FRANCUSKA
LE MONDE
14. II. 1998.
Bosna, škole segregacije
"Škola je to koja nalikuje na druge. Vide se tu crteži na zidovima,
zimske jakne živih boja na vješalici, vunena rukavica koja leži na
zemlji. Čuje se glas profesora dok predaje, ponekad smijeh, trčanje
hodnicima za vrijeme odmora.
Međutim, za vrijeme tjelesnog odgoja događa se čudan obred: djeca
se dijele na dvije skupine. Ali ne dječaci s jedne, a djevojčice s
druge strane, kao što je običaj kada imaš sedam ili osam godina.
Ovdje su skupine načinjene prema etničkom načelu, muslimanski
učenici i učenice s jedne, a hrvatski s druge strane. Između njih
nevidljiva crta koja je kao crta razgraničenja. Ona se ne preskače,
a kada lopta ode preko, vraća se tek nakon duge govorancije. Kada
zvono zazvoni mali Muslimani se penju na prvi kat, a mali Hrvati
staju u red ispred razreda u prizemlju. Ponovno se mimoilaze tek
navečer na autobusnoj postaji gdje ne mare jedni za druge ili se
potuku dovikujući jedni drugima 'prokleti Muslimani' ili 'prokleti
Hrvati'.
Škola Kulina bana u Tešanjki (sjever Bosne, u hrvatsko-
muslimanskoj Federaciji, jednom od entiteta koji s Republikom
srpskom čini Bosnu i Hercegovinu) oslikava ono što International
Human Rights, udruga koju čine pravnici, ocjenjuje kao 'proces
segregacije'. Škola Kulina bana dosta dobro prikazuje razvoj
školskog sustava u BiH. Daleko od toga da mlade poučava
snošljivosti i da ih oduševljava za zajednički život koji je opet
moguć, škola potiče mržnju. Toliko da, kao u Kulinu banu,
'rasističke' uvrede pljušte na športskim igralištima, a uobičajeno
sređivanje računa koje daje obilježja svim školama na svijetu,
ovdje nadilazi jednostavnu prepirku.
'U tome nema ništa neobičnog, čini se da je učinjeno sve kako bi se
mrzili. Kao da smo u Južnoj Africi u doba apartheida', žali se
Jasmin Mandžukić, tajnik gradskog vijeća u Tešanjki, zadužen za
socijalna pitanja. Izobrazba se potpuno razlikuje prema tome jesi
li Musliman ili Hrvat. Nastavu za male Muslimane drže muslimanski
učitelji koji se opiru na bošnjačke knjige, a nastavu za male Hrvate
- hrvatski učitelji sa hrvatskim knjigama. Ni tjelesni odgoj nije
zajednički, kao ni matematika, pod izlikom da se riječ 'kut'
razlikuje u bosanskom i hrvatskom jeziku.
'Djeca više ništa nemaju zajedničko. Tako, ako malog Muslimana
zapitate tko je njegov predsjednik, reći će vam 'Alija Izetbegović'
(predsjednik zajedničkog predsjedništva BiH). Mali će Hrvat
odgovoriti 'Franjo Tuđman' (hrvatski predsjednik)', kaže Jasmin
Mandžukić. (...)
'Mi smo ovdje kod kuće, kao i Muslimani. Njihova tradicija nije i
naša. Naša djeca trebaju dobiti naobrazbu koja odgovara našoj
kulturi', odvraća jedna hrvatska majka.
'Postoji dosluh između muslimanskih, srpskih i hrvatskih
nacionalističkih stranaka. Njihova je politika još kruća nego
tijekom rata. Zabranjujući djeci da se igraju na istom igralištu,
oni pripremaju budući rat', kaže general Jovan Divjak, Srbin koji
je dugo bio drugi čovjek u bosanskoj vojsci. Mladi umirovljenik,
Jovan Divjak, koji je bio svjedokom ratnih razaranja, danas vodi
zakladu za pomoć djeci u nevolji. (...)
Nacionalna i vjerska pripadnost danas je prva pouka koju dobivaju
maleni Bosanci čim sjednu u školske klupe. Nasljeđe iz rata
podjaruje napetosti i onemogućuje sve pokušaje pomirbe. Pristaše
jedinstvene i višekulturalne Bosne koji optužuju nacionalističke
stranke na vlasti da vode politiku podjele zemlje, vrlo su
uznemireni. Školski će sustav ući u taj proces podjele. (...)
Tko je tome kriv? 'Ponajprije nacinalističke stranke, ali i
Daytonski sporazumi koji su dvama entitetima dopustili da izrade
vlastite školske sustave, drži jedan promatrač. Pogrješka je
velika, jer su tvorci tih sporazuma znali da će sloboda dovesti do
mnogih poteškoća'. Posljedica je da u Republici srpskoj i u
Hercegovini (na jugozapadu Bosne, s velikom hrvatskom većinom,
koju je susjedna Hrvatska ustvari 'pripojila'), sam pojam 'Bosna i
Hercegovina' ne postoji i nikada se ne čuje u školama. U ostalom
dijelu zemlje on postoji, ali je razgranat i podrazumijeva Bosnu
koja je ponajprije muslimanska. (...)
'Zdrav razum bi htio da se u školskim udžbenicima prešute svi
tragični događaji koji su potresli ovo područje, misli Srđan
Dizdarević, predsjednik bosanskog Helsinškog odbora za ljudska
prava. Nije riječ o cenzuri, već jednostavno o tome da se uklone
stalne podjele. Nakon rata koji je bio pun strahota, djeci je
potrebna vedrina, a ne da slušaju kako je drugi bio, i možda ostaje,
neprijatelj. Nadali smo se da će vlast poštedjeti djecu
poslijeratnih prepirki. Nacionalisti ne žele popustiti pritisak,
pogotovu na školu'.
Fahrudin Rizvanbegović, ministar prosvjete hrvatsko-muslimanske
Federacije obećava da će uskoro u Federaciji u školama biti samo
jedna vrsta knjiga i proces segregacije bit će priveden kraju. U
njegovu iskrenost možemo posumnjati ako znamo da su 1997. upravo
njegove službe dale uputu koja je manjinskim narodima nudila tri
mogućnosti: odvojeno školovanje, odvojene razrede u istoj školi,
školu s odvojenim razredima za predmete s nacionalnim značajkama
(jezik, povijest, umjetnost). Ona se pokazala poraznom, kao što to
govori i primjer škole Kulina bana.
Ova uputa nije vodila računa o brojnoj djeci rođenoj iz mješovitih
brakova kojima se postavljalo uvredljivo pitanje kojem narodu
pripadaju. Povučena je nakon jakog otpora. 'Nakana je, ipak, bila
dobra. Ona je hrvatskim učenicima u Tešanjki, koji su učili u
šatoru, omogućila da borave u toplom razredu', opravdava se
Fahrudin Rizvanbegović, a da nije ni okom trepnuo. 'Naša je želja da
napokon svladamo secesionističku politiku hercegovačkih Hrvata,
dodaje. Dolje ima muslimanske djece kojoj se nameće hrvatska
povijest i kultura, i koji nemaju nikakve vjerske poduke.'
Tako je ministar upozorio na znakovit slučaj koji je, zacijelo,
opravdao slanje upute. Janko Zrno, direktor škole u Livnu, većem
hercegovačkom gradu s hrvatskom većinom, gdje živi četiri tisuće
Muslimana, kaže: 'Do danas sam imao samo jedan posjet vlasti iz
Sarajeva. Toga predstavnika nije šokiralo to što su sve knjige
hrvatske, on je problijedio doznavši da muslimanska djeca ne uče
Kuran i otišao je vidljivo utučen.' Sabir Dizdarević, livanjski
muftija, dodaje: 'Ja ovdje mogu podučavati Kuran, ali samo u
srednjoj školi. U toj se dobi, bez prethodne pripreme, udaljava od
vjere, i to je prekasno! Morao bih imati pristup u osnovne škole.'
Niko Karaula, također direktor škole, nije protiv takve mogućnosti
jer, kako sam kaže, ne zna što će s muslimanskim učenicima koji viču
za vrijeme vjeronauka.
Uputa Fahrudina Rizvanbegovića bila je vjerojatno potaknuta strogo
vjerskim razlozima. Ministar to teško može sakriti dok na svome
radnom stolu otvara školske programe europskih zemalja gdje je
vjerska poduka na važnom mjestu. No čini se da ne vidi bitnu
razliku: u Bosni poduka Kurana, vjeronauka i pravoslavlja čuva u
sjećanju uspomenu na nedavnu rušilačku povijest. Ona ništa ne
smiruje, već ucrtava nevidljive granice koje se ne mogu prijeći,
kao ni one na športskim igralištima preko kojih se kotrljaju lopte
koje se vraćaju tek nakon dugih i oštrih pregovora", piše novinar
lista Christian Lecomte.
160243 MET feb 98
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - sport - za subotu, 18. siječnja
Euroliga: Baskonia svladala Panathinaikos, pet koševa Šamanića
Ligue 1: Preokret i pobjeda Lillea protiv Nice
Premijera predstave "Pir malograđana" Gradskog kazališta "Zorin dom"
Reakcije stranaka na videosnimku ministra Dabre, traže ostavku
La Liga: Espanyol - Valladolid 2-1, Jurić igrao do 83. minute