ZAGREB, 7. siječnja (Hina) - Daytonska zamisao jedinstvene BiH nema povijesne i civilizacijske korijene, nametnuta je protivno interesima i raspoloženju najmanje dvaju od tri tamošnja naroda, a provedba je opterećena mnogim
nedostacima, no - zbog dosadašnjega američkog (političkog, moralnog i vojnog) uloga u njezino ostvarenje - nije moguće prikloniti se alternativi podjele BiH, smatra umirovljeni američki zrakoplovni general Charles Boyd u duljoj raščlambi objavljenoj u najnovijem dvobroju (siječanj/veljača) časopisa "Foreign Affairs", kojom se priklonio dijelu američke političke i javne scene protivnika Clintonove vanjske politike.
ZAGREB, 7. siječnja (Hina) - Daytonska zamisao jedinstvene BiH nema
povijesne i civilizacijske korijene, nametnuta je protivno
interesima i raspoloženju najmanje dvaju od tri tamošnja naroda, a
provedba je opterećena mnogim nedostacima, no - zbog dosadašnjega
američkog (političkog, moralnog i vojnog) uloga u njezino
ostvarenje - nije moguće prikloniti se alternativi podjele BiH,
smatra umirovljeni američki zrakoplovni general Charles Boyd u
duljoj raščlambi objavljenoj u najnovijem dvobroju
(siječanj/veljača) časopisa "Foreign Affairs", kojom se priklonio
dijelu američke političke i javne scene protivnika Clintonove
vanjske politike.#L#
Boyd, koji je do umirovljenja u srpnju 1995. godine bio zamjenik
zapovjednika američkih snaga u Europi, ocjenjuje da Daytonski
sporazum nije provediv, a da podjela BiH nije međunarodno
prihvatljiva, pa predlaže uspostavu triju nacionalnih država
konfederalno povezanih s minimalnim brojem zajedničkih tijela
vlasti.
Za Boyda nije upitno da "većina bosanskih Srba i Hrvata" želi
podjelu BiH uz izglede pripajanja svojim nacionalnim državama. On,
bez podrobnijeg objašnjenja, dodaje da su i "dvije najjače frakcije
Izetbegovićeva SDA" sada za takvo rješenje, te da neki muslimanski
političari govore o podjeli po modelu 65 posto teritorija za
Muslimane uz jamstvo izlaza na more. Nakon eventualne podjele BiH,
nastavlja Boyd, "samo bi bosanski Hrvati uspjeli jer bi vjerojatno
bili pripojeni Hrvatskoj". Nasuprot tome, "SRJ ne treba niti želi
gospodarski uništenu Republiku Srpsku".
Boydu se ne čini izglednim da bi međunarodna zajednica, posebice
SAD, prihvatila podjelu kao rješenje pa nudi uspostavu "triju
nacionalnih pod-država" unutar jedne države. Nacionalne bi države
Hrvata, Bošnjaka i Srba, po njegovu mišljenju, trebale imati
potpunu samostalnost, osim u nekoliko elemenata vlasti koji bi, u
interesu sviju, bili na zajedničkoj središnjoj razini.
Kritiku Daytona umirovljeni američki general temelji i na, po
njegovu mišljenju, pogrešne četiri bitne provedbene sastavnice
mirovnoga sporazuma - programu obnove, povratku izbjeglica,
regionalnoj stabilizaciji i suradnji s ICTY-jem.
Boyd najprije upozorava da se međunarodna pomoć za obnovu dosad
dijelila "strašno nepravedno" u omjeru 98 prema dva posto između
Federacije BiH i srpskog entiteta. To, misli on, samo pojačava
nepovjerenje bosanskih Srba. U prilog toj ocjeni Boyd prenosi
njihove tvrdnje da se od čelnika Republike Srpske u provedbi
Daytona traži ono što se ne traži od Hrvata i Muslimana.
Nadalje, povratak izbjeglica i prognanika nije ostvariv, ocjenjuje
Boyd. Na tome ne treba ustrajati jer njihov povratak nije siguran, a
ni oni sami se ne žele vratiti. "Ljudi se, bar zasad, osjećaju
sigurnima samo dok su okruženi svojim sunarodnjacima", bilježi
Boyd.
Bivši general kritizira i vojnu provedbu, tvrdeći da se programom
"Uvježbaj i opremi" vojna ravnoteža ozbiljno narušila u prilog
Federacije BiH, odnosno Muslimana, pa zaključuje da bi nakon
povlačenja međunarodnih snaga iz BiH upravo oni mogli početi
"uzvratni rat".
U posljednjoj točki svoje kritike Boyd bez oklijevanja kaže da je
"imperativ smanjiti naglasak na progon popularnih visokih
dužnosnika optuženih za ratne zločine, kao što su (Radovan)
Karadžić i bivši srpski vojni zapovjednik Ratko Mladić". Nešto
ranije u tekstu on, doduše, pristaje da se Karadžića izvede pred
Haaški sud, ako ni zbog čega drugog onda "da ne bude dalje žrtveni
jarac na kojeg će se prenositi krivnja zbog spore primjene civilnog
dijela Daytona". Boyd, međutim, smatra da bi suđenje Karadžiću
izazvalo protivne učinke kod bosanskih Srba "sve dok Sud ne postane
uvjerljiva pravna a ne politička institucija".
Boydovi prijedlozi su da Amerika i saveznici donesu jasnu
strategiju povlačenja iz BiH, da se pomoć za obnovu dijeli
ravnomjerno, da se zajamči učinkovitost malobrojnih bitnih tijela
središnje vlasti BiH i da se u izbornom postupku onemogući nadzor
političkih stranaka nad medijima. Ti bi se ciljevi, smatra on,
mogli postići za dvije do tri godine ako se promijeni provedba
Daytona.
(Hina) fp
070751 MET feb 98