ZAGREB, 27. siječnja (Hina) -
Štovani predsjedniče i zastupnici Hrvatskoga državnog sabora,
IV. GOSPODARSTVO
1. Uvodna ocjena prošlog razdoblja
Unatoč višestrukom negativnom nasljeđu iz bivšeg sustava,
poteškoćama što ih sama po sebi nosi tranzicija, te navlastito
golemim ratnim stradanjima izazvanim jugokomunističkom i srpskom
agresijom, u proteklom sedmogodišnjem razdoblju postojanja mlade
hrvatske države, postignuti su znatni rezultati u stabilizaciji i
razvoju hrvatskoga gospodarstva i njegovoj pretvorbi iz
socijalističkog u tržišno.
Već prvim Ustavom iz 1990. godine demokratska Hrvatska
opredijelila se za tržišno gospodarstvo, temeljeno na privatnom
vlasništvu i slobodnom poduzetništvu, ali i za načelo socijalne
države. I u najtežim uvjetima ratne agresije uspjeli smo izbjeći
zamke ratne privrede i otpočeli ustrojavanje modernog
zakonodavstva sukladno pravnim osnovama uspješnih tržišnih
zemalja.
Isto tako, ostvarili smo pretvorbu i privatizaciju najvećeg dijela
hrvatskoga gospodarstva, na način koji se po objektivnom sudu
stranih stručnjaka očituje uspješnijim i od najnaprednijih zemalja
u tranziciji. U tom sklopu donijeli smo i Zakon o
denacionalizaciji.
Najnovijom kuponskom privatizacijom omogućujemo da i širi slojevi,
ratom pogođenog pučanstva, postanu vlasnici dionica mnogih
poduzeća, čemu smo mogli pristupiti tek po okončanju ratnih
okolnosti.
Još u ratnim prilikama, i uvjetima poluizolacije, u listopadu 1993.
godine, donijeli smo Stabilizacijski program radi zaustavljanja
zahuktale hiperinflacije i stvaranja uvjeta za ubrzano
restrukturiranje i stabilan gospodarski rast. Učinak
Stabilizacijskog programa bio je iznad svih očekivanja i domaćih i
vanjskih stručnjaka. Odmah je zaustavljen rast cijena, a zatim i
zadržan na oko 3 posto godišnje, što je Hrvatsku uvrstilo među
zemlje s najnižom inflacijom i najstabilnijim gospodarstvom.
Već od početka 1994. godine zabilježene su pozitivne stope rasta
bruto domaćeg proizvoda, najprije skromne, od jedan do dva posto
godišnje, da bi ta stopa u 1996. godini bila znatno veća, a u prošloj
(1997.) godini iznosila je oko 7 posto. To je vidan dokaz
ispravnosti naše gospodarske politike.
Hrvatska spada među rijetke zemlje koje se mogu pohvaliti da zbog
ispravno vođene makroekonomske politike već nekoliko godina
ostvaruje rezultate koji praktično zadovoljavaju maastrichtske
kriterije, tj. kriterije koje moraju zadovoljiti zemlje Europske
unije da bi mogle pristupiti sustavu zajedničke EURO valute
(dopuštena razina javnoga duga, deficita državnog proračuna,
inflacije, fluktuiranja deviznog tečaja i dugoročne kamatne
stope).
Neprijeporno uspješni rezultati hrvatskoga gospodarstva presudno
su utjecali na povoljni kreditni ugled (rejting) Hrvatske u
svijetu, koji nas u tom pogledu svrstava među prvih četrdeset
zemalja u svijetu.
Sve ove rezultate postigli smo unatoč velikim žrtvama i odricanjima
zbog agresije i okupacije znatnih područja. Zbog negativnog učinka
na gospodarstvo raspada starog tržišta, negativnog nasljeđa
socijalističkog sustava, te posljedica rata, nužno je trpio
standard svih naših građana. Ali kako smo drukčije mogli izaći iz
jugoslavenskog i komunističkog jarma, stvoriti vlastitu državu,
uspostaviti suverenitet na cijelom njezinom teritoriju i time
nedvojbeno osigurati bolje sutra hrvatskom čovjeku? A sve su to
stečevine koje i nemaju svoju cijenu. Povijest bi nas osudila da u
tome nismo uspjeli, a postignuti rezultati ispisali su njezine
veličajnije stranice.
2. Gospodarska kretanja u 1997. godini
U gospodarskom pogledu može se reći da je protekla 1997. godina bila
vrlo uspješna.
Ostvarena je visoka dinamika rasta gospodarske aktivnosti,
izražena stopom rasta bruto domaćeg proizvoda oko 7 posto. Od
izvanredne je važnosti da je i pri takvoj gospodarskoj dinamici
sačuvana i učvršćena gospodarska stabilnost.
Hrvatska je u 1997. godini ostvarila najvišu stopu rasta bruto
domaćeg proizvoda i najnižu stopu inflacije među svim zemljama u
tranziciji.
Posebno ohrabruje kontinuirani rast industrijske proizvodnje već
više od dvije godine. Stopa rasta industrijske proizvodnje u
prošloj godini iznosila je 6,8 posto.
U protekloj godini visoke stope rasta zabilježene su i u drugim
djelatnostima: u poljoprivredi, graditeljstvu, prometu,
trgovini, u turizmu, financijskim uslugama, itd..
Veliki doprinos oživljavanju proizvodnje i gospodarskog života
dala je i obnova u ratu nastradalih područja. U svim do sada
organiziranim oblicima obnove do kraja 1996. godine obnovljeno je
oko 63 tisuće obiteljskih kuća i stanova. Za tu je namjenu utrošeno
oko 5 milijardi kuna, od čega samo jedan posto otpada na pomoć
međunarodne zajednice.
U 1997. godini organizirana je obnova još 6 350 stambenih objekata,
od kojih je do kraja godine obnovljeno 5 740. U tijeku su i radovi na
sanaciji i obnovi oko 1 500 stambenih zgrada i stanova na području
Hrvatskog podunavlja gdje se obnavlja i oko 500 stanova sredstvima
Europske komisije.
Osim stanova u ratom stradalim područjima, obnavljaju se i grade
školski i sakralni objekti, te osnovna infrastruktura i
gospodarski objekti.
Unatoč do sada uloženim velikim naporima i ostvarenim rezultatima u
obnovi, Hrvatska još uvijek skrbi za oko 113 tisuća prognanika i oko
100 tisuća izbjeglica.
U prošloj (1997.) godini Vlada se intenzivno bavila sanacijom i
restrukturiranjem poduzeća. Postupak sanacije obavljen je u više
desetaka gospodarskih subjekata, čime je spašeno oko 35 tisuća
radnih mjesta.
Zapaženi rezultati u 1997. godini ostvareni su i u financijskoj
sferi. Deficit državnog proračuna iznosio je samo 0,99 posto bruto
domaćeg proizvoda; dakle, bio je znatno, tj. 3 puta, niži od
maastrichtskog limita. Međunarodne (devizne) pričuve u Hrvatskoj
narodnoj banci i dalje rastu i krajem prošle godine dostigle su
razinu od oko 2,5 milijarde američkih dolara. One se kreću na razini
tromjesečnog uvoza, što osigurava urednu vanjsku likvidnost
zemlje.
U prošloj godini nastavljena je sanacija i restrukturiranje
četiriju vodećih banaka. U sanaciju ovih banaka hrvatska je Vlada
dosada uložila više od 3 milijarde kuna, u gotovini i u državnim
obveznicama. Dosadašnji rezultati sanacije banaka su dobri. Sve
četiri banke (Privredna, Splitska, Riječka i Slavonska) već su
formalno-tehnički okončale sanaciju. Dakako, time sveukupno
restrukturiranje banaka i bankarskog sustava nije još dovedeno do
kraja.
Sanacija banaka i povećanje konkurencije u bankovnom poslovanju
pridonijeli su obaranju kamatnih stopa i učinkovitijem vođenju
monetarne politike.
Zbog sve većeg povjerenja u domaći bankovni sustav, raste i kunska i
devizna štednja stanovništva. Krajem prošle godine u odnosu na kraj
prosinca prethodne godine, devizni polozi građana povećali su se za
oko 44, a kunski čak za oko 63 posto.
Dobar kreditni ugled zemlje omogućuje i njezino zaduženje u
inozemstvu pod povoljnijim uvjetima. Međutim, još važnije od toga
je sve veće zanimanje stranih investitora za ulaganje u Hrvatsku.
Već u 1996. godini inozemna izravna ulaganja u Hrvatsku iznosila su
oko pola milijarde američkih dolara, ili 2,7 posto bruto domaćeg
proizvoda. Po razini izravnih inozemnih ulaganja te godine
Hrvatska je bila na drugom mjestu među tranzicijskim zemljama,
odmah iza Mađarske. Nastavlja se sve veće zanimanje za izravna
inozemna ulaganja u Hrvatsku. Tijekom 1997. godine ugovoreni su,
ili su pred sklapanjem, ugovori s više stranih investitora od kojih
je svaki pojedinačno spreman uložiti više nego što iznose sva
dosadašnja inozemna izravna ulaganja u Hrvatsku.
Izravna inozemna ulaganja prihvatljivija su nego kreditno
zaduživanje u inozemstvu, ne samo zato što su ona po svojoj prirodi
trajna, i što uza se ne vezuju rizik unutarnje i vanjske
likvidnosti, već i zbog toga što strani investitor, u pravilu, sa
sobom donosi tehnološka i upravljačka znanja, tržište i što,
napokon, snosi rizik ulaganja.
Naravno, općenito povoljna gospodarska kretanja u Hrvatskoj u
1997. godini pratile su i neke negativne pojavnosti. One se odnose
na deficit na tekućem računu bilance plaćanja, i osobito na
unutarnju nelikvidnost i nezaposlenost.
Deficit na tekućem računu bilance plaćanja jest nešto posve
normalno, ili neizbježno, u zemlji na ovom stupnju razvoja koja
provodi tako duboke strukturalne promjene. Takva zemlja mora se
oslanjati na uvoz stranog kapitala. Problem, prema tome, nije u
samoj pojavi deficita, pa čak ni u njegovoj postojećoj razini, nego
u tendenciji njegovoga ubrzanog rasta koja se očitovala u prošloj
(1997.) godini.
Treba, međutim, dodati da, s obzirom na izvore financiranja
deficita na tekućem računu bilance plaćanja, u nas nije riječ o
problemu koji bi mogao dovesti do dubljih financijskih potresa.
Ali, ukoliko se tendencija daljnjeg rasta deficita na tekućem
računu bilance plaćanja ne bi zaustavila, to bi moglo utjecati na
slabljenje našega kreditnog ugleda u inozemstvu.
Što se tiče unutarnje nelikvidnosti, koja je jedan od oblika sive
emisije, i koja utječe na potiranje pozitivnih učinaka
makroekonomske politike, ona je jedan od tipičnih primjera
ponašanja naslijeđenih iz starog sustava.
U suzbijanju te najozbiljnije negativne pojave mora se pristupiti
učinkovitijoj zaštiti vjerovnika, dosljednijoj primjeni Zakona o
stečaju i ovrsi, te financijskom restrukturiranju gospodarskih
subjekata.
Premda se problem nezaposlenosti u nas statistički precjenjuje, on
je zbog svoje gospodarske, socijalne, demografske i političke
dimenzije od prvorazrednog značenja. Vlada upravo priprema
cjeloviti program kojim će se taj problem bitno ublažiti, a koji
treba dovršiti do 1. svibnja ove godine.
Tim programom trebalo bi postići:
— učinkovitije poticanje razvoja malog poduzetništva, te
profesionalnu i regionalnu mobilnost radne snage;
— uklanjanje iz sustava socijalne skrbi svega onog što potiče ili
olakšava neopravdani rast registrirane nezaposlenosti;
— djelotvorno sprečavanje rada na crno;
— smanjivanje poreza i doprinosa na plaće radi poticanja
zapošljavanja.
Oživljavanje gospodarske djelatnosti u protekloj godini utjecalo
je na nastavak rasta standarda stanovništva. Plaće na kraju 1997. u
odnosu na plaće potkraj prethodne godine u prosjeku su realno
povećane za oko 12 posto.
Među gospodarskim subjektima s najvećim porastom plaća bila su i
neka javna poduzeća. Istodobno imamo zaostajanje plaća u državnoj
upravi, sudstvu i u društvenim djelatnostima — obrazovanju,
kulturi, znanosti i umjetnosti. To se odražava vrlo negativno na
učinkovitost u radu svih tih službi i na njihovo kadrovsko
poboljšanje, a uvjetuje i druge negativne pojavnosti.
Premda su prosječne mirovine od 1993. do 1997. porasle više nego
trostruko, rast mirovina još uvijek zaostaje za rastom plaća.
Usprkos znatnom povećanju, većina je mirovina na neprihvatljivo
niskoj razini i treba učiniti sve da se mirovine čim prije povećaju,
sukladno skrajnjim materijalnim mogućnostima u državi.
To treba postići odlučnom reformom i mirovinskog fonda i sustava
mirovinskog osiguranja.
3. Predviđanja za 1998. godinu
Okončanje mirne reintegracije Hrvatskog podunavlja ima osim
političkog i veliko gospodarsko značenje. Hrvatska je time vratila
veoma vrijedan dio svojih prirodnih izvora: velike površine
najplodnijeg zemljišta, znatan dio šumskog i lovnog bogatstva,
bogata nalazišta nafte i plina. A ne treba zaboraviti i važnost
pristupa na najvažniji europski plovni put Dunav-Majna-Rajna. Ti
će izvori, jamačno, imati i te kako važnu ulogu u daljem razvitku
zemlje.
Realno je očekivati da će u cjelini uzevši gospodarski rast u ovoj
godini biti najmanje na razini prethodne godine. To znači da možemo
očekivati rast bruto domaćeg proizvoda od oko 7 posto.
Primjerenim mjerama za reguliranje domaće potražnje i za poticanje
izvoza, treba učvršćivati postojeću gospodarsku stabilnost i
držati u prihvatljivim okvirima deficit na tekućem računu bilance
plaćanja. Hrvatska narodna banka mora pojačati nadzor nad radom
banaka i štedionica, kako bi se spriječilo izbijanje bilo kakvih
potresa na financijskom području.
Posebno valja istaknuti potrebu promicanja povećanja nacionalne
štednje.
U ovoj godini uveli smo sustav poreza na dodanu vrijednost. Osim
pojednostavljenja čitavog poreznog sustava, njime bi se u znatnoj
mjeri trebalo smanjiti, odnosno spriječiti izbjegavanje poreznih
obveza, a i osigurati važan poticaj izvozu, proizvodnji i
zapošljavanju.
Dosljednim vođenjem fiskalne politike ni ove godine ne smije se
dopustiti da proračunski deficit premaši 2 posto bruto domaćeg
proizvoda. Isto tako, radi povećanja konkurentnosti naših poduzeća
na domaćem i inozemnom tržištu, te njihova osposobljavanja za veće
investiranje, treba ostvariti porezno rasterećenje gospodarstva
od jedan do jedan i pol posto bruto domaćeg proizvoda. Potrebno je,
međutim, i dalje ustrajati na poreznom rasterećenju gospodarstva,
ponajprije na primjeru plaća, budući da upravo porezi i doprinosi
na plaće poskupljuju rad, i to u svim djelatnostima, i osobito onima
koje zapošljavaju znatan dio radne snage.
U cilju oživljavanja gospodarskog života, i otvaranja novih radnih
mjesta, mora se još odlučnije poticati malo poduzetništvo. To treba
činiti na sve moguće načine: od izgradnje infrastrukture u za to
posebno namijenjenim zonama, pa do pružanja tehničke pomoći i
povoljnijih uvjeta kreditiranja.
Istodobno treba također pružati potporu i onim velikim hrvatskim
tvrtkama i koncernima koji se s vlastitim prepoznatljivim
proizvodima i uspješnim poslovodstvom mogu nositi sa stranom
konkurencijom na domaćem i na svjetskom tržištu.
Također, treba nastaviti s odlučnom privatizacijom poduzeća koja
su još uvijek u državnom vlasništvu (turizam, poljoprivreda i
slično). Tamo gdje nije uputno, ili se ne može, privatizirati
cijelo trgovačko društvo odnosno poduzeće, valja se odlučiti za
privatizaciju pojedinih objekata odnosno dijelova imovine.
Radi nužnog restrukturiranja i dokapitalizacije, djelomičnom i
selektivnom privatizacijom treba obuhvatiti i javna poduzeća, te
banke u pretežito državnom vlasništvu. Pri tome treba voditi računa
o primjerenoj zaštiti nacionalnih interesa u svakom konkretnom
slučaju.
Sveukupno iskustvo nas upozorava da u gospodarskim subjektima koji
ostaju u državnom vlasništvu treba bitno unaprijediti način
upravljanja. Problem nedostatka odgovarajuće poduzetničke klime i
osposobljenog upravljačkog, tj. poslovodnog kadra nije samo
prisutan u državnim poduzećima. To je ključni problem većeg broja
naših poduzeća. Valja ga rješavati primjerenim obrazovanjem
upravljačko-poslovodnih kadrova, a kada je to potrebno i moguće i
angažiranjem dokazanih poslovnih ljudi iz našeg iseljeništva, ali
i drugih stručnjaka iz inozemstva.
Danas živimo u svijetu u kojem odlučujuću ulogu — na svim područjima
— dobiva znanje. Stoga ulaganja u ljude postaju jednako tako važna,
pa čak i važnija negoli ulaganja u sva ostala područja. S obzirom na
to naš sustav obrazovanja moramo prilagoditi nacionalnim
potrebama, sukladno sve zahtjevnijim svjetskim kriterijima.
Naš je prvorazredni interes da se što više otvaramo prema svijetu.
Naravno da to moramo raditi promišljeno, vodeći računa o očuvanju
gospodarskog identiteta i zaštiti nacionalnih interesa.
Valja prići odlučnije razvijanju posebnih svestranih odnosa s
Federacijom Bosne i Hercegovine.
Kao što sam već iznio na otvaranju Zagrebačkog velesajma, prošlog
rujna, u ovoj godini, u skladu s novim okolnostima, treba
prilagoditi strategiju daljeg razvitka Hrvatske, na osnovi koje bi
svi državni, društveni, gospodarski i kulturni subjekti imali
mogućnost, ali i obvezu da u sagledavanju i donošenju odluka o svim
pitanjima od općeg i posebnog interesa, u unutarnjem i međunarodnom
životu, budu u skladu s općim i posebnim nacionalno-državnim
interesima.
V. DRUŠTVENE DJELATNOSTI
1. Hrvatsko školstvo u 1997. godini
U prošloj godini hrvatsko školstvo stajalo je pred složenim, i u
stručnom i u političkom smislu zahtjevnim uključivanjem školskog
sustava Hrvatskog podunavlja u redoviti hrvatski školski sustav.
Na jesen su 34 osnovne i 9 srednjih škola započele svoj rad na
temelju hrvatskih nastavnih planova i programa.
I tijekom 1997. hrvatska je država izdvajala znatna sredstva za
školstvo.
Posebno valja istaknuti da su za sve učenike osnovnih škola u
Hrvatskoj, te za hrvatske osnovne škole u Federaciji, osigurani
besplatni udžbenici.
Sagrađeno je ili rekonstruirano 68 osnovnih i srednjih škola, a
započeta je izgradnja 4 škole za pripadnike nacionalnih manjina.
Informatičkom opremom potpuno su opremljene 153 škole, a školski
knjižni fond obogaćen je s novih 78 318 bibliotečnih jedinica.
Ove godine treba nastaviti dovršenje zakonodavnog ustroja
hrvatskog školstva, što je od iznimne važnosti. Riječ je o
donošenju novih zakonskih osnova i rješenja, od temeljnog Zakona o
školstvu, do Programa dugoročnog razvitka hrvatskog školstva, čime
treba osiguravati suvremen, i za hrvatske nacionalne potrebe
primjeren, školski sustav, u skladu i s međunarodnim iskustvima.
Treba nastaviti s dogradnjom materijalne osnove školstva. Kao
prvotna zadaća postavlja se dovršetak izgradnje 33 ranije započete
škole, a započet će izgradnja 70 osnovnih i srednjih škola, te
određenog broja športskih dvorana.
Zahtjevne zadaće koje se postavljaju pred hrvatsko školstvo nije
moguće postići bez zadovoljnoga prosvjetnog radnika, učitelja i
profesora, pa treba nastojati da se njihova mjesečna primanja dignu
na razinu da budu dostojna njihove naobrazbe i odgovorne službe
kojom se bave.
2. Znanost, tehnologija i visoko školstvo
Osnivanjem novih visokih učilišta, u prošloj (1997.) godini,
započela je preobrazba sustava visoke naobrazbe. S radom su
započela prva dva veleučilišta u Hrvatskoj (Dubrovnik i Karlovac),
samostalne visoke učiteljske škole u Petrinji i Čakovcu, te visoka
zdravstvena škola u Zagrebu i visoka turistička škola u Šibeniku.
Osnovana je i prva privatna međunarodna visoka škola - Američka
škola za poslovodstvo (management) u Dubrovniku. Na Sveučilištu u
Splitu područni studiji zagrebačkih fakulteta postaju samostalni
fakulteti, pa su tako s radom započeli Medicinski fakultet i
Umjetnička akademija.
Kao osnovna zadaća u ovoj godini postavlja se završetak uređenja
visokoškolskog sustava s potpunim određenjem mreže visokih
učilišta.
U okviru visokog školstva posebnu brigu valja posvetiti i
studentima. I upisnu politiku na visoka učilišta i rješavanje
studentskog standarda treba usmjeriti prema nadarenim i marljivim
studentima. A posebnu pažnju valja posvetiti poboljšanju
socijalnog statusa onih takvih studenata koji dolaze iz obitelji sa
skromnijim financijskim mogućnostima, i to dodjeljivanjem
stipendija.
U prošloj godini je dodijeljeno dvije tisuće prvih državnih
stipendija najuspješnijim studentima, i studentima koji su spremni
otići raditi na otoke i područja opustošena ratom.
I dalje treba nastaviti s politikom zapošljavanja znanstvenih
novaka. Oko 1 100 najboljih diplomiranih studenata u 1997. godini
dobilo je mogućnost stjecanja prvih znanstvenih iskustava na
sveučilištima, i u znanstvenim institutima u Hrvatskoj. To je jedan
od iznimno važnih projekata, kako u razvoju znanosti, tako i u
politici zapošljavanja mladih, te sprečavanju odlaska nadarenih u
svijet.
Ovdje treba posebno istaknuti važnost rješavanja stanova za mlade
istraživače u Zagrebu, te gradnju kuća u Osijeku, za buduće mlade
profesore.
Proteklu 1997. godinu možemo ocijeniti kao stanovitu prekretnicu u
znanstveno-istraživačkoj djelatnosti. Završeni su natječaji i
znanstvenici su započeli s istraživačkim radom na oko 850 projekata
i 53 programa, čime je započela potpuna provedba Nacionalnog
znanstveno-istraživačkog programa. Iznimnu važnost ima oko 400
posebnih poticajnih projekata za mlade znanstvenike.
U ovoj godini posebnu pozornost treba posvetiti razvitku
tehnologije i svezi znanosti i gospodarstva. To je jedan od bitnih
preduvjeta za izgradnju međunarodno konkurentne proizvodnje i za
otvaranje novih radnih mjesta.
Posebnu pozornost, uz znatno veću državnu pomoć, valja također
posvetiti društveno-humanističkim znanostima. Ove znanosti imaju
važnu ulogu u razmatranju i pronalaženju pravih odgovora na
temeljna društvena pitanja, u svezi s ostvarivanjem hrvatske
demokracije i vladavine prava, duhovne obnove i daljnje
integracije hrvatskoga nacionalnog bića, zatim demografskog
preporoda i ubrzanoga gospodarskog razvitka, te usklađivanja
tržišnog poduzetništva i socijalne države.
3. Kultura
Kulturni razvitak valja temeljiti na spoznaji da su kulturni
identitet, kulturna baština i kulturno stvaralaštvo jamac opstanka
svake nacije, te da su iznimno važan zalog i osnova sveukupnog
razvitka.
Ne samo hrvatska vlast, nego i čitavo društvo, mora posebnu pažnju
posvećivati obnovi spomenika kulture stradalih u Domovinskom ratu,
ali i ugroženih zubom vremena.
Istodobno — a nakon uspjeha s uvrštenjem u svjetsku baštinu Trogira
i porečke Eufrazije — treba pripremiti prijedloge za uvrštenje
novih hrvatskih spomeničkih cjelina u UNESCO-ov Popis kulturne
baštine.
Hrvatska država skrbi o 154 muzeja i galerija s ukupnim fondom od
preko 5 milijuna predmeta. Osim obnove muzejskih zgrada i otvaranja
novih, stalnih, muzejskih i galerijskih postava, i u ovoj su godini
prvotni zadaci vraćanje svih, tijekom rata, evakuiranih fondova
muzeja iz privremenih ratnih skloništa.
Ministarstvo kulture pripremilo je stručnu podlogu o uništenim i
ukradenim kulturnim i umjetničkim dobrima tijekom Domovinskog
rata, u svrhu pregovora o povratu te baštine iz SR Jugoslavije.
U knjižničnoj djelatnosti potrebno je osigurati obnovu i zaštitu
knjižničkog fonda, financiranje programa matičnih knjižnica, te
nastavak sanacije zgrada i opremanje knjižnica.
Riječ i knjiga bit će, kao i uvijek, nezamjenjivi u kulturnom životu
i pri promicanju općenacionalnih interesa i ugleda, ali i pojedinih
gradova i županija. To iziskuje našu obvezu za poticanje izdavaštva
u tiskanju hrvatske knjige i prijevoda hrvatskih autora na strane
jezike, ali i za prijevode kapitalnih djela svjetske književnosti
na hrvatski jezik, a posebno i za predstavljanje hrvatske kulture u
inozemstvu.
Valja nam osigurati što bolji status izdavaštva uključujući i
časopisnu produkciju, te kulturne i znanstvene djelatnosti u
okviru ukupne gospodarske politike.
Različite kulturne manifestacije, u zemlji i u inozemstvu, moraju
biti dio redovite skrbi hrvatske države.
Potrebno je osigurati sustavnu brigu za zaštitu arhivske građe
uopće, i posebno one iz razdoblja Domovinskog rata, uvođenje novoga
jedinstvenog sustava informatizacije, te opremanje i obnovu
arhivskih zgrada.
Valja ustrajati na provedbi programa sukcesije kulturne i arhivske
građe.
Na području glazbene i scenske umjetnosti valja pronalaziti
rješenja za poticanje i profesionalne i amaterske djelatnosti
kazališnih i glazbenih institucija i vrsnih umjetnika.
U 1997. godini Ministarstvo kulture, u suradnji s HRT-om, pomoglo
je produkciju šest dugometražnih filmova, koji su prikazani u Puli,
mjestu vrednovanja godišnje hrvatske filmske produkcije. S takvim
programom treba nastaviti i u 1998. godini, uz obvezu financiranja
kratkometražnih i crtanih filmova, te potporu programima Hrvatske
kinoteke na zaštiti filmskoga fonda.
Potrebno je da Ministarstvo kulture i dalje nastavi što življu
bilateralnu i multilateralnu kulturnu suradnju, osobito s Vijećem
Europe i UNESCO-om, kad su u pitanju važni međunarodni projekti. Na
taj se način hrvatska kulturna politika, prema dvostrukom
vrednovanju i hrvatskih i europskih stručnjaka, svrstala u krug
onih 11 europskih zemalja koje su sudjelovale u važnim velikim
projektima.
4. Zdravstvo
Protekla godina bila je u zdravstvenom sustavu obilježena daljim
naporima za poboljšanje zdravstvenih službi (koje je u
kontinuitetu već od 1990. godine), obnavljanjem zastarjele
tehnologije, obnovom zdravstvenih objekata koji su porušeni u
jugo-srpskoj agresiji, te organizacijskim i razvojnim
projektima.
Posebna pozornost posvećivana je ugroženim skupinama
stanovništva, kao što su umirovljenici, invalidi i stradalnici
Domovinskoga rata. Izrađeni su posebni normativi po kojima se za
pružanje zdravstvenih usluga ovim skupinama pučanstva namjenjuje
više sredstava nego prethodnih godina. Istodobno donijet je i novi
podzakonski propis za ortopedska pomagala koja su sada dostupna
svim invalidima.
U prošloj godini nastavljena je obnova zdravstvenih ustanova i
nabava nove opreme u vrijednosti od 470 milijuna kuna. Nabavkom
nove tehnologije, u protekle tri godine, Hrvatska je dosegla
zapadnoeuropske standarde u broju modernih dijagnostičkih uređaja
u području laboratorijske i radiološke dijagnostike, a na istoj je
razini i oprema u intenzivnim njegama. Osim toga obnavljali smo
agresijom porušene zdravstvene objekte. Od takva 94 gradilišta
bolničkih objekata potrebno je istaknuti ona u Vinkovcima,
Dubrovniku, Pakracu i Gospiću.
Od većih projekata u protekloj godini vrijedno je izdvojiti onaj o
obnovi otočne medicine. Plan obnove otočnog zdravstva prihvaćen je
na Vladi, a odlukom Hrvatskoga državnog sabora uključen je i u
Proračun za 1998. godinu.
Završen je i projekt transplantacijske medicine, čime naše
zdravstvo staje uz bok zapadnoeuropskih zemalja.
U protekloj godini označen je i početak zdravstvene promidžbe, u
okviru projekta koji je prihvaćen od Svjetske banke. Ova promidžba
podrazumijeva obrazovne i organizacijske mjere za mijenjanje
navika pušenja i uživanja alkohola, promjenu navike prehrane,
brigu o vlastitom zdravlju i o potrebi preventivnih pregleda. U tom
sklopu u cijelosti je izmijenjena i služba zaštite školskog
uzrasta, s naglaskom na prevenciju.
U cijelosti je ispunjen godišnji plan privatizacije primarne
zdravstvene zaštite. U domovima zdravlja privatizirano je 840
liječničkih ambulanti, a liječnici sa svojim timovima nakon
potpisa ugovora o zakupu postali su liječnici privatne prakse.
Reorganizirana je cjelokupna služba borbe protiv tuberkuloze.
Epidemiološki podaci pokazuju dalje smanjenje ove bolesti, kako po
broju novooboljelih, tako i u broju umrlih, unatoč ratu i razdoblju
poratnih socijalnih kriza.
Organizirana je i središnja služba za krizna stanja osoba, koje su u
stanju agresije ili sklone samoubojstvima. Uspostavom u svim
županijskim središtima zaokružena je služba s ovom problematikom.
Broj samoubojstava smanjio se u usporedbi s 1990. godinom.
U 1997. godini provedena je uspješna reintegracija zdravstvenog
sustava Hrvatskog podunavlja u cjelokupni hrvatski sustav.
Učinjeni su planovi za obnovu svih zdravstvenih objekata, kako bi u
što kraćem roku dosegli tehnološku razinu ostalih zdravstvenih
ustanova.
Međutim, u protekloj godini došlo je do prvih većih i ozbiljnih
poremećaja u financiranju zdravstva, što je u djelokrugu Hrvatskog
zavoda za zdravstveno osiguranje (HZZO). S jedne strane, došlo je
do nekontroliranog porasta potrošnje, posebno u bolnicama, što je
zahtijevalo uvođenje administrativnih ograničenja, a s druge
strane, došlo je do smanjenja planiranog priliva sredstava.
Pomanjkanje sredstava nastalo je zbog nemogućnosti Hrvatskog
zavoda za zdravstveno osiguranje da u cijelosti naplati
potraživanja od Mirovinskog fonda, te od županija i gospodarskih
subjekata. To je lančano dovelo do znatnog kašnjenja u plaćanju
dobavljačima lijekova i potrošnog materijala, što nije održivo i
zahtijeva neodgodivo rješavanje.
Prema tome suočeni smo veoma ozbiljno, kao i većina drugih zemalja,
s problemima financiranja zdravstvene zaštite. Uzroci su u tome što
mogućnosti i zahtjevi nove medicinske tehnologije znatno nadmašuju
ekonomske mogućnosti čak i najrazvijenijih zemalja. Stoga je to
golem i gorući problem i u daleko bogatijim zemljama, gdje je
zdravstvena potrošnja po stanovniku višestruko veća nego u nas. Ovu
činjenicu treba jasno istaći da bi se, ako ne izbjegla, a ono
objasnila nezadovoljstva što proizlaze iz nerealnih očekivanja, a
koja valja svesti na stvarne mogućnosti.
Zbog toga, i osobito zbog sadašnje djelomične nelikvidnosti HZZO-a
moramo razmotriti i preispitati funkcioniranje sustava, te
dograditi postojeće i uvesti nove poticajne instrumente, u skladu s
našim mogućnostima i s pozitivnim iskustvima u svijetu.
Pri tome treba, s jedne strane, očuvati solidarnost na razini
osnovne zdravstvene zaštite, koju bi država trebala osigurati
svima. To bi se moglo postizati poticanjem kakvoće i konkurencije
među davateljima usluga, uključujući i javne i državne ustanove, a
s druge strane odlučno poticati privatnu inicijativu, osobnu
odgovornost i vlastito ulaganje korisnika u zdravlje, uz mogućnost
odabira između više oblika zdravstvenog osiguranja, ali i
nadmetanja između osiguravatelja u ponudi povoljnijih uvjeta
osiguranja.
(Hina - nastavlja se) pp/dm ds
271312 MET jan 98
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - sport - za subotu, 18. siječnja
Euroliga: Baskonia svladala Panathinaikos, pet koševa Šamanića
Ligue 1: Preokret i pobjeda Lillea protiv Nice
Premijera predstave "Pir malograđana" Gradskog kazališta "Zorin dom"
Reakcije stranaka na videosnimku ministra Dabre, traže ostavku
La Liga: Espanyol - Valladolid 2-1, Jurić igrao do 83. minute