DOUGLAS, Otok Man, 4. veljače (Hina/Reuters) - Premašivši brojku od pet milijuna tona, registar brodovlja Otoka Man postao je jedna od najnovijih priča o uspjehu u tom raju za "offshore" kompanije smještenom u Irskome moru.
DOUGLAS, Otok Man, 4. veljače (Hina/Reuters) - Premašivši brojku od
pet milijuna tona, registar brodovlja Otoka Man postao je jedna od
najnovijih priča o uspjehu u tom raju za "offshore" kompanije
smještenom u Irskome moru. #L#
Broj brodova registriranih na otoku u zadnje se dvije godine
udvostručio, pa se procijenjuje da prihodi od te flote donose oko 20
milijuna funti (33 milijuna dolara) godišnje, tom "ovisnom
krunskom posjedu Velike Britanije" s oko 70.000 stanovnika.
U registru koji se zaustavio na broju 223, može se naći čitava
brodarska paleta od najmodernijih kontejnerskih brodova do
trajekata, a otok je privukao i velika imena poput Royal
Dutch/Shella i Maerska.
"Ono čime se rukovodimo je kvaliteta, sigurnost i izlaženje u
susret korisnicima", kaže otočni ministar trgovine i industrije
David North.
"Jedan smo do najjeftinijih registara brodova u svijetu i ne
naplaćujemo porez na tonažu, no odbili smo na stotine brodova jer ne
udovoljavaju našim mjerilima", navodi North, dodajući kako je
gornja granica za upis brodova 15 godina starosti. Na Otoku Man
zaposleno je 16 inspektora za sigurnost brodova, koji provjeravaju
svaki brod prije upisa u registar.
Visoka sigurnosna mjerila poskupljuju poslovanje, pa je registar
tako prošle godine uknjižio gubitak od 75.000 funti, no dugoročno
se time stvaraju uvjeti za zdravu brodarsku industriju i jamče
stalni prihodi otoku.
"Mi smo 15 posto jeftiniji od cijene upravljanja brodovljem bilo
gdje drugdje u svijetu, što po procjenama otoku donosi između 15 i
20 milijuna funti", kaže North.
U međunarodnim relacijama, pet milijuna bruto registarskih tona
(BRT - 2,8316 metara prostornih) ne znači biti u vrhu popisa, pa je
tako upisnik brodova Otoka Mana patuljak prema brodarskim divovima
kao što su Liberija i Panama, no zato se aktivno takmiči za upis s
Bermudskim i Kajmanskim otočjem, Bahamima i Singapurom.
U proteklom je destljeću zabilježena brza ekspanzija, no na otoku,
među čijim cvatućim djelatnostima prednjače bankarstvo i
osiguranje, odlučni su uznastojati na kvaliteti. "Mi ćemo
nastaviti istim kursom. Ne želimo stotine brodova", kazao je
ministar North, ističući s ponosom da je div naftne industrije
Shell na otok upravo prebacio svoju nizozemsku, francusku,
njemačku i britansku flotu.
O procvatu brodarstva u proteklom desetljeću najbolje svjedoči
priča kapetana Franka Preecea, koji je prvi put došao na Man 1987.,
otvorivši skromni ured u glavnom gradu i luci Douglasu.
Sada Dorchester Maritime, lokalna podružnica hamburške brodarske
grupacije Bernard Schulte, ima 70 namještenika u otmjenom sjedištu
čija je gradnja koštala 2.2 milijuna funti.
Preece, nakadašnji kapetan tankera, a danas predsjednik Brodarskog
udruženja Otoka Mana, ne propušta odati priznanje otočkoj vladi
koja je uvijek imala sluha za potrebe nove industrije.
"Vlada je uvijek slušala pomorski sektor. Uvijek su bili naklonjeni
našim zakonskim prijedlozima", naglašava Preece.
Upisnik brodova u Douglasu Preece uvijek preporuča svojim
strankama kao kvalitetnu podršku koja je potrebna u riskantnom i
cikličkom brodarskom poslovanju, čiji različiti sektori postižu
uzlete i padove u različito vrijeme.
"Što je registar veći, izgleda sve bolje", kazao je, napominjući
kako "među brodarima u svijetu ima puno kauboja, a među registrima
puno onih koji su očigledno ispod standarda", te da i jedno i drugo
na Otoku Manu žele svakako izbjeći.
Govoreći o globalnoj konjukturi koja trenutačno vlada na tržištu
brodskog prostora, Preece i North su upozorili da bi manjak visoko
školovanog kadra u idućim godinama mogao predstavljati glavni
problem. Po njihovim riječima "u svijetu postoji dramatičan manjak
visokih časnika trgovačke mornarice i trebat će 10 godina da se to
ispravi".
(Hina) dh br
041317 MET feb 98