NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
24. I. 1998.
Divlja jarost jedinstva rađa podjelu
"Susret sa 'cvijetom od betona' uvijek iznenadi. Možda zbog
veličine te skulpture, možda zbog gotovo bolne suprotnosti koju
čini hladan, sivi materijal i uzvijeni oblik cvijeta. 'Cvijet od
betona' nalazi se na teritoriju bivšeg koncentracionog logora
Jasenovac. Djelo je arhitekta i esejista Bogdana Boganovića koji je
od 1982. do 1986. g. bio gradonačelnik svog rodnog grada Beograda a
od 1993. g. živi u egzilu u Beču. U Beograd će se vjerojatno vratiti
tek nakon njegova demokratskog otvaranja, koje gotovo i ne treba
očekivati u bližoj budućnosti zbog prividno betonirane vlasti
bivšeg srpskog i sadašnjeg jugoslavenskog predsjednika Slobodana
Miloševića. U svojim sjećanjima Bogdanović proglašava Miloševića
'malim mladokomunističkim monstrumom nakostriješene kose'.
Mir se nadvio nad Jasenovac. Godinama nepokošena trava izrasla je u
divlje žbunje. Na prostranom zemljištu nema ni žive duše. Muzejska
građevina bivšeg spomenika zapuštena je i opustošena poput čitavog
tog područja. Prozorska su stakla razbijena, na podu prljavština. U
Jasenovcu, na obali Save, nalazio se od 1941. do 1945. g. najveći,
najstrašniji koncentracioni i istrebljivački logor 'Nezavisne
države Hrvatske', skraćeno NDH. Kratica je još i danas vidljiva na
transportnim vagonima koji miruju na mrtvoj pruzi u znak sjećanja
za Srbe, Židove i Cigane, prevezene u logor. NDH zapravo nije bila
nezavisna država već Hitlerov i Mussolinijev fašistički vazal. U
Jasenovcu nema ništa osim muzeja i vagona - nema ni rekonstruiranih
baraka ni ostalih građevina. Samo velika prazna površina i
'betonski cvijet'.
Jasenovac se nalazi oko stotinu kilometara jugoistočno od Zagreba,
na ušću Une u Savu. Sava na ovom mjestu tvori prirodnu granicu
između Hrvatske na sjevernoj i Bosne i Hercegovine na južnoj obali.
Južno od Save pruža se danas teritorij 'Republike Srpske',
republike bosanskih Srba. Nekoliko kilometara sjevernije od
Jasenovca, kroz plodnu savsku dolinu, prolazi autocesta koja
Zagreb povezuje s Beogradom. U bivšoj Jugoslaviji ta najvažnija
cestovna komunikacija nazvana je 'Auto-cesta bratstva i
jedinstva'. Povezivala je četiri od ukupno šest jugoslavenskih
republika, vodila je od austrijske granice preko Slovenije i
Hrvatske, Srbije i na kraju Makedonije sve do Grčke. No, ime ceste
nije održalo obećanje koje je sadržavalo. Bratski narodi propale
Jugoslavije danas su ne samo međusobno posvađani pa i sukobljeni,
već nisu načistu ni sami sa sobom.
Raspad Jugoslavije stvorio je pet novih država: Sloveniju,
Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu, Saveznu Republiku Jugoslaviju s
republikama Srbijom i Crnom Gorom i Makedoniju. Svi su ti proizvodi
podjele i sami manje ili više duboko podijeljeni. Pritom se može
konstatirati da je unutrašnja podijeljenost to dublja što je
prethodno snažnija bila divlja jarost jedinstva i nametnutog
pomirenja.
Jasenovac je u nedavnom ratu bio poprište ogorčenih borbi. U jesen
1991. g. srpske neregularne postrojbe osvojile su selo i spomen-
područje. Većina Hrvata, koji su 1991. g. u Jasenovcu činili većinu
stanovništva, protjerana je. U svibnju 1995. g. hrvatska vojska
uspjela je ponovo uspostaviti nadzor nad dijelom zapadne Slavonije
- uključujući i Jasenovac - koji je dotada bio pod srpskom
okupacijom. O borbi za Jasenovac još i danas svjedoče udarne rupe od
granata na cesti i na zidovima kuća. Ostaci opljačkanog plijena još
su uvijek rasuti naokolo. U periodu od svibnja 1995. g. nekoliko
prognanih Hrvata vratilo se svojim kućama i nastoji ih obnoviti.
Potpuno je razumljivo što se u Jasenovcu i u Zagrebu u početku više
mislilo o svemu drugom nego o budućnosti spomen-područja koje je
bilo u stanju raspada. No, očitovana prvi puta sredinom 1996. g.,
namjera hrvatskog predsjednika da pretvori Jasenovac u spomenik
svim hrvatskim žrtvama rata - onima stradalim za fašističke i onima
stradalim za komunističke strahovlade - izazvao je žestoku svađu
kojoj su prethodile uobičajene čarke u beskonačnom ratu brojki o
jasenovačkim žrtava.
Te su žrtve pretežno bili Srbi, Židovi i Cigani. No, među njima je
bilo i Hrvata i pripadnika ostalih etničkih skupina koji su se
oduprli fašističkoj ustaškoj državi. Tuđman je zastupao stajalište
da je pri dolasku u Jasenovac registrirano 28 tisuća ljudi. Budući
da je povelik broj zarobljenika oslobođen, broj žrtava mora stoga
biti ispod 28 tisuća, tvrdio je Tuđman. U pojedinim srpskim
dokumentima govori se pak o 500 do 600 tisuća, u ponekim čak i o 700
tisuća žrtava. Izdavač, esejist i bivši predsjedatelj židovske
općine u Zagrebu Slavko Goldstein, koji je također u Jasenovcu
izgubio dio svoje obitelji, smatra - kao i mnogi nezavisni
povjesničari - da je vjerojatnija pretpostavka da je u Jasenovcu
ubijeno između 60 i 80 tisuća ljudi.
Po Tuđmanovoj bi se ideji u Jasenovcu ubuduće trebalo prisjećati i
hrvatskih žrtava komunističke strahovlade. Dio njihovih kostiju
trebao bi biti prebačen u Jasenovac. Pri tome je u prvom redu riječ o
žrtvama povezanim s imenom Bleiburga. U tom su austrijskom
pograničnom mjestašcu u blizini Klagenfurta utočište pred
nadiranjem partizana u proljeće 1945. g. potražili pripadnici
regularne hrvatske vojske, hrvatskih i slovenskih domobrana, ali i
ustaške postrojbe iz Jasenovca. No, britanska vojna uprava, koja je
nadzirala Korušku, predala je te ljude gotovo bez iznimke Titovim
partizanima. Osveta pobjednika bila je strašna. Partizani su bez
suđenja smaknuli 40 do 50 tisuća ljudi. Među žrtvama bili su i
brojni nevini ljudi, ali zasigurno i pokoji krvnik iz Jasenovca.
Goldstein, jedan od najodlučnijih protivnika Tuđmanovih planova,
smatra nepodnošljivom pomisao da bi jasenovački ubojice mogli naći
posljednje počivalište pored svojih žrtava.
Tuđmanova ideja o novom ustrojstvu Jasenovca, koju je nakon prvih
međunarodnih prosvjeda povukao ali je zasigurno nije odbacio,
povezana je s opsežnim projektom nacionalnog pomirenja hrvatskog
naroda sa samim sobom. Zato je Tuđman želio dopremiti i Titove
posmrtne ostatke iz Titova muzeja u Beogradu u njegovo rodno mjesto
Kumrovec u Hrvatskoj. Kumrovec, gdje je Josip Broz zvan Tito rođen
kao sin Hrvata i Slovenke, nalazi se vrlo blizu Tuđmanova rodnog
sela. U Hrvatsku bi na kraju trebali biti dopremljeni i posmrtni
ostaci Ante Pavelića. Pavelić je bio vođa NDH. Za razliku od svojih
boraca, izmakao je partizanskoj osveti. Umro je 1959. g. u egzilu
koji mu je u Španjolskoj odobrio njegov istomišljenik Franco.
Tuđmanovo nametnuto pomirenje kobni je nesporazum. Povijesno
nepomirljive kategorije nije moguće naknadno pomiriti samo zato
što su i žrtve i zločinci bili Hrvati. Nametnuto pomirenje samo
produbljuje napukline u sadašnjem hrvatskom društvu. Prisutna je
tendencija isključivanja iz nacionalnog kolektiva svega što se
opire propisanoj slozi. Politički protivnici paušalno su prezreni
kao izdajnici domovine, neprijatelji nezavisnosti i
jugonostalgičari koji Hrvatsku ponovo žele podvrgnuti srpsko-
jugoslavenskoj vladavini. Autonomaške težnje regija - u prvom redu
Istre i Dalmacije - odbačene su kao secesionističke prijetnje
državnom integritetu. Na taj se način prvobitno emancipatorski
impuls hrvatske nacionalne svijesti, koji je na kraju uspio
nadvladati srpske hegemonijalne ambicije u bivšoj Jugoslaviji,
pretvorio u instrument unutrašnje represije.
Promatrač je gotovo sklon zaključku da je riječ o zarazi koja je -
nakon što je zahvatila srpski narod - prešla i na ostale. Možemo
ustvrditi da je divlju jarost jedinstva prvi zapalio zloglasni
govor, koji je ondašnji srpski predsjednik Milošević 1989. g.
održao na Kosovu. U južnoj srpskoj pokrajini Kosovo Srbi žive u
dijaspori. Albanci sačinjavaju 90 posto od ukupno 2 milijuna
stanovnika te pokrajine. Srbi čine samo 8 posto stanovništva Kosova
gdje još živi i nešto Crnogoraca, Muslimana slavenskog podrijetla i
Roma.
28. lipnja 1989. g. na visoravni Kosovo Polje kod Prištine okupio se
oko milijun Srba u znak sjećanja na bitku koja se na Kosovu polju
odigrala 1389. g. Do tog datuma srednjovjekovno srpsko carstvo
pružalo se od Egejskog i Jonskog mora na jugu do obala Dunava na
sjeveru. Pobjeda Turaka 28. lipnja 1389. g. označila je širenje
turske vladavine preko Balkana sve do srednje Europe. Ta će
vladavina potrajati gotovo pola tisućljeća. U povijesnoj predaji,
prepunoj legendi, bitka na Kosovu polju postala je središnjim
srpskim političkim mitom.
Slušajući znamenitog 28. lipnja 1989. g. glavnog govornika na
Kosovu Polju, stotine tisuća Srba zacijelo su bile ispunjene
povijesnim trenutkom i omamljene kvazivjerskim sjećanjem na
kosovsku bitku. Govornik je bio Slobodan Milošević, tadašnji
predsjednik Srbije. Razdor i izdaja progonili su srpski narod
tijekom njegove duge povijesti poput kletve, kazao je Milošević,
dodajući da ubuduće treba njegovati duh sloge, suradnje i
ozbiljnosti: 'Srpski je narod postao svjestan da je sloga nužna
pretpostavka njegova opstanka i njegova daljnjeg razvoja'.
Neposredno nakon toga Milošević je dodao ozloglašene rečenice koje
će nešto kasnije biti pretočene u krvavu stvarnost: 'Danas, šest
stoljeća kasnije, ponovo se borimo i iščekujemo nove bitke. Te
bitke nisu oružane ali ne treba isključiti ni njih'.
Po tom tumačenju integritet srpske države razoren je u Titovoj
Jugoslaviji. Ustavom od 1974. g. srpske pokrajine Vojvodina na
sjeveru i Kosovo na jugu dobile su mjeru autonomije koja ih je
gotovo uzdigla na rang republika u jugoslavenskoj federaciji.
Nijednoj drugoj jugoslavenskoj republici nije tom prilikom oduzeta
nijedna pokrajina a Srbiji su odmah oduzete dvije. Primjerice,
područja u hrvatskoj kninskoj krajini, na kojima je živjelo
većinsko srpsko stanovništvo, nisu imala autonomna prava. Novim
srpskim ustavom iz rujna 1990. g. Milošević je ispunio svoje
obećanje, dano na Vidovdan 1989. g. - opsežna samouprava u
Vojvodini i na Kosovu faktički je ukinuta i time je - navodno -
obnovljeno jedinstvo Srbije.
Milošević je manirom majstora uspio samo zamijeniti - ne i
promijeniti - ideološke paradigme. Ideologiji socijalističkog
jedinstva i bratstva svih naroda iz vremena bivše Jugoslavije
suprotstavio je ideologiju nacionalnog jedinstva srpskog naroda.
Bit oba sustava bila je zaštita totalitarne vladajuće strukture.
Rezultat nacionalne preobrazbe mladokomunista Miloševića, koju su
slijedili i mnogi Srbi, dobro je poznat. Jugoslavija u kojoj su Srbi
željeli ostvariti svoje nacionalno jedinstvo postala je drugim
narodima od 1989. g. praktički nepodnošljiva za život. Sljedećih
godina, nakon proglašenja nezavisnosti Slovenije, Hrvatske i
Makedonije 1991. i Bosne i Hercegovine 1992. g., ljudi u
Jugoslaviji, koju je zahvatio proces raspada, doživjeli su
katastrofe kakve Europa nije doživjela od kraja drugog svjetskog
rata. Socijalistička Federativna Republika Jugoslavija
rasprsnula se u eksploziji nasilja i mržnje.
Dobrih pola desetljeća kasnije rat je završen ali riješeno nije
gotovo ništa - bar ne trajno. Naime, samo trajno rješenje može
pružiti svim narodima bivše Jugoslavije sigurnost, kako bi u miru
mogli razvijati svoje društvo, svoje gospodarstvo i svoju
kulturu.
Pri razjašnjavaju rata na Balkanu često se posezalo daleko u
prošlost. Govorilo se o višestoljetnim proturječjima, o
razdjelnicama zapadne kulture, o vječnom vjerskom ratu i tako
dalje. Povijesni događaji poput bitke na Kosovu Polju 1389. g.
preuveličavani su do razine povijesnog kiča. Nadalje, govorilo se
da su narodi bivše Jugoslavije nosili na svojim leđima veći teret
povijesti no što su mogli po(d)nijeti. Zanemarimo li činjenicu da
povijest gotovo nije moguće kvantificirati, te da svaki narod s
punim pravom može tvrditi da je njegov paketić povijesti teži od
ostalih, uvidjet ćemo da je povijest, pod čijim se teretom
Jugoslavija navodno slomila, ipak u osnovi iskonstruirana,
izmišljena. Povijesna svijest, koju posreduje dio intelektualne
elite a prihvaćaju je široki krugovi stanovništva, bila je
utemeljena na glasinama. Tako je na kraju od poluistine nastala
sasvim pogrešna priča.
Političari, određena stranka ili društveni pokret ponovo su
prizvali u sjećanje ili su primjereno osvježili davno zaboravljene
povijesne račune. Nije riječ o povijesnom determinizmu već o
zamršenoj gomili gospodarskih i političkih datosti, socijalnih,
etničkih i vjerskih interesa, koji mogu usmjeriti događaje u jednom
ili drugom pravcu. Možda bi apostoli nacionalnog jedinstva imali
daleko manje pristaša da osamdesete godine nisu bile obilježene
trajnom gospodarskom krizom.
Pritom valja dodati i da u 'demokraturama' raspadnute Jugoslavije
narod još uvijek ne odlučuje istinski slobodno o sudbini svoje
zemlje. Utjecaj autoritarnih tradicija i dalje je osjetan.
Vladajuće vođe i njihove stranke svim snagama upotrebljavaju
medije - naročito televiziju - kao instrument moći za manipulaciju
i promicanje vlastitih interesa.
'Annus mirabilis' 1989. nije Jugoslaviji donijela nikakvo čudo. Za
razliku od Mađarske, Poljske, DDR, Češkoslovačke i Rumunjske,
Jugoslavija nije doživjela miroljubivu revoluciju, čiji bi cilj
bilo ukidanje jednostranačja. Jugoslavenski narodi nisu se pod
barjakom građanskih prava pobunili protiv centralističke
monopolizirane vladavine već su pod raznim nacionalnim barjacima
pobunili protiv drugih nacionalnih barjaka. Emancipatorske težnje
manjih naroda bile su - posve prirodnim slijedom događaja -
utemeljene na njihovu nacionalnom identitetu. Naime,
hegemonistička težnja komunističke središnjice u Beogradu
preobrazila se preko noći u hegemonističku težnju najvećeg -
srpskog - naroda.
No, šablona nacije nije mogla biti bez ostatka prilagođena
teritorijalnim tvorevinama - jugoslavenskim republikama koje su se
izdvojile iz jugoslavenske federacije. Područja na kojima žive
pojedini narodi previše su heterogena za nastanak etnički ili
nacionalno bar donekle homogenih država - uz iznimku Slovenije gdje
većinski narod čini 91 posto stanovništva. Stoga je u Sloveniji
divlja jarost jedinstva najmanje bjesnila u odnosu na države
nasljednice Jugoslavije - a slovensko je društvo razmjerno manje
polarizirano. U svim su ostalim državama-nasljednicama neizbježni
problemi vezani za manjine pa i unutrašnji razdor u većinskom
narodu.
Nakon završetka rata u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini posljedice
te postjugoslavenske prirođene greške postajale su sve vidljivije.
Dok je bjesnio rat, sporazumni zajednički ili paralelni život
različitih naroda, koji je neprekidno proklamirala ali nikada
realizirala bivša Jugoslavija, bio je ionako nezamisliv. No,
uskoro se - nakon sklapanja mirovnih sporazuma - iznova postavilo
pitanje odnosa prema raznim etničkim, nacionalnim, regionalnim,
političkim i gospodarskim interesima.
U Hrvatskoj, gdje je većinski narod prije rata sačinjavao 78 posto
stanovništva, vjerovalo se da je problem srpske manjine -
nekadašnjih 12 posto stanovništva - riješen. U svibnju i kolovozu
1995. g., tijekom oslobađanja područja koja su ranije bila pod
srpskom okupacijom, većina je Srba pobjegla. Iz tih su područja
prethodno - 1991. i 1992. g. - pobjegli ili su protjerani Hrvati.
15. siječnja ove godine Hrvatska je dobila i posljednji -
istočnoslavonski - pojas pod nekadašnjom srpskom okupacijom. No,
pomirenje Hrvata i Srba, dva najveća naroda bivše Jugoslavije,
gotovo nije moguće budu li te dvije zemlje - posebno Hrvatska - radi
nacionalnog jedinstva blokirale ili odgađale povratak izbjeglica
druge nacije.
Usprkos međunarodnom patronatu, ostvarenom slijedom Daytonskog
sporazuma s kraja 1995. g., Bosna i Hercegovina ni u kom slučaju
nije zaštićena kao cjelovita država. Više od polovine od ukupno
4,35 milijuna stanovnika protjerano je ili je pobjeglo. Zemlja se
faktički raspada na 'etnički čista' ghetta. Povratak izbjeglica na
područja koja nisu pod nadzorom njihove etničke skupine počeo je uz
veliko oklijevanje 1997. g. Još i danas mjesni moćnici i ratni
profiteri pokušavaju spriječiti taj proces. Razdor vlada i unutar
samih naroda Bosne i Hercegovine, pozvanih na nacionalno
jedinstvo. Hrvati u sjevernoj i srednjoj Bosni žele ostati u
bosanskoj državi dok bi se hercegovački Hrvati najrađe odmah
priključili matičnoj Hrvatskoj. Među Muslimanima se vodi borba za
ispravni svjetonazor. Treba li jačati specifično muslimanski ili -
suprotni - multietnički identitet? Najžešća unutrašnja bitka
ponovo bjesni među Srbima - između ostalog i u Bosni. 'Republika
Srpska' faktički je podijeljena na zapadni i istočni dio i na rubu
je građanskog rata.
'Savezna Republika Jugoslavija' i dalje je vrlo nestabilna
tvorevina koju razdiru unutrašnje borbe. Svađa između
jugoslavenskih republika Srbije i Crne Gore sve se više zaoštrava.
Crna Gora želi veće političke i gospodarske reforme i veći stupanj
samostalnosti, a u prvom redu ne želi više biti taocem politike
Srbije, koja je Saveznu Republiku Jugoslaviju gurnula u izolaciju.
Srbija je odmah optužila svoje bliske srodnike Crnogorce da imaju
secesionističke namjere. I sama je Srbija podijeljeno
otjelovljenje tranzicije. Status nekada autonomnih pokrajina
Vojvodine i Kosova nije razjašnjen. U Vojvodini jača srpska
regionalna svijest, usmjerena protiv središnjice u Beogradu. Na
Sandžaku, regiji nastanjenoj većinskim muslimanskim
stanovništvom koja se polovinom nalazi na teritoriju Srbije a
polovinom na teritoriju Crne Gore, Muslimani zahtijevaju
samoupravu. Problem kosovskih Albanaca, kojima su oduzeta gotovo
sva demokratska samoupravna prava, i dalje je najopasniji
konfliktni potencijal.
U Makedoniji su također porasle napetosti u odnosima između
Makedonaca i Albanaca. Činilo se da se politika stišavanja
napetosti, koju je provodio predsjednik Gligorov, uvijek usmjeren
na ravnotežu, postupno iscrpljuje. Albanci, koji su uglavnom
kompaktno naseljeni na zapadu Makedonije i čine četvrtinu od ukupno
2 milijuna stanovnika te zemlje, inzistiraju na svom zahtjevu za
lokalnom autonomijom i za priznanjem statusa drugog konstitutivnog
naroda. Osim toga, Albanci žele vlastito albansko sveučilište u
gradu Tetovu na zapadu Makedonije - što vlada u Skoplju zasada
odbija.
U Sloveniji su sukobi već gotovo svedeni u okvir, uobičajen u
zapadnim demokracijama. Etnički problemi gotovo se i ne naziru.
Europska unija i NATO nagradili su stabilan razvoj te zemlje
izglednim skorašnjim članstvom. Tragedija je Jugoslavije što je u
duljem vremenskom periodu stabilnost bilo moguće osigurati samo uz
cijenu represije. Samo je vladavina stranih sila poput Osmanlija
ili Habsburgovaca rezultirala prividno sređenim odnosima.
Posljednja - istodobno i unutrašnja - okupacijska sila bili su
Titovi komunisti. Stoga je tradicija autoritarne vladavine duga.
Demokratska svijest gotovo se još nije ni razvila. Snažne vođe još
uvijek pridobivaju brojne pristaše iako je njihov demokratski
ugled zapravo dvojben.
Stabilnost će se vratiti na nemiran Balkan tek kada divlja jarost
jedinstva prestane bjesniti te kada ta regija krene na put prema
Europi. Taj put vodi iz autoritarne vladavine u demokraciju; iz
centralizma u samoodređenje regija i općina; iz vladavine većine
nad manjinama u opću autonomiju; iz temeljenja identiteta na
nacionalnom jedinstvu u zajedništvo dijeljenih građanskih prava
svih etničkih skupina; iz planske u tržišnu privredu; i na kraju iz
poslijeratnog razdoblja u razdoblje mira. Kletva koja se nadvila
nad područje bivše Jugoslavije nije ravnomjerno prirođena
raznolikost već težnja jedinstvu. Bude li ta težnja prevladana,
raznolikost će postati blagoslov", zaključuje Matthias Rueb.
020317 MET feb 98
Vlada: Dabrino postupanje neodgovorno i neprimjereno, tijela će utvrditi okolnosti
FIBA potvrdila: Hrvatska - Francuska u Jazinama
SAD uvele nove sankcije pojedincima i tvrtkama povezanima s Dodikom
Policija i DORH će provjeriti "sve okolnosti" Dabrine pucnjave
Jadranska liga: Pobjede splitskog Jadrana i Juga AO
Šah: Kashish Manoj Jain pobjednik u Pragu, Bogdan Lalić 11.
Izraelski sigurnosni kabinet odobrio sporazum o prekidu vatre
Hajdaš Dončić o Dabri: Ovo je razlog za ostavku potpredsjednika Vlade
SP Rukomet: rezultati i ljestvice
SP Rukomet: Egipćani osigurali prolazak pobjedom protiv Bahreina