PEKING, 13. veljače (Hina) - Rado se uspoređujući sa svijetom i, primjerice, vrlo zadovoljna što ima manje zatvorenika od Sjedinjenih Država, Kina nerijetko ističe da je stopa rastavljenih brakova u njoj znatno niža od one na Zapadu.
Iako se onda iz toga za domaću uporabu izvlače ponekad i naprimjereni zaključci, naravno u korist Kine kao "zdravog" i moralnijeg društva, točno je da se u Kini raspada manje brakova, ali je jednako točno i da je rastavljenih brakova iz godine u godinu sve više.
PEKING, 13. veljače (Hina) - Rado se uspoređujući sa svijetom i,
primjerice, vrlo zadovoljna što ima manje zatvorenika od
Sjedinjenih Država, Kina nerijetko ističe da je stopa rastavljenih
brakova u njoj znatno niža od one na Zapadu. Iako se onda iz toga za
domaću uporabu izvlače ponekad i naprimjereni zaključci, naravno u
korist Kine kao "zdravog" i moralnijeg društva, točno je da se u
Kini raspada manje brakova, ali je jednako točno i da je
rastavljenih brakova iz godine u godinu sve više. #L#
Službeni podaci kažu: 1979. rastavljenih je brakova u Kini bilo 4,7
posto, a u 1995. bilo ih je 11,3 posto. Ista je stopa u Pekingu 1979.
bila dva i pol posto, a 1995. skočila je na zabrinjavajućih 23,8
posto.
Zaključak da je razdoblje reformi, koje su posljednjih dvadesetak
godina u gospodarskom i društvenom smislu znatno preobrazile Kinu,
ujedno i vrijeme snažnog utjecaja društvenih kretanja na
stabilnost braka potpuno je točan.
Brak i obitelj najveće promjene doživljavaju u gradovima, dok na
selo, gdje živi više od 70 posto kineskog stanovništva, teže i
sporije stižu promjene kad je riječ o shvaćanju braka. Napokon, u
Šangaju, najjačemu kineskom gospodarskom središtu, 1995.
rastavljeno je čak 28 posto brakova. Prilike u kojima muškarac i
žena postaju gospodarski neovisni, čak toliko da svojim prihodima
mogu "pokrivati" izvanbračnu vezu a da se to ne primijeti na kućnom
proračunu, prestanak nekada snažnoga društvenog nadzora nad
pojedincem te političkog pritiska koji je težeći izgradnji "novoga
čovjeka" isključivao mogućnost izražavanja i zadovoljavanja
osobnih želja poljuljali su kineski brak.
Rađanje djece i skrb o starijim članovima obitelji više nije ni
temelj ni kohezijska sila koja dvoje ljudi drži zajedno. U
gradovima se rađa po jedno dijete, obitelj postaje sve manja,
demokratizira se odnos i između roditelja i djece i muža i žene.
Novootkriveni individualizam, napokon, odjedom sve glasnije
postavlja pitanje ljubavi i spolnosti kao neizostavnog elementa
bračne zajednice.
Mladež je zbunjena, kaže sociologinja Chen Yijun iz Akademije
društvenih znanosti, i pod utjecajem zabavne glazbe, kojoj je
ljubav jedna od stalnih tema, i književnosti, i posebice stranih
filmova u kojima je pojam ljubavi redovito vezan uz preljub. Odatle
i ideja da je brak "grobnica ljubavi". Usput, uz naglašavanje uloge
tržišta i potrošnje, na ljubav se počinje gledati kao na potrošno
dobro. Bez pomisli da veza dvoje ljudi znači i odgovornost,
pretjerana očekivanja glede romantične i spolne komponente također
destabiliziraju brak.
Upiranje prstom u negativne strane utjecaje, popularno u Kini, gubi
na uvjerljivosti ako se osvrnemo u kinesku prošlost ili ako danas
razmahanu prostituciju pokušamo objasniti namjerom stranog
podrivanja socijalizma s kineskim obilježjima.
Nije li običaj držanja plaćenih ljubavnica kao statusnog simbola,
dokazan i kod ponekoga visokog dužnosnika, preslik mnogoženstva,
zakonom ukinut godine 1949.? Nije li preljub, inače razlog za
rastavu mnogih brakova, logičan odraz vremena u kojem Kina prolazi
svoju tihu, ali burnu seksualnu revoluciju? Nije li zakonska
mogućnost kažnjavanja nasilja u braku mnoge oslobodila pakla
neželjene zajednice? Napokon, nije li to što većinu zamolbi za
rastavu podnose žene znak da im doba reformi omogućuje korak dalje u
odavno proklamiranoj ravnopravnosti s muškarcem?
Kako zaustaviti sve veći broj rastava, pitanje je koje zasad ostaje
bez odgovora. Jedno je od mogućih rješenja sasvim sigurno bolja
priprema mladeži za brak, smatra profesorica Chen, koja vodi jedan
od centara koji se time bavi. Različita bračna savjetovališta, među
kojima i ona za posredovanje među bračnim parovima pred rastavom,
pojavljuju se istodobno s klubovima rastavljenih, čija je svrha
pomoći ostavljenim bračnim partnerima da prebole rastavu i vrate
samopouzdanje. U vremenu u kojem će broj rastava i dalje rasti svaka
je pomoć dobrodošla.
Branko Merlin
(Hina) mer dh
131122 MET feb 98