ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
Balističko navođeno oružje u trećem svijetu - opasnost za Europu?
"Posljednjih godina sve više se po svijetu šire dalekometni oružani
sustavi, osobito balističko navođeno oružje. Za Europu, a time i za
Švicarsku, mogli bi iz toga dugoročno proizići novi rizici ili čak
prijetnje. Pri tomu je ipak važno utvrditi da samo postojanje
oružanih sustava sposobnih pogoditi ciljeve u Europi pa i
Švicarskoj, načelno ne predstavlja prijetnju. Prijetnja uvijek ima
dva aspekta: s jedne strane napadajnu namjeru a s druge strane
sposobnost za to. Ovaj članak bavi se isključivo sposobnostima,
znači vojnim sredstvima a ne namjerama da ih se i primijeni.
U sigurnosnopolitičkoj raspravi već se neko vrijeme ukazuje na sve
veće opasnosti koje proizlaze iz proliferacije oružja za masovno
uništenje i njihovih dalekometnih nosača, osobito balističkog
navođenog oružja. I savezno vijeće u svojem se Izvješću 90 bavilo
ovom temom zbog švicarske sigurnosne politike. Zapravo je širenje
balističkog navođenog oružja snažno povećano zadnjih 25 godina a
čini se da ta tendencija i dalje traje. To je zapravo začudno ako se
pomisli da balističko navođeno oružje za razliku od zrakoplova
uglavnom mogu na ciljano područje donijeti relativno mali dodatni
teret preko bitno manje udaljenosti. Unatoč tomu razne zemlje
trećeg svijeta, koje već raspolažu modernim zrakoplovima, i dalje
pokušavaju doći u posjed balističkog navođenog oružja. Razlog za to
bi mogao biti u tomu što takvi sustavi za razliku od borbenih
zrakoplova, danas imaju skoro zajamčenu prodornost.
Dok protiv takvog oružja još uvijek nema prave obrane, zrakoplovni
napadaji često propadaju zbog protivničke protuzračne obrane.
Ponajprije su u trećem svijetu zračne oružane snage često zbog
spremnosti za akciju i stanja obrazovanja u tako lošem stanju, da je
napadaj na modernog protivnika unaprijed osuđen na propast. Budući
da se kompleksnost zračnih napadaja povećava s udaljenošću
djelovanja, balističko je navođeno oružje vrlo zanimljivo,
ponajprije za napadaje s velike udaljenosti, osobito ako vode preko
teritorija treće države. Nedostatak mogućnosti obrane imaocima
takvog oružja daje sposobnost da i nadmoćnom zapadnom protivniku
zadaju vojne udarce.
Daljnje pojašnjenje za očitu privlačnost balističkog navođenog
oružja leži u tomu što imaju manje zahtjeve za održavanje i primjenu
nego borbeni zrakoplovi pa stoga oružane snage trećega svijeta mogu
njima puno bolje vladati nego uobičajenim sredstvima zračnoga
rata. Osim toga navođeno oružje ima prestižni značaj kojeg se ne
smije podcijeniti. Bez obzira na činjenicu što njihova tehnologija
često počiva na četrdesetim i pedesetim godinama, u zemljama
trećega sijeta često predstavljaju tehnički napredak i modernost.
Tako se može utvrditi da su zbog velike prodornosti, u kombinaciji s
razmjerno malim zahtjevima održavanja i uporabe, te prestiža,
mnoge države žele balističko navođeno oružje.
Iako je balističko navođeno oružje već jako rašireno, do danas su
samo pet stalnih članica Vijeća sigurnosti UN-a (Kina, Francuska,
Velika Britanija, Rusija i SAD) u stanju dosegnuti Švicarsku takvim
oružjem. Domet balističkog navođenog oružja, osim od tih pet
država, pretežno iznosi manje od tisuću kilometara. U trećem
svijetu jedino su Izrael i Saudijska Arabija sposobni s balističkim
navođenim oružjem pogoditi ciljeve u Europi. Pri tomu je u prvom
redu značajan Izrael čija ruka u smjeru Europe dosiže doduše samo do
Grčke (Jericho II, domet oko 1500 km), ali za svoje balističko
navođeno oružje ima nuklearne bojne glave. Saudijska Arabija koja
je krajem osamdesetih godina od Kine nabavila nekoliko CSS-2 s
dometom od 2500 km, tehnički može dosegnuti ciljeve do 100 km južno
od Rima; Saudijci pak imaju samo konvencionalne bojne glave. Unutar
dometa balističkog navođenog oružja s Bliskog i Srednjeg Istoka
danas se nalazi samo jugoistočni rub Europe.
Poput balističkog navođenog oružja i moderni zrakoplovi,
primjerice američki Tomahawk, imaju veliki domet i izvrsnu
prodornost. Dok se balističko navođeno oružje može relativno
jednostavno otkriti, ali je zato borba s njim teža, kod modernih je
letjelica upravo obrnuto. One su u stanju izbjeći protivnički
radarski ustroj niskim letom i 'stealth' - svojstvima. Za njihovu
sposobnost preživljavanja presudno je što ih je, kad su jedamput
otkriveni, lako srušiti.
U svezi s proliferacijom oružja za masovno uništenje i nosača,
često se tvrdi da bi ubuduće ne samo balističko navođeno oružje nego
ponajprije i jurišne letjelice mogle predstavljati značajnu
prijetnju. Pri tome se ukazuje na to da se jurišne letjelice s jedne
strane puno više šire a s druge ih je strane jednostavnije razviti i
proizvesti nego balističko navođeno oružje. Pojam jurišne
letjelice često se shvaća preširoko pa se pored protubrodskog
navođenog oružja pod tim podrazumijevaju i sve vrste zrakoplova bez
posade koji kao teret nose bojnu glavu. Većina tih zrakoplova na
daljinsko upravljanje i navođeno oružje, osobito manje
protubrodsko oružje, ipak su već zbog svojeg nosivog tereta i
dometa neprikladni za izvođenje napadaja na veće udaljenosti.
Veći sustavi pak nemaju ni 'stealth' - svojstva jednog Tomahawka
niti njegovu sposobnost da u niskom letu koriste radarsku sjenu pa
su stoga manje prodorni od borbenog zrakoplova. Mnoga oružja koja
se obuhvaćaju tako nepreciznom definicijom, doista se mogu
proizvesti relativno jednostavno i daleko proširiti, ali s
jurišnim letjelicama novijeg naraštaja imaju malo zajedničkog.
Jurišne letjelice koje bi zbog svojega dometa, nosivosti i
prodornosti mogle predstavljati znatnu prijetnju, zasad imaju na
raspolaganju jedino SAD i Rusija, a njihova se proliferacija zbog
visokih tehničkih zahtjeva povezanih s njihovim razvitkom i
proizvodnjom, uskoro teško može očekivati.
Da bi se suprotstavili budućoj prijetnji od strane dalekometnih
oružanih sustava, pod američkim su vodstvom 1987. države G-7
osnovale Missile Techologie Control Regime (MTCR). MTCR nije
pravno obvezatan sporazum nego uzajamno usklađen dogovor o
dobrovoljnom pridržavanju određenih izvoznih smjernica. Odluka da
li se neki transfer tehnologije odnosno izvozni posao odobrava,
ostaje suverena odluka pojedine države. Konkretno se u MTCR-u radi
o tomu da se spriječi odnosno uspori proliferacija navođenog oružja
dometa od najmanje 300 km i nosivosti minimalno 500 kg. Izvozne
smjernice osim gotovih oružanih sutava obuhvaćaju i važne
komponente i odgovarajuće tehnologije. Od početka se pri tomu imalo
u vidu sve države s ambicijama nuklearnog oružja, što je očito i po
ograničenju nosivosti na 500 kg. Ta težina se drži minimalnom za
primitivnu atomsku bojnu glavu.
MTCR-u su se u međuvremenu priključile najvažnije industrijske
države, među ostalima i Švicarska.
Potencijalni izvoznici navođenog oružja poput Kine ili Sjeverne
Koreje nisu povezane u taj mehanizam nadzora izvoza. Kina je doduše
bez oduševljenja izjavila da je spremna poštivati smjernice MTCR-a
ali se čini da bi ih se samo uvjetno pridržavala. Unatoč očitim
slabostima, MTCR može uknjižiti neke uspjehe i vjerojatno je
mjerodavno pripomogao da se uspori proliferacija raketa. U trećem
su svijetu odustali od raznih raketnih projekata a ostali, čini se,
stagniraju. Tamo i dalje, uz iznimku Izraela i Indije (navođeno
oružje Agni, predviđeni domet 2500 km) nikome na području razvitka
raketa ne može uspjeti postići udaljenost djelovanja veću od 1000
kilometara.
Razvitak kao i proizvodnja balističkog navođenog oružja (u što
treba ubrojiti i jednostavno kopiranje postojećeg oružanog sustava
iz pedesetih ili šezdesetih godina), daleko su zahtjevniji nego što
se općenito pretpostavlja. Intenzivna inozemna potpora i bitno
kršenje MTCR-a mogli bi ipak dovesti do toga da će zemlje trećeg
svijeta koje već danas proizvode navođeno oružje s dometom od oko
500 km (primjerice Scud C) u roku od nekoliko godina biti sposobne
proizvesti ono s radijusom djelovanja do 1000 ili 1500 km. Da će
države poput Kine ili Rusije uz grubo nepoštivanje MTCR-ovih
smjernica spremno dati drugima oružane sustave, teško je za
očekivati ali ipak se ne može sasma isključiti. Za razliku od nabave
borbenih zrakoplova koji za uvođenje, izobrazbu kao i izgradnju
odgovarajuće logistike mogu zahtijevati više godina, kupnjom
balističkog navođenog oružja vojna se ruka neke zemlje može tako
reći od danas na sutra dramatično produljiti.
Obrana balističkog navođenog oružja u letu ograničena je danas
uglavnom na poznate američke oružane sustave Patriot kao i na
slične sustave ruskog porijekla. Njima se mogu od navođenog oružja
s dometom bitno manjim od 1000 km štititi samo ciljevi male površine
a i to ne uspijeva uvijek. Danas još ne postoji uspješna obrana od
balističkog navođenog oružja, osobito onog s dometom većim od 1000
km. (Iznimka je jedino obrambeni kompleks za Moskvu koji je
ponajprije usmjeren protiv američkih ICBM a potječe još iz doba
hladnoga rata. Budući da taj sustav obrane funkcionira samo na
temelju nuklearnog naboja, njegova je vrijednost upitna). No to bi
se u idućih deset godina moglo promijeniti.
Osobito SAD poduzimaju velike napore kako bi zaštitile buduća ratna
poprišta od napadaja balističkim navođenim oružjem ('Theater-
Defense'). Različiti programi u koje su upletena sva tri dijela
oružanih snaga, imaju dobre šanse da budu ostvareni. Općenito se
teži vjerojatnosti intercepcije od oko 80 posto protiv balističkih
letjelica s udaljenosti do 3000 kilometara. Po svojim se
sposobnostima s američkim projektom može usporediti izraelski
program Arrow s kojim židovska država treba biti po cijeloj
površini zaštićena od napadaja iz arapskih zemalja kao i iz Irana. U
Europi naprotiv unatoč raznim izjavama namjera, još ne postoje
ozbiljni napori za razvitak raketnih obrambenih sustava. Ipak se
može zamisliti, u slučaju odgovarajuće ugroze, da bi se ubuduće u
Europi mogli primijeniti američki sustavi 'Theater-Defense'. No
budući da i sposoban obrambeni sustav uvijek ima stanovitu
propusnost, osobito ako je prezasićen masivnim napadajem,
intenzivna zaštita nikada nije moguća.
Stoga je i dalje od velikog značenja zastrašivanje. Argument da
mnogi režimi u trećem svijetu uglavnom postupaju neracionalno i da
stoga nisu podložni racionalnosti zastrašivanja, u većini
slučajeva ne stoji. 'Granica bola' u pojedinim slučajevima može
biti vrlo visoka i može se smatrati iracionalnom. To je ponajprije
povezano s time što se mnoge diktature ne usmjeravaju na
blagostanje svojeg stanovništva. Ali kad mjeru kojom se prijeti
režim osjeti kao vitalnu ugrozu, mehanizam zastrašivanja ipak
funkcionira.
Dobar primjer za to je irački postupak protiv Izraela u Zaljevskom
ratu 1991. Napadajima na Tel Aviv i Haifu iračko je vodstvo pokušalo
izazvati vojnu reakciju Izraela. Nadali su se arapskoj
solidarnosti koja je naposljetku trebala dovesti do raspada
protuiračke koalicije. Zbog savezničke prevlasti u zraku i jake
izraelske protuzračne obrane, balističko je navođeno oružje
predstavljalo jedino moguće sredstvo za to. Čisto vojno, irački je
postupak bio uspjeh. Nisu bili uspješni ni obrambeni sustavi
Patriot niti izrazito skup lov saveznika na mobilne bacače
navođenog oružja u iračkoj pustinji i nisu mogli spriječiti
napadaje. Bez obzira na uspješnu provedbu akcije, Irak naposljetku
ipak nije postigao svoj cilj da uvuče Izrael u rat. Izrael, koji je
bio pod snažnim pritiskom Washingtona, nije se dao izazvati
napadajima konvencionalno opremljenim navođenim oružjem. Cilj bi
vrlo vjerojatno bio postignut uporabom kemijskog oružja. Tel Aviv
je ipak dao naslutiti da bi u tom slučaju vrlo silovito reagirao;
iako nije bilo eksplicitno spomenuto, Saddam Hussein je morao
računati s nuklearnim udarom.
Osim toga su SAD vjerojatno dale do znanja da će pod tim uvjetima
cilj rata proširiti na režim i na osobu Saddama Husseina. U Bagdadu
nisu htjeli dopustiti da do toga dođe; irački diktator, često
obilježen kao iracionalan ili čak lud, očito se dao racionalno
zastrašiti. I u ophođenju s diktatorima zemalja trećega svijeta
zastrašivanje je dakle bez daljnjega djelotvorno sredstvo; protiv
prijetnje oružjem za masovno uništenje moglo bi do daljnjega ostati
jedino uspješno.
Sve veće širenje balističkog navođenog oružja mora se točno
pratiti. Jer iz toga bi mogla proizići jedina za sada zamisliva
vojna prijetnja za Europu od strane zemalja trećega svijeta. Izgled
da bismo i mi u Švicarskoj idućih godina mogli eventualno dospjeti u
područje djelovanja takvoga oružja doduše je neugodno, ali se ne
smije dramatizirati. Tako je odgovarajuće stanje tijekom hladnoga
rata kad su stotine nuklearno opremljenog navođenog oružja stalno
bile spremne i usmjerene na Europu, bilo bitno opasnije. Ta bi se
prijetnja i zastrašivanjem mogla držati u šahu.
Ako bi se u budućnosti dogodilo da Europa bude ugrožena kemijski,
biološki ili čak nuklearno opremljenim balističkim navođenim
oružjem iz neke države trećega svijeta, zastrašivanje će biti
presudan instrument protiv takve prijetnje.
Raketni obrambeni sustav mogao bi zbog svoje propusnosti imati tek
drugorazredno značenje. Predodžba koja se povremeno javlja, da se u
Švicarskoj mora izgraditi vlastita raketna obrambena sposobnost,
nije u prvom redu iz toga razloga pogrješna. Obrambeni sustavi koje
mala država autonomno može nabaviti i primijeniti a koji se
spominju s tim u vezi (primjerice Patriot), iz tehničkih su razloga
prikladni samo protiv balističkog navođenog oružja s dometom
znatno ispod 1000 kilometara. Stoga su pred ugrozom iz država
trećega svijeta u Švicarskoj beskorisni. Ako se na temelju buduće
ne sasma isključene prijetnje želi ostvariti raketna obrana, to
mora uslijediti općeeuropski i u suradnji s SAD-om"- piše Alexander
Stucki.
290216 MET jan 98
Jadranska liga: Domaći poraz Mladosti od Jadrana HN
Penava o Dabri: Riječ o manevarskoj municiji, tada nije bio dužnosnik Vlade
Slavnoj tenisačici Pam Shriver ukradeni brojni trofeji
U riječkom MMSU izložba "Objektiv NDH: opasni i nepoćudni po javni red i sigurnost"
PH, košarkaši: Alkar u Sinju iznenadio i svladao Cibonu
SKV: Hrvatska u 21 sat
SKV: Sport u 21 sati
FINANCIJSKI SERVIS od 17. siječnja 2025.
Usporedni tečajevi poslovnih banaka primjenjivi od 18. siječnja
SKV: Svijet u 21 sat