NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
13. I. 1998.
O odnosu prema biračkoj klijenteli
Njemački list Frankfurter Rundschau od 13. siječnja 1998. pod
naslovom 'O odnosu prema biračkoj klijenteli' objavljuje skraćenu
verziju studije Otfrieda Jarrena i Hansa-Juergena Arlta o
zamršenoj isprepletenosti politike i medija. Studija je objavljena
u broju 7/97 časopisa "Priopćenja MSI-a" (Institut Njemačkog
sindikalnog saveza za gospodarske i sociološke znanosti), u
izdanju "Bund-a".
"(...) Što se tiče opće publike i vlastitog članstva, tradicionalne
društvene organizacije poput stranaka i sindikata izložene su
snažnom pritisku gotovo nerazumljivih očekivanja koja se brzo
izmjenjuju. Promjena i kompleksnost nisu novina u kontekstu
procesa osuvremenjivanja ali nova je s jedne strane brzina promjene
a s druge strane činjenica da smjer i posljedice te promjene gotovo
nije moguće procijeniti ni organizacijski integrirati - dakle, da
ih nije moguće uključiti u organizaciju kao stožernu instancu s
određenim imenom ili kao referat.
Stoga sindikati i stranke moraju pokloniti veću pozornost
usmjeravanju procesa. Na institucionalno-organizacijskoj razini
moraju biti kadri promjene ne pratiti, ne analizirati i ne tumačiti
sami, što je samo po sebi izazov jer zahtijeva samokritičan odnos
prema vlastitim uzorcima percepcije. Moraju - ako ne žele jednoga
dana iščeznuti zajedno s prošlošću kao njezini puki branitelji -
istodobno biti sposobni utjecati na promjene.
Pritom akteri moraju priznati da nisu čuvari jedne jedine istine -
možda čak s povjerenom povijesno-revolucionarnom misijom - pa čak
ni jedina evolucijska snaga, već samo aktivan dio procesa promjene:
oni sudjeluju u oblikovanju procesa promjene, utječu na njega -
zajedno s ostalim društvenim, kolektivnim i individualnim
akterima.
U upravljanju procesom promjene, političkim organizacijama
pripada - normativno i faktički - zadaća organizacije i vođenja
informacijskih i komunikacijskih odnosa. Ta je zadaća društveno
poželjna i nailazi na potpuno pozitivne ocjene ali tradicionalne
organizacije, utemeljene na članstvu, dobile su u međuvremenu
konkurenciju. Osim organizacija koje valja pribrojiti sferi novih
socijalnih pokreta (uključujući 'samopomoć'), nastajale su i još
uvijek nastaju nove organizacije, koje publici nude rješavanje -
manje ili vše - konkretnih problema u ulozi 'modernih davatelja
usluga' i ne ciljaju na 'trajne' članove ali vjerojatno priželjkuju
patrone (spremne na davanje financijskih priloga). Umjesto
vezivanja za vrijednosti nude vrijedosti bez organizacijskih
okova.
Te suvremene organizacije omogućuju osobno očitovanje
(pripadnosti) ali većina njih istodobno ne zahtijeva angažman, a
kamoli formalno članstvo. Budući da se istodobno nepolitički i
kvazi neutralno jednostavno samo zalažu za 'dobru stvar', često
preko medija gratis dobivaju nužnu pozornost javnosti - u vidu
besplatnih oglasa, promičbenih spotova ili mogućnost suradnje s
medijima ('partneri medija').
Zahvaljujući novim organizacijama, sindikati i stranke, posebno
oni koji se moraju služiti alternativnim metodama, sve su jača
konkurencija u borbi za pozornost medija, za pozornost političke
publike i za moralno priznanje. Publika a i veliki dio članstva
velikih društvenih organizacija postali su u najboljem slučaju
zahtjevni i izbirljivi a u najgorem čak tvrdoglavi.
Ključni se pojmovi danas nalaze već u svakom uvodniku: stalne
pristaše izumiru, broj članova opada, socijalna struktura članova
varira, aktive su manje, spremnost na odobravanje svih ciljeva
organizacije također je smanjena, trajna povezanost gotovo je
postala neostvariva, zahtjevi za uslugama i individualnom koristi
rastu, broj nestalnih birača raste baš kao i spremnost na
mjestimični angažman u skupinama različitih orijentacija.
'Biračka' klijentela ističe se velikom fleksibilnošću i sve manjom
sklonošću uključivanju u čvrste (socijalne) skupine. Time i u samoj
organizaciji i između pojedinih organizacijskih razina i njihovih
raznovrsnih socijalnih miljea koji se neprekidno mijenjaju raste
općenita potreba za informacijom i komunikacijom. Spomenuto
jačanje potrebe za informacijom i komunikacijom korespondira pak s
padom mogućnosti organizacije da tu potrebu zadovolji.
Sindikati i stranke ne mogu u dovoljnom opsegu izravno, 'bez
filtera', komunicirati ni sa svojim članovima a pogotovo ne s općom
publikom. Tisak organizacija, pa i stranački i sindikalni tisak,
gotovo su u potpunosti izgubili publicističko a time i društveno
značenje. Smanjena je i njegova uloga posrednika u internoj
komunikaciji. Članovi i publika ostvaruju danas pristup društvenim
organizacijama uglavnom samo posredstvom općeg sustava masovnih
konukacija i u najboljem slučaju djelomično - vremenski i socijalno
jako ograničeno - putem informacijskog i komunikacijskog sustava
samih tih organizacija.
Tek mjestimično i u vezi s određenim skupinama, mjestima ili temama
- primjerice u okviru akcija, predizbornih borbi ili kampanja -
spomenute organizacije mogu za vlastite potrebe formirati vlastitu
skupnu ili tematsku javnost. No, sliku tema, zbivanja ili mjesta
zbivanja općoj publici posreduju masovni mediji. Oni pak po
vlastitim pravilima reproduciraju ono što smatraju važnim - ili to
možda uopće ne čine.
Valja priznati da većina građana prepoznaje 'politiku' kao ono što
ona zapravo jest tek posredstvom medija. (Posrijedi je fenomen
medijskog društva). Ukratko, politički rad određen je danas
izrazito promijenjenim pretpostavkama: pouzdane su činjenice
rijetke, dinamika promjena snažna, adresanti su samovoljni,
konkurencija u borbi za pozornost javnosti - koja je uvjet za
mogućnost javnog prihvaćanja - velika.
Stoga više ne funkcionira stara organizacijska praksa, slijedom
koje je politika prvo po mogućnosti bila tajno definirana i
formulirana a potom što glasnije promicana s ciljem brzog
prihvaćanja a ne strpljivog razumijevanja. Drugim riječima,
politika u današnjim uvjetima 'nastaje' tek njezinim posredovanjem
javnosti.
Sustav masovnih medija dobiva tako središnje mjesto u ukupnoj sferi
posredovanja politike i njezine proizvodnje. Ako 'kreiranje
politike' i 'prodavanje politike', odnosno proces proizvodnje
politike i proces posredovanja politike, više nije moguće smatrati
dvjema odvojenim sferama već ih treba tumačiti kao cjelinu,
politički akteri moraju ih tako i tretirati.
Zato politiku treba shvatiti i kreirati kao proces komunikacije,
odnosno planirati je i organizirati kao političku komunikaciju.
Promatrač velikih društvenih organizacija stječe dojam da su
organizacije tek djelomično 'svjesne' socijalnih promjena u
društvu te da se još nisu dovoljno pripremile za te promjene.
Doduše, osnivanje radnih mjesta čija je zadaća rad s tiskom i
javnošću može biti protumačeno kao pokazatelj da su promjene uočene
i priznate. No, time faktički nije započet opći organizacijski
preokret u smjeru temeljnog komunikativnog shvaćanja političkog
djelovanja već samo prilagodba i - u najboljem slučaju -
profesionalizacija jedne sfere: vanjskopolitički odnosi s
masmedijskom javnošću.
Na kraju su, dakle, osnovana samo 'radna mjesta za odnose s
novinstvom' a ne institucije namijenjene općoj - dakle i u
unutrašnjoj i u vanjskoj sferi podjedanko važnoj - političkoj
komunikacijskoj praksi. Time su nastala radna mjesta koja su samo
reakcija na porast medijske potražnje. Naime,ona ne omogućuju
koncepcijski, planski, dugoročni ni stateški rad koji bi obuhvatio
čitavu organizaciju. Još uvijek nije u dovoljnoj mjeri nazočno
shvaćanje da je politika komunikacija niti su iz te činjenice
izvučeni odgovarajući koncepcijski i organizacijski zaključci.
Financije, gospodarstvo, obrazovanje, socijalna i međunarodna
pitanja logične su teme za stranačka predsjedništva dok se
politička komunikacija u obliku političkog rada s javnošću
('public relations') u većini slučajeva samo povremeno, slabo je
institucionalizirana i nedovoljno usmjerena na ciljeve
organizacije. Osim toga, čak i taj nedovoljno razvijen oblik
političke komunikacije opterećuje odgovorne političare koji u
određenom trenutku misle samo na svoj vremenski ograničen mandat.
Dosada nije poklanjana gotovo nikakva pozornost ni znatnoj
preobrazbi medijskog sustava ni promjenama u samim medijima (u
njihovoj organizaciji i načinu proizvodnje), kao ni povratnom
djelovanju tih promjena na političke organizacije i na sam
politički proces. Paušalno formulirano: politika polazi od
pretpostavke da je politika jako važna za društvo te da joj se stoga
per se poklanja posebna pozornost.
Političke institucije i akteri vjeruju u neku vrstu posredničke
povlastice u društvenoj komunikaciji - posebno u onoj posredovanoj
putem medija. Tako je bilo nekada ali politika je u međuvremenu
izgubila taj 'bajkoviti' status. Politika se sve manje vodi kao
moćna 'državna politika', koja donosi odluku o svim bitnim
stvarima, a sve više kao 'društvena politika' koja sudjeluje u
odlučivanju i usmjerava dogovore. (...)
Politički sustav gubi ugled a možda čak i značenje između ostalog i
zbog promjena u medijskom sustavu. Tradicionalni mediji (dnevni
tisak) bili su usko isprepleteni s političkim interesima i njihovim
organizacijama a mediji pod društvenim nadzorom (poput javnih
radijskih postaja) bili su socijalno ovisni o velikim
organizacijama. No, to se ne odnosi ili se bar u manjoj mjeri odnosi
na novoetablirane (radio) medije, snažno orijentirane na tržište.
(...)
Sustav opće masovne komunikacije doživljava duboke promjene, čija
su posebna obilježja sljedeća:
- proces diferencijacije u samom medijskom sustavu, uzrokovan
tehničkim inovacijama i gospodarskim razvojem
- destabilizacija ustrojstvenog okvira medija (privatizacija,
deregulacija, internacionalizacija) i - time uvjetovano -
- jača gospodarska orijentacija (mediji kao profitabilna uslužna
poduzeća a ne kao kulturnopolitičke ustanove).
Posljedica navedenih obilježja jest spomenuto odvajanje medija od
velikih društvenih organizacija koje su se tijekom povijesti
razvijale paralelno s medijskim sustavom. (...)
Općenito gledano, izvješćivanje je danas više orijentirano na
sukob nego na konsenzus. Trendovi u političkom televizijskom
izvješćivanju, koji će na temelju gospodarskih čimbenika
vjerojatno postati još značajniji, jesu sljedeći:
- snažniji element zabave i u informativnim emisijama
(Infotainment)
- personalizacija i 'intimizacija'
- popularizacija tema i stručnih sadržaja
- prevlast središnjih aktera (bonus elita)
- porast informativne važnosti 'događaja'('events')/akcionizam,
senzacionalizam, sukob, nasilje.
Analize sadržaja pokazuju da se u informativnoj praksi više
prikazuju politički procesi a manje političke institucije i
njihove metode rada. Velika se pozornost istodobno poklanja
pojedinim akterima, posebno onima koji mogu donositi odgovorne
političke odluke. Mediji u vlastitom interesu ('kvota') proizvode
vlastitu prominentnost (medijsku prominentnost) koja može - ali ni
u kom slučaju ne mora - obuhvatiti i političke aktere.
Istaknute osobe prevladavaju - sa o-tonom i bez njega - u čitavoj
informativnoj sferi. Pritom često dolazi do miješanja
informativnih i zabavnih formi. Nacionalna, a u prvom redu
internacionalna iskustva s privatno-komercijalnim radio-
postajama nagovješćuju mogućnost tijesnog preplitanja
gospodarskih i političkih interesa koje se očituje i u programu.
(...)
Gledano iz strukturne perspektive, valja poći od pretpostavke da će
'američke prilike' biti preslikane i u Saveznoj Republici
Njemačkoj, odnosno da će vlasnici privatno-komercijalnih postaja u
početku postati značajni u predizbornim borbama (za image
kandidata i stranke, te za posredovanje politike općenito).
Kupovina ili najam emitera ('paid media' versus 'free media')
vjerojatno će i s aspekta financiranja stranaka i ravnopravnih
šansi uskoro prerasti u prvorazredni politički i pravni problem.
Novoinstitucionalizirani mediji uglavnom su usmjereni na
gospodarske ciljeve te se stoga orijentiraju prema - vrlo
dinamičnim - tržištima promičbe i publike (ciljnim skupinama). To
ne znači da se oni ne bi mogli zainteresirati i za politiku,
političke aktere i posredovanje politike ali izbor, obradba
prezentacija bit će sukladni profilu odašiljača (primjerice, odnos
između glazbe i verbalnog sadržaja, ukus ciljne skupine) - i to se
može promijeniti (...).
Osjetno opada i utjecaj političkih organizacija na dnevni tisak
(ostvaren posredstvom udjela kapitala u poduzeću i izdavačkih
funkcija). U toj se sferi u Njemačkoj etablirao opći 'poslovni
tisak' u vidu 'tiska kao općeg oglasnika', usmjeren u prvom redu na
gospodarske interese te na političko-ideološke ili političko-
kulturne ciljeve na pojedinim područjima ('kvalitetni listovi').
Pooštrena intra- i intermedijska konkurancija u čitavom sektoru
tiskanih medija dodatno pojačava orijentaciju na tržišta promičbe
i na potražnju publike. Stupanj političke otvorenosti i
pluraliteta u regionalnim i lokalnim listovima, vezanim za
određeno sjedište, ovisi u pravilu o dominantnoj kulturi političke
većine. Ukratko valja utvrditi da tijesne veze između (političkih)
organizacija i (tradicionalnih) medija pucaju. Politika za medije
više nije povlašteno područje niti obvezna stavka u izvješćivanju.
U borbi za medijsku pozornost i tematski status u programima,
politici sve više konkuriraju ostali segmenti društvenog sustava.
Time se mijenjaju i uobičajeni odnosi suradnje i uhodane razmjene
između medija i politike općenito. Manje su stabilni i trajni, više
krhki, neodređeni i proizvoljni - moraju se iznova razvijati i
tražiti opravdanje od slučaja do slučaja.
Snažna konkurencija u području medija već je rezultirala procesima
deprofesionalizacije u novinarstvu. Primjerice, kvalifikacija
mnogih novinara na privatnim radio-postajama relativno je skromna
te oni reagiraju samo na 'ponude'. Istodobno je urednička struktura
brojnijih - u prvom redu lokalnih i regionalnih - radio-postaja
izrazito slaba te se višestruko poseže za dodatnim informacijama
(audio-služba, služba za PR itd).
U medijskoj proizvodnji - u prvom redu onoj televizijskoj - valja
istakuti trend produkcije po narudžbi i takozvanog outsourcinga.
Zabavne emisije poput talkshowa često realiziraju, oblikuju i -
djelomice - vode samostalne produkcijske tvrtke. Gospodarstvo je
već često surađivalo s tim producentima kako bi skrenulo pozornost
na određene proizvode i usluge. Već se javljaju ponude po kojima bi
junak određene serije trebao poprimiti prepoznatljive crte
aktivnog sindikalca ako Njemački sindikalni savez plati određenu
svotu koja prelazi godišnju plaću visoko rangiranog djelatnika u
upravi. (...)
Zahvaljujući velikoj potražnji materijala za emitiranje to će
područje postati značajno za potrebe promičbe i rada s javnošću.
Nije moguće previdjeti visok stupanj diferencijacije u čitavoj
sferi opće masovne komunikacije a kraj tog procesa diferencijacije
moguće je nazrijeti tek teoretski.
Diferencijacija u sferi tradicionalne masovne komunikacije
promijenila je pojedine ponuđače i ponude. Osim općih (mas)medija
sve se češće javljaju mediji pojedinih ciljnih skupina:
gospodarski, športski ili časopisi za kulturu, odnosno časopisi za
socijalne skupine svih vrsta - poput ljubitelja glazbe i
obožavatelja popa, igrača golfa i tenisa, računalnika, vozača
automobila, motora i bicikla, koturaljkaša... Doduše, možda će
zbog tehničkih i gospodarskih ograničenja u orijentaciji na ciljne
skupine biti moguće postaviti granice u radijskom emitiranju ali
valja računati da će i u toj sferi proces digitalizacije biti
popraćen nastavkom procesa digitalizacije (opći programi,
specijalizirani programi, pay-tv i per-per-view ponude).
Takav razvoj događaja snažno će utjecati na ponuđače informacija
jer oni s jedne strane točnije 'ciljaju' a s druge moraju iznijeti
specifičnije ponude. U prvidnoj suprotnosti opisanoj sve finijoj
diferencijaciji razvija se tendencija tematske monopolizacije
koja je također povezana sa snažnijom orijentacijom na publiku.
Gotovo svakodnevno imamo prilike vidjeti kako se promatrački fokus
medija usmjerava na jednu do dvije teme, u odnosu na koje su sve
ostale ponude potisnute u pozadinu ili nisu ni primijećene.
Posrijedi je klasičan mehanizam atrakcija za publiku: prvo
nekoliko, potom više njih; nakon više njih nužno slijede mnoge a
nakon mnogih sve.
Te 'dnevne teme' obrađene su, rasvjetljene i razrađene po svim
pravilima novinarskog umijeća. Samo onaj tko ima što za reći na
zadanu temu, može određenog dana nešto i reći. Ponuđači informacija
morat će i to svladati, prihvaćajući prilagodljivo takve atrakcije
- ili pokušavajući ih sami proizvesti. Pritom moraju paziti da teme
svoju moć privlačenja razviju samo onda kada mogu biti pretočene
(i) u televizijski događaj.
Zahvaljujući osjetnom porastu ponuda na elektronskim medijima -
posebno na televiziji - nazire se povećanje razmaka između radija i
tiskanih medija kada je riječ o njihovu praćenju i o vrednovanju.
Naime, praćenje tiskanih medija već je sada osjetno manje u odnosu
na radio- i tv-ponude. Ne treba očekivati porast u praćenju dnevnih
listova (danas im se prosječno posvećuje 30 minuta dnevno).
Naprotiv: dnevni listovi suočavaju se s velikim problemima kada
žele privući i trajno za sebe vezati (u vidu pretplate) mlađe
ljude.
Tiskane medije - u prvom redu takozvane kvalitetne medije -
preferiraju formalno visoko obrazovane osobe dok se formalno slabo
obrazovane - i starije - osobe sve više obraćaju televiziji i u
pogledu političkih informacija.
Uzmemo li u obzir čimbenik vremena, dnevno utrošenog na praćanje ,
vjerodostojnost i učinak fokusiranja, televizija je već danas u
svim socijalnim skupinama osvojila istaknuto mjesto - upravo u
posredovanju politike, vezane za nacionalne i međunarodne teme.
Stara teza o hijerarhiji medija, po kojoj 'tisak vodi a televizija
ga slijedi' ('print leads and television follows') neće ubuduće
moći biti branjena iako se 'politička elita' i dalje snažno
orijentira po tiskanim medijima. (...)
Rad s javnošću mora se prilagoditi porastu značenja elektronskih
medija (servis o raznim temama, zvučno posredovanje u off-u,
posredovanje sugovornika za talkshow itd.). S druge strane valja
voditi računa da politički akteri budu dobro informirani o načinu
prikazivanja politike na radiju i televiziji (profil šanse i
rizika: tijek emisije, stil vođenja, način postavljanja pitanja,
preferirana tematika, stupanj 'prisnosti' i ostalo).
Doduše, posredovanje politike odvija se tek u drugom redu putem
informativnih emisija i političkih magazina a sve češće putem
zabavnih emisija kao što su talkshow i slične emisije. U tim
emisijam političarke i političari katkad imaju priliku vrlo
iscrpno informirati publiku o problemima i temama. Istodobno
postoji mogućnost predstavljanja i profiliranja pred većom
publikom.
No, nastupi u takvim emisijama istodobno su i rizični za političke
aktere jer je stil komunikacije neuobičajen - traži se spontanost,
akcija, suvereni odnos prema iznenađenjima a nije moguće
isključiti ni tematizaciju osobno-privatnih pitanja. Na toj
pozornici muškarac odnosno žena ne mogu se - kao u predavanjima i
ostalim javnim nastupima - iskušavati od jedne do druge prilike ili
poboljšavati se od jednog do drugog nastupa već moraju odmah
'ponuditi' sve.
Priprema za te 'nastupe' postaje sve važnija u medijskom društvu -
posebno kada u središtu emisije nisu stručne teme. Tijelo zaduženo
za rad s javnošću trebalo bi se sustavno baviti takvim oblikom
emisije.
U medijskom društvu (i) svaki oblik djelovanja organizacije može u
svakom trenutku postati medijski - a time i društveno - javan. Za
aktere koji djeluju u javnosti poput sindikata i političkih
stranaka gotovo više i ne postoje ne-medijske, odnosno sfere u
kojima nema medija. Stranke (više) ne mogu nadzirati javni i
medijski učinak čak ni onih zbivanja koje smatraju i definiraju kao
interne - ni u odnosu na vlastito članstvo ni u odnosu na opću
publiku.
Reakcije na tu činjenicu često su popraćene taktikom obrambenih
priopćenja ili agitacijom - dakle, konfliktne su. Pritom valja
napomenuti da komunikacija u konfliktu može opstati tek u fazama i
na kraju se pokazuje štetnom jer rezultira formiranjem predodžbi o
prijateljima-neprijateljima i može negativno utjecati na šanse za
buduću suradnju. Između ostalog i zbog razmatranja mogućeg
(pozitivnog-negativnog) učinka, komunikativnu dimenziju politike
valjalo bi načelno priznati; ona bi trebala postati svjesnim i
prihvaćenim sastavnim dijelom političkog djelovanja. (...)
Pritom valja napomenuti da u procesu posredovanja politike stranke
u odnosu na medije gotovo više i nisu u istaknutom, povlaštenom
položaju: samo suradnjom, dakle interakcijom s predstavnicima
medija, stranke mogu utjecati na izbor tema i na praksu
izvješćivanja o politici. PR je bitan čimbenik u procesu kreiranja
politike. On time nije ograničen samo na političku komunikaciju u
vidu posredovanja politike - iako je to uži, profesionalni predmet
PR-a.
Spoznaja da je cjelokupna politička komunikacija već sama po sebi
politika vodi prema nužnoj trajnoj suradnji između političkih
aktera i političkih djelatnika, zaduženih za odnose s javnošću i
prema nužnom tijesnom organizacijskom povezivanju kreatora
politike (...) i djelatnika zaduženih za odnose s javnošću.
Paralela seže dublje no što tradicionalni političari tipa 'takav-
sam-i-ne-mogu-drukčije' žele prihvatiti: nijedan proizvođač
gospodarskih roba ne može si više priuštiti proizvoditi nešto što
je samo po njegovom ukusu i nadati se da će promičba navesti
potencijalne kupce da prihvate (njegov) ukus. Želje kupaca odavno
su uključene u proces istraživanja, razvoja i proizvodnje. I
'kupci' politike - istinski 'znalci' - sve su manje spremni
prihvatiti političke proizvode ako nisu sudjelovali u njihovu
planiranju odnosno ako ih prije proizvodnje netko nije pitao za
mišljenje.
Profesionalnost i kompetentnost, pretpostavke za uspješan rad s
javnošću u medijskom društvu, moguće je razviti samo u zasebnoj
organizacijskoj jedinici koja će obuhvatiti i integrirati čitavi
spektar djelatnosti, vezanih za odnose s javnošću, oblikujući
različite, kvalificirano odrađene uloge metodom odvajanja od
izravnih političkih djelatnika. Naime, takvo odvajanje dopušta
razvoj odgovarajuće logike odnosa s javnoću koja će biti sukladna
ciljevima organizacije.
S jedne strane povezivanje, s druge strane odvajanje - nije riječ o
protuslovlju već o primjerenom načinu funkcioniranja budući da je
stara 'hijerarhijska integracija' postala previše ograničena i
neprilagodljiva. Rad s tiskom i s javnošću valja zacrtati kao
stožernu instancu, izravno podređenu vodstvu organizacije. Svaki
proces odlučivanja u organizaciji, važan za odnose s javnošću -
uključujući odluku o tome što je važno za odnose s javnošću - valja u
najmanju ruku uskladiti s tom instancom.
Budući da u sferi politike - za razliku od, primjerice, gospodarske
sfere - valja strogo odvojiti ciljeve aktera od ciljeva
organizacije, valja predvidjeti i diferencijaciju: trebala bi
postojati jedinstvena struktura organizacije i nadležnosti u kojoj
bi pak trebale biti predviđene specifične nadležnosti za vodeće
osobe. Zahvaljujući preobrazbi društva i razvoju medija rad s
tiskom i s javnošću postao je nešto više od zadaće, orijentirane na
potražnju (usluga). Naime, preobrazba društva i razvoj medija
pretvorile su tu djelatnost i u instrument razvoja ponude, u zadaću
kojom se treba baviti vodstvo", smatraju Jarren i Arlt.
230302 MET jan 98
Euroliga: Baskonia svladala Panathinaikos, pet koševa Šamanića
Ligue 1: Preokret i pobjeda Lillea protiv Nice
Premijera predstave "Pir malograđana" Gradskog kazališta "Zorin dom"
Reakcije stranaka na videosnimku ministra Dabre, traže ostavku
La Liga: Espanyol - Valladolid 2-1, Jurić igrao do 83. minute
Martinović; Nadamo se dobrim vijestima o Duvnjaku
Polarno vrijeme zahvatit će veći dio Sjedinjenih Država
SP Rukomet: rezultati i ljestvice (2)
Serie A: Šesta domaća pobjeda u nizu Rome
Bundesliga: Eintracht - Borussia (D) 2-0, Marmoush u Manchester Cityju