FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
12. II. 1998.
U današnjem Dossieru bit će riječi o aktualnoj francuskoj politici
prema zemljama bivše Jugoslavije. Autor komentara je Vojislav
Stojanović.
"U samo dva tjedna u Parizu su se odvojeno našli premijeri
Makedonije i Slovenije, šef hrvatske diplomacije, predsjednica
republike srpske i izaslanstvo bosanskohercegovačke oporbe. Ne
pamti se da se u tako kratku vremenu u francuskoj prijestolnici
našlo toliko različitih predstavnika s područja bivše Jugoslavije.
Prirodno je zato postaviti pitanje je li riječ o pukim
slučajnostima u diplomatskom kalendaru ili o izrazu pojačanog i
cjelovitijeg zanimanja Francuske za to područje, donekle
zanemareno u dvije godine koje su slijedile nakon Daytonskog
sporazuma. Ako se uzme u obzir za početak ožujka najavljeni posjet
Zagrebu, Sarajevu i Beogradu šefa diplomacije Vedrinea, u pratnji
njemačkoga kolege Kinkela, pitanje još više dobiva na težini.
Od nabrojenih dolazaka u Pariz može se reći da su najkorisniji bili
oni gostiju iz Makedonije i Slovenije - Branka Crvenkovskog i
Janeza Drnovšeka, dok je uvjerljivo najveću medijsku pozornost
dobila Biljana Plavšić. Ne samo da se radilo o prvim službenim
dolascima makedonskoga i slovenskoga premijera, već su tijekom
njihova posjeta dogovoreni aranžmani od dugoročnoga značaja.
Naglašeno srdačnim tonovima kod Jacguesa Chiraca i Lionela
Jospina, Crvenkovski i Drnovšek dobili su potvrdu za solidnost
poslova koje su obavili. S jedne strane Francuska i Makedonija su
potpisale dosad najveći broj sporazuma o gospodarskoj,
znanstvenoj, tehničkoj , kulturnoj i, što je posebno važno, vojnoj
suradnji, pri čemu je neosjetno ušao u uporabu naziv koji Skopje
daje svojoj državi - Republika Makedonija. S druge strane,
Francuska je označila poslovni prodor u Sloveniju, koja je dosad
favorizirala Italiju i Njemačku, dok se potpora Ljubljani u
pridruživanju Europskoj uniji i NATO savezu idealno dopunila sa
slovenskom željom za promatračkim statusom u frankofonoj zajednici
zemalja i uopće za većim izborom zapadnoeuropskih sila na koje se
može osloniti. Jednom riječju, ako Francuska želi postati glavni
zapadni politički i sigurnosni zaštitnik Makedonije, s Njemačkom
ulazi u lojalnu konkurenciju oko ostvarenja utjecaja i suradnje.
Posjet Biljane Plavšić spada u potpuno drugi registar. Nakon
završene krize u srpskom entitetu u Bosni, izborom za premijera
Milorada Dodika, zapadni akteri ,a prije ostalih Francuska, dobili
su nakon čekanja od šest godina neku prihvatljivu ekipu na srpskoj
strani s kojom nije nečasno praviti poslove. Iako i oko Banje Luke
počinje dinamična konkurencija Pariza i Bonna, Francuzima je ipak
lakše jer nemaju ratnu antisrpsku hipoteku kao Nijemci, odnosno jer
na terenu već imaju ugled nekoga tko je Srbe uspijevao razumjeti i
kad ih je osuđivao cijeli svijet. Već 1993. kad još nije bilo
poznato što Francoise Mitterrand stvarno misli o bosanskom ratu,
njegov savjetnik za međunarodne poslove, sadašnji šef diplomacije
Vedrine, rekao je da u Bosni nema pravih i krivih, i da je riječ o
unutrašnjem sukobu stoljećima suprotstavljenih naroda.
U želji Pariza da se nadoknadi izgubljeno vrijeme i stvari dovedu u
tradicionalni okvir, govori i gesta da se Biljana Plavšić primi s
počastima šefa države. Uz predviđeni prosvjed s bošnjačke strane i
uz predviđeno objašnjenje da je riječ o običnom nesporazumu,
protokolarno tretiranje Bosne kao podijeljene države prividno se
uravnotežuju s prijamom na nižoj razini delegacije
bosanskohercegovačke oporbe. Međutim, budući da srpska polovica
delegacije podupire Biljanu Plavšić, ispada da je bošnjačko-
hrvatska polovica jedina stvarna oporba, što znači da se iz Pariza
daje još jedan signal koji objektivno pokazuje izoliranje državnog
i entitetskog vodstva u Sarajevu.
Ostalo je da se spomene i posjet šefa hrvatske diplomacije Mate
Granića; bez rezultata koji bi se pamtili, ali sasvim korektne
razine i sadržaja u funkciji pripreme za Vedrineov i Kinkelov
dolazak u Zagreb. Dobri bilateralni odnosi, ponajprije na
gospodarskoj razini, omogućili su da se razgovara i o otvorenim
problemima, kao što je povratak srpskih izbjeglica u Hrvatsku. Je
li s Biljanom Plavšić s istim inzistiranjem razgovarano o povratku
hrvatskih i bošnjačkih izbjeglica u republiku srpsku, mogu
provjeriti samo sudionici razgovora.
Završimo pregled aktualnih angažiranja Francuske neposrednom
budućnošću. U Beogradu će Vedrine i Kinkel sa Slobodanom
Miloševićem razgovarati o trenutno najtežem balkanskom problemu
oko kojeg ni Amerikanci nisu napravili veći prodor - o Kosovu. U
svim burnim zbivanjima poslije raspada bivše Jugoslavije nijedna
zapadna sila osim Sjedinjenih Država nije uspijevala posredovati,
još manje da nametne pregovaračko rješenje sukoba, što znači da ni
Francusku i Njemačku ne očekuje nimalo lak zadatak. Ne samo da je
Milošević svojedobno glatko odbacio Vedrineovo i Kinkelovo pismo s
pozivom na pregovore s Albancima i davanja autonomije Kosovu, već
se ne vidi što Francuska osim još jednog poziva iste vrste može
ponuditi. Za razliku od Njemačke, ona nije spremna, kao što ni dosad
nikada nije bila, za veći pritisak na srpski režim, pošto joj on
ostaje kakav-takav oslonac za povijesno prijateljstvo i budući
interes u Srbiji. S druge strane, Francuska nema političke odnose s
kosovskim Albancima i pored njihove izražene frankofonije, kao što
ih imaju Amerikanci i Nijemci, zbog čega će biti dodatno teško da se
ponudi rješenje prihvatljivo za obje strane.
Da rezimiramo, učestalost kontakata francuskih dužnosnika s
političarima s prostora bivše Jugoslavije govori o obuhvatnom i
usklađenom naporu Pariza da se nadoknade velika sredstva i
dugotrajno angažiranje u Bosni koje nije donijelo znatnije dobitke
ni u samoj Bosni, ni kod njezinih susjeda. Kada se čitavo područje
osim Kosova počinje stabilizirati, što govore promjene u Crnoj Gori
i republici srpskoj, tada je vrijeme za diplomatske inicijative
koje trebaju otvoriti put dinamičnijem francuskom nastupu na ovom
prostoru. Ipak, Kosovo može biti ozbiljnom zaprekom u ovom
nastupu.
Relativno se zaboravlja bošnjačka - ovdje se govori muslimanska -
strana u Bosni; ne iskorištava se promjena vodstva u Crnoj Gori da
se ne bi komplicirali odnosi s Beogradom. Kako se vidi, ofenzivan
nastup, s dosta kompromisa u kojem se želi pomiriti ravnopravnost
partnera s kojima se komunicira ili dugoročno oslanjanje na najveću
naciju u regiji, što je poznata konstanta francuske politike. Je li
riječ o suglasnim ili proturječnim zahtjevima, mogu li se Hrvati i
Makedonci, posebno Bošnjaci i Albanci, korektno tretirati ako se
strateška prednost uvijek daje Srbima, pitanje je kojim će se u
vanjskoj politici jedinstveni francuski kohabitacijski plan
trebati još dugo baviti."
(RFI)
BRITANSKI RADIO - BBC
12. 2. 1998.
Pregled tiska
Napetost u Perzijskom zaljevu i dalje dominira naslovnim
stranicama britanskih listova, a mnogi toj temi posvećuju i najveći
dio vanjskopolitičkih rubrika. Zanimljivo je međutim da se vodeći
britanski listovi ne slažu oko toga što bi trebalo učiniti niti što
će se dogoditi. Tako, primjerice, 'The Guardian' piše da je Irak
pokazao znake spremnosti da reagira na pritiske Zapada tako što je
ponudio dati inspektorima UN-a pristup lokacijama za koje se sumnja
da su spremišta oružja. Istodobno 'The Independent' proriče da će
za nekoliko dana biti izvedeni veliki zračni udari na Irak, sada
kada su SAD i Britanija odbacili iračku ponudu. 'The Times' pak piše
da je stvoren neobičan savez Irana i Iraka čiji su se viši
dužnosnici zaduženi za sigurnost i obavještajnu službu sastali u
tajnosti zbog sve veće nazočnosti SAD-a u tom području.
Od ostalih vanjskopolitičkih tema nekolicina listova ponovno
izdvaja ljubavničke jade američkoga predsjednika Clintona. (...)
'The Times' donosi i izvješće svoga rimskoga dopisnika o posjetu
ruskoga predsjednika Borisa Jeljcina Rimu, u kojemu čitamo da je
dan nakon što je doveo svoje domaćine u neugodan položaj nizom
gafova, ponovno pomlađeni Predsjednik završio svoju trodnevnu
turneju pohvalama na račun talijanskih žena. Prije se činilo da
zbunjeni Predsjednik ne razumije pitanja novinara te je zaboravio
na uobičajeni protokol prigodom posjeta grobnici neznanoga
vojnika. No poslije tople audijencije kod Pape, gospodin Jeljcin je
pozdravljen pljeskom prigodom banketa koji je priredio predsjednik
Scalfaro, a na kojem je ruski Predsjednik izrazio bezgraničnu
ljubav za Rim, Italiju i talijanske žene. Njegova supruga Nina,
čini se, nije bila uvrijeđena, stoji među ostalim u današnjem 'The
Timesu'.
Mnogi listovi bave se i problemom sjeverne Irske, a poglavito 'The
Times' koji nastavlja pisati o mogućnosti izbacivanja Sin Feina,
političkoga krila IRA-e iz višestranačkih pregovora o budućnosti
pokrajine. List tvrdi da su britanska i irska vlada potvrdile kako
će stranka Sin Fein biti isključena iz razgovora ako redarstvo
ustanovi nedvojbenu vezu između IRA-e i ubojstava dvije osobe u
Belfastu ovoga tjedna. Kako pak piše 'The Guardian', britanska
ministrica zadužena za sjevernu Irsku Mo Moulan i dalje ulaže
maksimalne napore kako bi se nastavio mirovni proces.
Tabloid 'The Daily Miror' posvećuje čak pet stranica ekskluzivnom
interviewu koji se odnosi na smrt Diane princeze od Welsa.
Interview je vođen s Muhamedom al Feidom, ocem Dodija Feida koji je
poginuo zajedno s princezom u automobilskoj nesreći u Parizu u
kolovozu prošle godine. (...)
'The Daily Telegraph' i 'The Times' pišu o tome kako je novi tekst
molitve Oče naš podijelio Anglikansku crkvu. Tradicionalisti su s
užasom reagirali na odluku opće sinode da u svoj novi molitvenik
uvrsti osuvremenjenu verziju teksta rečene molitve. 'The Times'
navodi verziju jednoga kritičara te suvremene verzije koji kaže
kako se takvu verziju uopće ne može upamtiti.
(BBC)
INOZEMNI TISAK
AUSTRIJA
DER STANDARD
12. II. 1998.
Bosna u konveksnom ogledalu
Josef Kirchengast smatra da je dodjela Brčkog Srbima ipak manje zlo
od novoga rata.
"'Vrijeme ubija pravdu i radi protiv žrtava etničkog čišćenja',
tvrdi Ejup Ganić, predsjednik muslimansko-hrvatske federacije u
Bosni i Hercegovini. Gledano sa stajališta morala, ima pravo.
'Izgubimo li Brčko, moja će vlada pasti', izjavljuje Milorad Dodik,
novi, prozapadno orijentirani premijer republike srpske. I on ima
pravo - gledano sa stajališta realpolitike.
G. 1992. srpske postrojbe zauzele su taj gradić na sjeveru Bosne, u
kojem je živjelo većinsko muslimansko stanovništvo. Većina je
Muslimana izbjegla, u njihove su kuće uselili Srbi koji su pak
izbjegli iz Sarajeva. Brčko nadzire uzak koridor između istočnog i
zapadnog dijela republike bosanskih Srba. Zbog eksplozivnog
strateškog potencijala, taj je problem izdvojen iz Daytonskog
sporazuma i povjeren međunarodnom arbitražnom povjerenstvu, koje
bi po prvotnom planu do 15. ožujka ove godine trebalo odlučiti kome
će na kraju Brčko pripasti.
Na trenutačnim saslušanjima u Beču nazire se da će ta odluka gotovo
neizbježno ugroziti cjelokupan mirovni proces u Bosni. Svi
sudionici igraju na vrlo visoke uloge. No, nakon izbora Milorada
Dodika na premijersku dužnosti, bosanski Srbi imaju bolje karte.
Taj mladi banjalučki poduzetnik spreman je surađivati sa Zapadom,
ali držat će u šahu zagovornike tvrde linije iz Karadžićeva bloka
samo ako uskoro postigne nekakav uspjeh. Dodik je spreman omogućiti
povratak svih izbjeglica, demilitarizirati Brčko i pretvoriti ga u
slobodnu trgovačku zonu. Uvjerljivo zvuči i njegovo mišljenje da
takav projekt može među Srbima ostvariti samo njegova vlada.
Takav potez ne bi imao baš puno veze s pravdom ali prihvaćanje
rizika novog rata u ime pravednog rješenja - koje nije moguće - bilo
bi još gore rješenje", smatra Josef Kirchengast.
DIE PRESSE
12. II. 1998.
Ganić: "Odluku o Brčkom ne treba odgađati"
Na konferenciji za novinstvo, održanoj u Beču u povodu saslušanja u
sporu oko Brčkog, predsjednik Bosansko-Hrvatske Federacije Ejup
Ganić izjavljuje da Brčko slijedom daytonske odredbe o obnovi
prvotne etničke strukture u svim mjestima mora biti dodijeljeno
federaciji.
"'Odgoditi odluku o Brčkom značilo bi odgoditi pravdu', izjavio je
Ejup Ganić, predsjednik Bosansko-hrvatske federacije, na
konferenciji za novinstvo, održanoj u Beču na rubu saslušanja pred
arbitražnim povjerenstvom za Brčko. Ganić je istaknuo da budućnost
grada na Savi ne smije više biti nejasna. Taj grad - koji
zemljopisno dijeli republiku bosanskih Srba - mora biti dodijeljen
federaciji ili pretvoren u zasebni okrug pod jurisdikcijom
jedinstvene bosanskohercegovačke države, ističe on.
Ganić je upozorio da će Srbi koji su doselili u Brčko napustiti taj
grad kako bi napravili mjesta za povratnike tek pošto odluka bude
donesena; istodobno nesrpski prognanici iz Brčkog sve više gube
nadu i nastoje izgraditi budućnost u sadašnjim prebivalištima -
mnogi od njih i u inozemstvu. 'Vrijeme ubija pravdu, radi protiv
žrtava etničkog čišćenja', kazao je Ganić. Istaknuo je da daytonski
mirovni sporazum jasno nalaže dodjelu Brčkog federaciji budući da
predviđa obnovu prvotnih etničkih struktura u svim mjestima. U
Brčkom je prije rata živjelo 44 posto Muslimana, 25 posto Hrvata i
21 posto Srba, podsjetio je Ganić" na kraju izvješća Irene Miller.
SFOR-ova postrojba u Bosni neće biti smanjena
Broj vojnika u postrojbi koja će u Bosni naslijediti SFOR bit će
smanjen tek nakon izbora u rujnu, a predviđeno je i stvaranje
'posebne postrojbe' s policijskim ovlastima, izvješćuje iz
sjedišta NATO-a u Bruxellesu novinarka Doris Kraus.
"Sljedećeg ponedjeljka veleposlanici 16 država-članica NATO-a
donijet će provizornu odluku o budućnosti postrojbe koja će u Bosni
naslijediti SFOR. Nakon prvih razgovora nazire se da će od
završetka SFOR-ova mandata u srpnju do izbora u rujnu ove godine
postrojba koja trenutačno broji 34 tisuća vojnika biti vrlo malo
smanjena.
Odluka o smanjenju broja vojnika trebala bi biti donesena tek nakon
izbora, ali prije prvoga snijega. 'Dugoročno gledano, sve države-
članice priželjkuju povlačenje vojnika. Nećemo dopustiti da u
Bosni upadnemo u situaciju poput one na Cipru', istaknuto je u
glavnom stožeru NATO-a u Bruxellesu. Sporan je još točan mandat
nove postrojbe i 'posebnih postrojba' koje bi trebale obavljati
policijske dužnosti. One bi trebale biti podređene SFOR-u, ali bi
istodobno trebale preuzeti i zadaće poput nadzora većih skupina
ljudi i izobrazbe mjesne policije. Njihova uloga u uhićenju
traženih ratnih zločinaca još nije razjašnjena. Bosna je zauzela
čelno mjesto i na dnevnom redu glavnog tajnika NATO-a Javiera
Solane, koji je u srijedu - u osjetljivom trenutku - počeo svoj
posjet Sjedinjenim Državama. Oklijevanje pa i odbijanje europskih
partnera u pitanju vojnog udara na Irak potaknulo je neke američke
senatore da počnu glasno preispitivati potporu SAD-a postrojbi
koja će u Bosni naslijediti SFOR. U Sjedinjenim Državama spekulira
se da su takve izjave senatora više početna salva u borbi za
budućnost Amerike u NATO-u nego konkretna očitovanja namjere u
pitanju budućnosti mirovne postrojbe za Bosnu", prenosi dopisnica
lista iz Bruxellesa Doris Kraus.
FRANCUSKA
LIBERATION
12. II. 1998.
'Slovenski cilj: Europska unija'
Helene Despić-Popović razgovarala je u Parizu sa slovenskim
premijerom Janezom Drnovšekom: " - Koje su jake strane slovenske
kandidature (za pristup u EU, op. prev.)?
= Rekao bih da je prednost Slovenije to što nema puno nutarnjih
problema. Mala je to zemlja, dosta razvijena, razvijenija od drugih
kandidata, koja se neće natjecati radi novčane pomoći u preustroju.
Slovenija svakako mora uskladiti svoje zakone. Ipak mislim da se na
nas ne gleda kao na neki problem.
- Slovenija je neovisna tek sedam godina. Ima li u njoj onih koji se
protive gubitku suvereniteta koji će za sobom povući ulazak u
Europu?
= Doista, neki se političari pitaju ne želimo li se prebrzo riješiti
suvereniteta za kojim smo težili stotinama godina. S druge strane,
sam je proces slovenske neovisnosti potaknut europskom zamisli.
Još prije početka jugoslavenske krize rekli smo drugim
republikama: ako ste spremni slijediti europski put, ići ćemo
zajedno, inače će Slovenija sama ići u tom smjeru. Većina Slovenaca
prihvaća danas europski plan kao alternativu koja je puno
prihvatljivija od izolacije.
- Upravo ste najavili želju Slovenije da uđe u francusko govorno
područje. Međutim, u njoj se više govori njemački, nego francuski
jezik.
= Slovenija je možda okrenutija njemačkom prostoru. No mi tražimo
ravnotežu i htjeli bismo se više približiti Francuskoj i francuskom
govornom području. Otkako smo neovisni, veze nisu bile dovoljno
jake. To se sada mijenja.
- Kako objašnjavate odbijanje vaše kandidature u NATO-u?
= EU je naš glavni cilj, važniji od NATO-a. NATO je i dalje jedan od
ciljeva. Mi se ipak ne osjećamo ugroženi u našoj sigurnosti.
Jednostavno, želimo u tome sudjelovati na dugi rok. Svi, čak i
Sjedinjene Države, priznali su da udovoljavamo svim kriterijima.
Američko se stajalište uglavnom upravlja unutarnjopolitičkim
razlozima. Francuska nas je poduprla i prije susreta na vrhu u
Madridu, i čini to i dalje.
- Kao jedan od zadnjih predsjednika bivše Jugoslavije, igrali ste
ulogu miritelja na Kosovu. Što mislite o stanju na tome području?
= Kriza na Kosovu bila je uzrokom raspada Jugoslavije. Stanje je sve
teže. Albanci su tijekom čitavog rata čekali mogućnost da dobiju
bolji status. Ništa se nije promijenilo. Mladež je nestrpljiva i
puno je oružja nakon nereda u Albaniji. To su razlozi novog nasilja
i terorizma. Srbi moraju pregovarati s kosovskim Albancima. Iz
iskustva znam da je Kosovo za Srbe sveto i da im je teško razgovarati
o promjenama.
- Sloveniji se predbacivalo da je bila ravnodušna prema ratu u
bivšoj Jugoslaviji. Kakvi će u budućnosti biti njezini odnosi s
bivšim jugoslavenskim republikama?
= Slovenija nije imala mogućnosti da utječe na stanje u bivšoj
Jugoslaviji. Mi smo to pokušali, pa i u doba dok sam ja bio
predsjednik. Do rata je došlo, Slovenija se spasila. To je
normalno. I sama je međunarodna zajednica imala problema kako bi
našla mogućnost da sredi stanje. Mi smo danas zainteresirani za
stabilnost na ovom području i spremni smo normalizirati naše odnose
s tim zemljama. To smo već učinili s Hrvatskom, Bosnom i
Hercegovinom i Makedonijom, a počeli smo normalizaciju sa Saveznom
Republikom Jugoslavijom. Uspjeh Slovenije u europskoj integraciji
mogao bi za te zemlje biti dobar primjer."
L'EXPRESS
12. II. 1998.
Bosna: vojska želi govoriti
Posebna dopisnica lista Sylvaine Pasquier piše o temi koja se već
dulje vrijeme spominje u francuskim medijima: da francuski
ministar obrane francuskim časnicima zabranjuje svjedočenje pred
sudom u Haagu. U članku među ostalim stoji:
"Od svih zapadnih država, Francuska je platila najveći danak u ratu
u Bosni: 72 mrtva i 700 ranjenih vojnika. Za najžešćih sukoba, u tu
je državu poslala 9 tisuća vojnika. Njezini su generali u više
navrata zapovijedali snagama plavih kaciga koje su od 1992. godine
bile zadužene za 'održavanje' mira koji nije postojao. Od ljeta
1995. godine, Francuska je, uz Veliku Britaniju, započinjala
inicijative poput stvaranja Snaga za brzo djelovanje koje su,
istina, bile dugo kritizirane, ali su na kraju ipak dokazale
djelotvornost. (...)
Danas sukob između Louise Arbour, glavne tužiteljice međunarodnoga
suda u Haagu zaduženog za suđenje ratnim zločincima s područja
bivše Jugoslavije, i bivših francuskih dužnosnika koji časnicima
koji su služili u Bosni zabranjuju usmeno svjedočenje u Haagu,
Francusku postavlja na optuženičku klupu, a preko nje, i njezinu
vojsku koja uopće nema sumnji glede toga. 'Osuditi časnike na
šutnju, to znači jednostavno osuditi bez priziva', protivi se jedan
pukovnik. 'Političari se prilagođavaju situaciji koju nisu
izazvali, ali su za nju odgovorni. Čega se boje? Toga da bi neki
časnik mogao, pod prisegom, otkriti informacije koje je pružao
političarima, ali i zapovijedi koje je primio od njih?'
U Bosni, u multinacionalnom sektoru pod francuskim
zapovjedništvom, u kojemu se, prema riječima Louise Arbour, ratni
zločinci osjećaju posve sigurnima, neki sanjaju o tome da promijene
takvo stanje. (...)"
U nastavku članka autorica spominje slučajeve uhićenje optuženih
za ratne zločine u Vitezu, u srpnju 1997. godine, ali i NATO-ove
propuštene prigode za uhićenje Radovana Karadžića, iako su
postojale sve nužne informacije koje bi to omogućile.
"Uhićenje Gorana Jelišića, u području pod američkim nadzorom, u
Bijeljini, na francuskoj je strani izazvalo kisele primjedbe:
'Žele da se mi osjećamo kao najgori đaci u razredu'. Pomoćnik SFOR-
ova zapovjednika Philippe Mansuy pokušava smiriti duhove: 'Ratni
zločinci na sjeveru Bosne ne pripadaju Amerikancima ništa više nego
što bi Radovan Karadžić pripadao Francuzima. Riječ je o zajedničkom
djelovanju, a ne o odgovornosti za pojedine dijelove teritorija'.
Tko odlučuje o meti i o mjestu događaja? 'Takva se operacija pokreće
samo nakon što su proučene sve informacije, u skladu s politikom
traženja minimalnog rizika, ne samo za postrojbe nego i za civilno
stanovništvo i humanitarne organizacije koje bi postale prvi
ciljevi osvete', objašnjava bojnik Louis Garneau, SFOR-ov
glasnogovornik. (...)
No, francuske vojnike ipak sumnjiče da ne djeluju na uhićenje
srpskih krvnika, kao što je pokazano u jednoj reportaži američke
televizije iz Foče. Tamo se moglo vidjeti jednog ratnog zločinca,
protiv kojega je sud u Haagu podigao optužnicu, kako sjedi u kavani
'Leonard' i mirno se hvali svojim pothvatima, a malo dalje sjedila
je skupina vojnika koji su, naravno, mogli biti samo Francuzi.
'Odlučno to pobijam', viče danas general Mansuy. Provedena je
istraga. Zaključci, dokazani na terenu, potvrđuju da se ti SFOR-ovi
vojnici nisu nalazili u toj kavani nego u 'restoranu udaljenom
stotinjak metara'. Štoviše, pogreška se odnosi i na njihovu
pripadnost. To su, navodno, bili kanadski vojnici u prolazu, a
identificirani su po vrsti kamuflaže na njihovim vojnim odorama.
Ali, uvijek se dodaje onome koji već ima. 'Francuska je odgovorna za
UN-ove grijehe', objašnjava jedan stručnjak koji se bavi tim
problemom. Drugim riječima, sveta neutralnost koja se sastojala u
tome da se ne imenuje agresor i da se izjednačuju Srbi, Hrvati i
Bošnjaci koje su jednako optuživali za nacionalizam i počinjene
zločine. (...)
Pariz, međutim, plaća račune i zbog 'odugovlačenja i izvanredno
konzervativne politike pod utjecajem Beograda'. A tko ju je
nadahnjivao? Francois Mitterrand, koji je 1993. godine izjavio:
'Nikada neću ratovati protiv Srba'. To što je otišao u Sarajevo, 28.
lipnja 1992. godine, nije bilo zato da natjera Europu da ugasi ratne
požare, nego da plavim kacigama nametne isključivo humanitarne
zadatke. 'On je smatrao', kaže nam jedan diplomat, 'da
fragmentacija država ne odgovara Europi koja je, po njegovu
mišljenju, trebala velike cjeline. Kako bi očuvao Jugoslaviju,
njemu je trebao jedan žandar - Srbi, pod uvjetom da ih pripitomi.
Lijepa iluzija!' (...)
U nastavku članka autorica spominje činjenicu da je bosanski
predsjednik Alija Izetbegović osobno izvijestio Mitterranda o
srpskim postupcima i etničkom čišćenju koje su provodili, ali je
ovaj čekao sedam tjedana prije nego će zatražiti od Bernarda
Kouchnera da provjeri kakvo je stanje u Bosni. Istodobno je
tadašnji francuski veleposlanik u Zagrebu Georges-Marie Chenu u
više navrata izvještavao o postojanju koncentracijskih logora, ali
je "mitterrandovsko sljepilo, uz europsko odugovlačenje, plave
kacige trajno prikovalo za neodrživi mandat'.
"(...) 'Bošnjaci su bili prikovani uza zid', kako naglašava general
Cot, 'pa su se počeli ponašati kao očajnici kako bi nas naveli na
djelovanje, a to je uzrokovalo nepovjerenje prema njima'.
Unatoč brojnim UN-ovim izvješćima, brojni bivši pripadnici plavih
kaciga pretpostavljaju da su Bošnjaci sami ispalili dvije ubojite
granate na sarajevsku tržnicu.
Je li Francuska, utjelovljena u osobi Bernarda Janviera,
posljednjeg UNPROFOR-ova zapovjednika, od ožujka 1995. do početka
1996., mogla spriječiti srebreničku tragediju? Nakon što je došao
na vlast, Jacques Chirac je, suočen s uzimanjem 300 pripadnika
plavih kaciga za taoce, među njima i 175 Francuza, govorio protiv
Lanxadea, protiv UN-a, protiv pasivnosti, protiv ponižavanja...
Trebalo je prijeći s riječi na djela. Ali se novi odnos nije mogao
nametnuti dovoljno brzo da spriječi zauzimanje Srebrenice, koje
su, naravno izveli Mladićevi vojnici, ali ga je mnogo prije toga
pripremila UN-ovska logika. General Janvier je mjesecima
zahtijevao vojnike i sredstva za te 'sigurnosne zone', ali ih
nikada nije dobio.
Ne razmišljajući o ulozi koju je odigrao posebni predstavnik
glavnog tajnika Yasushi Akashi, jedan od onih koji su donosili
odluke, danas optužuju generala Janviera da je okruženima u toj
enklavi odbio pružiti NATO-ovu blisku zračnu potporu.
To znači zaboravljanje činjenice da su nizozemski pripadnici
plavih kaciga u Srebrenici od 8. do 11. srpnja stalno slali
proturječne pozive, čas zahtijevajući tu potporu, čas odbijajući
je. A 11. srpnja, samo nekoliko sati prije početka srpskog napada,
sam nizozemski ministar vanjskih poslova Joris Voorhoeve osobno je
telefonirao u Vicenzu i zatražio odustajanje od NATO-ova zračnog
udara.
Ali to znači i zaboravljanje na odsutnost Nasera Orića. Bošnjački
zapovjednik enklave je krajem travnja svoje pomoćnike poslao u
Zenicu 'na intenzivno uvježbavanje po nalogu vrhovnog stožera',
kaže jedan bošnjački pukovnik koji je tijekom rata bio član tog
stožera. U srpnju je Orić navodno ponudio 10 tisuća njemačkih
maraka pilotu jednog od tri helikoptera bošnjačke vojske kako bi
njega i te vojnike prebacio u Srebrenicu. Nije im uspjelo.
To znači zaboraviti i na to da je Rasim Delić pred sarajevskim
parlamentom 1996. godine izjavio da 26 tona oružja koje je poslano u
tu enklavu uopće nije iskorišteno za obranu grada...
Te mračne strane ne opravdavaju Jacquesa Chiraca da 11. srpnja
uzvikne: 'Pad Srebrenice se nikako nije mogao predvidjeti!¨.
Povijest je puna informacija koje su pružane onima koji donose
odluke, ali ih oni nisu iskoristili, a mi smo ih imali, i nismo
morali pitati CIA-u', kaže jedan francuski stručnjak.
U očekivanju rješenja, iznenadno optuživanje Francuske pred
međunarodnim sudom u Haagu bit će zaslužno za, ako ništa drugo,
raspravu koja vjerojatno neće upasti u zamke i zablude iz
prošlosti. Prema Ustavu, 'vlast za određivanje vojnog djelovanja'
dijele predsjednik i premijer, ali predsjednik, naravno, ima
prednost, i to mu omogućuje, neka to bude jasno, da pošalje vojsku
izvan granica države, a da prije ne mora upitati za mišljenje
parlament, niti mu mora podnijeti izvješće. Zaista nedemokratska
odredba koju bi trebalo razmotriti u svjetlu ovog slučaja sa Srbima
i Bošnjacima".
ŠPANJOLSKA
ABC
12. II. 1998.
Oružje zaplijenjeno u Francuskoj trebalo je stići u Bayonne
nekadašnjem zamjeniku "Txelis-a"
Novinari lista J. M. Zuloaga i J. Pagola pišu o uhićenju krijumčara
oružja koje je bilo namijenjeno baskijskoj separatističkoj
organizaciji ETA. U članku među ostalim stoji:
"Operacija kupovanja oružja i eksploziva za ETA-u koju je
spriječila francuska policija, dio je velikog plana te bande čiji
je cilj bio stvaranje stalne mreže za nabavu te vrste opreme s
područja bivše Jugoslavije. Mozak cijele organizacije je francuski
državljanin Louis Anovazzi koji je uspostavio veze s ETA-om preko
drugog francuskog državljanina, Francoisa Rosseta, povezanog s
GAL-om (Grupos Antiterroristas de Liberacion). S ETA-ine strane za
kontakte je bio zadužen Philippe Lassalle, bivši zamjenik
'Txelisa' i novi nabavljač oružja te bande, uhićen u ožujku 1992.
godine. (...)
Prema našim izvorima, teroristi su namjeravali uspostaviti stalnu
mrežu za kupovanje oružja i eksploziva na području bivše
Jugoslavije gdje je, zbog nedavnog rata, vrlo lako naći tu vrstu
vojne opreme.
Anovazzi je imao neku osobu za kontakt u nekadašnjoj Jugoslaviji,
nekog Milanovića koji je, kako izgleda, bio zadužen za nabavu
oružja i eksploziva u Hrvatskoj i za njihovo prenošenje u
Francusku.
Francuska je policija u odlično izvedenoj operaciji za samo tjedan
dana uspjela pronaći 120 kilograma dinamita i razne vrste oružja u
skladištu u gradu Bayonne, čiji je vlasnik, kako izgleda, Rosset.
Poslije toga uhitila je sve osobe umiješane u tu krijumčarsku mrežu
i one se već nalaze u zatvoru, a među njima su Anovazzi, Rosset i
Milanović. Rossetova supruga Isabelle Bianchi uhićena je u početku
akcije, ali je kasnije puštena na slobodu.
Tijekom te akcije uhićena su i dva dužnosnika francuske policije
koji su kupovali oružje od Anovazzia (riječ je o jurišnim puškama
AK-47 Kalašnjikov) i služili se njima pri pljačkama. (...)
Philippe Lassalle je dio 'logističkog aparata' ETA-e, a uz njega u
tom vrhu se nalaze Juan Carlos Iglesias Chouzas, 'Gadafi' i Eusebio
Arzallus s nadimcima 'Paticorto' i 'Patitofeo'. (...)
Lasalle je uhićen u operaciji u Bidartu, u ožujku 1992., kad su
policajci iz postaje Inchaurrondo uspjeli u Francuskoj pronaći
trojicu iz ETA-ina vrha. To su Francisco Mugica - 'Pakito', Jose
Luis Alvarez Santacristina - 'Txelis' i Jose Arregui Erostarbe -
'Fiti'. (...)"
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
12. II. 1998.
Žila kucavica kao predmet želja
Nakon upozorenja Muslimana da bi mogli ugroziti Dodikovu većinu u
skupštini RS, novinar Bernhard Kueppers zaključuje da bi nova
odgoda presude o Brčkom pružila Plavšićki i Dodiku dodatno vrijeme
za dokazivanje.
"Predsjednica i njezin premijer stvaraju pritisak. 'Bez Brčkog
neće biti ni republike srpske', izjavljuje Biljana Plavšić.
'Izgubimo li Brčko, moja će vlada pasti', sekundira Milorad Dodik.
Pritom oboje može biti sigurno da su sile, angažirane u Bosni,
krajnje zainteresirane za učvršćivanje republike bosanskih Srba i
njezine nove kooperativne vlade sa sjedištem u Banjoj Luci.
Plavšićka i Dodik nastupili su pred arbitražnim sudom, mjerodavnim
za slučaj Brčkog. To bi tijelo pod predsjedanjem Amerikanca
Robertsa Owena trebalo do 15. ožujka donijeti novu odluku o
spomenutom gradu na sjeveru Bosne, pitanje čije pripadnosti nije
riješeno daytonskim mirovnim sporazumom. Srbi su na početku rata
zauzeli to prometno čvorište i luku na Savi, protjeravši većinsko
muslimansko stanovništvo i Hrvate.
U Beču sud trenutačno ponovo saslušava stajališta svih
zainteresiranih strana. Ejup Ganić, predsjednik druge polovice
Bosne, muslimansko-hrvatske federacije, ustvrdio je da Brčko ne
smije biti dodijeljeno republici srpskoj ni radi potpore umjerenoj
vladi u Banjoj Luci. Kroz Brčko prolazi žila kucavica republike
srpske, kazala je pak Plavšićka. 'Vi znate što se događa kada
presiječete arteriju', dodala je. Zajedno s bivšim oporbenim
političarem Dodikom, bivša zamjenica vođe bosanskih Srba Radovana
Karadžića nastoji pridobiti potporu za svoje stajalište, očitujući
spremnost na prijam muslimanskih i hrvatskih izbjeglica u Brčko.
'Srbi nisu navikli živjeti sami', izjavila je čak Plavšićka. Dodik
je u slučaju dodjele Brčkog federaciji najavio vjerojatan egzodus
Srba ne samo iz toga grada već i iz posljedično odsječene Banje
Luke.
Zgusnuta obećanja i opomene Srba prekinuo je jedan Musliman
osjetljivim upozorenjem: 'Povući ću svoj glas za premijera
Dodika', izjavio je Munib Jusufović, zastupnik u skupštini
republike srpske. Tom je najavom bivši gradonačelnik Brčkog
podsjetio na činjenicu da Dodik bez zastupnika muslimanske
stranačke koalicije nema većinu u skupštini.
Međunarodni zastupnici izjavili su da očekuju da će arbitražni sud
ili čak štoviše njegov američki predsjedatelj svojim presudnim
glasom ponovo odgoditi konačnu arbitražnu presudu kao što su
učinili i prije godinu dana. Tada je umjesto presude angažiran
Amerikanac Robert Farrand na dužnosti 'nadzornika' Brčkog. Novom
odgodom, koja bi se protegnula nakon drugih izbora, sazvanih u
rujnu ove godine u cijeloj Bosni i Hercegovini, Plavšićka i Dodik
dobili bi dodatno vrijeme za dokazivanje", podsjeća Bernhard
Kueppers na kraju članka.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
12. II. 1998.
Suradnja usprkos polemici
Novinar smatra da usprkos pojedinim novijim izjavama Borisa
Jeljcina nije na pomolu novo ledeno doba u odnosima Rusije i SAD.
"Čini se da izjave ruskog predsjednika Borisa Jeljcina o
Sjedinjenim Državama navješćuju novo ledeno doba. No, na mnogim
područjima dvije države dobro surađuju.
Agresivnim stavom prema Iraku američki predsjednik Bill Clinton
priziva Iraku opasnost trećeg svjetskog rata, upozorio je prije
nekoliko dana ruski predsjednik Boris Jeljcin. Kada ga je dopisnik
milanskog dnevnika Corriere della Serra zamolio da iznese svoje
mišljenje o američkoj vanjskoj politici, Jeljcin je dodao:
'Povijest pokazuje da su svi pokušaji osvajanja prevlasti u cijelom
svijetu kratkog daha'. 'Pokušaji pojedinih zemalja da svijetu
nametnu unipolarni model i da steknu ulogu vođe, nerealni su, pa čak
i opasni', istaknuo je on. Ta je izjava prevršila mjeru. Promatrač
je gotovo bio sklon povjerovati da je na pomolu novo ledeno doba u
odnosima između Rusije i SAD.
Rusi i Amerikanci uistinu se ne sukobljavaju samo oko najbolje
metode za urazumljivanje Sadama Huseina. Tek što su se Rusi
pomirili sa širenjem NATO-a na istoku u obliku prijama Poljske,
Mađarske i Češke, Clinton je sredinom siječnja u Bijeloj kući
primio predsjednike Estonije, Letonije i Litve i potpisao s njima
'Povelju o partnerstvu'. Ta je povelja bila neugodna Rusima baš kao
i podrobno, kritičko izvješće o stanju ljudskih prava u njihovoj
zemlji, koje je 30. siječnja objavilo američko ministarstvo
vanjskih poslova.
Moskvi se podjednako malo sviđa uporno inzistiranje Washingtona na
potpunoj gospodarskoj blokadi Irana kao i ojačani američki utjecaj
na bivše sovjetske republike poput Armenije, Gruzije ili
Azerbejdžana. Na sjednici ruskog vijeća sigurnosti, Boris Jeljcin
požalio se na djelatnost 'inozemnih agenata' na Kavkazu. SAD
bezobzirno 'prodiru' u regiju koja je od životne važnosti za
Moskvu, dodao je ruski Predsjednik.
Upotrebom takvih pojmova i izjavama o američkoj hegemoniji i nužnom
multipolarnom svijetu, Jeljcin preuzima koncept svog ministra
vanjskih poslova Jevgenija Primakova. 69-godišnji Primakov želi
organizirati otpor prevlasti SAD-a i ponuditi oslabljenom
pacijentu Rusiji nekoliko paralelnih sredstava za jačanje
krvotoka: brojnija i jača multinacionalna radna tijela poput
Organizacije za europsku sigurnost i suradnju (OESS) i Vijeća NATO-
a i Rusije. No, tim konceptom Primakov ne želi - usprkos tragovima
koje je na njemu ostavila dužnost šefa inozemnog odjela KGB-a za
vrijeme hladnog rata - obnoviti sukob već ostvariti razumnu
konkurenciju.
No, Rusi i Amerikanci surađuju u nizu važnih projekata, odvojeno od
udarnih naslova i polemika. Od g. 1994. Rusi prodaju Amerikancima
visokoobogaćeni uran, proizveden iz razmontiranih atomskih bombi u
gorivo za atomske centrale. Vrijeme ugovora: 20 godina. Vjerojatni
prihod za Rusiju: 12 milijardi dolara.
Ugovori tog opsega sklapaju se na sastancima američkog
potpredsjednika Ala Gorea i ruskog premijera Viktora Černomirdina.
Početkom ožujka njih dvojica sastat će se deseti put - ovaj put u
Washingtonu. Ti su sastanci u međuvremenu postali rutina, baš kao i
posjeti američkoga ministra obrane Moskvi: danas će se sastati
William Cohen i njegov ruski kolega Igor Sergejev.
Danas surađuju i visoki časnici. Ruska Duma odobrila je 31.
listopada sporazum koji zabranjuje proizvodnju, skladištenje i
upotrebu kemijskog oružja. U programu, podijeljenom na dvije faze,
rusko ministarstvo obrane uništit će 40 tisuća tona materijala za
masovno uništenje neprijatelja. Budući da taj program stoji oko 5
milijarda dolara, Amerikanci pomažu - zasada sa 140 milijuna
dolara", piše dopisnik lista iz Moskve Florian Hassel.
SLOVENIJA
DELO
12. II. 1998.
U Hrvatskoj su sve niti u rukama obitelji Tuđman
"Poslije incidenta u Zavrču kad su suradnici obavještajno-
sigurnosne službe (OVS) s dragocjenim kombijem za elektronsko
izviđanje pali u ruke hrvatske policije, ministarstvo obrane
završilo je istragu. Prema zaključcima istrage, obavještajci su se
izgubili.
Kombi s milijun maraka vrijednim goniometrom ostao je u Hrvatskoj,
pregovori o povratu još traju. Hrvatske obavještajne službe mogu
biti zadovoljne što su dobile kombi s opremom koju nisu smjele
kupiti u inozemstvu. Unatoč nalazima istrage, ostaju dvojbene
indicije da se incident nije dogodio samo zbog nemara slovenskih
obavještajaca. Suradnici hrvatskih obavještajnih služba su naime
vrlo iskusni, dugo su radili u ratu i imaju sustavno organiziran
koncept nacionalne sigurnosti. Slovenija takav koncept i diobu
rada između takvih služba nema, što može olakšati moguće prodore
stranih obavještajnih služba.
Hrvatske obavještajne službe koje su sustavno smještene u njihov
koncept nacionalne sigurnosti, danas se vrlo intenzivno bave
susjedima, osobito s BiH i Slovenijom. U sustavu je najviši
predsjednik države dr. Franjo Tuđman. Osobno nadzire rad Ureda za
nacionalnu sigurnost (UNS) koji je vrh hrvatskih obavještajnih
služba. UNS usmjerava i nadzire rad obavještajnih i
protuobavještajnih služba te skrbi za protuobavještajnu zaštitu i
osiguranje najviših predstavnika države. Među zadaćama ističe se
udruživanje i ocjenjivanje obavještajnih podataka, prikupljenih u
svim hrvatskim obavještajnim službama.
Predstojnici UNS-a do sada su se često mijenjali, no zapravo je
najveći utjecaj ostao u obitelji Tuđman. Dr. Miroslav Tuđman danas
je zamjenik predstojnika UNS-a, a ujedno vodi Hrvatsku
informativnu službu (HIS) koja analizira, usmjerava i kreira
sigurnosno stanje u državi. Izrađuje obavještajne prosudbe,
analizira informacije, a bavi se i medijskim manipuliranjem i
možebitnim psihološkim ratom. HIS koordinira rad svih drugih
tajnih služba, među ostalim vodi i kadrovsku politiku svih služba -
tako sastavlja i vodi psihotestove kojima se biraju tajni agenti.
U vojnoj sferi Hrvatska ima dvije službe. Načelniku glavnog stožera
Hrvatske vojske generalpukovniku Pavlu Miljavcu podređena je 5.
obavještajna uprava koju vodi kontraadmiral Davor Domazet. Ona se
ponajprije bavi obavještajnim zadaćama za potrebe Hrvatske vojske,
a pri tomu, osim uobičajenih obavještajnih metoda, rabi i
bespilotne izvidničke letjelice. Peta uprava obavlja obavještajne
zadaće na strategijskoj, operativnoj i taktičkoj razini.
Ministru obrane Gojku Šušku podređena je Sigurnosno-informativna
služba (SIS) koja skrbi za sigurnost i protuobavještajnu zaštitu
hrvatskih oružanih snaga i ministarstva obrane. SIS kojega vodi
pukovnik Luka Martišić, nadležan je za kriptografsku zaštitu
hrvatskih sustava veza. Iz bivše SDV nastala je Služba za zaštitu
ustavnog poretka (SZUP) koju danas vodi Smiljan Reljić. Za svoj rad
osim HIS-u odgovara ministru unutarnjih poslova Ivanu Peniću.
Glavna zadaća SZUP-a je zaštita ustavnog poretka, dakle otkrivanje
i sprječavanje djelatnosti koje su usmjerene na potkopavanje ili
rušenje ustavom određenog poretka ili ugrožavanje sigurnosti
države. SZUP ima operativne centre u svim većim hrvatskim
gradovima. Osim triju resornih i dviju krovnih obavještajnih
služba, Hrvatska ustrojava 7. odjel ministarstva vanjskih poslova
kojega vodi pukovnik Miro Međimorec. Njegov rad (pridobivanje i
analiziranje podataka) usredotočen je ponajprije na države u
kojima Hrvatska ima diplomatska predstavništva.
Kao i posvuda u svijetu, i među hrvatskim službama vlada
suparništvo i borba za prestiž. Iako Hrvatska u saboru ima
povjerenstvo za nacionalnu sigurnost i za obranu, nad radom
obavještajnih služba nema pravog parlamentarnog nadzora.
Cjelokupan nadzor nad službama u čvrstim je rukama Franje Tuđmana
odnosno njegovog sina. Znaimljivo je i to da je danas žena Miroslava
Tuđmana Vanja Morić savjetnica hrvatskog veleposlanstva u
Ljubljani.
U nas je stanje prilično drukčije. Iako je još 1993. godine
predsjednik republike Milan Kučan predložio stvaranje savjeta za
nacionalnu sigurnost, Slovenija još ni danas nema instituciju koja
bi usmjeravala, nadzirala i kreirala politiku i rad obavještajnih
služba. Drugim riječima, nemamo izrađen nacionalno-sigurnosni
koncept na kojem bi se temeljila strategijska politika Slovenije na
obrambenom, vanjskom, unutarnjopolitičkom i obavještajnom
području. Danas slovenske obavještajne službe - Sovu i OVS -
nadzire parlamentarna komisija koju vodi Polonca Dobrajc. Uz to
imamo još jedno nadzorno tijelo: vladinu komisiju za praćenje
provođenja prava, dužnosti i ovlaštenja predsjednika Sove kojom
predsjeda potpredsjednik vlade Marjan Podobnik, a osim njega u
komisiji su ministar unutarnjih poslova Mirko Bandelj i ministar
pravosuđa Tomaž Marušič. Tu ministarsku trojku koja nadzire rad
direktora Sove Drage Ferša (njegov zamjenik do danas nije imenovan)
vlada je imenovala na svojoj prvoj sjednici u veljači 1997. OVS koji
poslije suspenzije direktora Jože Sečnika vodi njegov zamjenik
Andrej Osterman, podređen je ministru obrane Titu Turnšeku.
Zabrinutost izaziva i to što u obje slovenske službe obavještajna i
protuobavještajna djelatnost nisu dosljedno odvojene. To je opasno
iz dva razloga. Kod prodora u službu izvanredno je teško utvrditi
suradnike stranih služba jer su 'zaražena' oba dijela. Da su
odvojeni, prodor u jedan dio može istražiti drugi, 'nezaraženi'
dio. Druga opasnost koja proizlazi iz udruživanja obavještajnog i
protuobavještajnoga rada je koncentracija moći u funkciji
predstojnika službe. Pogotovo ako je nadzor javnosti i parlamenta
nedjelotvoran. Na taj način postoji veća mogućnost zloporabe
obavještajnih služba, što može dovesti do kršenja ljudskih prava.
Takva moć vodstva obavještajnih služba je recimo na prijelazu
stoljeća dovela do poznate afere Dreyfuss. U Sloveniji, s druge
strane, od osamostaljenja nije bilo afere u koju nisu bile
uključene obje obavještajno-sigurnosne službe i druge neformalne
stranačke skupine i privatna poduzeća koja se bave tim
djelatnostima" - piše Blaž Zgaga.
Suprotan lik stvarnosti
"Slovenci se bez potrebe uznemiravaju, govore u Zagrebu, jer ako je
netko s hrvatske strane nezakonito obavio mjerenja na neodređenoj
morskoj granici i počeo postavljati splavi za uzgoj morskih
organizama u Piranskom zaljevu, odgovarat će pred sudom. Takvo je
(polu)službeno pojašnjenje zadnjeg zapleta, ali ostaje na razini
karakterističnog stila više ili manje jednostranog
sporazumijevanja među susjedama u razdoblju poslije
osamostaljenja - kao i sva druga do sada, ne može se razumno
dešifrirati. Možemo li objasniti zašto je još prije nekoliko dana u
hrvatskom tisku koji je pod nadzorom vlasti, kvaru u TE Šoštanj
pripisana politička pozadina kao metoda pritiska na Hrvatsku da
prihvati slovenske uvjete za podmirenje hrvatskoga duga NE Krško, a
u utorak na sjednici privremenog poslovnog odbora nuklearke Hrvati
su se složili s ovogodišnjim gospodarskim planom nuklearne
elektrane i obećali da će podmiriti dugove za nekoliko dana?
Slična pitanja mogu se postaviti za svaki veći ili manji problem u
susjedskim odnosima. No glavna pogrješka naše politike i
diplomacije je možda što se više bavi traženjem (ne)prave pozadine
incidenata i zadovoljna je ako s hrvatske strane diplomatskim putem
dobije nekakva pojašnjenja umjesto da sprječava zaplete. Previše
se stvari nepredviđeno zapleće u odnosima između Ljubljane i
Zagreba da bi se pripisale slučaju. Kao da se radi o zamišljenom
prijevodu utopije u stvarnost i obratno, iako je dobro poznato da
dodirna točka utopije i stvarnosti ne postoji tek otkako je
engleski državnik Thomas Moore po uzoru na Platona proslavio
Utopiju (1516.), dakle s razmišljanjem o idealnom uređenju države i
društva. No, znamo i da utopija prestaje ako se pokaže
ostvarljivom, a u hrvatsko-slovenskim odnosima sve je manje takvih
nada, ili, ako se izrazimo prirodnije i ujedno suzdržanije: opća
politička ocjena dobrih hrvatsko-slovenskih ili slovensko-
hrvatskih odnosa postaje utopija s bradom koja se već neko vrijeme
vuče po podu.
No budući da utopije mogu biti i želje, snovi, duhovni pokušaji koji
u skladu s prirodom svoje iracionalnosti ništa ne stoje, u našem
slučaju radi se naprotiv o vrlo visokoj cijeni svih mogućih
nesporazuma i sukoba, imamo posla s nekakvom vezom između
predrasuda i čuvstva koje je izazvalo ono prvo. Veza zacijelo nije
očita nekomu s predrasudom; snaga potonjega upravo je u tomu da
čovjek (čitaj: političar) nije svjestan iracionalnih temelja. Što
su oni dublje skriveni u podsvijesti, to je snažnija predrasuda
zbog koje nitko u pregovaračkom procesu među državama nije sposoban
prihvaćati više ili manje neugodne činjenice.
Predstavnik službene hrvatske politike bi preko noći s etiketom
trgovčića hrvatskih nacionalnih interesa izgubio svoj položaj kad
bi na sebe preuzeo barem dio krivnje za nesporazume s nama. A na
našoj strani političari se međusobno glođu tko je više ili manje
popustljiv prema nemogućim zahtjevima i pojavama južne susjede, no
nitko se ne usudi u pravom trenutku i na pravom mjestu lupiti po
stolu.
Stvari ipak nisu tako zamršene kako se pokušavaju prikazati u
javnosti. Nesuđeni nobelovac prof. dr. Branko Horvat izračunao je
da je Hrvatska zbog nacionalizma i tvrdoglavosti svojeg vodstva u
zadnjih sedam godina izgubila pet nacionalnih dohodaka, a u
razgovoru za splitski tjednik Feral tribune poznati je
europskeptik koji još nije napustio zamisao o nekakvoj balkanskoj
uniji država na području nekadašnje Jugoslavije i šire, dodao da se
Slovenija sve više udaljuje od balkanskog kotla 'jer joj je susjeda
partnerica poput Hrvatske'. To su dakako stvarni, nimalo zamršeni
okviri koji možda bolje nego sve ostalo pojašnjavaju veliku
napetost i neugodne zaplete u odnosima s Hrvatskom; i prije ili
kasnije morat će ih uzeti u obzir i naša politika da joj se njezina
balkanska avantura ne bi vratila kao bumerang" - drži Peter
Potočnik.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
12. II. 1998.
Sunčana strana Alpa
"Kao strpljiv učitelj svojim nepažljivim učenicima, veleposlanik
Dmitrij Rupel pokušava pomoći Amerikancima da razumiju Sloveniju i
pomognu njegovim kolegama Slovencima da razumiju zbog čega ih se
miješa s drugim zemljama. U prosinačkom posjetu Seattleu taj je
diplomat poslao razglednice svojim prijateljima u Sloveniju, ali
američka služba poštanskih usluga usmjerila je razglednice u
Slovačku. 'Moji prijatelji Slovenci to smatraju škandalom',
izjavio je g. Rupel ovog tjedna u govoru koji je održao u knjižnici
Kongresa. 'Suprotstavio sam im se pitanjem koje uvijek upali s
Europljanima.'
G. Rupel je svoje prijatelje upitao mogu li imenovati svih 50
američkih država. 'Ako mogu, zamolim ih da nabroje sve glavne
gradove. Tad se moji prijatelji obično smire; ali neznanje ostaje.'
Slovenski veleposlanik stigao je u Washington prošloga listopada,
no on nije nepoznat u Sjedinjenim Državama. Prije nego je postao
diplomat g. Rupel je predavao na sveučilištima u New Yorku i
Clevelandu.
'Svaki Slovenac koji živi u svojoj zemlji, ne samo veleposlanik,
mora uočiti kako privlačljivost i postignuća Slovenije uglavnom
nisu poznati, niti priznati, čak ni u ovom kozmopolitskom gradu',
ustvrdio je g. Rupel u govoru. 'Netko je nedavno Sloveniju nazvao
'najbolje čuvanom tajnom srednje Europe'.'
G. Rupel, kao i njegov prethodnik Ernest Petrić, pokušava podignuti
veo tajnovitosti s bivše jugoslavenske republike, koja je 1991.
proglasila svoju neovisnost. 'Slovenija nije postala neovisna
zemlja zbog neovisnosti same, već da bi bila u stanju uvesti
demokraciju i aktivnije sudjelovati u kulturnom i gospodarskom
životu Zapada', izjavio je on.
G. Rupel se prisjetio da je profesor Kenneth Zapp, koji Sloveniju
naziva 'sunčanom stranom Alpa', jednom napisao: 'Slovenci su
rimokatolici po vjeri, a zapadni Europljani po izgledu. Iako
Slaveni po etničkom porijeklu, po svojoj su radnoj etici
najsličniji Švicarcima. Njihova su životna stajališta
konzervativna. Predani su zaštiti okoliša.
'Za razliku od njihovih talijanskih susjeda sa zapadne strane i
Hrvata s istočne, oni gaje duboko poštovanje prema pravilima i
društvenim normama. Kao njihovi susjedi sa sjevera, Austrijanci,
oni čekaju da se svjetlo na semaforu promijeni prije nego što
prijeđu cestu.'
'Oni kažu ono što misle i čine ono što govore. Trgovine se subotom
zatvaraju ranije i ne otvaraju se sve do ponedjeljka ujutro",
završava list.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
12. II. 1998.
Otvaranje vrata NATO-a
"Dok američki Senat počinje razmatrati pitanja ratifikacije
proširenja saveza, debata je u neobičnu položaju. Opće je
prihvaćeno da će, kad dođe do glasovanja - što će se vjerojatno
dogoditi u proljeće, primanje Poljske, Mađarske i Republike Češke u
savez koji okuplja 16 država biti odobreno mnogo većom od potrebne
većine. Ipak, nekoliko godina intenzivne rasprave nije uklonilo
sve ozbiljne sumnje o tom koraku. Čak su i među zagovornicima
proširenja očite sumnje.
Postoji moralna srž u slučaju proširenja, a to je povezivanje
demokracija. Ono bi osvježilo stare i osnažilo nove demokracije.
Prva tri kandidata pokazala su se predanim preuzimanju savezničkih
obveza. Njihovo pristupanje pridonijelo bi, kao što je ministrica
vanjskih poslova Madeleine Albright rekla u ponedjeljak, 'našoj
sigurnosti tako što bi se proširilo europsko područje na kojem se
ratovi ne događaju'. Rezultirajuće povećanje stabilnosti
koristilo bi ne samo članicama NATO-a već i Rusima, koji se i dalje
protive proširenju, ali ga ne mogu zaustaviti.
Ozbiljna američka zamjerka proširenju dolazi od stratega koji se
boje političkog i vojnog razvodnjavanja saveza koji je jednom bio
oštro usredotočen na teritorijalnu obranu protiv jednog jedinog
opasnog neprijatelja. Ti bi stratezi željeli da EU obavlja glavni
posao olakšavanja puta novih demokracija te da se NATO bavi još
uvijek problematičnom Rusijom i njezinim golemim rezidualnim
nuklearnim sredstvima. No to bi ostavilo sad slobodne komadiće
starog sovjetskog carstva nemoćne u strateškoj dvosmislenosti.
Nove demokracije trebaju i zaslužuju više. EU bi trebala biti brža,
no od nje nije pošteno tražiti da zadovolji pun raspon njihovih
želja da budu dio Zapada. Njihova bi nesigurnost mogla uznemiriti
područje.
Različite struje otpora proširenju susreću se u zajedničkom
suprotstavljanju uzimanja više od trojice kandidata. To je poriv
koji stoji iza prijedloga za 'pauzom'. Takav manevar, koji veže
ruke zakonodavaca, zaista je loša zamisao. Ona bi mogla izazvati
nervozu, pa i očaj, među neprivilegiranim zemljama srednje Europe,
a druge dovesti u iskušenje da se počnu praviti važnima.
Sigurno je bolje ostaviti vrata saveza otvorenim. Druge će
demokracije, susrećući se s rigoroznim političkim i vojnim
standardima za članstvo u savezu, tad moći tražiti da uđu u krug
povlaštenih. Vrijeme će dopustiti saveznicima da pokažu da
proširenje umiruje čitavo područje, a ne predstavlja tek pomicanje
vojnog bloka prijeteći blizu ruskim granicama," zaključak je
članka koji je Herald prenio iz The Washington Posta.
VELIKA BRITANIJA
THE FINANCIAL TIMES
12. II. 1998.
Srbija počinje pretresati problem sivog gospodarstva
"Socijalistička vlada Srbije jučer donijela oštru odluku kojom
izražava svoju odlučnost u namjeri da ojača slabunjav dinar te
napuni svoj zjapeći proračunski manjak iskorjenjivanjem sivog
gospodarstva", piše Guy Dinmore.
Sporna odluka, zbog koje se potpisuju peticije Ustavnom sudu,
donesena je prošli tjedan te propisuje da prodaja nekretnina i
automobila mora biti provedena uz pomoć bankovnog sustava, a ne
korištenjem gotovine. Narodna će banka osim toga djelovati kao
obračunska banka za račune malih poduzeća, radi učvršćenja
financijske discipline. Svugdje u svijetu, osim u ovoj zemlji,
normalno je plaćati poreze', izjavio je srpski ministar financija
Borislav Milačić.
Odluka je izazvala zbunjenost na tržištu nekretnina i rabljenih
automobila. Trenutačno se gotovo sve transakcije obavljaju
gotovinom, što odražava potpun nedostatak povjerenja u
jugoslavenski bankovni sustav. To je izazvano slomom piramidalnih
shema štednje i vladinim zamrzavanjem svih depozita u stranoj
valuti, koje se dogodilo ranih devedesetih. G. Milačić je pokušao
umiriti uspaničenu javnost izjavom da vlada nema namjera to
ponoviti.
Ekonomisti kažu da vlada, koja nema gotovine, očajnički želi
povećati porezne pristojbe, smanjiti inflaciju i ojačati dinar
smanjivanjem prometa gotovine. Sivo gospodarstvo čini oko trećinu
bruto domaćeg proizvoda Srbije. Tečaj dinara je 3,3 prema njemačkoj
marki. Tečaj je prošli mjesec na crnom tržištu dosegao oko 6 zbog
spekulacija o devalvaciji. Otad je ojačao na oko 6,2. G. Milačić
kaže da 'u nadolazećem razdoblju ' nema planova za devalvaciju
dinara.
Ministri nisu iznijeli pojedinosti u vezi s proračunskim manjkom za
1997., ali su rekli da samo srpski mirovinski fond ima manjak od 7,5
milijarda dinara.
Odvjetnici, uključujući i jednog ustavnog suca, sumnjaju u pravnu
održivost odluke. Od izbora prošlog rujna, kad je koalicija pod
vodstvom socijalista izgubila većinu u parlamentu, nije stvorena
nova vlada. Nastavljaju se pregovori o stvaranju nove koalicije,
koja bi mogla uključivati nekoliko oporbenih stranaka."
RUSIJA
IZVESTIJA
12. II. 1998.
Pravoslavna crkva smatra da nije došlo vrijeme za posjet rimskog
pape Rusiji
"Tijekom posjeta talijanskoj republici i Vatikanu Boris Jeljcin je
potvrdio svoj poziv rimskom papi Ivanu Pavlu II. da službeno
posjeti Rusiju, koji mu je upravio 1991. O odnosu Ruske pravoslavne
crkve i izgledima za takav posjet, izvjestitelj lista razgovarao je
s tajnikom Odjela za vanjske odnose s crkvama Moskovske
patrijaršije za veze s kršćanskim zajednicama jeromonaha Ilariona
(Alfejeva):
- Posebnost je rimskoga prvog svećenika ponajprije u tome što on
nije samo poglavar neovisne države Vatikan već i Rimske katoličke
crkve koja je nazočna u gotovo svim zemljama svijeta. Službeni
papini posjeti stranim zemljama promatraju se poglavito kao
posjeti poglavara Rimske katoličke crkve. Upravo zato, pitanje
hoće li Ivan Pavao II. prihvatiti poziv ruskog Predsjednika ili ne,
zavisi i od toga kako će taj posjet prihvatiti ruski građani koji
pripadaju 'većinskoj crkvi', Ruskoj pravoslavnoj crkvi. Što bi
Papin posjet Rusiji mogao značiti, a da se ne povede računa o
mišljenju visokih dužnosnika u Ruskoj pravoslavnoj crkvi?
- Poziv da posjeti Moskvu, koji je Ivanu Pavlu II. upravio glavni
tajnik CK KPSS-a Mihail Gorbačov 1989., prigodom svoga posjeta
Italiji i Vatikanu, izazvao je val prosvjeda među pravoslavnim
vjernicima u Rusiji i Ukrajini - podsjetio je jeromonah Ilarion. Do
sada se u javnosti osjeća negativan odnos prema samoj mogućnosti
takva posjeta. Međutim, početkom 90-ih godina zbili su se događaji
koji su još više doveli u pitanje mogućnost dolaska Pape u Rusiju.
Ponovno oživljavanje, koncem prošlog desetljeća, Ukrajinske
grkokatoličke crkve koja je bila zabranjena, pratio je neviđeni val
nasilja nad pravoslavnim vjernicima, prisvajanje hramova,
tučnjave i uvrede pravoslavnih svećenika. Posljedica toga bilo je
opustošenje triju eparhija Ukrajinske pravoslavne crkve (u
Moskovskoj patrijaršiji)-lavovske, trnopoljske i ivano-
frankovske. Početkom 90-ih godina u Rusiji i drugim zemljama ZND-a
počeli su se djelatno obnavljati ustroji Rimske katoličke crkve, pa
i na područjima gdje ih prije nije bilo. Utemeljene su katoličke
župe u Moskvi i Novosibirsku, desetak župa, što se teško može
opravdati stvarnim pastoralnim potrebama.
Sve se to činilo bez znanja Ruske pravoslavne crkve. Stoga takve
postupke možemo ocijeniti kao one koji bitno proturiječe poznatoj
postavci o 'sestrinskim crkvama'. Mogli bismo spomenuti i
nekontrolirani 'misionarski' rad katoličkih redovničkih
zajednica na kanonskom području Ruske pravoslavne crkve.
Kao što se zna, dvije su crkve u stalnoj radnoj vezi, dvaput na
godinu redovito se održavaju dvostrani susreti izaslanstava.
Glavna tema na pregovorima bio je i ostao problem daljnjeg
međuvjerskog sukoba u zapadnoj Ukrajini i u Zakarpatju, kao i
pitanja u svezi s osnutkom paralelnih crkveno-administrativnih
ustroja u Rusiji, prozelitizam katoličkih misionara u Rusiji i
zemljama ZND-a. No, nažalost, priznaju svi sudionici siječanjskog
susreta izaslanstava obiju crkava u Moskvi, dijalog s Rimskom
katoličkom crkvom o navedenim konkretnim pitanjima do sada nije
imao uspjeha. Mjerodavne službe u Vatikanu nisu učinile ništa za
mirno rješenje međuvjerskog sukoba u zapadnoj Ukrajini, a
sporazumi koji su postignuti na pregovorima ostali su samo slovo na
papiru.
Zastoj u stvarnom poboljšanju odnosa između vjera u zapadnoj
Ukrajini već je spriječio susret rimskog pape i Preosvećenog
patrijarha Moskve i cijele Rusije Alekseja II. u lipnju 1997. Isti
nas razlozi prisiljavaju da kažemo kako predviđeni papin posjet
Rusiji danas nije pravodoban, naglasio je jeromonah Ilarion", piše
Gennadij Čarodejev.
HRVATSKI TISAK
VEČERNJI LIST
13. II. 1998.
Na saboru HDZ-a ja osobno ne očekujem nikakvu promjenu
S ministrom vanjskih poslova i potpredsjednikom HDZ-a dr. Matom
Granićem razgovarala je Marina Šerić. Uz položaj Hrvatske na
međunarodnoj sceni, teme su razgovora bile i odnosi s pojedinim
zemljama (SAD), stanje u medijima, gospodarska situacija
('Bechtel'), Daytonski sporazuma te predstojeći sabor stranke.
Izdvajamo:
- Kako u svjetlu događaja u posljednjih mjesec dana promatrate
trenutačni položaj Hrvatske na međunarodnoj sceni?
= On je u usponu. Hrvatska ima jasan koncept onoga što želi učiniti.
Hrvatska ima strateške prioritete, a jedan od tih prioriteta je
potpuna podrška daytonskom mirovnom procesu i euroatlantske
integracije. Konačni strateški ciljevi su članstvo u NATO-u i
Europskoj uniji, a prvi koraci su odmrzavanje PHARE programa i
potpisivanje sporazuma o suradnji s EU-om. Najkasnije početkom
iduće godine trebalo bi potpisati sporazum sa Svjetskom trgovačkom
organizacijom i završiti bilateralne pregovore sa zemljama
članicama CEFTA-e. Jasno, strateški ciljevi su prihvaćanje dobrih
europskih demokratskih standarda i njihova provedba i promicanje.
To znači i primjenu strogih kriterija zaštite ljudskih prava,
razvijanje tržišnoga gospodarstva, rad na socijalnim programima,
reformi mirovinskog sustava i na produktivnom zapošljavanju.
Cijeli ovaj kompleks izravno utječe na međunarodni položaj
Hrvatske. Moramo beskompromisno nastaviti s politikom javnog
osuđivanja svih incidenata jer oni štete ugledu i kredibilitetu
Hrvatske.
Tu će biti dosta bitke i rasprave, prvenstveno o tome je li nešto
nametnuto ili nije. Za mene su to europski standardi, a ne pitanje
nametanja. Tu su i odnosi sa SAD-om, koji su u ovome trenutku
definirani posjetom ministra Šuška Washingtonu i razmjenom pisama
predsjednika Tuđmana i Clintona. Iskušenja su velika i upravo zato
4. sabor HDZ-a dolazi u pravo vrijeme jer se radi o čvrstim i
temeljnim opredjeljenjima. Predsjednik Tuđman je to vrlo odlučno u
svojoj poslanici kazao. Na domaćoj sceni ne smije biti bitke oko
toga tko je veći domoljub. Prihvaćanje europskih standarda ne znači
da će nam drugi voditi politiku, već obratno - njihovim
prihvaćanjem Hrvatska postaje pravi i punopravni dio međunarodne
zajednice.
- Postoji stalna napetost između struja - dok jedni zagovaraju
proeuropsku orijentaciju, drugi su za protueuropsku. Neke
političke snage, pa i unutar stranke kojoj pripadate, pokazuju
izrazito odbojan stav prema integraciji Hrvatske u Europu. Kako Vi
vidite trenutačni odnos snaga?
= Europska unija i NATO za Hrvatsku su mnogo značajniji nego što su,
primjerice, za neku razvijenu skandinavsku zemlju ili za Austriju.
Tu je posrijedi pripadnost zapadnom civilizacijskom krugu ili pak,
s druge strane, Balkanu. Mi u svakom pogledu pripadamo zapadnom
krugu, ali je činjenica da je u našem susjedstvu još uvijek
nestabilna Jugoslavija s nedefiniranim prioritetima oko
integracija, s velikim unutarnjim problemima. BiH je još vrlo
nestabilna, osobito u pogledu napretka daytonskog mirovnog
procesa. Možemo birati između pripadnosti krugu potpune
nestabilnosti, ili krugu stabilnosti i prosperiteta. Ako se prouči
poslanica predsjednika Tuđmana, onda je lako vidjeti da je to tamo
navedeno.
- Sprema se sabor HDZ-a. Vi ste potpredsjednik stranke i postoje
brojne špekulacije baš oko Vas i oko Vašeg budućeg položaja u
stranci. Što možete reći o cijeloj situaciji i kako bi ona mogla
utjecati na razvoj događaja u Hrvatskoj?
= Četvrti sabor stranke je vrlo važan, ali ne vjerujem da će se išta
spektakularno dogoditi. HDZ je stranka koja je u svakom trenutku
najbolje prepoznavala prioritete države i zato je dobivala na
izborima. Ja vjerujem da će tako biti i 1998. godine. Isto tako
dobro je poznato tko su bili, uz karizmatsku i državničku ličnost
predsjednika Tuđmana, ljudi koji su radili najodgovornije poslove.
Treba se prisjetiti i prošlih izbora. U stranci ima različitih
strujanja i razmišljanja, ali stranka se uvijek jasno opredjeljuje
oko glavnih strategijskih ciljeva. U borbi oko nametanja tih
strateških interesa ima nekih stvari za koje bih ja volio da ih
nema. Špekulacije su potpuno normalne, osobito u ovakvim
razdobljima. Ja osobno ne očekujem nikakvu promjenu.
- Dayton i mirovni proces u BiH ne idu onako kako su svi planirali.
Kako vidite njihovu budućnost?
= Bosna i Hercegovina može opstati kao decentralizirana država u
kojoj je zajamčena opstojnost svih naroda i njihov nacionalni
identitet. Dugo vremena u Republici Srpskoj nije bilo nikakvih
pomaka, a sada ih vidimo i podržavamo prodaytonski izabranu vladu.
Hrvatska je spremna na suradnju. Otvaranje generalnoga konzulata u
Banjaluci i rješavanje humanitarnih i gospodarskih pitanja,
otvorit će puno prostora za suradnju. Naravno, ne treba zaboraviti
da su tamo još prisutni Martić, Mladić i Karadžić. Federacija je
ključ, uporište i temelj BiH, a odnosi Muslimana i Hrvata su temelj
opstojnosti Federacije. Interes Hrvatske je zaštita bosanskih
Hrvata i snažna Federacija koja će biti temelj zapadno orijentirane
BiH. Izgradnja autoceste od Zagreba do Dubrovnika je izuzetno važna
jer ide upravo po teritoriju Federacije. U tom pogledu vidimo i
interes u reguliranju pitanja luke Ploče. Pripremljen je i sporazum
između Hrvatske i BiH, ali već gotovo mjesec dana čekamo i odobrenje
za otvaranje konzulata u Banjaluci, te imenovanje izaslanstva za
pregovaranje o Pločama i Neumu i o posebnim odnosima".
Srpski 'azilanti'
U povodu podatka da više stotina hrvatskih građana srpske
nacionalnosti traži azil u zapadnoeuropskim zemljama, a riječ je
uglavnom o Srbima iz Podunavlja "koji imaju hrvatske dokumente, ali
po svemu sudeći ne žele ostati u Hrvatskoj", Dražen Ćurić
komentira: "Kako hrvatski građani ne trebaju vize za većinu
europskih država, čini se da je to bio i glavni motiv zbog kojega su
Srbi u Podunavlju masovno uzimali hrvatske dokumente. Naime, s
jugoslavenskim dokumentima ne bi se mogli ni približno slobodno
kretati po Europi. No, masovni odlazak Srba u zapadnoeuropske
zemlje mogao bi pogoršati ukupne odnose Hrvatske s tim zemljama".
Ćurić objašnjava kako je Hrvatska "slovila kao stabilna država iz
koje ne prijeti dolazak većeg broja izbjeglica", pa je većina
europskih zemalja ukinula vize za hrvatske građane. "Takav dobar
rejting ovim je izbjegličkim valom poljuljan, a neke zemlje, poput
Norveške, čak najavljuju nogućnost uvođenja vize za Hrvatsku",
upozorava novinar i dodaje kako "tom pritisku svakako pripomažu i
izjave Srba koji traže azil" koji "tvrde da im je u Hrvatskoj
ugrožena egzistencija, jer navodno zbog nacionalnosti ne mogu
dobiti posao". Ćurić drži da "iako srpski azilanti svoj odlazak
opravdavaju političkim razlozima" - u pozadini stoje ekonomski
motivi - o čemu piše: "Jer da je riječ o političkim azilantima, onda
bi svi otišli u - Jugoslaviju".
U nastavku novinar napominje kako problemi s 'azilom' otvaraju i
problem "projekta 'povratka svih Srba u Hrvatsku'" i pojašnjava:
"Jer, pitanje je koliko se Srba stvarno želi vratiti, a koliko će ih
'povratak' u Hrvatsku iskoristiti samo da dobiju hrvatske
putovnice s kojima mogu tražiti azil u europskim zemljama. Što ako
većina hrvatskih Srba zatraži azil u trećim zemljama? To bi neki
krugovi u svijetu mogli iskoristiti da ponovno optuže Hrvatsku za
loš odnos prema Srbima". Upozorava dalje kako bi to moglo nagnatu
"neke europske zemlje da uvedu vize za sve hrvatske građane" i na
kraju piše: "Hrvatska bi, dakle, mogla snositi posljedice iako
praktično ne može utjecati na razvoj događaja. Naime, međunarodna
zajednica inzistira da svi Srbi dobiju hrvatske dokumente, dok
isključivo o Srbima ovisi hoće li napustiti Hrvatsku".
Raskrinkani 'Padobranac'
"Dr. Janez Drnovšek odlučio je, očito, iz defenzive priječi u
ofenzivu, barem u odnosima s Hrvatskom", piše Mihailo Ničota u
povodu posljednjih događanja u hrvatsko-slovenskim odnosima koji
su "sadašnjega premijera, inače vrlo realnoga i nadasve
pragmatičnoga političara, utjerala u obrambeni položaj". Novinar
objašnjava kako je riječ o uhićenju dvojice slovenskih vojnih
obavještajaca na hrvatskom ozemlju, pričama da je Slovenija
'prodala' Hrvatskoj Svetu Geru (Trdinov vrh) za šutnju o
'špijunskoj aferi' te 'iznenadnome' posjetu Zmage Jelinčića
Beogradu.
"No, Drnovšek je, nakon kratke šutnje, ponovno preuzeo
inicijativu", nastavlja Ničota i dodaje da je Drnovšek "na
konferenciji za novinare izjavio da će ubuduće nastojati postići
konsenzus političkih stranaka o dogovorima s Hrvatskom", a odmah
zatim "pozvao vođe oporbenih stranaka na 'radni ručak', na kome je
glavna tema bila - načini što bržega rješavanja problema u odnosima
s Hrvatskom". Posljedice toga su, nastavlja novinar, formiranje
'skupine za prijateljstvo' s RH, "koja treba poticati razgovore i
dogovore te 'uspostavu pravoga dobrosusjedstva'", te zahtjev
upućen Odboru za međunarodne odnose "da na svoj radni stol napokon
postavi 'antihravtsko ponašanje' Zmage Jelinčiča.
Naime, taj vođa i zastupnik Slovenske nacionalne stranke (SNS),
javno demaskirani suradnik bivše Udbe s tajnim imenom Padobranac, u
slovenskoj javnosti slovi kao najveći 'kroatofob', čime želi
prikriti svoje navodno hrvatsko podrijetlo", objašnjava Ničota i
nastavlja: "Sada je Jelinčič posve raskrinkan, i to jednoglasno -
čak su oporbeni zastupnici bili oštriji - zbog svojega svojevoljnog
posjeta Beogradu, bez ičijega odobrenja, gdje je izjavljivao da je
Hrvatska 'zajednički neprijatelj Slovenije i SRJ'" i nudio nekakav
'antihrvatski pakt'. Predsjednik Odbora za međunarodne odnose
Jelko Kacin, inače član Drnovšekovih liberalnih demokrata (LDS),
dobio je nalog o tim optužbama protiv Padobranca izvijestiti
javnost.
Je li to i početak nove faze, znatno učinkovitije, ubrzanijih
pregovora i dogovora Hrvatske i Slovenije", pita na kraju Ničota.
Nema dijaloga tamo gdje je čovjek u poziciji da donosi odluke
Biljana Bašić razgovarala je sa Slavkom Linićem, gradonačelnikom
Rijeke. Iz razgovora izdvajamo:
- "Za vas često govore da niste čovjek dijaloga, da ste skloni
konfliktima i da sve rješavate prijekim putem. Istodobno, oni koji
vas podržavaju, proglašavaju vas jednim od trenutno najznačajnijih
hrvatskih političara.
= Sve je vrlo jednostavno. Tamo gdje treba odlučivati, gdje je teret
odluka na čovjeku koji obavlja neku funkciju, tu nema dijaloga. U
isto vrijeme, tamo gdje je potrebno raspravljati, tesati,
izmijeniti mišljenja, onda sam spreman pokazati da znam i
raspravljati. Bitno je da svoje funkcije obavljam dobro i
kvalitetno.
(...)
- Dokle, zapravo, sežu vaše političke ambicije, s obzirom da stalno
izjavljujete da želite biti samo gradonačelnik grada Rijeke, a SDP
vas najavljuje kao budućega premijera?
= Netko jednostavno pokušava stvarati lidere. Ja želim ostati na
lokalnoj razini, ali isto smatram da sam dovoljno sposoban da se
borim i za parlamentarne izbore i okupljanje opozicije u borbi s
HDZ-om. Nije mi ambicija ni da budem predsjednik države, ni
premijer jer je za to potrebna spremnost na bezbroj kompromisa.
- Ostala je upamćena vaša izjava kako ćete 'u prašumi kakva je
Hrvatska uvijek biti zvijer'. Nije li neobično da takve izjave daje
gradonačelnik jednoga hrvatskog grada koji očito ima i šire
ambicije?
= Slavko Linić je osoba koja pokazuje kako zna biti ozbiljan
saborski zastupnik, ali isto tako i osoba koja kad se građanima
grada Rijeke otima škola, onda zna reći da će proganjati sve te
kradljivce imovine ovoga grada.
- Što vam to znači da bi nekoga trebalo proganjati?
= Koga ja to proganjam?
- Pa rekli ste da ste spremni proganjati 'kradljivce gradske
imovine'.
= Čovjek mora biti zvijer da bi se spriječila otimačina imovine.
Moja je jasna poruka, u tom smislu bit ću zvijer. Znam da se to
mnogima ne sviđa i da me ne vole. Moji protivnici znaju da oko nekih
stvari sa mnom nema kompromisa.
- Očito ste vrlo nemilosrdni prema protivnicima. Jednom ste rekli
kako kao kobac čekate da protivnik napravi pogrešku, a ako on to
učini, nekad se ne možete kontrolirati. Čemu tolika agresivnost?
= Zašto vi mene želite mijenjati?
- Ne želim ja vas promijeniti, samo vas podsjećam na neke vaše
izjave.
= Ne možete vi postavljati takva pitanja. Ja vam samo pokušavam
objasniti činjenice.
- Vi to ne pokušavate, nego vas ljuti kad vas netko pokuša suočiti s
činjenicama. Na primjer, Vesna Pusić izjavila je kako su vaši
istupi pomalo zastrašujući. Kako to komentirate?
= To morate pitati Vesnu Pusić što ju je to zastrašilo. Iza mene
stoji sedam godina dana. Slavko Linić je osoba kakva je i nikad se
neće promijeniti.(...)
- Koji je, zapravo, vaš cilj?
= Moj cilj je pobijediti HDZ.
- Kažete da želite pobijediti HDZ. Možete li komentirati jednu vašu
izjavu da SDP može pobijediti HDZ, a da HDZ može dotući samo
ujedinjena oporba? Što vam to, naime, znači da nekoga treba -
dotući? Ne izlazi li to iz nekih demokratskih okvira?
= Ne znam što mislite postići s takvim pitanjima.
- Samo vas pitam za komentar jedne vaše izjave.
= Vi meni postavljate pitanje da li je to demokratski i mene zanima
što podrazumijevate pod 'demokratskim okvirima'.
- Ja ništa ne podrazumijevam, a pitam vas što vi podrazumijevate pod
time da nekoga treba dotući? Na izborima se obično pobjeđuje ili
gubi, i ne znam zašto bi bilo koga trebalo dotući.
= Ne. To samo znači da vi ne poznajete izborne zakone. Ono što je
temeljno što treba u Hrvatskoj promijeniti, jest Ustav RH.
- Zašto mislite da bi trebalo mijenjati Ustav.
= Treba napustiti predsjednički, odnosno polupredsjednički sustav
i ići prema parlamentarnom sustavu. Da biste to mogli ostvariti,
treba imati dvotrećinsku većinu. Time dobivate sve ovlasti da
mijenjate najviši dokument, a to je Ustav. To za mene znači dotući
protivnika. Pobijediti na izborima znači osvojiti 51 posto
mandata. Na taj način, međutim, ne možete mijenjati temeljne
dokumente, a to su osim Ustava i svi zakoni koji se tiču ljudskih
prava i sloboda. Oni se također mogu mijenjati samo dvotrećinskom
većinom". (...)
130224 MET feb 98
Selak Raspudić DP-u: Svi mehanizmi su u vašim rukama, izađite na izbore
Croatia Airlines u ljetnom redu letenja s pet novih sezonskih linija
Jandroković kaže da Milanović nije doveden pred gotov čin
MIP potvrdio skidanje imuniteta Dabri, sutra o tome glasa Sabor
Dabro: Mazohizam je da vam zatvaraju ljude, a onda mi držimo ruke
Obavijest korisnicima: Predstavljanje novih državnih obveznica danas u 12.30.
Jandroković: Vladajuća većina postoji, koalicija funkcionira
Britanski glazbenici objavili "album tišine" u borbi za autorska prava
Mlinarić: DP će se oduprijeti svakom političkom pritisku
DZNAP: Redovita skupština u subotu, isplata autorskih naknada do kraja ožujka