Ž4=SJEDINJENE DRŽAVE
Ž1=THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
Ž2=7. I. 1998.
Ž3=Kako Washington može pomoći istočnoj Aziji da prebrodi krizu
Robert B. Zoellick, bivši pomoćnik ministra vanjskih poslova i
zamjenik čelnika osoblja u Bijeloj kući za mandata predsjednika Busha,
piše: "(...) Odgovor Clintonove vlade na financijski metež u istočnoj
Aziji bio je isključivo oslanjanje na ministarstvo financija, odnosno
njihove vještine za prevladavanje krize. Predsjednik, koji je
propovijedao kako vanjsku politiku kao geoekonomiju, tako i važnost
Azije, bio je čudno šutljiv o širim implikacijama nedavnih događaja.
On nije obrazložio svoju strategiju za budućnost. A ministar vanjskih
poslova, koji je želio podučiti javnost o važnosti vanjske politike,
uzeo je dopust iz vanjske politike.
Kongres je nagovijestio da će vjerojatno zacrtati takvu američku
politiku, koja će biti u oštroj suprotnosti s vladinim neujednačenim
kolažom. Demokrati u Donjem domu Kongresa već su omeli predsjednikovu
ovlast pregovaranja o otvorenijoj trgovini, što teško da je
ohrabrujući znak drugim državama. Predsjednik nije pokazao hoće li
opet pokušati. Neki kongresni republikanci gunđaju zbog odobravanja
još milijardi dolara za MMF i ministarstvo financija radi inozemnih
spašavanja. Demokrati će, kao i republikanci, odgovoriti na političke
strahove, dok azijska uvozna roba pritječe, a američki trgovinski
manjak dostiže nove razine.
Predsjednik treba brzo reagirati radi oblikovanja događaja u istočnoj
Aziji, i što je jednako važno, da bi uobličio debatu u Kongresu i u
javnosti. Bill Clinton trebao bi objasniti što je na kocki u istočnoj
Aziji, kao i svoju strategiju te način na koji se pojedini američki
potezi uklapaju u njegove planove. Posebice je važno da predsjednik
učini nešto, a ne da tek reagira, u pitanju četiri problema koji bi
mogli produbiti nevolju.
1) Sjedinjene bi Države trebale reći Azijcima da će svaka daljnja
devalvacija valuta kako bi mjesni izvozni artikli bili konkurentniji
izazvati drugi, još opasniji val bijega kapitala. Zasad, čini se da je
jedino Tajvan krenuo tim putem radi konkurentnosti. No oči su sad
uprte u Kinu, koja je devalvirala svoju valutu 1994., i koja bi sad
mogla razmatrati još jedan takav potez da 'dostigne' susjednu
konkurenciju. Ukoliko Kina opet devalvira, u uznemirujućoj usporedbi s
međunarodnim gospodarskim silama tridesetih godina, doći će do sloma
krhke azijske financijske stabilnosti na kojoj se dugoročna politika
mora graditi. Umjesto da čekaju, Sjedinjene bi Države trebale
organizirati područni koncenzus u Forumu azijsko - pacifičke
gospodarske suradnje, kako bi upozorili sve Azijce, a posebice Kinu,
da ne dolijevaju ulje na vatru.
2) Sjedinjene bi Države trebale zadužiti Europljane i Azijce za
navođenje Japana da stimulira rast kroz domaću potražnju, posebice
smanjenjem poreza. Ukoliko Japan pokuša rasti još jednom se
oslanjajući na izvoz, američko - japanski trgovinski manjak će se
rasprsnuti, a azijska gospodarstva u Japanu teže će prodavati zbog
gospodarskih razloga, a u Americi zbog političkih.
3) Ta ista koalicija pod vodstvom Amerike trebala bi ukazati na
neuspjeh Japana da očisti problem zajmova svojih banaka kao kreditnog
uporišta rasta područja. Ukoliko Japan očekuje da za svagda bude
područna ili čak globalna sila, njegovi političari i javnost moraju se
suočiti s činjenicom da se područje ne može oporaviti tako dugo dok se
potencijalni ulagači, posuđivači i kupci toga boje. Sjedinjene Države
imaju rijetku mogućnost da organiziraju potporu unutar i izvan Japana
radi prevladavanja upornog otpora birokrata iz ministarstva financija,
koji opetovano drže Japan na uskom putu uskogrudnih interesa.
4) Sjedinjene Države morale bi blisko surađivati s Kinom radi
ublažavanja još jedne gospodarske bombe: neutjerivih dugova kineskih
državnih poduzeća, koji su se gomilali godinu za godinom te danas
iznose šokantnih 25% ukupnog kineskog gospodarstva. (...)
S te četiri inicijative, Predsjednik bi mogao obrazložiti Kongresu da
financijski paketi MMF-a i ministarstva financija podupiru veću
strategiju. Cilj ministarstva financija ne bi bio da se spase privatni
ulagači, financira politika MMF-a koja guši rast ili da se ugrožava
američke radnike ponovno oživljenim azijskim merkantilizmom. Baš
suprotno; plan obnove područja trebao bi omogućiti Sjedinjenim
Državama da izazovu azijske navade koje su omele američki izvoz i
ulaganje.
Iz tog razloga, predsjednik bi opet trebao zatražiti ovlast za
trgovinsko pregovaranje, koju bi mogao uporabiti upravo u ovom
trenutku, kako da pokaže nastavak američke predanosti globalnoj
konkurentnosti i otvorenim azijskim tržištima u zamjenu za mnogo manje
američke prilagodbe. (...) Na posljetku, sad kad je područje još
jednom naučilo da se velike brojke rasta moraju zaslužiti, sazrela je
klima da se Kina i Sjedinjene Države usredotoče na zajedničke
interese: promicanje tržišnih reformi u Kini i odgovornu sigurnosnu
suradnju u području, uz priznanje američke potpore i njezine
stabilizirajuće nazočnosti. Ukoliko g. Clinton prikladno oblikuje
događaje u istočnoj Aziji tako da oni služe njegovim strateškim
ciljevima, moći će svojim nasljednicima ostaviti snažne temelje.
(...)"
080205 MET jan 98
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja