ZAGREB, 11. veljače (Hina) - U prva tri tjedna podizanja kupona za sudjelovanje u kuponskoj privatizaciji, kupone je podiglo oko 70 posto sudionika, od njih 230.000 koji imaju pravo. Na zagrebačkom području, od 26 356 osoba svoje je
kupone do danas podiglo nešto više od 17 tisuća. Osobe koje imaju pravo sudjelovati u kuponskoj privatizaciji svoje kupone trebali bi podići do 15. veljače, odnosno do roka kojeg je odredilo Ministarstvo privatizacije, a prema neslužbenim informacijama, taj će rok gotovo sigurno biti produžen.
ZAGREB, 11. veljače (Hina) - U prva tri tjedna podizanja kupona za
sudjelovanje u kuponskoj privatizaciji, kupone je podiglo oko 70
posto sudionika, od njih 230.000 koji imaju pravo. Na zagrebačkom
području, od 26 356 osoba svoje je kupone do danas podiglo nešto
više od 17 tisuća. Osobe koje imaju pravo sudjelovati u kuponskoj
privatizaciji svoje kupone trebali bi podići do 15. veljače,
odnosno do roka kojeg je odredilo Ministarstvo privatizacije, a
prema neslužbenim informacijama, taj će rok gotovo sigurno biti
produžen.#L#
U zagrebačkom Centru za podizanje kupona, koji se nalazi u ulici
Zavrtnici, još uvijek vlada velika gužva, a nazočni predstavnici
svih sedam društava za upravljanje investicijskim fondovima, slažu
se da su imatelji kupona uglavnom slabo upoznati gdje i kako uložiti
kupone te dolaze s nepovjerenjem. To potvrđuju i kraći razgovori s
nekoliko osoba koje su jučer u Centar u Zavrtnici došle podići svoje
kupone. Mnogi od njih, a riječ je uglavnom o starijim osobama, još
uvijek ne znaju i razmislit će što će sa svojim kuponima. Neki, pak,
dolaze s pismima Expandia investa i Epic investa koja su dobili na
kućnu adresu, a zbog toga, kako sami govore, misle da "moraju svoje
kupone uložiti upravo u te fondove".
Naime, ta su dva fonda svim sudionicima kuponske privatizacije
poslala pisma na kućne adrese u kojima ih upoznaju s pravilima
kuponske privatizacije i pozivaju da kupone ulože u njihove
fondove. Predstavnici ostalih fondova drže da je to bio dobar
potez, koji oni nisu iskoristili iako su svi fondovi dobili adrese
svih sudionika kuponske privatizacije od Hrvatskog fonda za
privatizaciju.
Na sve glasnije tvrdnje da neki akviziteri na terenu nude dodatne
povoljnosti osobama s kuponima ako kupone ulože u njihov fond
predstavnici svakog od fonda u Zavrtnici ističu da su čuli za to,
ali da to, naravno, ne rade njihovi akviziteri. Tako primjerice na
terenu neki akviziteri obećavaju kredite, police životnog
osiguranja, a bilo je i nuđenja gotovine za kupone u odnosu jedan
bod jedna njemačka marka.
O nelojalnoj i nedopuštenoj konkurenciji, koja je zabranjena
Zakonom o privatizacijiskim investicijskim fondovima, bilo je
riječi prošli tjedan i na sjednici Grupacije za upravljanje PIF-
ovima. Tada je predstavnik vladine Komisije za vrijednosne papire
Ivo Šulenta zaprijetio da će fondovi, ako se dokaže da su nepravilno
poslovali, izgubiti licencu za rad.
Jedino je do sada Epic invest sa svojim Dom fondom objavio da je
uspio prikupiti 100 milijuna investicijskih bodova, koliko je
potrebno za osnivanje fonda. Sva ostala društva drže to poslovnom
tajnom ističući da su zadovoljni dosadašnjim brojem prikupljenih
kupona.
Pravo na kupone imaju stradalnici Domovinskog rata, njih 230
tisuća, a ukupna vrijednost investicijskih bodova koji će biti na
kuponima je 1,7 milijardi investicijskih bodova. Oni svoje kupone
mogu zamijeniti za dionice 485 poduzeća iz portfelja Hrvatskog
fonda za privatizaciju čija je nominalna vrijednost više od 3,5
milijarde njemačkih maraka.
Nakon preuzimanja kupona vlasnici ih mogu uložiti u jedan od sedam
budućih fondova - Expandia invest, Slavoinvest, Velebit
Dalbankinvesta, Sunce invest, Središnji nacionalni fond Kaptol,
Epic invest s fondom Dom i Fima invest s Pleterom - ili mogu sami
mijenjati kupone za dionice pojedinog poduzeća po vlastitu
izboru.
Privatizacijski investicijski fond je novčarska ustanova u koju
više ljudi ulaže svoje kupone. Fond će tako dobivena sredstva
uložiti u više različitih poduzeća, za koje njihovi stručnjaci
ocijene da bi mogla postići najveći povrat sredstava. Kuponi će se
moći mijenjati za dionice u tzv. nultom krugu i tri dražbena kruga.
Koliko ćete dobiti dionica za vaše kupone ne zavisi samo od toga
koliko imate investicijskih bodova nego i od toga koliko se drugih
osoba nadmeće za te dionice.
Ako je broj investicijskih bodova ponuđenih na dražbi za jedno
poduzeće jednak vrijednosti ponuđenih dionica, tada je dražba za to
poduzeće gotova, a dionice će biti dodijeljene onima koji su se
nadmetali za to poduzeće, razmjerno broju investicijskih bodova
koje su imali. Nakon svakog dražbenog kruga, svi oni kojima su
dionice dodijeljene u tom dražbenom krugu, primit će obavijest i
potvrdu o vlasništvu dionica, te će biti upisan u knjigu dioničara
toga poduzeća.
Ako vlasnik kupona umre prije nego iskoristi kupon tada s njim
raspolaže njegov zakonski nasljednik, a u slučaju maloljetnih
sudionika kuponske privatizacije njih zastupa njihov zakonski
staratelj.
Željana Baradić
(Hina) žb il
110958 MET feb 98