***
O mogućoj dezintegraciji SR Jugoslavije u današnjem Dossieru
govori Vojislav Stojanović.
"SR Jugoslavija nije ni dobro uređena ni dobro vođena država, ali to
je ne bi razlikovalo od bivših zemalja istočne Europe, koje guše
prava nacionalnih manjina i ne mire se s izbornim promjenama
vlasti. Posebnost Jugoslavije je u tome što se i pet godina nakon
nastanka muči s osnovnim državnim atributima, što ne pokazuje sve
odlike jedinstvene i države koje normalno funkcionira. Ratovi u
Hrvatskoj i Bosni bili su do '95. opravdanje što institucije u
Beogradu dobro ne rade i što federalni zakoni ne vrijede na isti
način u Srbiji, Crnoj Gori, užoj Srbiji i na Kosovu. Opravdanje se
izgubilo, stvari ne da se nisu promijenile već su se pogoršale u
mjeri da federalna država počinje pokazivati znakove
dezintegracije i na vertikalnom i na horizontalnom planu, i u
odnosu vlasti prema građanima i u međusobnim odnosima republika,
odnosno republike i pokrajine. Uzroci stanja koji Jugoslaviju čini
uvjerljivo najnestabilnijom državom u Europi, višestruki su i
temelje se, ne na posebnoj prirodi njezinih građana, već na prirodi
rukovodstva na čelu sa Slobodanom Miloševićem kojemu je uvijek
uspijevalo da sebi namakne dovoljan broj glasova.
Treće, Jugoslavija nije formalno konstituirana voljom svojih
građana budući da za razliku od Crne Gore Srbija nije organizirala
referendum o ovom pitanju. Praroditeljskog grijeha nove države
prividno su se riješili poslanici srpske skupštine glasujući za
federaciju i na brzinu napravljeni Žabljački ustav o kojem također
nije bilo očitovanja građana. Ako se vratimo u '92., možemo se
podsjetiti okolnosti u kojima je trebalo preimenovati ono što se u
inozemstvu nazivalo ostatkom Jugoslavije. Jednogodišnje
osporavanje legitimnosti odcijepljenih republika nije donijelo
nikakve rezultate dok rat u Bosni zbog svog karaktera nije
omogućavao da se granice učvrste zapadno od Drine. U nedostatku
međunarodne legitimnosti, brzo je proglašena nova država koja je
već u imenu trebala sačuvati pretenzije na staru ili bar pravni
kontinuitet koji je bio temelj za nasljeđivanje imovine druge
Jugoslavije. Budući da je bila ugušena autonomija Vojvodine i
Kosova, a kako Crna Gora, duboko uvučena u rat, nije imala drugog
izbora, stvorena je centralistička država u formi federacije, koja
je u zamisli njezinih tvoraca trebala biti privremenog karaktera
dok se ne učvrste u osvajanju u Hrvatskoj i Bosni i ne pridobije
Makedonija.
Privremeni karakter SR Jugoslavije postao je u međuvremenu
prilično trajan, ali zbog odsutnosti iz mnogih međunarodnih
organizacija u svijetu, njoj i danas daju privremeni naziv srpsko-
crnogorske federacije. Čak i da je stvorena u normalnim uvjetima i
da ima potpuni pristanak građana, Jugoslavija bi bila ustavno dosta
delikatna cjelina s jednom golemom i jednom dosta puta manjom
federalnom jedinicom i s dvije pokrajine posebnog etničkog sastava
u okviru veće jedinice. Toliko različite republičke, nacionalne i
građanski interese činilo se najljepše ujediniti u autoritarnom
sustavu koji se ne temelji samo na jednoj osobi već i na jednoj
republici, jednoj naciji. Nova Jugoslavija odavno je dobila epitet
proširene Srbije, iako 40 posto čine Albanci, Crnogorci,
Muslimani, Mađari i drugi. Tito je svojedobno držao na okupu
jugoslavenske narode autoritarnom vlašću i osobnom karizmom,
Miloševiću je za isti posao u manjem obimu bila potrebna i vodeća
nacija s nacionalističkom propagandom.
Stanje u sadašnjoj federaciji pojedine francuske promatrače
podsjeća na stanje prije raspada bivše federacije. Središnja vlast
nema znatniju potporu građana, glavne institucije zemlje ili ne
funkcioniraju ili rade jedna neovisno o drugoj, federalne jedinice
se kreću ka samostalnosti ili odvajanju, mase građana ne vjeruju u
vrijednosti zajedničke države. Polovica građana Crne Gore, gotovo
svi kosovski Albanci, Muslimani iz Sandžaka i ne malo Vojvođana
zajedničku državu ne vide kao svoju, dok gradovi Srbije, koje drži
oporba i koji su zaustavljeni u razvitku financijskim pritiskom
republičkih vlasti, državu vide kao jednostavni mehanizam
represije. Socijalna anomija ili odsutnost zajedničkih
vrijednosti nije nova pojava. Ona se razvijala u ratu bez imena i
pravila, u njegovu gubljenju, s masama prevarenih izbjeglica u
brojnim, što kontroliranim, što lažiranim izborima, u usponu
mafije i teškom osiromašenju stanovništva, u neskladu između
funkcija i uloge najmoćnijeg čovjeka države, u stalnoj
zatvorenosti prema svijetu.
Obezvrjeđivanje države u zadnje vrijeme se vidi u golemoj
apstinenciji birača i nevjerici da je novi predsjednik Srbije i
njen legitimni predsjednik, u odsutnosti šireg interesa u Srbiji za
Crnu Goru i Kosovo, u mirnom promatranju kako stari crnogorski
predsjednik ne želi prepustiti vlast novoizabranom, u naviknutosti
na izvanredno stanje i terorističke akcije na Kosovu. Teško je
učiniti da u institucije države vjeruju njezini građani ako sami
ministri govore o svojoj izvanzakonski stečenoj imovini i ako drugu
osobu u državi predstavlja žena njezina predsjednika koja nema
izborne mandate. Mirjana Marković je prošle godine izjavila da u
Europi jedino Jugoslavija nije marionetska država, dok se jučer šef
glavnog stožera vojske Momčilo Perišić očitovao za približavanje
Srba Atlantskom savezu, što publika, čak i najdobronamjernija,
više ne može pratiti.
Ukidanje vrijednosti bez svoje volje potakla je i demokratska
oporba koja je nakon pobjede na ulicama sve izgubila u međusobnim
svađama, pokazujući da režim još nema dostojnu alternativu. Znaci
dezintegracije u Jugoslaviji promatraju se u zapadnim
prijestolnicama sasvim interesno. Zadovoljno događajima koji
slabe Miloševićev režim, zabrinuto ako bi govorili o stvarnom
raspadu države i stvaranju većeg kaosa nego što je bio dosad na
balkanskom prostoru. Model za promatranje Jugoslavije nudi se u
Iraku Sadama Huseina. Ako se oslabljuje diktator iz Bagdada, a Šiti
i Kurdi ostaju potpuno izvan njegove kontrole, ne dopušta se ni
pomisao na njihovo ocijepljenje ili komadanje Iraka od glavnih
susjeda za što se pretpostavljalo da bi proizvelo veće poremećaje
na Srednjem istoku. Jugoslavija se okružuje sanitarnim kordonom
koliko-toliko stabiliziranih država. Režim Slobodana Miloševića
se iscrpljuje na dugu stazu, Albancima ne dopušta odvajanje Kosova,
niti Crnogorcima njihove republike, a stanovništvu se ostavlja
čekati bolje dane bez sankcija. Postepena dezintegracija ne samo
države već i socijalnog tkiva, pratit će se na Zapadu mirno i
strpljivo dok se ne promijeni režim. Ako u međuvremenu dođe do
iracionalne pobune građanstva koje može donijeti dosta krvi, svi će
se brižno pitati, kao svojedobno u Rumunjskoj kako je do toga moglo
doći i tko je sve iz inozemstva pomagao prijašnji režim."
(RFI)
140011 MET jan 98
Slavnoj tenisačici Pam Shriver ukradeni brojni trofeji
U riječkom MMSU izložba "Objektiv NDH: opasni i nepoćudni po javni red i sigurnost"
PH, košarkaši: Alkar u Sinju iznenadio i svladao Cibonu
SKV: Hrvatska u 21 sat
SKV: Sport u 21 sati
FINANCIJSKI SERVIS od 17. siječnja 2025.
Usporedni tečajevi poslovnih banaka primjenjivi od 18. siječnja
SKV: Svijet u 21 sat
Ligue 1: Montpellier prekinuo crni niz, pobijedio Monaco
Grlić Radman u Kijevu: JI Europa ujedinjena u obrani prava Ukrajine da bira svoj put