lako mogli voditi oružanom sukobu. Tu spadaju Odluka o arbitraži Brčkog i ponovno naseljavanje Doboja i... Drugi se sastojao od nekoliko značajnih pitanja izravno povezanih s uspjehom misije. Tu su spadale raseljene osobe i evakuacija izbjeglica, mjesni izbori, nametanje zakona i reda te gospodarski razvoj. Zapovjednik je također istaknuo zaštitu snaga kao ključ za opći uspjeh misije, zbog inherentne opasnosti djelovanja u toj pogibeljnoj okolini i mogućem negativnom utjecaju koji bi izgredi mogli imati na američko javno mišljenje. NAMJERA ZAPOVJEDNIKA. Nadalje, zapovjednik divizije odredio je svoju strategiju informacijske kampanje. Kao prvo, želio je uporabiti svako sredstvo koje mu je bilo na raspolaganju, kako bi informacije prenio željenoj publici: mjesnim političarima, vojnim i političkim vođama te općoj javnosti. Kao drugo, želio je oblikovati ponašanje javnosti djelovanjem na poznate točke pritiska. Ključno je bilo jasno pokazati vojnim vođama da je učestalost inspekcije oružja usko povezana s njihovom suradnjom i nastavkom suradnje s Daytonskim mirovnim dogovorom. Provedba te strategije oslanjala se na nekoliko imperativa: 1) Na dezinformaciju i promičbu odgovoriti brzo. 2) Staviti naglasak na istinu i mirnu suradnju. 3) Držati javne dužnosnike odgovornima za njihove postupke. PRIPREMNI TIJEK PLANIRANJA. Prva pješačka divizija razvila je inovativni tijek planiranja za oblikovanje ratnog prostora. Divizija je osmislila tijek angažiranja meta rabeći mix manevar, paljbene potpore, obavješćivanja, javnih poslova, građanskih poslova i psiholoških pothvata. Budući da je taj proces planiranja rabio glavne elemente informacijskih pothvata, on je općenito odražavao metodologiju opisanu u FM 100-6., poglavlje 6. PLAN INFORMACIJSKIH POTHVATA ILI DODATAK. Jedan od prvih koraka bio je pripremiti Dodatak informacijskih pothvata za odred Orao. Taj je dokument poslužio kao kamen temeljac za sve činidbe informacijskih pothvata Prve pješačke divizije. Dodatak je uključivao podatke o sve tri etničke skupine, kao i informacije u vezi prijateljske misije informacijskih pothvata, zapovjednikove namjere, ciljeve i mogućnosti informacijskih pothvata, zadaće, odgovornosti i procjene rizika. Odvojeni dodatci bili su pripremljeni za svaki skup problema koji je zapovjednik divizije ustanovio. DJELATNOST OSOBLJA. Osoblje Prve pješadijske divizije bilo je potpuno djelotvorno kad je LIWA stigao u Bosnu i Hercegovinu. Veći dio osoblja samostalno je provodio zadaće informacijskih pothvata. Radi sinkroniziranja njihovih napora, zapovjednik stožera Prve pješačke divizije zamolio je LIWU da upravlja njihovim programom informacijskih pothvata. Iako je za informacijske pothvate načelno odgovoran G3, zapovjednik glavnog stožera Prve pješačke divizije preuzeo je tu zadaću budući da su informacijske pothvati obuhvaćali nekoliko različitih kadrovskih zadaća. Radeći za zapovjednika stožera, LIWA je učestalo surađivala s G2 i G3 da bi održala kako obavješćivanje, tako i djelotvornost. Također se surađivalo s elementima koji se obično ne nalaze u diviziji, poput političkog savjetnika i Zajedničkog vojnog vijeća. SKUPINA ZA POTPORU KOD ODLUČIVANJA. Prva pješačka divizija uspostavila je skupinu za potporu kod odlučivanja, kako bi se zapovjednik mogao posavjetovati o pothvatnim pitanjima. Iako nije bila stvorena specifično za IP, Skupina za potporu pregledala je problemske skupove IP, uspostavila je IP ciljeve, odredila ključne informacijske uvjete, potrebe, ustanovila rokove i izdala specifične upute za planiranje. Potpora je omogućila zapovjednicima i njegovim višim savjetnicima da razmijene zamisli. Potpora za odlučivanje Prve pješačke divizije sastojala se od zapovjednika divizije, pomoćnika zapovjednika divizije, zapovjednika stožera, Drugog brigadirnog zapovjednika, G2 i G3, višeg člana Zajedničkog vojnog vijeća, političkog savjetnika i divizijskog tehničara. Sastanci Skupine za potporu održavali su se dva puta tjedno. SLUŽBA ZA JAVNE POSLOVE, KOALICIJSKO SREDIŠTE ZA TISAK, PSIHOLOŠKI POTHVATI I LIWA SURAĐIVALI SU U INFORMACIJSKOJ KAMPANJI. Prije sastanka Skupine za potporu pri odlučivanju, zapovjednik divizije odredio bi pojedini problemski skup koji je bilo potrebno dublje istražiti. Uglavnom je birao probleme sa prije spomenutog popisa. Ipak, u nekim slučajevima bi zamolio Skupinu za potporu pri odlučivanju da ispita neko potpuno novo pitanje, poput ponovnog naseljavanja u području Gajeva. OBAVJEŠTAJNA PROCJENA. Naoružan zapovjednikovim preliminarnim naputkom i njegovom namjerom te inputom Skupine za potporu pri odlučivanju, G2 je završio procjenu obavješćivanja svih izvora. Za vrijeme te zadaće, on je usmjeravao Element za raščlambu i nadzor, Nacionalni tim za potporu obavješćivanja i druge kako bi mogli prepoznati i rangirati moguće 'prijeteće' tijekove akcije, točke povoda/odluke, tempiranje ključnih događaja, očekivanu reakciju na prijateljske ili akcije treće strane, kandidate za ciljanu publiku, donositelje odluka i 'točke pritiska' koje utječu na ponašanje javnosti. Održavanje bliskog radnog odnosa s G2 i Elementom za raščlambu i nadzor omogućilo je LIWA-i da osigura sinkroniziranost IP Dodatka sa suvremenim obavješćivanjem. PLANSKI RAD BOJNOGA OSOBLJA. Slijedeći obavještajnu procjenu, G3 je sazvao sastanak bojnoga osoblja. Ono je razmotrilo kako bi divizijski pothvatni sustavi za bojište mogli utjecati na stanje. Razvijena je sinkronizacijska matrica da se zabilježe te informacije. Preko vrha matrice anticipirane su prijeteće akcije, točke povoda i rokovi koje je G2 odredio. Dolje na lijevoj strani nalazila se kolumna s izlistanim pothvatnim sustavima bojišta. Bojno osoblje dopunilo je sinkronizacijsku matricu opisujući kako bi svaki element bojišta operativnog sustava trebao reagirati. G3 i LIWA rabili su sinkronizacijsku matricu da sinkroniziraju djelatnosti IP-a. Budući da su se na sinkronizacijskoj matrici nalazile zadaće i odgovornosti, ona je poslužila kao izvrsna skica za pripremu plana pothvata ili naloga. INFORMACIJSKE TEME. Značajan aspekt informacijske kampanje bio je predstavljanje istinitih informacija nasuprot dezinformacijama koje su neki mjesni mediji širili. To je zahtijevalo aktivno sudjelovanje zapovjednika stožera, G2, G3, psiholoških pothvata, dužnosnika za javne poslove, Koalicijskog središta za tisak, političkog savjetnika, Zajedničkog vojnog vijeća i drugih. LIWA je poslala sve teme divizijskom zapovjedniku radi njegova osobnog odobrenja. IP SREDSTVA. Prva pješačka divizija imala je nekoliko medija za prenošenje informacija ciljanoj publici, uključujući radijske poruke službe za psihološke pothvate, letke, emitiranje preko zvučnika, magazine i novinske članke; tiskovne konferencije Koalicijskog središta za tisak, medijske proglase službe za javne poslove, televizijske i radijske interviewe; internetovu stranicu Prve pješačke divizije; kontaktiranje građana; sastanke s političkim savjetnikom, bilateralne sastanke koje je sponzoriralo Zajendičko vojno vijeće te sudjelovanje na sastancima Međunarodnog stambenog vijeća. Divizija se potrudila razviti nove metode prenošenja informacija ciljanoj publici. Primjerice, LIWA je omogućila ugovor između divizije i mjesne radijske postaje, radi emitiranja unaprijed snimljenih poruka. Kroz određeno razdoblje, divizijski elemenat psiholoških pothvata uspio je postići slične dogovore s 24 mjesne radijske postaje. PROVEDBENA MATRICA (PM). Prva pješačka divizija razvila je IP PM da bi još više poboljšala IP planiranje. PM je omogućavala da specifične informacije o svakom događaju sa sinkronizacijske matrice uključe vrijeme, svrhu, javnost, informacijske teme, odgovorne elemente i očekivanu reakciju. LIWA je rabila te informacije kako bi se zapovjednik i osoblje modernizirali. Osim što je pružala informacije zapovjedniku, PM mu je omogućavala da postavlja pitanja, izdaje upute i dobije povratnu reakciju. Ne treba ni reći da je ta informacijska kampanja, razvijena za problemske skupove zapovjednika divizije, bila veoma složena. Višestruka informacijska sredstva rabila su se da se odobrene informacijske teme prenesu javnosti IP-a. POVRATNA SPREGA. Posljednji korak u procesu IP je povratna sprega, koja je uključivala sakupljanje i procjenu reakcija na prijateljski IP. Kao što FM 100-6 ističe, 'Izazov procjene štete u informacijskoj borbi jest da se bude u stanju procijeniti učinke naših pokušaja bez fizičke potvrde. Učinci mogu biti tendencije, djelatnosti i sheme budućih neprijateljskih akcija.' Divizija je rabila momčadi koje su se bavili civilnim poslovima, psihološkim pothvatima, specijalnim pothvatima, zatim obavještajne momčadi i manevarske elemente, s ciljem istraživanja percepcije i stajališta mjesnoga pučanstva. Divizija je također primala povratnu reakciju iz drugih izvora, poput mjesnih novina, radijskih i televizijskih emisija te s Intereneta. Na temelju rezultata dobivenih ispitivanjem, prilagođavala se IP djelatnost. Zatim su Prva pješačka divizija i LIWA razvile sljedeće IP papire i matrice kako bi vodila gore opisan proces: Prepoznavanje točke pritiska - kako bi IP planer dobio sustavnu metodu prepoznavanja načina utjecanja na ciljanu publiku. IP planiranja - IP planer ga rabi da odluči kako i kad će utjecati na svaku točku pritiska. Sinkronizacijske matrice - pokazuju kako različiti operativni sustavi bojišta mogu utjecati na IP publiku. SM se koriste za sinkronizaciju IP aktivnosti. U Bosni, G3 i LIWA rabili su SM da smanje sukobe. IP PROVEDBE. On se rabi da se snime dodatne informacije o svakom IP događaju koji se nalazi na SM. On također prepoznaje specifične informacijske teme koje će se koristiti za svaku IP publiku. IP PM - kronološki izlistava sve IP izvedbe za svaku IP funkciju. Informacije s PM prenose se na graf IP provedbe. IP graf provedbe - grafički prikazuje dogovorene IP djelatnosti za vrijeme specifičnog vremenskog razdoblja. Naučene pouke predstavljaju ključnu komponentu svakoga pothvata. U ovom članku ukratko ćemo promotriti nekoliko IP lekcija koje smo naučili za naše zadaće sa skupinom Orao. POTREBA ZA OSOBNIM UKLJUČENJEM ZAPOVJEDNIKA. Osobno uključenje zapovjednika od iznimne je važnosti. Na sreću, Meigs je bio izrazit zagovornik uporabe IP-a. On je prepoznao doprinos IP-a uspjehu misije te je u nekoliko navrata primjetio da su mu IP predstavljali rijetko sredstvo utjecaja na stanje. On je dosljedno poticao svoje osoblje da pronalazi bolje načine uporabe informacija. Njegovo je osoblje zauzvrat razvilo nove IP taktike, tehnike i procedure. OMOGUĆITE SURADNJU SLUŽBE ZA JAVNE ODNOSE I PSIHOLOŠKIH POTHVATA. Sadašnja IP doktrina predviđa očuvanje 'odvojenosti funkcija javnih odnosa i psiholoških pothvata radi očuvanja vjerodostojnosti glasnogovornika i proizvoda službe za javne odnose'. U Bosni su Koalicijsko središte za tisak, služba za javne odnose i psihološki pothvati surađivali kako bi prepoznali mogućnosti i zacrtali strategiju. Iako vođeni različitom politikom i procesima, oni su imali nekoliko zajedničkih zadaća u suprotstavljanju promičbi i dezinformacijama. Iako su surađivali na brojnim pitanjima, oni su ipak zadržali svoju neovisnost. RAZMISLITE O TOME DA PRENESETE UKUPNU ODGOVORNOST ZA IP OSOBLJE NA STOŽERNE ZAPOVJEDNIKE. Prema sadašnjoj doktrini, G3 ima opću odgovornost za IP osoblje. U Bosni i Hercegovini, divizijske su IP nadzirali stožerni zapovjednici Prve pješačke divizije. To je davalo rezultate. Osobe koje propisuju načela trebale bi ispitati takvo uređenje te odlučiti je li potrebna trajna promjena vojne IP doktrine. PROCES ODOBRENJA PROIZVODA PSIHOLOŠKIH POTHVATA. Skupine za psihološke pothvate trebale bi izdavati pothvatne upute. Zapovjednik divizije trebao bi imati ovlast za puštanje proizvoda psiholoških pothvata, tako dugo dok djeluje unutar uspostavljenih uputa. To bi maksimiziralo fleksibilnost i omogućilo zapovjedniku da brže reagira na protivničku promičbu i dezinformacije. U s tim povezanom pitanju, elemenat potpore psiholoških pothvata trebao bi imati pristup tiskanim i audovizualnim produkcijskim sredstvima. PRIBAVITE DEMOGRAFSKE RAŠČLAMBE PODRUČJA. Te raščlambe neophodan su elemenat za pripremu bojišta te bi se trebale usredotočiti na kulturalne informacije poput sklonosti, gledišta i predispozicija pučanstva; zatim bi trebale obratiti pozornost na važna javna pitanja, glavne donositelje odluka, procese donošenja odluka, medijske mogućnosti, stupanj obrazovanja pučanstva te povjerenje u medije za informiranje. Vojna IP doktrina mora prepoznati važnost IP pripreme za uspostavljanje povezanih zadaća, odgovornosti, metodologije i formata. DOKUMENTIRAJTE I PROŠIRITE IP TEHNIKE I PROCEDURE. Isprva je nedostatak IP tehnika i procedura prisilio Prvu pješačku diviziju da se pri IP planiranju osloni na metodu pokušaja i pogrješke. S razvojem novih tehnika i procedura, to je prevladano. Vojska bi trebala iskoristiti pouke iz Bosne, dokumentiranjem i širenjem novih IP tehnika i procedura. Te se informacije mogu širiti mobilnim momčadima za uvježbavanje, sudjelovanjem na vježbama, instrukcijama u vojnim akademijama i promjenama u FM 100-6. TRAŽITE OBAVJEŠĆIVANJE KOJE PREDVIĐA. Takvo obavješćivanje upućuje i omogućuje prepoznavanje mogućih tijekova bitke. Jedno od najznačajnijih doprinosa koje obavješćivanje može pružiti jest da precizno predvidi buduće događaje. Iako je to iznimno teška zadaća, obavješćivanje koje predviđa daje diviziji vrijeme potrebno da se razviju mogući tijekovi djelovanja i prepoznaju IP proizvodi. Zapovjednik divizije inzistirao je da mu njegov G2 osigura takvo obavješćivanje. Predviđanje G2-a omogućilo je osoblju da anticipira ključne događaje i razvije korespondirajuće planove i pothvate. ISTRAŽITE MOGUĆNOSTI INTERNETA. Pristup Internetu omogućio je LIWI da prikupi informacije iz različitih izvora, uključujući i Središte za vojne poduke, UN, US Army Europe, OESS, Svjetsku banku i američko ministarstvo vanjskih poslova. Momčad je pratila desetke stranica na Internetu, tražeći informacije o Bosni. Tako je prikupio biografske podatke o glavnim vođama, kulturne i demografske informacije, zemljovide, dijagrame i povijesna izviješća. To je također omogućilo LIWI da prati protivničku promičbu i dezinformacije. PROŠIRITE FM 100-6 IO PLAN. Kao prvo, IP plan bi morao prepoznati psihološke čimbenike poput sklonosti, predispozicija i percepcija koji utječu na odlučivanje protivnika. Plan bi također trebao navesti IP publiku, prijateljske IP ciljeve, prijateljske IP izvore i mogućnosti, skupove problema, informacijske teme i procjenu rizika. PRONAĐITE NAČINE DA ODRŽITE KONTAKT S MJESNIM PUČANSTVOM ISTODOBNO ŠTITEĆI SNAGE. Kontakti s mjesnim pučanstvom važan su način prenošenja informacija i dobivanja povratne reakcije o njihovim mišljenjima i stajalištima. Dok su momčadi zadužene za civilne poslove i psihološke pothvate redovito kontaktirali s pučanstvom, većina je vojnika, zbog potrebe za zaštitom snaga, rijetko imala posla s mjesnim pučanstvom. To ograničava osobni kontakt, koji predstavlja važan IP izvor. Američka obavještajna agencija to je primijetila nakon nedavnog ispitivanja javnoga mišljenja. Procjena tog ispitivanja kaže da je ono 'jasno pokazalo da čim više kontigenti SFOR-a kontaktiraju s mještanima, to više potpore uživaju.' Zapovjednici moraju ocijeniti moguće rizike i ispitati svaku mogućnost sigurne interakcije s mjesnim pučanstvom. NAUČITE DJELOVATI U MULTINACIONALNOJ OKOLINI. Skupinu Orao čine vojne postrojbe nekoliko različitih nacija. Neke od tih postrojbi razumiju IP načela i koncepte, a druge ne. Da bi omogućila maksimalno sudjelovanje, LIWA je radila s predstavnicima svake inozemne vojne postrojbe. Svrha je bila izazvati njihovu suradnju, pružiti potrebnu izobrazbu i sinkronizirati njihove pokušaje. Čini se da njihov rad odbacuje dividende. Nedavno je Nordijsko - poljska brigada, sastavljena od vojnika iz Danske, Finske, Norveške, Poljske i Švedske, počela dva puta tjedno voditi radijske emisije i tiskovne konferencije. Čak su odredili IP djelatnika na poslove koordiniranja svih IP činidaba brigade. Taj je djelatnik odgovoran za uskladbu psiholoških pothvata i civilne poslove, kao i za povratnu reakciju prema LIWi. Ruska brigada u svom sektoru pomaže pri uređivanju emisija službe psiholoških pothvata. Turska brigada, koja je učestalo sudjelovala u humanitarnim pothvatima, sad počinje shvaćati vrijednost IP-a kao sredstva kapitalizacije svojih napora. 'Činimo mnogo toga s pučanstvom, nu nismo dobili reakcije na to što radimo, a ni svijet nije postao svjestan naših napora.' Od Vijetnama su se vojskovođe suočavale sa širokim spektrom vojnih slučajeva, od konvencionalnog sukoba na Srednjem istoku, do mirovnih i stabilizacijskih pothvata u Granadi, Panami, Haitiju, Somaliji i Bosni. U svakom od tih slučajeva, IP je igrao značajnu ulogu. U kolovozu 1996., vojska je izdala FM 100-6, glavnu vojnu doktrinu za IP. Taj je događaj pokazao da je Vojska prepoznala kako je IP glavni prinosnik vojnim operacijama na svim razinama. Ta doktrina služi kao temelj za razvoj novih IP tehnika i procedura te izobrazbe. Prva pješačka divizija i LIWA primijenili su novu doktrinu u Bosni. Uz snažno vodstvo, težak rad i inovacije osoblja, razvijeni su procesi koji su im omogućili da planiraju i provedu sinkroniziranu informacijsku kampanju u jednom od najsloženijih operativnih okolina svijeta." 180419 MET feb 98

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙