VELIKA BRITANIJA
THE ECONOMIST
24. I. 1998.
Najburnije europsko susjedstvo
Brooke Unger piše o situaciji u državama bivše Jugoslavije: "(...)
Jugoslavenski ratovi 1991.- 1995. započeli su kao pokušaj Srbije da
ujedini sve Srbe pod jednim političkim krovom, kad je postalo jasno
da se Jugoslavija raspada. Kad se ta ambicija razularila, Hrvatska
nije mogla tražiti ništa manje za Hrvate. Srbi i Hrvati upustili su
se u rat protiv bosanskih Muslimana te jedni protiv drugih, u Bosni
i Hrvatskoj. U Daytonu je 1995. postignut mirovni dogovor, a
vojnici NATO-a došli su u područje kako bi sprječili da bosanski
Muslimani, Hrvati i Srbi skoče jedni drugima za vrat te kako bi
omeli etničke imperijaliste u Hrvatskoj i Srbiji.
Na Balkanu sjećanja su fiksirana; ono što se mijenja jest karta.
Nije tako iznenađujuće da mirovni dogovori često dolaze u obliku
karte. Majstor globalne strategije i bivši američki ministar
vanjskih poslova Henry Kissinger, nedavno je predložio da se Bosni
dopusti podjela na tri države. Neki srpski intelektualci misle da
bi Kosovo trebalo podijeliti: na sjevernu, srpsku polovicu te
albansku na jugu.
Zamisao da se narodi i granice trebaju poklapati primamljiva je,
djelomično stoga što se čini da je imala uspjeha drugdje u području.
Daleko najbogatija država bivše Jugoslavije i jedina koja je dobila
rani poziv da se pridruži EU-i, Slovenija, desetljećima je u tišini
provodila homogenizaciju. Čak i kad je bila dio Jugoslavije, ona je
od doseljenika iz drugih dijelova zemlje zahtijevala dozvole za
rad. Hrvatska, koja je svoje srpsko stanovništvo smanjila s 12% na
5% u brzom i brutalnom vraćanju zemlje, druga je najbogatija zemlja
bivše Jugoslavije. (...)
Ovo istraživanje suzdržat će se od crtanja karata, iz nekoliko
dobrih razloga. Kao prvo, to je opasno; ponovno povlačenje granica
obično izaziva krvoprolića i progonstva. Jednom kad se započne,
nema kraja prekrojavanju granica. Dobije li republika srpska
neovisnost od Bosne, zašto se Kosovo ne bi odcjepilo od
Jugoslavije, kako bi se pridružilo makedonskim Albancima? Zašto se
i jedni i drugi na posljetku ne bi pripojili svojoj matičnoj zemlji
u Velikoj Albaniji? A što je sa Velikom Bosnom? Sandžak, područje
koje opkoračuje Srbiju i Crnu Goru, ima 250.000 Muslimana koji se
sve više okreću prema Bosni. Zatim su tu Grci u južnoj Albaniji te
Srbi u istočnoj Hrvatskoj.
Kao drugo, zamisao o pripojenju teritorija na kojem žive rođaci
izgubila je svoj čar za mnoge matične zemlje. Albanija i Bugarska
previše su zaposlene pokušavajući izgraditi slobodnotržišne
demokracije, da bi razmatrale planove s Kosovom i Makedonijom.
Poražena, osiromašena Jugoslavija ima premalo apetita da bi
progutala republiku srpsku; barem je to zasad tako. Samo Hrvatska
aktivno čezne za neotkupljenim hrvatskim teritorijem u Bosni.
Neposredni rizik za mir na Balkanu nije toliko agresija, koliko
odcjepljenje manjina koje su dovoljno velike da bi razmatrale taj
potez, koji bi mogao potaknuti rat. Teza ovog istraživanja jest da
mir ovisi o tome, kako balkanske zemlje postupaju prema svojim
manjinama."
Svi bi napori trebali biti usredotočeni na dva glavna neuspjeha, a
to su smrt demokracije i katastrofalna gospodarska politika,
smatra Unger. "(...)Režimi bivše Jugoslavije i Albanije kreću se od
diktatura do demokracija. No čak i tamo gdje je demokracija
relativno dobro uspostavljena, kao u Sloveniji i Makedoniji, ona
ima mana. Političke stranke imaju previše moći nad institucijama.
To obeshrabruje gospodarsko restrukturiranje te u većini zemalja
poziva na korupciju, i potkopava vladavinu zakona. (...) Hrvatsku
se prema demokraciji gura mješavinom prijetnji i poticaja, koji
igraju na njihovu želju da se pridruže EU-i. Prkosnu Srbiju
obuzdava 'vanjski zid' financijskih sankcija. Iako Zapad ne može
izravno demokratizirati Srbiju, on promiče demokraciju kod
njezinih susjeda, uključujući i njezina dva satelita, Crnu Goru i
republiku srpsku. (...)
Unger nastavlja o Bosni i Daytonskom sporazumu: "Zamislite da
Dayton ima dvije tipke; jedna služi za premotavanje naprijed te
omogućuje da se ubrza put dva bosanska entiteta prema pravilima
demokracije; druga, za premotavanje natrag, omogućuje da se Bosna
obnovi otprilike po uzoru na stanje prije rata. Prvi je zadatak
obeshrabrujuć, a drugi gotovo nemoguć. No ne posve: Dayton je možda
licemjeran, ali je također i pragmatičan. On je beskompromisan samo
po jednom pitanju: Bosna treba ostati jedinstvena zemlja. (...)
Zapadnjaci u Bosni vjeruju da ljudi ne ubijaju jedni druge;
političari su ti koji ubijaju. Promijenite političare i
institucije koje oni nadziru, i promijenit ćete kulturu straha i
netolerancije, koja Muslimanima, Hrvatima i Srbima onemogućuje
zajednički život. 'Podjelu je stvorila moć elita da zadrži svoju
moć', kaže Carlos Westendorp."
Unger spominje Karadžićevu stranku, te ju naziva strojem za
krijumčarenje i iznuđivanje. Zatim uspoređuje Karadžićevu SDS i
HDZ u Bosni: "(...)SDS i HDZ također imaju problema s razlikovanjem
Bosne od svojih matičnih država. HDZ ima akutniji oblik sljepila na
granice; on od Mostara vodi zajednicu Herceg Bosne, koja zapadnoj
Hercegovini dijeli hrvatske udžbenike i plaća mirovine. Bosanski
Hrvati izabiru nekoliko zastupnika u zagrebačkom saboru te
dominiraju nacionalističkim krilom hrvatskog HDZ-a. Odnosi između
Srbije i republike srpske manje su bliski, no ipak je stvorena
'posebna usporedna veza' (koju Dayton dopušta), a njihova je vojska
još uvijek doslovce zajednička.
Muslimanska stranka demokratske akcije jedini je dio tria koji ima
interesa u ujedinjenoj Bosni. Muslimani su najveća etnička skupina
u Bosni, s 52% stanovništva. Oni zauzimaju manje od 40% teritorija
Bosne, pa su tako glavne žrtve rata i imaju najviše interesa u
potraživanju izgubljenog teritorija. No nijedna strana nije iznad
sabotiranja Daytona, a ništa nije lakše, zbog Daytonskog etničkog
veta. Srbi su najveća smetnja. (...)"
Govoreći o povratku izbjeglica koji predviđa Dayton, Hunger
raspravlja o pitanju istočne Slavonije i Krajine. :"Izbjeglicama
iz tih područja nijedan dogovor ne jamči pravo povratka, no budući
da mnogi od njih žive u kućama koje pripadaju bosanskim
izbjeglicama, Hrvatska ih mora pustiti, želi li da se obećanje
Daytona održi. Povratak izbjeglica i gonjenje ratnih zločinaca
trebali su biti stupovi poslijeratne pravde; prvi će, barem,
vjerojatno ostati napola izvršen.
Mogu li Srbi, Hrvati i Muslimani živjeti zajedno u miru? Graditelji
Daytona tvrde da mogu; zagovornici podjele kažu da su mržnje
preduboko ukorijenjene. (...) Čak i pod najboljim uvjetima,
manjine se osjećaju ranjivo. U istočnoj Slavoniji, gdje Zapad ima
više utjecaja nego u Bosni, a mjesni moćnik, Hrvatska, relativno
surađuje, mnogi su Srbi iselili iz područja prije isteka UN-ovog
mandata 15. siječnja. Dakle, povijest se u Bosni i Hrvatskoj može
premotati samo malo, i to bi ljudima moglo odgovarati. Muslimani,
lišeni područja, bili bi barem djelomično umireni. Zaista,
federacija bi dvaput promislila o napadanju republike srpske,
ukoliko bi u njoj živjela muslimanska manjina. Povratak manjina sam
po sebi postavlja sigurnosne probleme, no to je područje redarstva
i sudova. A potreban je određen stupanj povratka kako bi
odcjepljenje bilo kojeg entiteta bilo nezamislivo.
Može li takva Bosna preživjeti? To velikim dijelom ovisi o njezinim
susjedima, Hrvatskoj i Bosni."
Pod podnaslovom 'Dvojica krivaca', autor uspoređuje Franju Tuđmana
i Slobodana Miloševića: "Hrvatski Franjo Tuđman i srpski Slobodan
Milošević imaju isto shvaćanje vlasti. Obojica vode nominalne
demokracije, s oporbenim strankama i neovisnim novinama. No nema
sumnje gdje leži stvarna moć u tim državama. Televizija, za mnoge
ljude jedini izvor vijesti, oruđe je vladajućih klika. Poslovni
uspjeh dobrim je dijelom pitanje isplaćivanja te klike. Sudovi,
akademici, birokrati i vojni časnici podrazumijevaju da služe
stranci, ne državi. Oporba je slaba; odmetnici viču u vjetar. U
usporedbi s tim sličnostima, razlike na prvi pogled izgledaju
površinske. Zagreb je uredni srednjoeuropski grad, gdje se rublje
ne vješa u javnosti, a zapadnjačka je muzika pravilo u kafićima i
restoranima. Beograd je grad kioska; muzika koja prevladava je
srpski 'gradski folk'. Budući da Hrvatska očajnički želi pripadati
Zapadu, nju se može gurati prema većoj otvorenosti i pluralizmu.
Srbija je u najboljem slučaju ambivalentna. Zapad može
prisiljavati Srbiju, i umiljavati joj se, kao što i čini, ali ne
može ju zavesti. Promjena bi, kad dođe, mogla biti iznenadna i
nasilna.
Paradoksalno je, međutim, da je Hrvatska na određene načine veća
prijetnja miru u području. Za razliku od Srbije, ona se još uvijek
osjeća dovoljno borbenom da smišlja podjelu Bosne. Granica između
Hrvatske i zapadne Hercegovine gotovo je nevidljiva. Srbija je, s
druge strane, barem privremeno pomirena s granicama u Bosni. Oni
koji imaju razloga bojati se beogradskog poretka, manjine su koje
žive unutar njihovih granica; kosovski Albanci, Muslimani iz
Sandžaka i Mađari iz Vojvodine.
Razlika leži u nedavnoj povijesti. Za razliku od g. Miloševića, g.
Tuđman je pobijedio u ratu, izgnavši Srbe i osiguravši Hrvatskoj
prvu stvarnu neovisnost još od 12. stoljeća. To je postignuće
opčinilo Hrvate, koji još uvijek vjeruju da sudjeluju u velikom
nacionalnom pregnuću. G. Tuđman, koji je ovog ljeta po treći puta
osvojio predsjednički mandat, uporabio je tu gotovo neupitnu
odanost za izgradnju centralizirane države, umotavajući svoj
monopol na moć u veliki patriotizam. Njegova stranka, HDZ, nadzire
parlament; no stvarnu moć ima njegov unutrašnji krug, Vijeće
nacionalne sigurnosti. G. Tuđmana su na površini održali njegovo
nadziranje televizije te hrvatska dijaspora, koja zagovara HDZ te
ima pravo na oko desetinu mjesta u Saboru.
Ipak, Tuđmanovo bi razdoblje moglo biti pri kraju. Smatra se da je
Predsjednik bolestan; zna se da je bolestan ministar obrane i čuvar
plamena iredentističkog nacionalizma, Gojko Šušak. 'Mit' poretka
polako se troši. Rascjepi unutar HDZ-a, koji je manje popularan od
svog vođe, postaju vidljiviji. Stranka ima bar tri struje;
pragmatičnu, nacionalističku u kojoj prevladavaju Hrvati iz
Hercegovine, te kršćansko - demokratsku, koja leti amo - tamo
između druge dvije.
Razmirice između struja glavni su oblik političke raspre. U
posljednje vrijeme prevladavaju pragmatisti, djelomično
zahvaljujući inozemnoj potpori. Srpanjsko obećanje g. Tuđmana o
povratku izbjeglica te predaja desetorice Hrvata optuženih za
ratne zločine, dokaz su njihove premoći. No čvrstorukaši često pišu
ono što piše sitnim slovima; Hrvatska odbija predati dokumente koji
bi se mogli koristiti za suđenje hrvatskim ratnim zločinima, a malo
se izbjeglica zaista vratilo. Podjele se mogu obuzdavati tako dugo
dok je tu g. Tuđman. Kad on napusti scenu, HDZ bi se mogao raspasti.
Ako postoji ikakva nada za promjenu prije odlaska g. Tuđmana, ona
dolazi iz gospodarstva. Oporba čeka dan kad će ljudi početi
primjećivati da su siromašniji nego bi trebali biti te da su oci
nacije također i najbogatiji tajkuni. Kriza bi pomogla. Životni
standardi sad su napuhani precijenjenom valutom, koja usisava više
uvoza nego što si Hrvatska može priuštiti.
Oporbene su stranke, međutim, u nepovoljnom položaju za
iskorištavanje nedostataka poretka. U mahnitoj klimi rata i
njegovim posljedicama, njihov je nezavidan zadatak bio napadati g.
Tuđmana, junaka; to ih je iskustvo pokvarilo. Oni su plahi u
suprotstavljanju nacionalističkim pretjerivanjima HDZ-a te spori
u podupiranju demokratskih pokreta u nevladinim institucijama.
Najviše vremena provode u međusobnim borbama. Opetovani pokušaji
stvaranja koalicije stranaka centra nisu imali uspjeha. Zbrka u
centru učinila je bivše komuniste, SDP, najvjerodostojnijom
oporbenom strankom, iako je osvojila oskudnih 16,5% glasova u
prošlogodišnjim izborima za gornji zastupnički dom.
Promjena stranke neće značiti brzu promjenu sustava. Oporbene
stranke se u mjesnim vladama koje nadziru nisu pokazale ništa
liberalnijima od HDZ-a. Prve vlade poslije Tuđjmana vjerojatno će
sadržavati dijelove HDZ-a i mnoge njihove loše navike.
Dok stranačka politika ne naraste, prava će oporba dolaziti izvana:
od inteligencije i istih inozemnih snaga koje pokušavaju srediti
Bosnu. Skupina novinara iz elektronskih medija, zgroženi HDZ-ovom
nadzorom nad radiom i televizijom, nedavno je stvorila novo tijelo,
Forum 21, radi traženja promjene. Istraživači u akademskim
institucijama, koje je g. Tuđman 1993. podržavio, mogli bi stvoriti
sličnu skupinu, a postoje nade da će se pokret proširiti i na
sudstvo. Hrvatska treba 'mlade kozmopolitanske intelektualce koji
bi upravljali zemljom', kaže Zrinka Vrabec - Mojzeš, član upravnog
odbora zagrebačkog neovisnog Radia 101.
No inozemne snage imaju utjecaja. Zapadni veleposlanici jure
Zagrebom te pušu u žeravicu demokracije; sakupljaju HDZ-ove
pragmatičare, iskreću poluge poretka. Iako Hrvatska nije niti
predmet Daytosnke mašinerije, niti financijskih sankcija protiv
Srbije, u njoj djeluju sjenovite verzije i jednog i drugog. Do 15.
siječnja, UN-ova je snaga upravljala istočnom Slavonijom. Prije
povlačenja, UN je od Tuđmana izvukao obećanja o dobrom ponašanju u
istočnoj Slavoniji i prema srpskoj manjini. Sad je 250 inozemnih
promatrača za ljudska prava raspršeno po Hrvatskoj. Kad se vlada
loše ponaša, krediti Svjetske banke presuše. Hrvatska nije članica
PHARE, glavnog programa EU-e za područje. Režim gunđa o zapadnom
pritisku te njeguje svoj ranjeni suverenitet; no Hrvatska barem zna
da želi biti dio Zapada. (...)"
300214 MET jan 98
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - sport - za subotu, 18. siječnja
Euroliga: Baskonia svladala Panathinaikos, pet koševa Šamanića
Ligue 1: Preokret i pobjeda Lillea protiv Nice
Premijera predstave "Pir malograđana" Gradskog kazališta "Zorin dom"
Reakcije stranaka na videosnimku ministra Dabre, traže ostavku