SLOVENIJA
DELO
31. I. 1998.
Balkanski pješčani sat
"Hrvatska povišenim glasom spominje arbitražu kao najvjerojatniju
mogućnost za sređenje odnosa sa Slovenijom. Sjedinjene Američke
Države predstavljaju svoj novi sigurnosno-politički projekt za
stabilizaciju Balkana. Slovensko napola službeno izaslanstvo pak -
za koje nije sasma jasno ni u čije ime a još manje za čiju korist -
odlazi u Beograd s nadom za normalizaciju odnosa do koje drugoj
strani očito nije stalo. Politika i diplomacija su u škakljivom
položaju.
Službene izjave o odnosima s Hrvatskom doduše propuhuje optimizam
ali što kad on nema potvrde u rezultatima. Nije moguće nadati se
velikom prodoru, utoliko manje što manevarski prostor za
kompromisni dogovor najopasnije sužuje baš koalicijski partner
SLS. Glede Balkana, naša država ionako ne zna baš dobro što s njim
nakon što je postalo jasno da jednostavno odvajanje od beznadne
regije nije moguće. Zapravo je najmanje kriva za sadašnje odnose sa
SRJ, oni su posljedica objektivnih odnosa i pitanje je što se uopće
može napraviti. Na pritiske koje glede sređenja odnosa sa Saveznom
republikom Jugoslavijom na diplomaciju obavljaju političke
stranke i parlament, ministarstvo vanjskih poslova odziva se u
gentlemanskom stilu. Pa ipak se čini da je rub do kojeg je ta država
stigla stvaranjem dojma da se žuri uspostaviti odnose sa SRJ,
opasno blizu.
Paleta protuslovnih mišljenja koja su pratila Jelinčičev odlazak u
Beograd odražava svu zbunjenost odnosa pa i temeljnih neprilika jer
nema općenite usmjerenosti Slovenije prema jugoistočnoj regiji.
Još nedavno je ta tema bila tako reći zabranjena a politika nije
prihvaćala pojašnjenja da bi bar neki kontakti, već zbog osnovnih
gospodarskih, konzularnih interesa, bili korisni. Poslije
lanjskog propalog pokušaja Ljubljane da uspostavi konzularna
predstavništva, u državnom su se zboru počele gomilati izjave da
izvršna vlast sređenju tih odnosa ne poklanja dovoljno pozornosti;
zato da inicijativu trebaju preuzeti prlamentarci i prisiliti
vladu na poduzimanje mjera. Glasnik te zamisli bio je Jelinčič i
naišao je na razumijevanje i predsjednika pralmentarnog odbora za
međunarodne odnose. Podtonovi spomenute igre - točno je da si
zastupnik može dopustiti bitno više fleksibilnosti nego
diplomacija, uhvaćena u čvrste okvire iako taj put ne može biti
primjeren za sređenje bilateralnih pitanja - nisu jasni. Činjenica
da slovenskoj državi vjerojatno otvara vrata u Beograd jedan od
najjače nacionalističkih političara koji je vlastiti imidž
oblikovao baš na zastrašujuće neprijateljskim stajalištima spram
područja južno od Kupe, u najmanju je ruku neobično ako ne i
neukusno. Je li naša politička sredina uopće svjesna opasnosti i
dvosjeklosti teza koje proglašava prvak Slovenske nacionalne
stranke, da je povezivanje Ljubljane i Beograda korisno oružje
protiv Hrvatske?
Sređenje odnosa sa svim dijelovima nekadašnje federacije jamačno
ne može mimo slovenskog interesa. Već radi gospodarske suradnje
koja se odvija u pravno nesređenim odnosima; nema temeljnih
međudržavnih sporazuma, nema reda pri prijelazima granice, teškoće
su s vizama i nesređen platni promet. Konačno čak i radi vanjskog
dojma države kojoj jamačno ne može biti svejedno ako joj se
prilijepi glas da je najodbojnija prema SRJ; ona je međutim barem
formalno sredila dvostrane odnose sa susjednim državama, s
članicama Europske unije i većinom drugih.
Pa ipak je tempo sređivanja odnosa kobno opterećen nasljedstvenom
problematikom. Sve dok SRJ uspostavljanje diplomatskih odnosa
povezuje sa slovenskim popuštanjem glede kontinuiteta, nema puta
za korak naprijed. Opasna su mišljenja da bismo mogli pokazati
nešto više pragmatičnosti - primjerice priznati Beogradu povijesni
kontinuitet. Možebitnih negativnih posljedica dvostranih
sporazuma kakvi su s Beogradom već potpisani u Zagrebu, Sarajevu i
Skopju, za sada nema, što ne znači da su isklljučene. I napokon je
Slovenija glede odnosa sa SRJ u sasma drukčijem položaju nego
preostale države nastale na području pokojne federacije. Za
Hrvatsku, s prvenstvenom zadaćom teritorijalne cjelovitosti koja
je doduše čvrsto uvjerena da sporazum s Beogradom ne ugrožava
njezine vitalne interese, razumljivo je malo popustljivosti. Naša
pak država nije pod pritiskom da bi trebala popustiti u stvarima
koje vjerojatno ne bi bile bez posljedica za nasljedstvo. I zato se
možemo samo pitati kako je moguće pojasniti teze koje se tu i tamo
mogu čuti čak iz vladine četvrti - da treba potražiti bilo kakvu
formulu koja bi Saveznoj republici Jugoslaviji ponudila ono što
želi, dakle državni kontinuitet, a da ne utječe na nasljedstvo.
Našu bi politiku puno više trebao opterećivati čvor nesređenih
pitanja s Hrvatskom. Pozivi predsjednika vlade na političku
zrelost i odgovornost ljudi na vlasti nemaju utjecaja na
koalicijski SLS koji se čini najvećom preprekom za napredak
dvostranih odnosa. Očito to dobro primjećuje i druga strana i
dodatno zaoštrava rječnik. Hrvatski je predsjednik ovih dana u
saborskom govoru među prvenstvene vanjskopolitičke zadaće uvrstio
sređenje odnosa sa Slovenijom a ujedno je izjavio da će trebati
potražiti pomoć pri međunarodnoj arbitraži, ako se za neriješena
susjedska pitanja ne pobrinu ove godine. S one strane granice očito
su jako uvjereni u čvrstoću svojih argumenata pri čemu nije nevažno
što je njihov rizik manji. Među adutima koje imaju na raspolaganju
slovenski pregovarači da bi izmamili više spremnosti na kompromis,
možda je još neki ostao neiskorišten: primjerice spretnije
povezivanje pitanja u interesne pakete, više poštivanja hrvatskih
interesa u svezi s cestama. Nešto više diplomatske dosjetljivosti
primjećuje se tek u zadnje vrijeme; recimo u nedavnom slovenskom
nastupu u ulozi nestalne članice Vijeća sigurnosti Ujedinjenih
naroda glede Prevlake.
Više prigoda za napore s bliskim i nešto udaljenijim jugoistokom
omogućit će ubuduće i novi američki nacrt za 'europeizaciju' šireg
balkanskog područja. Isprva toliko razglašavana i zatim djelomično
izblijedila Inicijativa za suradnju u jugoistočnoj europi (SECI)
dio je šireg projekta Washingtona, američkog političkog utjecaja u
regiji. Prije dvije godine predstavljena mogućnost gospodarske i
infrastrukturne suradnje dobiva i politički i sigurnosni okvir.
Balkan, do sada siva mrlja u ovdašnjoj vanjskoj politici, postaje
jedna od važnijih zadaća. U projektima kakav je spomenuti, upravo
predstavljen u Ljubljani, morali bismo se osloboditi dojma da se
Sloveniju uključuje u inicijative u koje ne spada. 'Veliki' ju
procjenjuju i iskušavaju i kao buduću pratnericu u EU, NATO-u" -
zaključuje Saša Vidmajer.
020320 MET feb 98
Slavnoj tenisačici Pam Shriver ukradeni brojni trofeji
U riječkom MMSU izložba "Objektiv NDH: opasni i nepoćudni po javni red i sigurnost"
PH, košarkaši: Alkar u Sinju iznenadio i svladao Cibonu
SKV: Hrvatska u 21 sat
SKV: Sport u 21 sati
FINANCIJSKI SERVIS od 17. siječnja 2025.
Usporedni tečajevi poslovnih banaka primjenjivi od 18. siječnja
SKV: Svijet u 21 sat
Ligue 1: Montpellier prekinuo crni niz, pobijedio Monaco
Grlić Radman u Kijevu: JI Europa ujedinjena u obrani prava Ukrajine da bira svoj put