PODLISTAK
Američki časopis za vojna pitanja MILITARY REVIEW za
STUDENI/PROSINAC 1997.objavio je pod naslovom 'Informacijske
operacije' metode i načine informacijskoga rata kojeg su za
provedbu svoje politike vodili američki vojni stručnjaci u Bosni i
Hercegovini koristeći se uporabom najsuvreminijih pomagala
uključujući i lokalana glasila, odnosno radiopostaje, novine i
druga općila.
Umirovljeni američki dopukovnik Stephen W. Shanahan i dopukovnik
Garry J. Beavers pišu: "Čak i prije nego što je u studenom 1996.
poveo svoju diviziju u Bosnu i Hercegovinu, tadašnji generalbojnik
Montgomery C. Meigs, zapovjednik Prve pješačke motorizirane
divizije, znao je da će informacijski pothvati (IP) igrati ključnu
ulogu u podupiranju mirovne misije. Kao iskusan zapovjednik, Meigs
je bio veoma svjestan iznimno složenog pitanja koje je Bosnu i
Hercegovinu činilo nepostojanim područjem. Njegova je misija bila
jedna od najvećih izazova s kojim se vojni zapovjednik može
suočiti. Trebalo je uporabiti nesmrtonosna sredstva, ukoliko je
moguće, kako bi se postiglo da se tri suprotstavljene etničke
skupine (Srbi, Bošnjaci i Hrvati) i dalje drže uvjeta Daytonskog
mirovnog dogovora - mirovnog sporazuma kojeg nisu u potpunosti
podupirali.
U listopadu 1996. mjesec dana prije odlaska u Bosnu, Meigs je
zamolio organizaciju za informiranje o kopnenim vojnim
djelatnostima, Land Information Warfare Activity (LIWA) da mu
pmogne razviti i provesti informacijsku kampanju. LIWA je osnovana
1995. radi pomaganja kopnenom elementu pri zapovjedničkim
planovima te zbog koordiniranja i izvršavanja informacijskih
pothvata u zajedničkoj i multinacionalnoj okolini. Da provede tu
misiju, LIWA posjeduje osoblje koje je stručno u informacijskim
pothvatima. Iako oni rutinski sudjeluju u vojnim vježbama i
pokusima, to je bila njihova prva multinacionalna mirovna misija.
Nešto prije Dana zahvalnosti 1996., LIWA je poslala svoju potpornu
momčad za informacijske pothvate u stožer Prve pješačke
motorizirane divizije u Tuzli. Tim je s Meigsom i njegovim osobljem
radio na provedbi prve informacijske kampanje kao potpore
multinacionalnim mirovnim snagama, još od izdavanja Priručnika
američke vojske (FM 100-6), 'Informacijski pothvati'. Ovaj članak
opisuje proces planiranja koji je uporabljen i razmatra nekoliko
važnih pouka.
POTHVATNI OKOLIŠ
Bosna i Hercegovina ima dugu i nemirnu povijest. To je područje prvo
bilo dio Rimskog carstva. Kasnije su tu vladali Turci i Austro -
Ugarsko carstvo. Ti su povijesni događaji dobrim dijelom razlog
tome što su Bošnjaci, Srbi i Hrvati prihvatili različite vjere i
razvili zasebnu kulturnu pozadinu.
Kad se Jugoslavija u lipnju 1991. raspala, predsjednik Srbije
Slobodan Milošević pokušao je ujediniti teritorije na kojima žive
Srbi. Izbio je građanski rat. U sljedećih četiri godine zaraćene su
strane mnogo puta prekršile ljudska prava. Bilo je masovnih
ubojstava, sustavnih silovanja, mučenja i drugih odvratnih zločina
protiv čovječnosti.
U listopadu 1995., zaraćene su se strane složile o prestanku
paljbe. Tri mjeseca kasnije, predsjednici Bosne, Hrvatske i Srbije
potpisali su Daytonski mirovni sporazum. Iako su se borbe smanjile,
bivše zaraćene strane nastavile su provoditi agresivnu
informacijsku kampanju rabeći dezinformacije, iskrivljeno ili
nepotpuno izvješćivanje, manipuliranje nacionalnih i
međunarodnih medija, izjave za javnost i optužbe, zastrašivanje i
orkestrirane medijske događaje. Bivši ministar obrane William J.
Perry izjavio je da bi 'Bosna mogla biti najteže sigurnosno pitanje
s kojim se danas suočavamo. Pod Titom se govorilo da Jugoslaviju
čini sedam susjeda, šest republika, pet nacija, četiri jezika, tri
vjere, dvije abecede i jedna država.'
RAŠČLAMBA MISIJE. Nakon proučavanja stanja, Meigs je odredio
nekoliko 'skupova problema' visokog prioriteta na koje se njegovo
osoblje mora usredotočiti. Prvi je skup bio povezan sa spornim
teritorijalnim pitanjima koji bi lako mogli voditi oružanom
sukobu. Tu spadaju Odluka o arbitraži Brčkog i ponovno naseljavanje
Doboja i... Drugi se sastojao od nekoliko značajnih pitanja izravno
povezanih s uspjehom misije. Tu su spadale raseljene osobe i
evakuacija izbjeglica, mjesni izbori, nametanje zakona i reda te
gospodarski razvoj. Zapovjednik je također istaknuo zaštitu snaga
kao ključ za opći uspjeh misije, zbog inherentne opasnosti
djelovanja u toj pogibeljnoj okolini i mogućem negativnom utjecaju
koji bi izgredi mogli imati na američko javno mišljenje.
NAMJERA ZAPOVJEDNIKA. Nadalje, zapovjednik divizije odredio je
svoju strategiju informacijske kampanje. Kao prvo, želio je
uporabiti svako sredstvo koje mu je bilo na raspolaganju, kako bi
informacije prenio željenoj publici: mjesnim političarima, vojnim
i političkim vođama te općoj javnosti. Kao drugo, želio je
oblikovati ponašanje javnosti djelovanjem na poznate točke
pritiska. Ključno je bilo jasno pokazati vojnim vođama da je
učestalost inspekcije oružja usko povezana s njihovom suradnjom i
nastavkom suradnje s Daytonskim mirovnim dogovorom.
Provedba te strategije oslanjala se na nekoliko imperativa:
1) Na dezinformaciju i promičbu odgovoriti brzo.
2) Staviti naglasak na istinu i mirnu suradnju.
3) Držati javne dužnosnike odgovornima za njihove postupke.
PRIPREMNI TIJEK PLANIRANJA. Prva pješačka divizija razvila je
inovativni tijek planiranja za oblikovanje ratnog prostora.
Divizija je osmislila tijek angažiranja meta rabeći mix manevar,
paljbene potpore, obavješćivanja, javnih poslova, građanskih
poslova i psiholoških pothvata. Budući da je taj proces planiranja
rabio glavne elemente informacijskih pothvata, on je općenito
odražavao metodologiju opisanu u FM 100-6., poglavlje 6.
PLAN INFORMACIJSKIH POTHVATA ILI DODATAK. Jedan od prvih koraka bio
je pripremiti Dodatak informacijskih pothvata za odred Orao. Taj je
dokument poslužio kao kamen temeljac za sve činidbe informacijskih
pothvata Prve pješačke divizije. Dodatak je uključivao podatke o
sve tri etničke skupine, kao i informacije u vezi prijateljske
misije informacijskih pothvata, zapovjednikove namjere, ciljeve i
mogućnosti informacijskih pothvata, zadaće, odgovornosti i
procjene rizika. Odvojeni dodatci bili su pripremljeni za svaki
skup problema koji je zapovjednik divizije ustanovio.
DJELATNOST OSOBLJA. Osoblje Prve pješadijske divizije bilo je
potpuno djelotvorno kad je LIWA stigao u Bosnu i Hercegovinu. Veći
dio osoblja samostalno je provodio zadaće informacijskih pothvata.
Radi sinkroniziranja njihovih napora, zapovjednik stožera Prve
pješačke divizije zamolio je LIWU da upravlja njihovim programom
informacijskih pothvata. Iako je za informacijske pothvate načelno
odgovoran G3, zapovjednik glavnog stožera Prve pješačke divizije
preuzeo je tu zadaću budući da su informacijske pothvati obuhvaćali
nekoliko različitih kadrovskih zadaća. Radeći za zapovjednika
stožera, LIWA je učestalo surađivala s G2 i G3 da bi održala kako
obavješćivanje, tako i djelotvornost. Također se surađivalo s
elementima koji se obično ne nalaze u diviziji, poput političkog
savjetnika i Zajedničkog vojnog vijeća.
SKUPINA ZA POTPORU KOD ODLUČIVANJA. Prva pješačka divizija
uspostavila je skupinu za potporu kod odlučivanja, kako bi se
zapovjednik mogao posavjetovati o pothvatnim pitanjima. Iako nije
bila stvorena specifično za IP, Skupina za potporu pregledala je
problemske skupove IP, uspostavila je IP ciljeve, odredila ključne
informacijske uvjete, potrebe, ustanovila rokove i izdala
specifične upute za planiranje. Potpora je omogućila
zapovjednicima i njegovim višim savjetnicima da razmijene zamisli.
Potpora za odlučivanje Prve pješačke divizije sastojala se od
zapovjednika divizije, pomoćnika zapovjednika divizije,
zapovjednika stožera, Drugog brigadirnog zapovjednika, G2 i G3,
višeg člana Zajedničkog vojnog vijeća, političkog savjetnika i
divizijskog tehničara. Sastanci Skupine za potporu održavali su se
dva puta tjedno.
SLUŽBA ZA JAVNE POSLOVE, KOALICIJSKO SREDIŠTE ZA TISAK, PSIHOLOŠKI
POTHVATI I LIWA SURAĐIVALI SU U INFORMACIJSKOJ KAMPANJI.
Prije sastanka Skupine za potporu pri odlučivanju, zapovjednik
divizije odredio bi pojedini problemski skup koji je bilo potrebno
dublje istražiti. Uglavnom je birao probleme sa prije spomenutog
popisa. Ipak, u nekim slučajevima bi zamolio Skupinu za potporu pri
odlučivanju da ispita neko potpuno novo pitanje, poput ponovnog
naseljavanja u području Gajeva.
OBAVJEŠTAJNA PROCJENA. Naoružan zapovjednikovim preliminarnim
naputkom i njegovom namjerom te inputom Skupine za potporu pri
odlučivanju, G2 je završio procjenu obavješćivanja svih izvora. Za
vrijeme te zadaće, on je usmjeravao Element za raščlambu i nadzor,
Nacionalni tim za potporu obavješćivanja i druge kako bi mogli
prepoznati i rangirati moguće 'prijeteće' tijekove akcije, točke
povoda/odluke, tempiranje ključnih događaja, očekivanu reakciju
na prijateljske ili akcije treće strane, kandidate za ciljanu
publiku, donositelje odluka i 'točke pritiska' koje utječu na
ponašanje javnosti. Održavanje bliskog radnog odnosa s G2 i
Elementom za raščlambu i nadzor omogućilo je LIWA-i da osigura
sinkroniziranost IP Dodatka sa suvremenim obavješćivanjem.
PLANSKI RAD BOJNOGA OSOBLJA. Slijedeći obavještajnu procjenu, G3
je sazvao sastanak bojnoga osoblja. Ono je razmotrilo kako bi
divizijski pothvatni sustavi za bojište mogli utjecati na stanje.
Razvijena je sinkronizacijska matrica da se zabilježe te
informacije. Preko vrha matrice anticipirane su prijeteće akcije,
točke povoda i rokovi koje je G2 odredio. Dolje na lijevoj strani
nalazila se kolumna s izlistanim pothvatnim sustavima bojišta.
Bojno osoblje dopunilo je sinkronizacijsku matricu opisujući kako
bi svaki element bojišta operativnog sustava trebao reagirati. G3 i
LIWA rabili su sinkronizacijsku matricu da sinkroniziraju
djelatnosti IP-a. Budući da su se na sinkronizacijskoj matrici
nalazile zadaće i odgovornosti, ona je poslužila kao izvrsna skica
za pripremu plana pothvata ili naloga.
INFORMACIJSKE TEME. Značajan aspekt informacijske kampanje bio je
predstavljanje istinitih informacija nasuprot dezinformacijama
koje su neki mjesni mediji širili. To je zahtijevalo aktivno
sudjelovanje zapovjednika stožera, G2, G3, psiholoških pothvata,
dužnosnika za javne poslove, Koalicijskog središta za tisak,
političkog savjetnika, Zajedničkog vojnog vijeća i drugih. LIWA je
poslala sve teme divizijskom zapovjedniku radi njegova osobnog
odobrenja.
IP SREDSTVA. Prva pješačka divizija imala je nekoliko medija za
prenošenje informacija ciljanoj publici, uključujući radijske
poruke službe za psihološke pothvate, letke, emitiranje preko
zvučnika, magazine i novinske članke; tiskovne konferencije
Koalicijskog središta za tisak, medijske proglase službe za javne
poslove, televizijske i radijske interviewe; internetovu stranicu
Prve pješačke divizije; kontaktiranje građana; sastanke s
političkim savjetnikom, bilateralne sastanke koje je sponzoriralo
Zajendičko vojno vijeće te sudjelovanje na sastancima Međunarodnog
stambenog vijeća. Divizija se potrudila razviti nove metode
prenošenja informacija ciljanoj publici. Primjerice, LIWA je
omogućila ugovor između divizije i mjesne radijske postaje, radi
emitiranja unaprijed snimljenih poruka. Kroz određeno razdoblje,
divizijski elemenat psiholoških pothvata uspio je postići slične
dogovore s 24 mjesne radijske postaje.
PROVEDBENA MATRICA (PM). Prva pješačka divizija razvila je IP PM da
bi još više poboljšala IP planiranje. PM je omogućavala da
specifične informacije o svakom događaju sa sinkronizacijske
matrice uključe vrijeme, svrhu, javnost, informacijske teme,
odgovorne elemente i očekivanu reakciju. LIWA je rabila te
informacije kako bi se zapovjednik i osoblje modernizirali. Osim
što je pružala informacije zapovjedniku, PM mu je omogućavala da
postavlja pitanja, izdaje upute i dobije povratnu reakciju.
Ne treba ni reći da je ta informacijska kampanja, razvijena za
problemske skupove zapovjednika divizije, bila veoma složena.
Višestruka informacijska sredstva rabila su se da se odobrene
informacijske teme prenesu javnosti IP-a.
POVRATNA SPREGA. Posljednji korak u procesu IP je povratna sprega,
koja je uključivala sakupljanje i procjenu reakcija na
prijateljski IP. Kao što FM 100-6 ističe, 'Izazov procjene štete u
informacijskoj borbi jest da se bude u stanju procijeniti učinke
naših pokušaja bez fizičke potvrde. Učinci mogu biti tendencije,
djelatnosti i sheme budućih neprijateljskih akcija.' Divizija je
rabila momčadi koje su se bavili civilnim poslovima, psihološkim
pothvatima, specijalnim pothvatima, zatim obavještajne momčadi i
manevarske elemente, s ciljem istraživanja percepcije i stajališta
mjesnoga pučanstva. Divizija je također primala povratnu reakciju
iz drugih izvora, poput mjesnih novina, radijskih i televizijskih
emisija te s Intereneta. Na temelju rezultata dobivenih
ispitivanjem, prilagođavala se IP djelatnost. Zatim su Prva
pješačka divizija i LIWA razvile sljedeće IP papire i matrice kako
bi vodila gore opisan proces:
Prepoznavanje točke pritiska - kako bi IP planer dobio sustavnu
metodu prepoznavanja načina utjecanja na ciljanu publiku.
IP planiranja - IP planer ga rabi da odluči kako i kad će utjecati na
svaku točku pritiska.
Sinkronizacijske matrice - pokazuju kako različiti operativni
sustavi bojišta mogu utjecati na IP publiku. SM se koriste za
sinkronizaciju IP aktivnosti. U Bosni, G3 i LIWA rabili su SM da
smanje sukobe.
IP PROVEDBE. On se rabi da se snime dodatne informacije o svakom IP
događaju koji se nalazi na SM. On također prepoznaje specifične
informacijske teme koje će se koristiti za svaku IP publiku.
IP PM - kronološki izlistava sve IP izvedbe za svaku IP funkciju.
Informacije s PM prenose se na graf IP provedbe.
IP graf provedbe - grafički prikazuje dogovorene IP djelatnosti za
vrijeme specifičnog vremenskog razdoblja.
Naučene pouke predstavljaju ključnu komponentu svakoga pothvata. U
ovom članku ukratko ćemo promotriti nekoliko IP lekcija koje smo
naučili za naše zadaće sa skupinom Orao.
POTREBA ZA OSOBNIM UKLJUČENJEM ZAPOVJEDNIKA. Osobno uključenje
zapovjednika od iznimne je važnosti. Na sreću, Meigs je bio izrazit
zagovornik uporabe IP-a. On je prepoznao doprinos IP-a uspjehu
misije te je u nekoliko navrata primjetio da su mu IP predstavljali
rijetko sredstvo utjecaja na stanje. On je dosljedno poticao svoje
osoblje da pronalazi bolje načine uporabe informacija. Njegovo je
osoblje zauzvrat razvilo nove IP taktike, tehnike i procedure.
OMOGUĆITE SURADNJU SLUŽBE ZA JAVNE ODNOSE I PSIHOLOŠKIH POTHVATA.
Sadašnja IP doktrina predviđa očuvanje 'odvojenosti funkcija
javnih odnosa i psiholoških pothvata radi očuvanja
vjerodostojnosti glasnogovornika i proizvoda službe za javne
odnose'. U Bosni su Koalicijsko središte za tisak, služba za javne
odnose i psihološki pothvati surađivali kako bi prepoznali
mogućnosti i zacrtali strategiju. Iako vođeni različitom politikom
i procesima, oni su imali nekoliko zajedničkih zadaća u
suprotstavljanju promičbi i dezinformacijama. Iako su surađivali
na brojnim pitanjima, oni su ipak zadržali svoju neovisnost.
RAZMISLITE O TOME DA PRENESETE UKUPNU ODGOVORNOST ZA IP OSOBLJE NA
STOŽERNE ZAPOVJEDNIKE. Prema sadašnjoj doktrini, G3 ima opću
odgovornost za IP osoblje. U Bosni i Hercegovini, divizijske su IP
nadzirali stožerni zapovjednici Prve pješačke divizije. To je
davalo rezultate. Osobe koje propisuju načela trebale bi ispitati
takvo uređenje te odlučiti je li potrebna trajna promjena vojne IP
doktrine.
PROCES ODOBRENJA PROIZVODA PSIHOLOŠKIH POTHVATA. Skupine za
psihološke pothvate trebale bi izdavati pothvatne upute.
Zapovjednik divizije trebao bi imati ovlast za puštanje proizvoda
psiholoških pothvata, tako dugo dok djeluje unutar uspostavljenih
uputa. To bi maksimiziralo fleksibilnost i omogućilo zapovjedniku
da brže reagira na protivničku promičbu i dezinformacije. U s tim
povezanom pitanju, elemenat potpore psiholoških pothvata trebao bi
imati pristup tiskanim i audovizualnim produkcijskim sredstvima.
PRIBAVITE DEMOGRAFSKE RAŠČLAMBE PODRUČJA. Te raščlambe neophodan
su elemenat za pripremu bojišta te bi se trebale usredotočiti na
kulturalne informacije poput sklonosti, gledišta i predispozicija
pučanstva; zatim bi trebale obratiti pozornost na važna javna
pitanja, glavne donositelje odluka, procese donošenja odluka,
medijske mogućnosti, stupanj obrazovanja pučanstva te povjerenje u
medije za informiranje. Vojna IP doktrina mora prepoznati važnost
IP pripreme za uspostavljanje povezanih zadaća, odgovornosti,
metodologije i formata.
DOKUMENTIRAJTE I PROŠIRITE IP TEHNIKE I PROCEDURE. Isprva je
nedostatak IP tehnika i procedura prisilio Prvu pješačku diviziju
da se pri IP planiranju osloni na metodu pokušaja i pogrješke. S
razvojem novih tehnika i procedura, to je prevladano. Vojska bi
trebala iskoristiti pouke iz Bosne, dokumentiranjem i širenjem
novih IP tehnika i procedura. Te se informacije mogu širiti
mobilnim momčadima za uvježbavanje, sudjelovanjem na vježbama,
instrukcijama u vojnim akademijama i promjenama u FM 100-6.
TRAŽITE OBAVJEŠĆIVANJE KOJE PREDVIĐA. Takvo obavješćivanje
upućuje i omogućuje prepoznavanje mogućih tijekova bitke. Jedno od
najznačajnijih doprinosa koje obavješćivanje može pružiti jest da
precizno predvidi buduće događaje. Iako je to iznimno teška zadaća,
obavješćivanje koje predviđa daje diviziji vrijeme potrebno da se
razviju mogući tijekovi djelovanja i prepoznaju IP proizvodi.
Zapovjednik divizije inzistirao je da mu njegov G2 osigura takvo
obavješćivanje. Predviđanje G2-a omogućilo je osoblju da
anticipira ključne događaje i razvije korespondirajuće planove i
pothvate.
ISTRAŽITE MOGUĆNOSTI INTERNETA. Pristup Internetu omogućio je LIWI
da prikupi informacije iz različitih izvora, uključujući i
Središte za vojne poduke, UN, US Army Europe, OESS, Svjetsku banku i
američko ministarstvo vanjskih poslova. Momčad je pratila desetke
stranica na Internetu, tražeći informacije o Bosni. Tako je
prikupio biografske podatke o glavnim vođama, kulturne i
demografske informacije, zemljovide, dijagrame i povijesna
izviješća. To je također omogućilo LIWI da prati protivničku
promičbu i dezinformacije.
PROŠIRITE FM 100-6 IO PLAN. Kao prvo, IP plan bi morao prepoznati
psihološke čimbenike poput sklonosti, predispozicija i percepcija
koji utječu na odlučivanje protivnika. Plan bi također trebao
navesti IP publiku, prijateljske IP ciljeve, prijateljske IP
izvore i mogućnosti, skupove problema, informacijske teme i
procjenu rizika.
PRONAĐITE NAČINE DA ODRŽITE KONTAKT S MJESNIM PUČANSTVOM ISTODOBNO
ŠTITEĆI SNAGE. Kontakti s mjesnim pučanstvom važan su način
prenošenja informacija i dobivanja povratne reakcije o njihovim
mišljenjima i stajalištima. Dok su momčadi zadužene za civilne
poslove i psihološke pothvate redovito kontaktirali s pučanstvom,
većina je vojnika, zbog potrebe za zaštitom snaga, rijetko imala
posla s mjesnim pučanstvom. To ograničava osobni kontakt, koji
predstavlja važan IP izvor. Američka obavještajna agencija to je
primijetila nakon nedavnog ispitivanja javnoga mišljenja.
Procjena tog ispitivanja kaže da je ono 'jasno pokazalo da čim više
kontigenti SFOR-a kontaktiraju s mještanima, to više potpore
uživaju.' Zapovjednici moraju ocijeniti moguće rizike i ispitati
svaku mogućnost sigurne interakcije s mjesnim pučanstvom.
NAUČITE DJELOVATI U MULTINACIONALNOJ OKOLINI. Skupinu Orao čine
vojne postrojbe nekoliko različitih nacija. Neke od tih postrojbi
razumiju IP načela i koncepte, a druge ne. Da bi omogućila
maksimalno sudjelovanje, LIWA je radila s predstavnicima svake
inozemne vojne postrojbe. Svrha je bila izazvati njihovu suradnju,
pružiti potrebnu izobrazbu i sinkronizirati njihove pokušaje. Čini
se da njihov rad odbacuje dividende. Nedavno je Nordijsko - poljska
brigada, sastavljena od vojnika iz Danske, Finske, Norveške,
Poljske i Švedske, počela dva puta tjedno voditi radijske emisije i
tiskovne konferencije. Čak su odredili IP djelatnika na poslove
koordiniranja svih IP činidaba brigade. Taj je djelatnik odgovoran
za uskladbu psiholoških pothvata i civilne poslove, kao i za
povratnu reakciju prema LIWi. Ruska brigada u svom sektoru pomaže
pri uređivanju emisija službe psiholoških pothvata. Turska
brigada, koja je učestalo sudjelovala u humanitarnim pothvatima,
sad počinje shvaćati vrijednost IP-a kao sredstva kapitalizacije
svojih napora. 'Činimo mnogo toga s pučanstvom, nu nismo dobili
reakcije na to što radimo, a ni svijet nije postao svjestan naših
napora.'
Od Vijetnama su se vojskovođe suočavale sa širokim spektrom vojnih
slučajeva, od konvencionalnog sukoba na Srednjem istoku, do
mirovnih i stabilizacijskih pothvata u Granadi, Panami, Haitiju,
Somaliji i Bosni. U svakom od tih slučajeva, IP je igrao značajnu
ulogu.
U kolovozu 1996., vojska je izdala FM 100-6, glavnu vojnu doktrinu
za IP. Taj je događaj pokazao da je Vojska prepoznala kako je IP
glavni prinosnik vojnim operacijama na svim razinama. Ta doktrina
služi kao temelj za razvoj novih IP tehnika i procedura te
izobrazbe.
Prva pješačka divizija i LIWA primijenili su novu doktrinu u Bosni.
Uz snažno vodstvo, težak rad i inovacije osoblja, razvijeni su
procesi koji su im omogućili da planiraju i provedu sinkroniziranu
informacijsku kampanju u jednom od najsloženijih operativnih
okolina svijeta."
180419 MET feb 98
Grlić Radman u Kijevu: JI Europa ujedinjena u obrani prava Ukrajine da bira svoj put
Vlada: Dabrino postupanje neodgovorno i neprimjereno, tijela će utvrditi okolnosti
FIBA potvrdila: Hrvatska - Francuska u Jazinama
SAD uvele nove sankcije pojedincima i tvrtkama povezanima s Dodikom
Policija i DORH će provjeriti "sve okolnosti" Dabrine pucnjave
Jadranska liga: Pobjede splitskog Jadrana i Juga AO
Šah: Kashish Manoj Jain pobjednik u Pragu, Bogdan Lalić 11.
Izraelski sigurnosni kabinet odobrio sporazum o prekidu vatre
Hajdaš Dončić o Dabri: Ovo je razlog za ostavku potpredsjednika Vlade
SP Rukomet: rezultati i ljestvice