NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
5. II. 1998.
Hulje su zemlje s lošim odnosima s SAD-om
"Proteklih dana Amerikanci su ponovno potaknuli razgovor o vojnom
udaru protiv Iraka. Ako treba, i samostalno. Koga i po kojim
mjerilima SAD-Amerikanci nekoga definiraju kao neprijatelja,
istražio je osobito glede odnosa Irak-SAD Eric Chauvistré.
Donosimo njegov tekst doslovno. Autor je mirovni istraživač i
novinar. Prilog počiva na engleskom rukopisu o aktualnoj američkoj
politici atomskog oružja a preradio ga je autor.
Kad je predsjednik Clinton u rujnu 1993. prvi put govorio pred
glavnom skupštinom Ujedinjenih naroda, postavio je problematiku
širenja sredstava za masovno uništenje u sasma novo svjetlo. 'Ako
ne zaustavimo proliferaciju najubojitijeg oružja na svijetu',
rekao je predsjednik atomske sile SAD-a, 'nijedna demokracija ne
može se osjećati sigurnom.'
Ta veza između opravdanja posjedovanja atomskog oružja s jedne
strane i unutarnje strukture neke države, bio je odlučujući prekid
s dotadašnjom američkom politikom. Doduše, u dugoj je povijesti
bilo pokušaja nadziranja dostupa atomskom, kemijskom i biološkom
oružju, čestih protuslovlja i promjena smjera glede primjerenih
sredstava i teženih ciljeva. No uvijek je postojao konsezus o tomu
da su pokušaji sprječavanja širenja tog oružja bili opravdani već
zbog njihovog negativnog utjecaja na napore razoružavanja s jedne
strane i sve veće vjerojatnosti neželjenih ratova s druge strane.
To je bila barem službena linija američke politike. U praksi se
uvijek radila razlika između 'dobrih' i 'loših' imaoca oružja,
potencijalnih i stvarnih. Tako Izrael naravno nikada nije bio cilj
sankcija, iako je poznato da odavno ima značajan atomski arsenal a
raspolaže i drugim sredstvima za masovno uništenje. Čak i napori
režima apartheida u Južnoj Africi da nabavi atomsko oružje, i SAD i
zapadnoeuropske vlade šutke su tolerirali. Razmišljanja glede
pakistanskog atomskog programa po kratkom su postupku obustavljena
kad je zemlja bila potrebna za vojnu opskrbu protusovjetskih
mudžahedina u Afganistanu. Rezultat je u oba slučaja bio koban: de
Klerkova vlada je malo prije predaje vladinih poslova Mandeli
otkrila da je dovršeno šest atomskih oružja. Pakistanski atomski
program je toliko napredovao da se pojedinačni dijelovi bombe u
svako doba mogu složiti u eksplozivni slog.
Nedosljedna neproliferacijska politika SAD-a i zapadne Europe tek
je omogućila razmjer napora Iraka u naoružanju. Napori Iraka da
nabavi atomsko, kemijsko i biološko oružje podnošeni su tako dugo
dok je Irak u ministarstvima vanjskih poslova i ministarstvima
obrane u Washingtonu, Londonu i Bonnu slovio kao kvazi-saveznik
protiv Irana. Jednostavnost kojom su njemačke, britanske i
američke tvrtke mogle isporučivati oružane programe Iraku, nije
bila izazvana samo nedovoljnim nadzorom izvoza nego i nedostatakom
političke volje da se Bagdadu naloži zabrana. Unatoč tim
slučajevima nedosljednosti SAD-a u politici neširenja, do kraja
sukoba Istok-Zapad nije bilo izričitih izjava s ciljem općenitog
opravdanja takve politike. No tu treba napraviti općenitu razliku
između takvih država koje po shvaćanju vojne elite SAD-a smiju
posjedovati oružje za masovno uništavanje i onih kojima se to svim
sredstvima mora zabraniti.
Taj prekid službene američke politike postao je jasan razvitkom i
prihvaćanjem linije koju se među ostalim označava i kao 'Rogue
Doctrine'. Pobornici te 'doktrine hulja' polaze od toga da postoji
jedna - ne jasno definirana - skupina država koje se inače ne
priklanjaju navodno liberalno-demokratskom svjetskom poretku i
stoga moraju biti izolirane i u dvojbenom ih slučaju treba vojno
napasti.
Prve naznake razvitka nove doktrine mogle su se primijetiti kasnih
80-tih godina, u doba kad je slabio sukob Istok-Zapad i neovisno od
toga - povećavali se širom svijeta napadački kapaciteti SAD-a. U
Europi je brzo poslije dolaska Gorbačova na dužnost 1985. nastupilo
popuštanje, dočim su SAD još 1979. zbog iranske revolucije izgubile
svojeg najvažnije saveznika u Perzijskom zaljevu. Izgradnja
američkog vojnog aparata oko Perzijskog zaljeva počela je
neposredno poslije promjene vlasti u Teheranu.
Rat protiv Iraka 1991. ne bi se mogao odigrati u viđenim razmjerima
bez izgradnje američke 'Central Command' ili CENTCOM. Iako je
naoružavanje od početka bilo usmjereno na nadzor regionalnih
naftnih država, do kraja 80-tih godina još ga se moglo opravdavati
navodnom prijetnjom s Istoka: govorilo se, takvo je službeno
pojašnjenje, da treba štititi naftne izvore Zapada od posega
Sovjetskog Saveza.
Konačnim svršetkom sukoba Istok-Zapad ta je američka politika ipak
dospjela u krizu vjerdostojnosti. Vojna nazočnost širom svijeta
opravdavala se oporbom vojnoj sili Sovjetskom Savezu. Takav silan
protivnik više nije bio na vidiku. Prvi put u svojoj povijesti SAD
su time postale globalnom i nedodirljivom vojnom silom - i to bez
izgleda na ravnopravnog protivnika. Tom upravo postignutom statusu
koji je SAD-u dao dotad nepostignutu snagu i zaštitu, ipak je, i u
vojno-političkoj stručnoj literaturi zemlje kao i u masovnim
medijima, stajala nasuprot retorika koja je risala sliku svijeta
koji se ne može nadzirati i koji za SAD predstavlja ugrozu. Na
vrhuncu vojne snage propovijedala se ranjivost svjetske sile kao
nikad do tada. Neprijatelj više nije bio nevoljen ali poštovan
Sovjetski Savez, nego gomila nepoznatih i navodno neuračunljivih
'hulja' kojima nije ništa drugo na umu nego ugroza SAD-a. Sve do
rabljenih pojmova ('renegades', 'bad guys') postoje upadljive
usporednice rasrapavi o dostupu ručnom vatrenom oružju u SAD-u. I u
toj unutarnjepolitičkoj raspravi dominirali su oni koji oružje ne
drže problemom ako je u rukama navodno odgovornih građana.
Na tu se retoriku nisu vraćali samo na naslovnim stranicama i
komentarima. I politički znanstvenici, vojni planeri i analitičari
u 'tvornicama mišljenja' u Washingtonu, Bostonu i Kaliforniji kao i
nositelji odluka u američkoj vladi iznenada su se poslužili s
'Rogue Doctrine'. Pri tomu se u raspravi radilo o tomu što učiniti
protiv navodnih zlotvora. Da takva prijetnja postoji, prihvaćeno
je kao gotova stvar. Rijetka iznimka je Michael T. Klare. Profesor
koji poučava na pet visokih škola u američkoj saveznoj državi
Massachusetts, do sada je jedini napravio opsežnu analizu nove
doktrine SAD-a. 'Ono što američko stanovništvo mora znati, nije
koliko tankova i raketa treba podupirati 'Rogue Doctrine',
kritizira Klare svoje kolege, 'nego da li ona uopće ima
vrijednost'.
Vojna elita takvo postavljanje pitanja ne uzima do znanja. Pri tome
niti pobornici nisu složni tko zapravo pripada u skupinu 'Rogues'.
Već prema osobnim naklonostima, tu spadaju Irak, Iran, Sjeverna
Koreja, Libija, Sirija, Burma, Srbija i Kuba. Samo djelomično
katastrofalno stanje ljudskih prava u tim zemljama očito nije
presudno: pogled u godišnje izvješće amnesty internationala ili
izvješća o ljduskim pravima američkog ministarstva vanjskih
poslova dostaje da se vidi kako Irak, Iran i bilo tko iz skupine
'Rogues', s tog stajališta stoje u redu s mnogim državama koje su
uski saveznici SAD-a. Slično vrijedi i za napore naoružanja tih
zemalja.
Popis 'Rogues' se osim toga skoro svakodnevno mijenja. Ako
primjerice Siriju trebaju kao partnera u bliskoistočnom mirovnom
procesu ili kao saveznika protiv Iraka, brzo se zaboravljaju i
kršenja ljudskih prava i sumnja na proizvodnju sredstava za masovno
uništavanje u toj zemlji, kako bi se popis prilagodio
dnevnopolitičkim preferencijama.
Kad se 1993. pododbor za međunarodnu sigurnost američkog
zastupničkog doma na jednom saslušanju bavio 'Politikom SAD-a
protiv 'Rogue' režima', tadašnji je predsjednik, zastupnik
demokrata Tom Lantos morao priznati da baš nije bilo sasma jasno o
kojim je državama odbor htio govoriti i na posljetku nabrojao svoj,
kako je rekao, 'osoban' popis 'Roguesa'.
Dok su se znanstvenici i zastupnici pokušavali približiti pojmu
šeprtljavim opisima, vlada je odavno jasno govorila: Gary Seymour,
suradnik nacionalnog vijeća sigurnosti SAD-a, na jednom je
stručnom zasjedanju o širenju sredstava za masovno uništavanje u
veljači 1996. predstavio nazočnim stručnjacima iz cijeloga svijeta
jednako jasnu kao i banalnu 'definiciju' pojma 'huljska država'. U
Seymourovim riječima 'Rogues' su jednostavno 'države koje imaju
loše političke odnose s Washingtonom'. Svi pokušaji Pentagonu
naklonjenih znanstvenika da taj ideologijski pojam koncepcionalno
popune, time su postali suvišni i smiješni.
Očajnička potraga za novom vojnom doktrinom, ma koliko bila
proturječna, ipak je razumljiva. Kad je svijet u očima vojnika još
bio jasno podijeljen na Istok i Zapad, najviši časnik SAD-a Colin
Powell, već je bio zabrinut za vrijeme koje slijedi: 'Na naša vrata
moramo izvijesiti ploču s natpisom 'Tu stanuje supersila'',
objavio je tadašnji predsjednik američkog glavnog stožera u
listopadu 1989. Po Powellovim predviđanjima, tako bi moralo biti,
'bez obzira što radili Sovjeti, čak ako se i povuku iz istočne
Europe.'
Makar se koncept o 'Rogues' čini tako maglovitim i za naš zamršeni
svijet neuporabljivim, njegov je razvitak bio uspješan šahovski
potez vojnopolitičke elite SAD-a. I unutarnjepolitički kao i na
međunarodnoj razini, takav je navodno opsežan koncept poput 'Rogue
Doctrine' bio hitno potreban. Samo takva nova doktrina, uz to i s
moralnim zahtjevom, dala je vojnoj nazočnosti Sjedinjenih Država
širom svijeta nužno opravdanje. Nastavljanje uloge globalne vojne
sile koju je najavio Powell, na taj je način našlo ideologijsku
potporu.
Jasna je potreba opsežne doktrine za opisivanje nove prijetnje u
promatranju vojnog položaja poslije iznenadnog svršetka sukoba
Istok-Zapad kojeg nisu očekivali ni američki vojnici ni njihove
tajne službe. Iako su vojni izdaci Sjedinjenih Država lagano pali,
početkom 90-tih godina još su uvijek bili viši nego početkom
'drugog hladnog rata', dakle one faze u kojoj je Reaganova
administracija krenula u veliko i po svojim razmjerima povijesno
jedinstveno naoružavanje. Čak i uzimajući u obzir inflaciju,
Washington je poslije nestanka 'carstva zla' u istočnoj Europi više
dao za naoružanje nego početkom 80-tih godina. Uz to, skromno
smanjenje do kojeg je došlo pod pritiskom beskrajnog deficita u
američkom proračunu, postignuto je ponajprije zatvaranjem skupih
položaja postrojba u Europi.
No to nipošto nije utjecalo na vojnu snagu SAD-a. Broj vojnika u
modernim je vojnim aparatima sve manje važan. Značajnija je
naprotiv infrastruktura širom svijeta, koja obuhvaća i vojne
satelite i skladišta streljiva u blizini mogućeg ratnog poprišta. U
takvu globalnu mrežu SAD su poslije nestanka sukoba Istok-Zapad
nesmanjeno ulagale. Takvim anakronističkim razvitkom naoružanja
postalo je jasno ono što su kritički istraživači mira davno
pretpostavljali: da navodno predstojeći napad Sovjetskog Saveza na
zapadnu Europu nije bio presudna pokretačka snaga napora u
naoružavanju. Da se ne bi više hranilo tu sumnju, moralo se pronaći
odgovarajući nadomjestak za navodnu vojnu prijetnju iz Moskve.
Poslije svršetka sukoba Istok-Zapad postojale su četiri mogućnosti
za stvaranje nove uloge američke vojske. S jedne strane moglo se
usmjeriti na navodnu prijetnju malih, takozvanih 'low-intensity'
sukoba. No to ne bi značilo stalnu ulogu SAD-a kao svjetskog
policajca i poslije iskustava u Vijetnamu i u Srednjoj Americi ne bi
naišlo na širu potporu, niti među vlastitim stanovništvom niti među
saveznicima SAD-a. Osim toga, takav scenarij prijetnje ne bi
opravdao golemi vojni aparat koji obuhvaća sve vrste oružja.
Druga se mogućnost sastojala u tomu da se postave prema nepoznatom
neprijatelju. To bi vojnicima doduše bilo pravo, ali anonimna
prijetnja ne bi bila dovoljna za opravdanje velikih vojnih izdataka
pred kongresom i medijima.
Kao treća opcija ponudila se koncentracija na novog, donekle
doraslog neprijatelja. No takvog je bilo teško pronaći. Najjače
vojne sile napokon su bile saveznici SAD-a i tek su zajednički
proslavljali navodnu pobjedu u 'hladnom ratu'. I novostečeni
partneri i saveznici u istočnoj Europi dakako nisu došli u obzir kao
zakleti neprijatelji.
Začudno malo pozornosti dobila je poletna vojna sila Kina. Pri tome
bi ta zemlja bila opravdavajući neprijatelj već stoga što u
pitanjima ljudskih prava nipošto nije zaostajala za starim
neprijateljem Sovjetskim savezom. Ali mogućnosti da se Kinu
proglasi novim neprijateljem prepriječili su se veliki gospodarski
interesi. Osim toga Kinu i SAD povezuje duga povijest suradnje
tajnih služba.
Na izboru su dakle na posljetku ostale samo države koje su stratezi
Pentagona nazvali nelaskavom kraticom 'ROW' za 'Rest of World'. U
'Ostatku svijeta', dakle državama izvan tradicionalnih vojnih
blokova NATO-a i Varšavskog pakta i osim Kine, bilo je teško pronaći
vojne sile koje bi bile kadre ozbiljno ugroziti SAD. Da bi se
nabavilo moderno oružje, čekalo i uporabilo ga, potrebna je skupa
infrastruktura koju si nijedna od 'ROW' država ne može priuštiti.
Nastojanju da se pronađu scenariji prijetnje i neprijatelji,
suprotstavile su se ipak dvije tendencije. Jedna je sve veća
sposobnost sve više država da razviju atomsko, kemijsko i biološko
oružje, druga sve više odbojno držanje spram tog oružja u javnom
mišljenju širom svijeta. Mirovni pokreti 80-tih godina i njihov
prosvjed protiv atomskog oružja, ponajprije u zapadnoj Europi i
SAD-u, dugoročno su postigli značajan učinak.
Koncentracija nove globalne strategije na te arsenale oružja bila
bi stoga javno prihvatljiva. No to je skrivalo opasnost za SAD da će
i zakonitost vlastitih arsenala biti dovedena u pitanje. Na
posljetku su SAD raspolagale najmodernijim arsenalima i
najopsežnijim zalihama sve tri vrste oružja. Umjetnost bi se dakle
sastojala u tomu da se izrabi odbojno držanje spram atomskog,
kemijskog i biološkog oružja, bez da se dirne zakonitost arsenala
SAD-a. Za to je morala biti iznmišljena 'doktrina hulja' koja
dijeli odgovorne i neodgovorne imaoce oružja a ipak je formulirana
općenito.
Budući da je istodobno sa svršetkom sukoba Istok-Zapad očekivanje
manje rastrganog svijeta dobilo na popularnosti, bilo je lako
predstaviti potencijalne, nove neprijatelje kao iznimke inače
skladnog i mirnog svijeta.
Pesimističko oslikavanje međunarodnog stanja od strane vojnika
naišlo je na malo odlučnu kritiku od strane političkoznantsvenih
analiza. Šutnja postaje razumljivom ako se razvitak 'Rogue
Doctrine' promatra u kontekstu jedne teze koja je oduševljeno
slavljena među američkim kao i njemačkim politolozima posljednjih
godina: njezini pobornici polaze od toga da 'demokratske' ili
'liberalne' države ne ratuju međusobno.
Još od 1983., kad je američki politički znanstvenik Michel Doyle
objavio niz članaka na tu temu, postoji intenzivna rasprava o toj
temi 'liberalnog mira'. Svršetkom sukoba Istok-Zapad rasprava je
opet dobila više dinamike.
To je ponajprije zato što je ranije dominantna teorija 'neo-
realizma' u međunarodnim odnosima izgubila vjerodostojnost.
'Realisti' polaze od inter-državnog svijeta koji funkcionira po
jasnim zakonima i u kojem unutarnji život pojedinih država ne igra
nikakvu ulogu. Država je homogeni akter, demokratski pokreti u - a
ponajprije kroz države - ih ne zanimaju. Kroz to statičko
stajalište 'realizam' logično nije mogao ni predvidjeti ni
naknadno pojasniti svršetak sukoba Istok-Zapad koji je počivao i na
demokratskim pokretima koji su prelazili granice. Teza o
'liberalnom miru' je u usporedbi s tim bila napredan početak: ona
ozbiljno shvaća unutarnji život država i po njoj rat i mir ne ovise
samo o strukturama moći između država.
U međuvremenu se zamisao o 'liberalnom' ili 'demokratskom miru'
ipak razvila u dogmu: neki od njezinih pobornika tvrde da su napokon
pronašli zakonitu umjerenost u međunarodnim odnosima. No oni koji
imaju tako častoljubiv cilj, moraju dopustiti da se njihovi polazni
podatci time mjere i moraju znati jasno definirati najvažnije
čimbenike. No baš na tome propadaju: pobornici te teze niti
utvrđuju jasna uporišta za biće demokracije niti određuju
obilježja ratnoga stanja. Baš u doba kad je tradicionalan,
međudržavni oblik rata sve rjeđi a suptilan način unutardržavnih
ratova uz neizravnu potporu širom svijeta naprotiv sve češći,
postavlja se pitanje da li formula koja djeluje s još teško
odgovarajućim oblicima rata, ima smisla. Ipak je rasprava o
'liberalnom miru' relevantna, jer praktično djeluje na aktualnu
politiku.
Jednostavnim svjetonazorom demokratskog svijeta s jedne strane i
nedemokratskog svijeta s druge strane, stvara se opasna iluzija
jasne granice između 'dobrih' i 'loših', uračunljivih i
neuračunljivih država.
Teza o 'liberalnom miru' opasna je ponajprije stoga jer se iz
tvrdnje da je demokratski svijet načelno miroljubiv a
nedemokratski načelno nemiroljubiv, mogu izvući neki potencijalno
opasni zaključci: s jedne strane to naime znači da su rješenja
sukoba s nedemokratskim državama nemoguća i da su stoga svi
pregovori osuđeni na propast. S druge strane dioba svijeta napokon
vodi do toga da su ratovi protiv nedemokracija dobrodošli, jer bi
takav rat možda bio jedini put da se te nedemokratske države ne
dovede u 'liberalni tabor' i time dođe bliže konačno mirnom,
liberalnom svjetskom poretku.
Na posljetku se iz teze 'demokratskoga mira' može izvesti da je
razoružanje demokratskih država suvišno ako ne čak
kontraproduktivno. Da je teza točna, demokracije bi bile mirne, bez
obzira kako su naoružane. Naoružanje bi čak unaprijedilo mir: jer
što je neka 'liberalna demokracija' bolje naoružana za rat s
'nedemokratskim taborom', to je veći njezin doprinos svjetskom
miru.
Kao i teza o 'demokratskom miru', i 'doktrina hulja' proglašava
moguće ratove s 'huljskim državama' neizbježnima i normalnima.
Osim toga 'Rogue Doctrine' jednako kao i teza o 'demokratskom miru'
im opravdava naoružavanje 'demokratskog tabora'. Po tomu bi bilo
opasno samo atomsko, kemijsko i biološko oružje 'nedemokratskog'
pa prema tomu ratobornog svijeta. Arsenali 'liberalno-
demokratskih' i prema tome miroljubivih država bi naprotiv bili
bezopasni i mirotvorni. Neizbježno to podsjeća na propagandu
'realsocijalističkih' država koje su na isti način svo
naoružavanje Istoka proglašavale nužnim za mir.
Prvi početci 'Rogue Doctrine' razvijeni su već prije ulaska Iraka u
Kuvajt, dakle prije nego što je vojnopolitička elita SAD-a
preimenovala Irak od stabilizirajućeg čimbenika na Perzijskom
zaljevu u destabilizirajuću zlu 'hulju'. Kad se vojna sila uz
potporu Zapada više nije usmjeravala protiv Irana i kurdskog
stanovništva u vlastitoj zemlji, nego protiv naftom bogatog
saveznika SAD-a, Irak se sjajno uklopio u shemu 'doktrine hulja'.
Država koja je još nedavno imala vojnu potporu SAD-a, primjerice
pristupom američkim vojnim satelitima, preko noći je proglašena
glavnim neprijateljem. Bila je i potrebna za učvršćenje 'doktrine
hulja.'
Od tada je 'Rogue Doctrine' SAD-u pratički onemogućila da postupno
reagira na Irak. Prema zaključku Vijeća sigurnosti UN-a, embargo
protiv Iraka trebao bi trajati samo dok Bagdad ne ispuni zahtjeve iz
rezolucije o primirju. SAD su naprotiv od početka jasno dale do
znanja da ni uz ispunjenje zahtjeva neće dopustiti ukidanje
sankcija protiv Iraka.
Takva linija je naravno imala za posljedicu da Irak nije imao
nikakvih poticaja za ispunjavanje zahtjeva rezolucije Vijeća
sigurnosti. Politika SAD-a mogla je funkcionirati još nekoliko
godina, jer je Bagdad zapravo stalno sprječavao rad nazornika UN-a.
No moralo bi doći do točke na kojoj će potpora takve američke
politike od strane saveznika SAD-a popustiti, i u Europi i u regiji
Zaljeva.
Razvitak 'Rogue Doctrine' bio je genijalan šahovski potez
vojnopolitičke elite SAD-a, kako bi se prevladala kriza identiteta
američkih vojnika. No potrebno joj je i stalno stanje napetosti s
najmanje jednom označenom 'huljom'. Sasma je moguće da će Irak
napraviti uslugu SAD-u i dalje pozirati kao neprijatelj. Ako se
Irak povuče iz te uloge, Washington će se obrušiti na nekog drugog
kandidata ili proširiti popis 'Rogues'.
Washington neće odustati od 'doktrine hulja'. Inače bi postojala
mogućnost da se u pitanje dovedu beskrajni američki arsenali ABC-
oružja kao i vojna infrastruktura Sjedinjenih Država širom
svijeta" - piše Eric Chauvistré.
060214 MET feb 98
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja