ŠPANJOLSKA
EL PAIS
9. II. 1998.
Europa, "potestas" ili "auctoritas"?
Gurutz Jauregui, profesor ustavnog prava na baskijskom sveučilištu
iznosi svoje viđenje stanja u svijetu i problema vezanih uz
izgradnju jedinstvene Europe:
"Dvadeseto je stoljeće svjedok nepovratnog nestanka Europe kao
središta svijeta. Dva svjetska rata i, kasnije, stvaranje
hegemonije SAD-a i SSSR-a te nedavno širenje moćnog azijskog
tržišta sveli su Europu na bogatu perifernu pokrajinu malih
teritorijalnih dimenzija.
Napori koji su do sada učinjeni kako bi se ublažila ta dekadencija
kao glavni, gotovo ekskluzivni cilj, imali su vraćanje gospodarske
i političke premoći. Djelovanje europskih političkih vođa na tom
polju uvjetovano je, u velikoj mjeri, nužnošću održavanja koraka s
SAD-om i jugoistočnom Azijom. Očito je da Europa mora i dalje, u
budućnosti, igrati važnu gospodarsku i političku ulogu. Unatoč
tome, vjerujem da to opsesivno oponašanje njezinih najizravnijih
konkurenata ne samo da neće pogodovati budućem razvoju Europe, nego
da će i prilično otežati napredovanje čovječanstva prema
skladnijoj i mirnijoj budućnosti.
U povijesti su se pojavila najmanje tri velika modela geopolitičkog
strukturiranja svijeta. Prvi se temelji na vojnopolitičkoj nadmoći
i uglavnom, iako ne u potpunosti, na odnosima dominacije i
podređenosti velike sile i ostalih država. Paradigmatični je
primjer takvog modela bilo Rimsko Carstvo.
Drugi se model definira jednako tako odnosima dominacije i
podređenosti koji se ne temelji na vojno-političkoj moći nego na
gospodarstvu i koncentraciji bogatstva. Najbolji je primjer za to
bila stara Fenicija. Uz ta dva modela, postoji i treći, a temelji se
uglavnom na odnosima autoritet-poštovanje. Os djelovanja tog
trećeg modela, čiji bi paradigmatski primjer bila klasična Grčka,
ne temelji se toliko na 'potestas', na političkoj i gospodarskoj
moći, nego na 'auctoritas', drugim riječima, na moralnom utjecaju
koji se temelji na ugledu.
Vrlo jednostavno premještanje tih povijesnih modela u sadašnje
vrijeme omogućuje nam uspostavljanje, uz logično ograđivanje zbog
historijske udaljenosti, određenih usporednica između rimskog
carskog modela i SAD-a, s jedne strane, i između feničkog modela i
južnoazijskih zmajeva na drugoj strani. Europa ne može niti mora
slijediti te modele. Tome se protive strateško-praktični razlozi
poput ideja i vrijednosti koje su duboko ukorijenjene u našoj
kulturi.
Poštujući praktične razloge, sadašnje će slabljenje utjecaja
Europe kao svjetske sile, po svemu sudeći, biti nepovratno. Blijeda
uloga koju je odigrala Europska unija i lakoća kojom je SAD nametnuo
svoju volju pri rješavanja sukoba na Balkanu ili pri nekim drugim
sličnim sukobima, kako izgleda, ne ostavljaju mjesta nikakvoj
sumnji u vezi s njezinom nesposobnošću da djeluje kao autentična
svjetska sila. S druge strane, Europa će i dalje imati visoku
gospodarsku razinu, ali će teško vratiti svoju gospodarsku nadmoć
na svjetskoj razini. Zbog toga namjera Europske unije da povrati
političko-gospodarsku nadmoć ne samo da predstavlja unaprijed
izgubljenu bitku, nego pretpostavlja i činjenje teških pogrešaka,
budući da postoji mogućnost stvaranja novog modela pravednijeg i
humanijeg političkog suživota.
Buduća Europa ne smije počivati jedino na gospodarstvu, ni na
politici, nego ponajprije na kulturi, na vrijednostima i na
idealima. Umjesto za fenički ili rimski model, Europa se mora
odlučiti za arhetip klasične Grčke. Povijest nas uči da su ustanove
ili strukture koje su svoju vlast temeljile samo na nadmoćnosti i
dominaciji na kraju prije ili poslije neslavno završile. Umjesto
toga, ideali i vrijednosti na kraju se sporo ali neumoljivo uvuku u
ljude i u ljudska društva postajući na taj način neuništiva veza.
Živimo u vrijeme kriza, dubokih promjena izazvanih golemim
neskladom između starog i trošnog političko-državno-nacionalnog
poretka koji nikako da nestane, usred nove, globalne stvarnosti na
socijalnom, gospodarskom, tehnološkom i kulturnom području.
Simbiozu koju su tijekom posljednjih nekoliko stoljeća održavali
industrijsko društvo i nacionalna država sada zamjenjuje nova
simbioza između tehnološkog društva i nove vrste političke i
gospodarske strukture čije je glavne značajke i dalje vrlo teško
odrediti. Svjedoci smo ubrzanog procesa stvaranja međuovisnosti i
transnacionalizacije u svim oblicima života. Sve je teže i teže
razlikovati javne od privatnih ustanova, državu od civilnog
društva i unutarnju politiku od međunarodnih odnosa.
Države nisu sposobne suočiti se s problemima ovog zamršenog
svijeta, i zapravo mogu djelovati samo na vrlo malom, ali vrlo
važnom dijelu podloge koju čine ljudske spoznaje. Samo izvršavanje
vlasti država više nema karakter ekskluzivnosti, nego se sada
temelji na alternativnim kriterijima podjele vlasti ili
konkurencije. Prelazimo iz krute i hermetične estatalizacije
međunarodnih odnosa u bogatu teritorijalnu i funkcionalnu
segmentaciju. Uz diplomaciju pojavili su se i novi oblici
paradiplomacija (globalne, interregionalne, pogranične,
intermetropolitanske itd.) koje nemaju vezu s državom, a savršeno
se slažu s njom.
Europa, konkretnije Europska unija, predstavlja, i tu nema nikakve
sumnje, jedan od zemljopisnih prostora na kojima se najočitije vide
sve te promjene. Zajednički pravni poredak koji se pojavljuje
izaziva pukotine ili, ako ništa drugo, slabi načela na kojima se sve
do sada temeljio tradicionalni politički poredak. Tako se umjesto
podudaranja suverenog entiteta i isključivosti njegova teritorija
nad kojim on ima suverenitet, sada pojavljuje multinacionalni
politički sustav. Umjesto jedinstvenog i nedjeljivog
suvereniteta, sada se uspostavlja podijeljeni suverenitet. Uz
zakone država javljaju se zajedničke norme cijele zajednice, ali i
regionalne, interregionalne, pogranične itd.
Jednako tako kao što je i renesansa bila kadra osvijetliti svijet
nakon srednjovjekovnog mraka, na isti način kao što su francuska i
američka revolucija ljudsko biće podigle na razinu slobodnog
građanina, Europa sada mora hrabro i odlučno odgovoriti na izazove
XXI. stoljeća. Iako to može izgledati paradoksalno, u ovim
nesigurnim vremenima Europa polazi iz nepopravljive situacije kako
bi se opet pretvorila u središte koje će stvoriti novu ljudsku
civilizaciju temeljenu ne samo na interesima nego ponajprije na
vrijednostima. Nikada se na jednom tako ograničenom zemljopisnom
prostoru nije dogodio takav društveni i gospodarski razvoj i,
istodobno, tako različite i izvanredne kulture kakve sada postoje u
Europi. Naš je kontinent šareni 'melting-pot' ('lonac za
miješanje') u kojemu nastoje zajednički civilizirano živjeti
izvanredno različite rase, vjere, jezici, kulture, običaji i
tradicije.
Veliki izazov za Europu jest novi model političkog suživota, novi
oblik demokracije koji, osim što mora biti obična jukstapozicija
sadašnjih političkih sustava, mora biti sposoban za prihvaćanje i
razvoj nove civilizacije koja će se temeljiti na slobodi,
jednakosti, solidarnosti i kulturnoj raznolikosti. Zbog toga mora
prevladati to dvostruko iskušenje - da se prepusti starim i
nemogućim imperijalističkim snovima ili da proces izgradnje
jedinstvene Europe pokuša utemeljiti jedino na gospodarskim
kriterijima".
100107 MET feb 98
Bundesliga: Eintracht - Borussia (D) 2-0, Marmoush u Manchester Cityju
Hrvatska opet uvjerljiva, u nedjelju protiv Egipta za prvo mjesto
Dodijeljene nagrade Suncokret ruralnog turizma
Beograd: Deseci tisuća studenata i građana na prosvjedu ispred RTS-a
Predstavljen grafički roman Danijela Žeželja "Kao pas"
SP Rukomet: Hrvatska - Argentina 33-18
Predstavljena monografija u povodu 25 godina tjednika "Novosti"
PH, košarkaši: Kvarner 2010 uvjerljiv kod Dubrave
Jadranska liga: Domaći poraz Mladosti od Jadrana HN
Penava o Dabri: Riječ o manevarskoj municiji, tada nije bio dužnosnik Vlade