FRANCUSKA
LIBERATION
22. I. 1998.
Stalni međunarodni sud i francuska dvoličnost
O odbijanju Francuske da u potpunosti surađuje s međunarodnim sudom
u Haagu piše William Bourdon, odvjetnik i glavni tajnik
Međunarodnog saveza za obranu ljudskih prava. U članku, između
ostaloga, stoji:
"Oba suda koja su ad hoc stvorena za Jugoslaviju i Ruandu uvelike je
nametnula međunarodna javnost. Zgražanje su potaknule slike koje
su emitirale sve svjetske televizije. Istodobno su i države koje su
bile najviše upletene u sve to shvatile da je uspostavljanje tih
dvaju sudova prikladno za maskiranje, ako ne i za zaboravljanje,
njihove nemoći da spriječe ili prekinu dva genocida koja su se tamo
dogodila.
Prema tome, postojao je, a priori, konsenzus za stvaranje kaznenog
suda, iako su mnoge države pri tome imale svoje primisli. Za razliku
od ostalih država, Francuska sve do danas nije nastupala maskirana,
budući da zastupa uvođenje restriktivnog statuta koji nikako nije u
skladu s njezinom tradicijom.
Posjet gđe. Louise Arbour (glavne tužiteljice međunarodnog suda za
bivšu Jugoslaviju) prisilio je francusko ministarstvo obrane da
posve skine masku i da kaže da nikada neće dopustiti francuskim
časnicima da usmeno svjedoče pred sudom potvrđujući na taj način,
kako izgleda, da je francuska vlada i dalje vjerna stavovima
njihovih prethodnika. Do posjeta je došlo u iznimno važnom
trenutku, budući da je premijer u dva tjedna nakon toga morao biti u
ulozi sudca između stava ministra obrane i, prema tome, vojnog
lobbyja, i, na drugoj strani, stava ministarstva pravosuđa i u
nešto manjoj mjeri Quai d'Orsaya. Trogodišnji francuski otpor dio
je jedne i stalne politike. Iako je Francuska bila jedna od država
koje su prve omogućile stvaranje međunarodnog suda za područje
bivše Jugoslavije, zapravo se manje prisjećamo prvih dvoličnosti,
onih iz vremena stvaranja međunarodnog suda za Ruandu.
Te neodlučnosti plod su dvoličnih odnosa francuske države i
ruandskog predsjednika Ibrahima Habyarimane (čiji je zrakoplov
srušen 1994., nakon čega je započeo genocid), a ti su se dvolični
odnosi odrazili i u kosnijoj 'tirkiznoj' operaciji, jednoj od
najdvoličnijih operacija.
Istina,veliki francuski sudci, Jean-Claude Jorda i Jean-Pierre
Getti obilježili su rad, a i dalje imaju važnu ulogu u djelovanju
oba međunarodna suda. Međutim, svatko zna da je, i u Haagu i u New
Yorku, Pariz bio iznimno škrt pri financiranju tog suda. Jednako
tako, svi znaju i da je Francuska kasno svoj ustav uskladila sa
statutima tih sudova. Richard Goldstone, prethodnik Louise Arbour,
svoje je nezadovoljstvo izrazio bez okolišanja krajem 1995. Svima
su poznata i otezanja francuskog pravosuđa kad je trebalo
udovoljiti zahtjevima žrtava genocida u Ruandi, u kojima su tražili
pokretanje istrage u Francuskoj kako bi se identificirali i uhitili
ruandski krvnici koji su se sklonili u Francusku.
Francuski je stav u suprotnosti sa stavovima ostalih europskih
država. (...)
Još ima vremena da Francuska izmijeni svoj stav, prije nego se u
Rimu, u lipnju 1998., održi konferencija o potpisivanju
međunarodnog sporazuma kojim će se osnovati stalni međunarodni
kazneni sud. Naravno, bit će to dugotrajan postupak, ali je istina i
da se tako kreće na put prema stvaranju kruga krjeposnih država.
Jer, tu će konvenciju potpisati samo one države koje se toga suda ne
moraju bojati.
Kad je riječ o definiranju zločina, tu su svi jednoglasni, čak i ako
su zakonitost i povjerenje oslabljeni, npr. krijumčarenjem droge
koje je sastavni dio zločina koji se progone, kao što to traže neke
države (Kolumbija će pokušati naplatiti svoje ratificiranje tog
sporazuma).
Teškoće će nastupiti kad bude nužno proučavanje članaka vezanih za
modalitete djelovanja suda, status glavnog tužitelja i ostalih
uvjeta prema kojima će države biti prisiljene predavati
osumnjičene za zločine koji su se sklonili na njihovom ozemlju.
Na tom polju, Francuska iznenađuje, budući da je ona jedina država
koja je predložila nacrt statuta koji će, ako bude prihvaćen,
dokrajčiti sud bez ikakve neovisnosti i čiji način djelovanja, a i
rad samog glavnog tužitelja, bi se mogli naći pod nadzorom nekoliko
država. Francuske se zabrinutosti vrlo lako mogu naslutiti iz
članka koji je objavio Rocherau, Vrhovni vojni nadzornik i
ravnatelj glavne uprave u časopisu "Defense Relations
Internationales" br. 207.
Dosta je čak i čitanje samo jednog odlomka. Nakon što podsjeća da
djelovanje međunarodnog suda nije moguće bez međunarodnoga
redarstva autor članka kaže: 'Tada bi se sud sigurno obratio Vijeću
sigurnosti i zatražio od njega nužna sredstva za provedbu uhićenja
i pravnih postupaka. Vijeće sigurnosti ne bi moglo ništa drugo nego
zahtijevati od država koje daju svoje postrojbe da mu ih pruže za
ostvarivanje tih pravnih postupaka, osobito za uhidbe
osumnjičenih. Tako bi se pritisak usmjerio na one jedine koji
osumnjičene mogu uhititi - na modre kacige.
Takav bi razvoj događaja bio iznimno opasan, jer bi modre kacige
postavio usred procesa čiji glavni cilj ne bi bio održavanje mira,
nego intervencija čiji je cilj kažnjavanje, drugim riječima, čin
stupanja na nečiju stranu. Postajući međunarodno redarstvo, modre
kacige bi nailazile na sve moguće poteškoće, i ne bi ih smatrali
nepristranima u sukobu dviju ili više zaraćenih strana. Njihov bi
položaj tada bio neizdrživ. (...)"
230258 MET jan 98
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - sport - za subotu, 18. siječnja
Euroliga: Baskonia svladala Panathinaikos, pet koševa Šamanića
Ligue 1: Preokret i pobjeda Lillea protiv Nice
Premijera predstave "Pir malograđana" Gradskog kazališta "Zorin dom"
Reakcije stranaka na videosnimku ministra Dabre, traže ostavku
La Liga: Espanyol - Valladolid 2-1, Jurić igrao do 83. minute