BRITANSKI RADIO - BBC
6. I. 1998.
U Vijeću sigurnosti UN-a trebala bi se idućega tjedna usvojiti nova
rezolucija o Prevlaci u skladu s kojom bi se nazočnost promatrača
produžila za šest mjeseci. U Hrvatskoj, kako u narednom prilogu iz
zagreba javlja izvjestitelj Maroje Mihovilović, ta najava nije
izazvala iznenađenje. No, sve više jača uvjerenje da lančano
produljenje mandata promatrača UN-a na Prevlaci više ne pridonosi
rješavanju spora oko tog područja. U Hrvatskoj se zbog toga priprema
diplomatska inicijativa kojom bi se Ujedinjene Narode potaklo da se i
taj problem trajnoriješi u skladu s poštivanjem teritorijalnog
integriteta Hrvatske.
"Prema službenim hrvatskim ocjenama najnoviji stavovi UN-a o Prevlaci
razlikuju se od prethodnih, oni nisu nepovoljni po Hrvatsku, čak se po
ocjeni Ivana Šimonovića, hrvatskog ambasadora u UN-u, ne razlikuju u
načelu od hrvatskog stajališta. No, hrvatska je strana nezadovoljna
što se još jednom automatski produljuje mandat promatrača UN-a, a da
se pri tome ne pravi nikakav napor da se problem trajno riješi na
temelju hrvatskog suvereniteta nad tim područjem. Po tvrdnjama
Šimonovića dosadašnje lančano produljivanje mandata koje se čini
navodno da bi se stvorili uvjeti za rješenje problema pregovorima nije
dalo podsticaja za pregovore. Naprotiv, doprinosi da do pregovora ne
dođe. Po hrvatskim ocjenama to je zbog toga što jugoslavenska strana
na pregovore nije spremna. Hrvatska će strana stoga poduzeti
inicijativu da UN poduzme nešto da se jugoslavenska strana navede na
pregovore o riješenju sigurnosnih pitanja dubrovačkog zaleđa i Boke
Kotorske kako bi postizanjem takvog sporazuma problem Prevlake bio
riješen, Hrvatska stekla puni suverenitet nad cijelim svojim
teritorijem, a promatrači UN-a mogli napustiti taj hrvatski teritorij.
Po Šimonovićevim ocjenama sa crnogorske strane se u posljednje doba
ipak pokazuje više zanimanja za pregovore, posebno stoga što bi
riješenje pitanja Prevlake otvorilo mogućnost da se brzo riješe drugi
lokalni problemi te otvori tamošnji granični prijelaz, što bi posebno
bilo korisno za Crnu Goru. U hrvatskim se političkim krugovima
procjenjuje da će Ujedinjeni Narodi, nakon što se uspješno završi
mandat UNTAES-a u Podunavlju te to područje konačno reintegrira u
Hrvatski pravni poredak, u narednih šest mjeseci pokazati ipak više
zanimanja da se krene i u riješevanje pitanja Prevlake kako bi se još
jedno potencijalno sporno žarište stavilo ad acta.
Inače, pripreme za konačni i formalni prijelaz vlasti u Podunavlju,
15. siječnja, je u završnoj fazi. UNTAES je dao naređenje da se uklone
posljednji kontrolni punktovi na cestama na nekadašnjoj crti
razdvajanja. Prijelazni upravitelj William Walker dao je izjavu HTV-u
u kojoj je visoko ocjenio misiju UNTAES-a te najavio njen uspješni
završetak. Rekao je da je jedan od njegovih najvećih zadataka kada je
došao prije pet mjeseci bio da uvjeri lokalno srpsko stanovništvo kako
su im krive nade da bi se mandat UNTAES-a mogao produljiti i nakon 15.
siječnja."
Pregled tiska
Tijesna pobjeda premijera Netanyahua u izraelskom parlamentu,
dramatični porast ilegalnih useljenika koji nastoje ući u zemlje
Europske unije i pokušaj zaustavljanja daljnjeg rasta napetosti u
Sjevernoj Irskoj glavne su teme u jutrošnjim izdanjima britanskih
dnevnih listova.
'The Timesov' izvjestitelj iz Jeruzalema javlja kako je i sam
izraelski premijer prije glasovanja o nacrtu državnoga proračuna
svojim savjetnicima izjavio kako bi odbijanje proračuna dovelo do pada
vlade što je u izravnoj suprotnosti s njegovim izjavama za javnost u
kojima g. Netanyahu prkosno poručuje da je njegova vlada stabilnija
nego što to mnogi misle. List navodi vodeće izraelske političke
analitičare koji tvrde kako je g. Netanyahu svjestan da su mu dani na
vlasti odbrojani te da se već priprema za sljedeću predizbornu
kampanju.(...) Da bi ostao na vlasti g. Netanyahu sada se gotovo u
potpunosti mora osloniti na manje, ekstremno desničarske stranke koje
su u vladajućoj koaliciji i koje se oštro protive bilo kakvom
povlačenju izraelskih vojnika iz okupiranih područja. S druge strane,
američki posrednik za Srednji istok Denis Ross upravo će to
ultimativnim tonom zatražiti od ozraelskog premijera kada za nekoliko
sati doputuje u Izrael. Priklanjanje premijera ekstremnoj desnici i
mogući sukob sa Sjedinjenim Državama moglo bi prouzročiti ostavku i
ministra obrane Yitzaka Mondekaja koji iako i sam čvrstih stajališta
nije međutim spreman dopustiti da pitanje izraelske vojne nazočnosti
na okupiranim teritorijima izazove napetost u izraelsko-američkim
odnosima, čitamo u 'The Daily Telegraphu'.
Europskim integrativnim tijekovima neskloni prokonzervativni 'The
Daily Telegraph' posvetio je cijelu stranicu velikog formata
tekstovima vezanim uz krizu ilegalnih useljenika koji zadnjih tjedana
u sve većem broju, najčešće morskim putem preko Grčke i Italije
nastoje ući u zemlje EU. List kritično gleda na operativnost
schengenskog sporazuma kojim su ukinute pogranične kontrole između
sedam zemalja EU, a u tijeku su pripreme da se toj grupi pridruže i
Italija i Grčka. List naglašava kako je zamisao o izgradnji europske
tvrđave koja podrazumijeva bitno strožu kontrolu na vanjskim granicama
EU u zamjenu za potpunu obustavu kontrole na unutrašnjim granicam
nepraktična budući da je u tim uvjetima europska tvrđava snažna samo
toliko koliko i njezina najslabija kula. 'The Daily Telegraph'
izražava zadovoljstvo činjenicom da se Britanija nije niti ima namjeru
priključiti schengenskom sporazumu koji je - kaže list - utemeljen na
više načela koji su Britancima potopuno strani. Prvi je ideja da
nacionalne pogranične kontrole mogu biti zamijenjene intenzivnijim
policijskim operacijama u samim zemljama. Britanija je uvijek
vjerovala kako je sumnjive tipove lakše prepoznati pri njihovu
pokušaja ulaska u zemlju nego nakon što već uđu. Druga je uspostava
centraliziranog policijskog kompjutora koji bi prikupljao informacije
i pratio kretanje osoba za koje se sumnja da su ilegalni useljenici.
Osim u veoma rijetkim iznimnim prilikama policijske snage u Britaniji
djeluju isključivo na regionalnoj a ne državnoj razini, pa tako ne
postoji ni središnji policijski kompjutor. Ulazak u Schengen također
bi zahtijevao izdavanje osobnih iskaznica i pružanja ovlasti policiji
da nasumce zaustavlja i identificira građane što će javnost u ovoj
zemlji vrlo teško prihvatiti, zaključuje Christopher Lockwood u 'The
Daily Telegraphu'.
'The Financial Times' jedini je među londonskim dnevnim listovima koji
je izvješće o rastu napetosti u Sjevernoj Irskoj objavio na naslovnoj
stranici. Ta tema zauzima međutim najviše prostora u svim regionalnim
listovima. 'The Financial Times' iz Belfasta javlja o prijetnjama
dviju najvećih političkih stranaka koje okupljaju protestantsko
stanovništvo Sjeverne Irske da će napustiti pregovarački stol ako
britanska vlada njima ne pruži slične ustupke koje je već pružila
republikancima. (...)
5. I. 1997.
Naslovnim stranicama današnjih britanskih listova dominiraju
dramatične fotografije olujnoga nevremena koje je zapljusnulo obale
Britanije u posljkednjih dva dana. Ovo je bila najgora oluja koja je
zabilježena u proteklih deset godina. Novine izvješćuju o tome kako je
vjetar nosio krovove, čupao drveće iz korijena...
'The Times' i 'Express' javljaju i o planovima vlade da izmijeni
zakone o kažnjavanju vozača koji piju te da za njih uvede niz novih
kazna čak i kada se radi o nižim postocima alkohola u krvi.
'The Independent' se usredotočuje na ono što se doima kao novi izazov
za čelnika britanske oporbene konzervativne stranke Williama Hagea,
što se tiče njegove strategije odnosa spram pitanja europske monetarne
unije. List prenosi kako je dobio kritičko pismo koje je potpisala
skupina istaknutih torijevaca među kojima se nalazi bivši premijwer,
dvojica bivših zamjenika premijera te šestorica bivših vladinih
ministara. List pismo objavljuje u cijelosti, a u njemu kritici
napadaju odluku g. Hagea da isključi britansko članstvo u europskoj
monetarnoj uniji barem u idućih deset godina.
'The Guardian' se bavi razinom smanjenja izdvajanja za socijalnu skrb,
smanjenja koje ukupno iznosi 3,2 milijarde funta, a laburistička će
vlada to smanjenje provesti kroz iduće dvije godine i prije nego što
bude provela svoje razvikano preispitivanje državnog trošenja na
socijalnu skrb.
Više novina danas izvješćuje o incidentu do kojega je došlo u
Švicarskoj gdje su se britanski detektivi koji čuvaju princa od Walesa
i njegove sinove Williama i Harrya sukobili s dvojicom francuskih
fotoreportera koje se optužuje da su prekršili sporazum o neometanju
privatnosti mladih prinčeva dok se nalaze na odmoru.
Nadalje, vodeći naslov u 'The Daily Mailu' najavljuje koliko će
stajati ulaznica na imanju gdje je pokopana njihova majka, Diana
princeza od Walesa. Ulaznica će stajati 9,5 funta po osobi, a list
ističe kako će se raditi o jednoj od najskupljih britanskih
turističkih atrakcija.
'The Guardianu' izvješćuje iz Moskve a bavi se
problemima Čečenije. On piše kako najgori ruski neprijatelj u Čečeniji
može biti ujedno i najbolja prilika za mir. Čečenski predsjednik
Maškadov u petak je 32-godišnjeg Basajeva pozvao da sastavi
vladu. Basajev je gerilski čelnik koga Čečeni slave kao junaka a koga
Rusi optužuju kao teroristu. Basajev si je postavio rok od šest
mjeseci da izvuče Čečeniju iz kaosa u kome se nalazi otkako su se
tijekom 1996. odonud povukle ruske postrojbe. Basajev slovi kao
bezobziran, bistar i strastan pristaša čečenske neovisnosti. On je
zakleti neprijatelj Rusije. No kako su mnogi vodeći ljudi Rusije barem
privatno prestali o Čečeniji razmišljati kao o dijelu Rusije, ruski
poslovni interesi te čečenski susjedi sada traže čvrstu ruku na
kaotičnom području. Traže nekoga tko se može izdići iznad ruskih
klanskih interesa i uvesti red koga ruske postrojbe nisu uspjele
uvesti. Za Rusiju i za vanjski svijet jedan od prioriteta je
zaustavljanje prakse uzimanja stranih talaca. Mračne skupine otmičara
otimaju strance te za njihovo oslobađanja iznuđuju novac, a drži se
kako ih podupiru visoke ličnosti iz čečenske vlade. Dvoje britanskih
humanitarnih djelatnika nalazi se opteto u Čečeniji već točno šest
mjeseci. Vjeruje se da su još živi, no nije podnesen nikakav zahtjev
za otkupninom. Basajev zna sve o otimanju. On je oteo ruski
putnički zrakoplov godine 1991., a 1995. vodi najveću dosad
zabilježenu operaciju uzimanja talaca. Na jugu Rusije držao je
zatočenima više od tisuću ljudi, uglavnom civila. U sukobima, u
bolnici i oko nje bilo je mnogo poginulih. Na stotine akjo ne i na
tisuće ruskih vojnika palo je pod mecima i raketama Basajevljevih
bojovnika tijekom ljeta. Imamo znakova međutim da je on bio vođen ičim
drugim do li čečenskim nacionalnim osjećajima te vjerovanjem da je u
moralnom smislu njegovo ponašanje doličan odgovor na rusku brutalnost
u Čečeniji. Napad na Buđinovsk te Basajevljev završni juriš na Grozni
1996. bili su odlučujući trenuci koji su Ruse prisilili da shvate kako
ne mogu izvojevati nikakvu pobjedu koja bi bila vrijedna toga imena,
piše današnji 'The Guardian'.
(BBC)
GLAS AMERIKE - VOA
6. I. 1998.
"Forum 21 i koncesija Radiju 101 najpozitivniji su događaji u hrvatskom
medijskom prostoru 1997. godini, izjavila je za Glas Amerike Vesna
Alaburić, odvjetnica HND-a s kojom je razgovarala Linda Miliša.
Za sve koji se bave slobodom medija kao ključnim hrvatskim problemom
1997. godina je vrlo zanimljiva sa svim svojim značajkama, kako
pozitivnim tako i negativnim, kazat će Vesna Alaburić.
='Negativno je ono što se nastavio trend velikog broja tužbi protiv
novinara za krivična djela i protiv nakladnika za naknadu štete.
Smatram da je vrlo loše što još uvijek nismo razvili javno
komuniciranje u kojemu bi se prvenstveno ispravcima i javnim
demantijima ispravljale eventualne netočnosti u novinama, nego i dalje
pribjegavamo sudskim procesima kao jedinom načinu demantiranja i
dokazivanja da je određena informacija objavljena u novinama netočna.
Nemožemo za sada još govoriti i o sudskoj praksi, jer još uvijek nema
većeg broja presuda tako da se ovdje u tom pogledu nije ništa bitno
promjenilo. Ono što je bitno pozitivno u prošloj godini bilo jesu
određene aktivnosti samih novinara, prvenstveno pojava Foruma 21.
Dakle organizacije novinara iz elektroničkih medija koji pokušavaju
utemeljiti određene, u drugim zemljema sasvim elementarne, stvari u
funkcioniranju elektroničkih medija, a kod nas tek u začetku, a to je
prvenstveno razbijanje monopola Televizije na nacionalnom nivou,
odnosno želja da imamo i neku drugu nezavisnu nacionalnu televiziju.
Forum 21 , što je osobito važno, dočekan je u javnosti sa iznimnim
simpatijama i vrlo veliki broj i građana i raznih udruga pružio je
punu podršku Forumu i njegovim zahtjevima. Tako da su vrlo veliki
izgledi da će gotovo svi ti zahtjevi i to čak u vrlo dogledno vrijeme
biti i ostvareni. Pozitivno je i to što je europska Dekleracija o
ljudskim pravima postala sastavni dio hrvatskog pravnog poretka. Ona
je ratificirana u Hrvatskom Saboru, što znači da ta konvekcija sa svim
presudama Europskog suda za ljudska prava postaje dio pravnog sustava
Republike Hrvatske i to će po mom mišljenju svakako pridonjeti jačanju
zaštite novinara i javne riječi i na sudu i na eventualnim drugim
procesima pred drugim državnim tijelima. Pozitivno je naravno i to što
je Radio 101 konačno potpisao ugovor o koncesiji i što naš najbolji i
najpopularniji radio može raditi nesmetano i nadalje, a ono što
smatram osobito važnim je pojava vrlo velikog stupnja solidarnosti
među novinarima, bez obzira na to u kojim medijima rade, ako se
poslužimo onom klasičnom podjelom da li rade u tzv. zavisnim ili
nezavisnim medijima. Upravo ta solidarnost novinara, njihova spremnost
da pruže potporu jedni drugima bez obzira na to o kojem se pitanju
radi, o kojem se novinaru radi, za mene je najveće jamstvo da će
novinari biti u vrlo velikoj mjeri zaštićeni i da će sloboda govora u
Hrvatskoj postati stvarnost i to u vrlo, vrlo dogledno vrijeme'.
Odvjetnica HND-a osvrnula se i na prošlu godinu usvojeni krivični
zakon kojeg je često i oštro kritizirala.
='Novi krivični zakon koji je nažalost nešto što nebismo mogli
ubrojiti u pozitivne stečevine prošle godine. Prvenstveno zato što taj
krivični zakon nije napravio nijedan jedini pomak u pogledu veće
zaštite slobode govora u odnosu na stari kazneni zakon koji je donjet
sredinom sedamdesetih godina i mi smo iskoristili priliku da se u
pogledu kaznenog zakonodavstva približimo europskim standardima. Ja
sada ne bih detaljizirala što su sve bile zamjerke tome krivičnom
zakonu ali ključna zamjerka je bila što istinitost informacije, kada
je riječ o svim pitanjima od javnog interesima, nije prva najvažnija
obrana novinara od bilo kakvog pa i od kaznene odgovornosti i što
privatnost građana nije zaštićena shodno podjeli građana na javne
osobe i privatne osobe, pa da poštujemo pravilo da imamo pravo o
djelatnosti javnih osoba doznati sve što se tiče njihova javnog života
i njihove javne djelatnosti. No, bez obzira na to upravo zbog
ratificiranja europske konvencije o ljudskim pravima ja vjerujem da će
se i na krivičnim sudovima zapravo primjenjivati europski standardi,
jer naši suci danas znaju, ukoliko ne donesu neku odluku koja bi bila
sukladna europskim standardima da ta presuda pred Europskim sudom za
ljudska prava može pasti, a zna se da je to na određen način i vrlo
velika blamaža za zemlju čiji je Sud takvu presudu donio. Prema tome
ja u slijedećoj godini očekujem implementaciju europskih standarda
izravno pred hrvatskim sudovima ito sukladno presudama Europskog suda
za ljudska prava'."
(VOA)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
6. I. 1998.
Danas smo zabilježili javljanje dopisnika iz Zagreba Marinka Čulića:
"Zbog iznenadnih bolova na debelom crijevu prekjučer je operiran
hrvatski ministar obrane Gojko Šušak, priopćio je danas lječnički
konzilij koji vodi osobno ministar zdravstva Andrija Hebrang.
Premda konzilij dodaje da će Šuškov postoperativni oporavak trajati
vrlo kratko i da će se on već za nekoliko dana vratiti redovnim
dužnostima, ova vijest daleko je od rutinske. Šušak na neslužbenoj top
listi vladajuće nomenklature slovi kao čovjek koji čvrsto drži drugu
poziciju, odmah iza Tuđmana, što se može objasniti time da
reprezentira tri važna segmenta aktualne političke scene. To su
hercegovački Hrvati, američko-kanadska emigracija te neki radikalno
nacionalistički krugovi u Crkvi.
Otkako se saznalo da je Šušak teško obolio na plućima zbog čega je
kao i Tuđman prošle godine lječen u Sjedinjenim Državama ali očito s
manje efekta, počele su spekulacije što bi njegovo sve vjerojatnije
povlačenje s funkcije značilo. Općenito se drži da bi se zamjenu za
njega relativno lako našlo kada je riječ o Ministarstvu obrane ali da
bi radikalsko krilo HDZ-a kojeg on predvodi preživilo gubitak koji je
puno teže, gotovo nemoguće nadoknaditi. Šušak to i sam uviđa pa je
posljenjih mjeseci više puta najavio da će napustiti ministarsku
funkciju i posvetiti se isključivo radu u stranci. Kako za nepunih dva
mjeseca slijedi tzv. 'Opći sabor HDZ-a' na kojem se bira novo
stranačko rukovodstvo, smatra se da je ovim Šušak najavio i
učvršćivanje pozicije svoje frakcije u stranci.
No, današnja vijest o kirurškom zahvatu nad njime ne čini više tu
pretpostavku previše čvrstom. Štoviše moguće je da se sada Tuđman
odmakne od standardnog načina traženja stranačke ravnoteže u
balansiranju konzervativne struje koju oličava Šušak i liberalne koju
personificira Mate Granić. sada bi priliku mogli dobiti i oni koji ne
pripadaju niti jednoj od tih struja nego su naprosto bezbojni i
poslušni izvršitelji Tuđmanove volje. Ovom opisu dosada je najviše
odgovarao Hrvoje Šarinić koji je postao neka vrsta oglednog odlijevka
političara činovničkog tipa. No, sada se već izgledi daju nekim
drugima, na prvome mjestu baš ministru zdravstva Andriji Hebrangu."
(RFI)
FRANCUSKA
LIBERATION
6. I. 1997.
Sudar kultura u XXI. stoljeću
Povodom tiskanja knjige "Sudar civilizacija" Samuela Huntingtona na
francuskom jeziku u izdanju kuće Odile Jacob, list objavljuje razgovor
koji su s njezinim autorom vodili novinari Hector Feliciano i Dijana
Sulić.
"(...) - Vi tvrdite da nam pojam civilizacija može pomoći da bolje
shvatimo geopolitiku na pragu trećeg tisućljeća. Zašto je to danas
tako, a još jučer nije bilo tako?
= Kraj Drugog svjetskog rata obilježio je početak hladnog rata, drugim
riječima, to je više bilo natjecanje dvaju suprotnih gospodarskih i
političkih sustava nego natjecanje dviju civilizacija. Ali takvo
stanje nije moglo vječno potrajati. Sada se jasno pokazuje da će
kulturalni čimbenici biti najvažniji u sljedećem stoljeću. Po prvi put
u povijesti mi danas živimo u svijetu s više središta, a glavne sile
pripadaju različitim civilizacijama. I upravo to je ono što je
promijenilo sve.
- Neke su države pokušale prijeći s jednog civilizacijskog modela na
drugi. Je li to moguće?
= Turska je najbolji primjer za tu pojavu. Kemal Ataturk je želio
promijeniti svoju državu prema zapadnom modelu. Od stare turske nacije
stvorio je novu laičku državu. Njegovi su nasljednici sve do danas
slijedili isti cilj. Ali, situacija se sada promijenila. Sada laičku
državu odbacuje jedan dio najjače stranke u Turskoj. Istog trenutka,
Turska više ne zna kako se mora ponašati, pripada li Zapadu, Europi,
ili je ona srednjoistočna država, nova turska civilizacija koja bi se
protezala sve do središnje Azije.
- Kamo smjestiti države koje se, poput Grčke, nalaze na crti
koja, kako Vi kažete, razdvaja 'sukobljene civilizacije'?
= Grčka je pravoslavna država. Kao i njezina susjeda Turska, i Grčka
za svoju nazočnost u NATO-u mora zahvaliti razdoblju hladnog rata.
Kasnije je pristupila i Europskoj zajednici, ali to ne znači da je
riječ o zapadnoj državi. Dokaz za to jest činjenica da je Grčka, za
razliku od ostalih zapadnih država, otvoreno stala na stranu Srba u
vrijeme sukoba na području bivše Jugoslavije. Grčka je surađivala s
Moskvom kako bi se pomoglo Beogradu da zaobiđe gospodarske sankcije.
Grčki vođe govore o nekakvom 'pravoslavnom savezu' Grčke, Srbije i
Bugarske. Istodobno se pojačava i suradnja s Rusijom, a to dokazuje i
sporazum između Grčke, Rusije i Cipra o prodaji ruskih raketa
ciparskoj vladi. Grčka se ponaša kao pravoslavna država.
- Prema tome, civilizacija se određuje prema vjeri?
= Nije vjera jedini element u svemu tome, daleko od toga, ali je
ona sasvim sigurno izuzetno važna.
- Je li polet vjerskog ekstremizma izravna posljedica sukoba
civilizacija?
= Vjerski ekstremizam uzrokovan je prije svega procesom modernizacije
svijeta. Ekstremistički pokreti danas postoje gotovo u svim važnim
svjetskim religijama. Ljudi koji se priključuju tim pokretima oni su
ljudi koji su otišli iz rodnog sela u nadi da će u gradovima dobiti
posao, ljudi koji su ostali bez korijena i koji se moraju prilagoditi
urbanoj sredini. Ti ljudi postaju ekstremisti, bez obzira na to da li
su oni protestanti, hindusi ili muslimani. A polet ekstremizma uzrokuje
probleme i sukobe. Rješavanje tih problema bit će jedan od glavnih
izazova koji se postavljaju pred sve države svijeta.
- Zapadna civilizacija vjeruje u univerzalnost svojih vrijednosti. Je
li takav stav izazvao nastanak islamskog ekstremizma?
= Nema sumnje da je povratak islamu reakcija na društvenu i
gospodarsku modernizaciju. Ali to je i konačno odbacivanje zapadne
kulture. Islamisti se boje da će ih zapadna kultura ugušiti. Zbog toga
su spremni modernizirati se, ali bez istodobne okcidentalizacije.
- Sukob između Zapada i islama u vašim očima predstavlja najvažniji
sukob našeg vremena.
= Pokušajte pronaći bilo gdje u svijetu neki važniji sukob u kojemu se
ne suprotstavlja neko islamsko i neko neislamsko društvo. Granica s
muslimanskim svijetom, od Maroka do Indonezije, predstavlja stalnu
bojišnicu. Bosanski muslimani protiv pravoslavnih Srba i katoličkih
Hrvata, Grčka protiv Turske, Armenci protiv Azera, Rusi protiv Čečena
i muslimana u srednjoj Aziji, Indija protiv Pakistana. A da i ne
pričamo o sukobima između muslimana i katolika na Filipinima ili u
Indoneziji, između Židova i Arapa na Srednjem istoku i o krvavom ratu
između kršćana i muslimana u Sudanu.
- Nije li vaša teorija o civilizacijama zapravo način za opravdavanje
američke hegemonije?
= To je apsurdno. Naprotiv, ja tvrdim da se moć Zapada smanjuje u
odnosu na moć ostalih civilizacija. Zapad ne može, i ne bi trebao
pokušavati nametati svoj sustav ostalim društvima bilo to silom ili
zakonskim prisilama. Nalazimo se pred stvaranjem svijeta s mnoštvom
civilizacija. Prema tome, neće više biti dominantnih sila. Neke će
države biti jače od ostalih. Očigledno je da će Zapad, čak i ako
izgubi na snazi, i dalje ostati dominantna civilizacija sljedećih
nekoliko desetljeća. A SAD će sigurno ostati najjača država u tom
razdoblju. No, unatoč tome, to će biti pluralistički svijet i Zapad
neće više moći nametati svoju volju.
= Što Zapad mora učiniti?
= Zapad mora štititi vlastite interese, svoje ustanove i svoje
vrijednosti. Morao bi pokušati postići veće jedinstvo nego što je to
bilo u prošlosti. Budući da postoji mogućnost da latentni sukobi
između Zapada i Kine ili islama prerastu u otvoreni sukob, trebalo bi
očuvati suradnju s državama kao što su Rusija, Japan i Indija. Te tri
države predstavljaju skupinu 'civilizacija na njihalu' koje, uz
države Latinske Amerike, zaista imaju svoje mjesto u zapadnoj
civilizaciji."
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
5. I. 1998.
Slijedi razdoblje nepredvidljive politike u istočnoj Aziji
Pisac članka je viši član Vijeća za inozemne odnose, Morton
Abramowitz: "(...) Azijski jadi izazivlju očajnički potrebnu domaću
gospodarsku reformu, no oni uništavaju snove i, što je još važnije,
mijenjaju domaću politiku. (...) Gospodarske katastrofe pogoršat će
rastuće napetosti između autoritarnosti i 'reda', nasuprot pluralizmu
i političkoj slobodi. Autoritarnost je sve manje i manje 'azijski
način.' Dolaze nove političke vođe.
Korejski predsjednik Kim Young Sam i tajlandski premijer Chaovalit
Yongchaiyut sad su prošlost. Japanski premijer Ryutaro Hashimoto nije
izbavljen, iako jedva preživljava, vjerojatno stoga što je posao
premijera premalo privlačan drugim vodećim članovima njegove stranke.
Kako god bio velik njihov doprinos prosperitetu njihovih zemalja,
malezijski premijer Mahathir bin Mohamad i indonezijski predsjednik
Suharto sve se više doživljavaju kao problem, a ne rješenje.
S nezadovoljnom, bolje informiranom javnošću u mnogim azijskim
zemljama, novi (kao i stari) vođe suočit će se s teškoćama u
zadržavanju političke potpore. Demokratski izbori, kako god poželjni,
možda neće biti od velike pomoći.
Domišljat demokratski vođa poput novoizabranog južnokorejskog
predsjednika Kima Dae Junga, koji se želio usredotočiti na probleme
sjevera i juga, mora se uhvatiti u koštac s ogromnim problemima
nedostatka deviza te duboko posramljene javnosti. Demokracija je u
Tajlandu posljednjeg desetljeća napredovala, no ona je također
stvorila korumpiranije civilne vlade nego što su to bile vojne vlade.
Možda će novi ustav i razdoblje stresa ili oskudice promijeniti
sustav. Japan ima bezbrojne slobodne izbore, no birokrati još uvijek
gospodare, usprskos tome što su u ovom desetljeću doživjeli mnogo
neuspjeha. (...)
Mnogi azijski političari, kao i javnost, ne smatraju globalizaciju
velikim dobrom. Možemo očekivati da će domaća politika postati
borbenom arenom u kojoj će se sukobljavati globalizacija te snage
gospodarskog nacionalizma. Činjenica da snage modernizacije i
izgradnje nacije imaju još mnogo utjecaja to otežava. Veoma potrebna
doza gospodarske liberalizacije, koju bi svjetski posuđivači nametnuli
tim zemljama, izazvat će otpor prema strancima, posebice
antiamerikanizam. Političari će se pobrinuti za to, posebice s obzirom
na brojne žitelje većine azijskih zemalja, koji su imali mnogo manje
koristi od velikog gospodarskog rasta te će od nadolazeće oskudice
patiti više.
Antiamerikanizam u oštrom je porastu u Tajlandu, Maleziji i Južnoj
Koreji. To ne iznenađuje. Mnoge su godine Azijci osjećali stalne
američke pritiske na trgovinu. Mnogi u sadašnjoj katastrofi vide ruku
stranca, koja uništava njihovu valutu i kupuje njihove kompanije po
cijenama s rasprodaje. (...)
Moglo bi biti još iznenađenja. Sigurno ćemo vidjeti ponovno
oživljavanje Azije; previše je dinamike u tom području. No domaća
politika u sljedećem će se desetljeću događati između gospodarske
nesigurnosti i prestrukturiranja; nastavljanja nacionalizma i rasta
demokracije. Demokratska politika često je nepredvidljiva u većini
područja. Globalizacija je nepopustljiva snaga koja promiče
međunarodnu suradnju, no ona nije jedina snaga na svijetu. Država -
nacija u Aziji je i dalje prilično živa."
Amerikanci i svijet
"Kraj hladnog rata izazvao je među nekima koji se bave vanjskom
politikom strahove da će se Amerikanci umoriti od preuzimanja
svjetskih problema. Površno gledano, čini se da su te bojazni
opravdane. Ispitivanja pokazuju da Amerikance odbijaju vijesti o
udaljenim sukobima te da se radije ne bi uključivali. No bacite li još
jedan pogled, vidjet ćete drukčiju sliku. Ispada da Amerikanci žude za
uključenjem u svjetske krize, no ne na način koji određuju neke
vladine vođe, akademske institucije i mediji. Dok ulazimo u novu
godinu, vrijedno je prisjetiti se da pučanstvo želi da Sjedinjene
Države potvrde svoje globalno vodstvo, no postupnije i koordiniranije
nego što je to bio slučaj u prošlosti.
Te misli podupiru dva nova ispitivanja, koja pokazuju da su Amerikanci
zabrinutiji, pa čak i idealističniji o mnogim svjetskim problemima, od
mnogih u Washingtonu.
Ankete Sveučilišta Maryland, odnosno njegovog Programa ispitivanja
stajališta prema međunarodnoj politici te Središta Pew za istraživanje
odnosa ljudi prema tisku, naišle su na snažnu crtu kooperacionizma.
Ispitivanje provedeno u Marylandu pokazalo je da 74% ispitanika želi
da se moć podijeli na međunarodnoj razini, dok samo 13% njih želi da
se Sjedinjene Države šepure kao jedina supersila. Osim toga, iako
Kongres odbija odobriti isplatu 1,5 milijardi dolara zakašnjelih
pristojbi UN-u, ispitivanje iz Pewa pokazalo je da Amerikanci visoko
cijene tu organizaciju.
Ta praktična stajališta postavljaju zanimljiv izazov za stvaratelje
vanjske politike, medije da i ne spominjemo. Kad se radi o američkoj
intervenciji, ključ za osvajanje potpore je osigurati suradnju drugih
država. Što se tiče inozemnih vijesti općenito, druga ispitivanja
pokazuju da Amerikanci (koji nisu više ukotvljeni u svjetski spor sa
Moskvom) za njih imaju malo strpljenja, ukoliko se one bave usponima i
padovima poredaka te udaljenim diplomatskim i vojnim skukobima. No
ispitivanje iz Pewa pokazalo je iznenađujuću zabrinutost za one zgode
iz inozemstva, koje utječu na američku gospodarsku dobrobit, zdravlje
i sigurnost.
To bi se moglo činiti običnom sebičnošću, no određeni primjeri govore
drukčije. Ispitivanje iz Pewa potvrdilo je široku potporu za
kooperativnu akciju zaustavljanja globalnog zatopljenja, čak i ukoliko
bi to značilo primjenu takvih standarda za potrošnju goriva koji bi za
sobom povlačili više cijene benzina u Sjedinjenim Državama. Ispitivači
su također pronašli da u području medicine, Amerikanci očekuju snažan,
multilateralan odgovor na širenje bolesti, bilo da se radi o kravljem
ludilu u Britaniji, SIDI u Africi ili ptičjoj gripi u Hong Kongu.
Amerikanci su također poznati po sve većoj svijesti o tome da slom
gospodarstava u Južnoj Americi ili na Karibima može dovesti do
useljavanja te da pojedina gospodarstva ovise o izvozu droge u
Sjedinjene Države. Što se tiče sloma valuta i financijskih institucija
u Aziji, glasači će sasvim sigurno kazniti svaku vladu koja zanemaruje
prijetnju koju to predstavlja američkim bankama, individualnim
ulagačima i mirovinskim fondovima.
Dok se predsjednik Bill Clinton priprema za drugu godinu svog drugog
mandata, program vanjske politike je iznenađujuće upakiran. Nedavno
proširen NATO i obnavljanje mandata američkih vojnika u Bosni
zahtijevat će odobrenje Kongresa. Globalno zatopljenje, trgovina,
droga i bolesti središnje su američke brige. Vladina odluka da se
založi za još otvoreniju trgovinu te da pomogne spasiti azijska
gospodarstva utjecat će na sve.
Tako su nova ispitivanja ojačala stari aksiom. Amerikancima je više
stalo do svijeta, nego što im se priznaje. Ostaje test vodstva, da
dramatizira povezanost novih problema današnjice s njihovim životima."
THE WASHINGTON TIMES
6. I. 1998.
Albanci su oštećena strana na Kosovu
Predsjednik washingtonskog Nacionalnog albansko - američkog vijeća
Sami Repishti reagira na članak Williama Doricha 'Balkanska priča koju
su mediji zanemarili', objavljen u listu 21. prosinca prošle godine:
"Pismo Williama Doricha (...) pred američke čitatelje donosi članak
tipičan za najagresivnije krilo srpskog tiska. Budući da veoma malo
Amerikanaca čita taj tisak, veoma malo njih svjesno je sustavne
kampanje rasističke indoktrinacije koja čak i danas srpski narod vodi
iz katastrofe u katastrofu.
Hrvate i Muslimane g. Dorich je demonizirao ranije; ovaj puta on se
obara na dvomilijunsko albansko stanovništvo koje živi na Kosovu, gdje
predstavlja 90% mjesnog pučanstva. Iako je od 1913. Kosovo vojno
okupirano te pod stalnom vlašću Beograda, g. Dorich tvrdi da potlačeni
Albanci ubijaju, siluju i protjeruju vladajuće srpske slojeve. Ako
ćemo vjerovati g. Dorichu, tu se radi o srpskoj janjadi koju kolju
albanski vukovi.
G. Doricha zbunjuje to što se tisak slaže s procjenom bivšeg ministra
vanjskih poslova Warrena Christophera da su 'Albanci oštećena strana
na Kosovu'. G. Dorich propušta spomenuti da je američki Kongres
prihvatio više od 20 rezolucija kojim javno prekorava i osuđuje
kršenja prava Albanaca na Kosovu, koja uključuju ubijanja, uhićenja,
mučenja i dugotrajne zatvorske kazne, često bez suđenja. Iz tjedna u
tjedan, glasnogovornici ministarstva vanjskih poslova ponavljaju
slične optužbe. Isto vrijedi i za Europski parlament, Europsku
zajednicu, UN-ovo Vijeće za ljudska prava, Amnesty International,
Međunarodni helsinški odbor, Human Rigts Watch, Vatikan i mnoge druge
međunarodne organizacije.
Predsjednik Bush (u prosincu 1992.) i predsjednik Clinton (u ožujku
1993.) upozorili su Srbiju da prestane progoniti mjesno albansko
pučanstvo. No ipak, prošlog je tjedna srpsko redarstvo na Kosovu
mlatilo albanske studente koji su mirno demonstrirali, 'arogantno'
tražeći obrazovanje na albanskom jeziku, što je pravo koje im je
uskraćeno od 1991. godine. Na žalost, g. Dorich taj dokaz drži urotom
Zapada protiv srpskog naroda.
Danas 7% srpskog pučanstva na Kosovu nadzire čitavu mjesnu upravu,
uključujući sudove, financije i obrazovanje. Jedino sveučilište na
Kosovu potpuno je srpsko. Isključivo srpsko redarstvo i 35.000 vojnika
Srpske vojske surovo provode taj nemoralan sustav aparthejda. No
srpska vlada i ultranacionalisti kao što su g. Dorich nastavljaju
svoju sustavnu propagandnu kampanju u pokušaju prikrivanja istine o
Kosovu.
Istina je da su Albanci i Srbi stoljećima mirno živjeli na Kosovu, dok
srpsko širenje prema jugu nije donijelo sukob. Usprkos tvrdnjama g.
Doricha, Albanci za turske okupacije, koja je trajala stoljećima, nisu
uništili, oštetili, oskvrnuli niti povrijedili ijednu srpsku crkvu ili
člana klera. Tu je činjenicu priznao 1960. Patrijah German iz Srpske
pravoslavne crkve u Beogradu. Istina je da su Albanci umorni od srpske
okupacije te da traže život bez ugnjetavanja; oni traže neovisnost i
mir sa srpskim susjedima, a ne 'teritorijalne pregovore sa Srbima',
što bi bilo jednako trajnom otkidanju od njihove domovine.
Istina je da Albanci na Kosovu pružaju ruku prijateljstva i suradnje
svojim srpskim susjedima kao jednakima u Republici Kosovo, gdje bi i
Albanci i Srbi bili slobodni građani demokratske i moderne države.
Istina je da Albanci na Kosovu pokušavaju stvoriti povijesni prekid
zaustavljanjem neprestanih sukoba koji su donijeli neprijateljstva
kojima danas svjedočimo te osiguravanjem mirne egzistencije sebi i
budućim naraštajima. Upravo su tim pokušajem osvojili potporu
međunarodne zajednice."
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
5/6. I. 1998.
Vrlina našeg doba zove se suradnja
List objavljuje osvrt na novu knjigu bivšeg savjetnika američkog
predsjednika Cartera za sigurnost Zbigniewa Brzezinskog "Jedina
svjetska sila: Američka strategija dominacije". Autor predgovora:
Hans-Dietrich Genscher.
"I ova je knjiga prevedena s 'američkog jezika', jezika koji ne
postoji jer svi u Americi govore Engleski. U slučaju autora
Brzezinskog ta je neiskorjenjiva njemačka ludost dvostruko glupa.
Naime, autor, bivši savjetnik predsjednika Jimmyja Cartera za
sigurnost, zapravo je Poljak a odrastao je u Kanadi gdje je u krajnju
ruku mogao naučiti 'kanadski' - također nepostojeći jezik.
Osim toga, Brzezinski zaista ne piše 'američki'. The Grand Chessboard,
velika šahovska ploča (izvorni - primjereniji - naslov knjige)
nadovezuje se na sasvim 'neameričku' vanjskopolitičku tradiciju.
Nazovimo je 'geopolitika', koju je veliki Hans Morgenthau (ne onaj iz
'M.-plana' - to je bio Henry) proglasio 'pseudoznanošću'. Naime, 'ona
apsolutizira čimbenik geografije koji navodno određuje moć - i sudbinu
- država'.
Geopolitika je bila europska specijalnost u prvoj polovini 20.
stoljeća - Halforda Mackindera u Engleskoj, Karla Haushofera u
Njemačkoj. Za američki identitet ona je prava grozota. Naime,
mladoamerikanci su okrenuli leđa Europi kako bi izgradili 'novi
Jeruzalem'. Odbili su bilo kakvu daljnju povezanost s realpolitikom i
politikom sile; 'državnu politiku' i 'primat vanjske politike'
smatrali su lažima kraljeva čiji je cilj bilo tlačenje slobode u
njihovoj staroj domovini. Zaključak je nalikovao Kantovom: samo dobre
države kreiraju dobru vanjsku politiku; samo liberalno-demokratski
svijet može živjeti u istinskom miru. Ta se 'antimachiavellistička'
tradicija pravocrtno provlači od Jeffersona preko Wilsona do Clintona
koji je politiku ljudskih prava i demokratizacije stavio u središte
svoje diplomacije.
Brzezinski pokušava pisanjem pobiti upravu tu idealističku tradiciju
koja vanjsku politiku poistovjećuje s unutarnjom. On želi objasniti
svojim sunarodnjacima da ona ne pristaje 'posljednjoj supersili';
Amerika mora napokon naučiti razmišljati u strateškim i geografskim
kategorijama. 'Država broj 1' mora, logično, imati sljedeći istaknuti
cilj: zadržati taj status, spriječiti da se manje sile urote protiv
SAD. Kako to ostvariti?
'Glavna geopolitička dobit Amerike jest Euroazija, šahovska ploča na
kojoj se vodi borba za globalnu prevlast", postulira Brzezinski.
'Euroazija je Mackinderov 'svijet-otok'; svijet pripada onom tko je
njezin gospodar. No, Brzezinski ne želi iznositi tako nezgrapne
determinističke argumente. Njegove su formulacije miroljubivije i
zamršenije: 'Euroazijska geostrategija znači za (Ameriku) taktički
mudar i odlučan odnos prema geostrateški dinamičnim državama i oprezam
odnos prema geopolitički katalitičkim državama'. Ta formulacija
zahtijeva prijevod. Geostrateške su one države koje mogu i žele širiti
svoj utjecaj preko svojih granica; one su 'sklone nepredvidivosti':
Njemačka, Francuska, Rusija i Kina. Sorry, Engleska i Japan nisu
uspjele ući u tu ligu. Katalitičke su države one kojima valja
posvetiti posebnu pozornost zbog njihova strateškog položaja i
ranjivosti: primjer su Ukrajina, Azerbejdžan, Južna Koreja, Turska i
Iran.
Bit te 'velike igre' ('great game') nije rat i osvajanje već
'upravljanje', američka uloga globalnog impresarija koji vuče sve
konce. Europa je pritom 'prirodni saveznik' Amerike, 'geopolitički
mostobran na euroazijskom kontinentu'. Amerika mora podupirati
ujedinjenje Europe, tretirati Europu kao 'globalnog partnera' i
suzbijati francuske ambicije. Zašto to činiti kada Francuska oduvijek
želi izgraditi Europu koja će biti suparnik Amerike? Zato što bi
razbijanje osovine Bonn-Pariz ponovno ojačalo nacionalni osjećaj
Nijemaca, jače strane u paru; Francuska je pak po Brzezinskom europsko
sidro Njemačke.
Zasada nema prigovora. No, zašto Brzezinski zahtijeva istodobno i
'energičan, koncentriran i odlučan utjecaj Amerike na Nijemce' - osim
ako njegov cilj pritom nije izazivanje razdora između Francuza i
Nijemaca? Kako će takva politika poduprijeti 'ujedinjenje Europe' koje
Brzezinski gotovo u istom dahu veliča?
Upravo su takva proturječja problem u odnosu prema prividno tako
jasnim pravilima geopolitike. Ona zapravo nije deterministička kao što
je prigovarao Morgenthau već proizvoljna: pomoću geografije moguće je
sve a time i ništa prikazati kao 'vitalan' interes. Geografija kao
sudbina? Ovaj primjer pokazuje da to tumačenje u praksi prerasta u
igru skrivača.
Najzanimljivije poglavlje nosi naslov 'Euroazijski Balkan'. Bavi se
novim državama koje su nakon raspada Sovjetskog Saveza nastale na
potezu između Turske, Irana, Rusije i Kine a u svom nazivu uglavnom
nose i nastavak '-stan'. Ta je regija labilan vakuum vlasti, rastrzan
etničkim suparništvima, blagoslovljen ogromnim bogatstvom zemnog plina
i nafte i stoga predmet požude svih velikih država - ukratko
'XXL-Balkan' iz druge polovine 19. stoljeća.
Kakvu bi politiku na tom području vodio mudri geostrateg? Slijedi
sintagma 's jedne strane', 's druge strane': 'Amerika je zemljopisno
previše udaljena da bi u ovom djelu Euroazije igrala dominantu ulogu'.
No: 'Previše je moćna da bi prekriženih ruku gledala što se tamo
događa'. Dakle? Washington se mora 'pobrinuti da nijedna sila ne
uspostavi nadzor nad tim područjem te da međunarodna zajednica ima
nesmetan pristup'. Kako to ostvariti? Rusija ne smije monopolizirati
pristup tom području. S druge strane, 'isključivanje Rusije iz te
regije nije ni poželjno ni ostvarivo'.
Kada bi 'Zbib' - kako ga u Americi zovu zbog neizgovorivog prezimena -
iznio takvo tumačenje pred predsjednikom, bio bi uskoro nestrpljivo
prekinut: 'A konkretno?' To nije jedini problem u njegovoj
zadivljujućoj i 'poticajnoj' tour de force oko svijeta koja čitatelja
podvrgava iscrpljujućoj intelektualnoj gimnastici. Na svakoj stranici
čitatelja muči pitanje koliku dozu nove stvarnosti pokrivaju te
kategorije iz 19. stoljeća.
'Unutrašnjost', 'svijet-otok', 'svjetska dominacija' - navedene
metafore sve su neprikladnije u opisu aktualnih zbivanja u svjetskoj
politici. Primjerene su samo na Bliskom a možda će jednog dana biti
primjerene i na Dalekom Istoku ako Kina podlegne iskušenju
hegemonizma. No, u ostalim dijelovima svijeta klasična 'igra nulama'
('želim ono što ti ne možeš imati') potisnuta je na rub pozornice.
Kako spasiti Rusiju i Južnu Koreju od bankrota? Tko će krenuti u 'rat
iz savjesti', kako bi prekinuo pokolje u Bosni i Ruandi? Kako
spriječiti slom međunarodnog financijsko sustava? Protekcionizam,
terorizam, nestašica vode, zločini bez granica, oružje za masovno
ubijanje ključne su riječ koje dominiraju današnjom međunarodnom
politikom. One se pretvaraju u 'negaciju igre nulama': ili će svi
dobiti ili će svi izgubiti. Aktualni je motto 'tko ne surađuje,
ispada'.
Možda smo tek u dugotrajnom predahu između velikih ratova 20. i
dolazećeg 21. stoljeća. U tom slučaju svi će žurno izvlačiti iz ormara
knjige o Jedinoj svjetskoj sili, posežući i za Clausewitzom, Tukididom
i Kissingerom. Zasada diplomati bolje putuju kada su oboružani Wall
Street Journalom i intenzivnim tečajem iz svjetske privrede",
zaključuje na kraju prikaza Josef Joffe.
DIE WELT
6. I. 1997.
Kurdi dovode Beč u stanje uzbune
"Na talijansko-austrijskoj granici 'san o Schengenu' trajao je svega
nekoliko sati: istodobno s početkom nove godine naredio je bečki
ministar unutarnjih poslova Karl Schloegel (SPOE) ponovno 'oštar'
nadzor graničnih prijelaza s južnim susjedima - dočim je još nedavno
prije toga najavljeno ukidanje svih pregleda putovnica jer je Austrija
jednako kao Italija pristupila Schengenu.
Nekoliko stotina Kurda koji su u bijegu pred građanskim ratom u svojoj
domovini stigli u južnu Italiju, temeljito su pokvarili
političko-policijski koncept Beča i uz to znatno uvukli odnose između
Austrije i Italije u supatništvo. U Beču su potiho uvjereni da se
talijanske vlasti spram Kurda odnose premlitavo. Jedan visoki
austrijski službenik koji nije želio biti imenovan, rekao je za ovaj
list da bi se problem 'zahrđalih izbjegličkih brodova' lako mogao
riješiti s 'dva oštra pucnja pred pramac' iz topova talijanskih ratnih
brodova ili policijskih čamaca. Time bi se brodove prisililo na
okretanje. U Beču čak kruži sumnja da Talijani Kurde i druge koji
traže azil ohrabruju da nastave put prema sjeveru, u Njemačku. Jedan
od tih puteva vodi preko Austrije.
Europski stručnjaci za izbjeglice u svakom slučaju procjenjuju da
većina Kurda ide preko granice u Francusku - tamo je nadzor bitno
manje oštar nego između Italije i Austrije ili čak Švicarske koja
uopće ne pripada 'schengenskom prostoru', teoretski bez nadzora
putovnica. Ipak se visokim bečkim policijskim službenicima diže kosa
na glavi od pomisli da bi na austrijskom tlu mogli imati tisuću ili
više Kurda. U Beču se boje da su mafijaške i podzemne organizacije iz
Turske, Albanije i Italije odavno prisvojile 'posao' s izbjeglicama.
No i dalje je nejasno kako su izbjeglice bez znanja i dopuštenja
turskih vlasti uopće stigle na brodove. Turska bi mogla 'slavinu'
izbjeglica po želji otvarati i zatvarati i time države EU-a dovesti u
veliku nepriliku. Bečki politički krugovi istodobno polaze od toga da
je i Grčka odigrala čudnu ulogu: Grci su Kurde opskrbili pitkom vodom
i zatim ih pustili da nastave svoje putovanje brodovima.
Dorbo obaviješteni bečki krugovi osim toga ukazuju na eksplozivno
stanje na Bliskom Istoku i Magrebu. Ako sadašnja vlada u Alžiru izgubi
nadzor u borbi s fundamentalistima, prijeti rijeka izbjeglica od možda
tri milijuna nefundamentalističkih Alžiraca u EU - ponajprije u
Francusku.
No ona ne bi sama mogla svladati tu rijeku izbjelgica. Već se govori
da je Francuska u povjerljivim razgovorima zatražila 'solidarno
sudjelovanje' drugih država EU-a - ako bi došlo do toga. To se doduše
još čini dalekim, jer dosad je samo savezna vlada nastojala na
ravnomjernijoj razdiobi izbjeglica primjerice iz Bosne. A Pariz se
pokazao malo otvorenim za to. Ali ako dođe do prave razdiobe, boje se
u Beču, Austrija bi jednoga dana morala prihvatiti sto tisuća
Alžiraca. Rijeka gospodarskih izbjeglica mogla bi tako za države EU-a
postati unutarnjim političkim problemom prvoga reda.
Granice Austrije prema Madžarskoj nadzire savezna vojska, dakle vojni
obveznici koji se umjesto vojnom obukom moraju baviti policijskim
zadaćama. Doduše su, kako izjavljuju u Beču, granice 'donekle' pod
nadzorom - no u posljednje vrijeme sve više ilegalnih doseljenika
ulazi u zemlju preko Češke" - piše Carl Gustaf Stroehm.
5/6. I. 1998.
S razumom i mjerom
"Ne budu li poduzete odlučne mjere, Europa će se suočavati sa sve
većim valom kurdskih izbjeglica. EU se mora pripremiti za tu navalu,
zahtijeva njemački ministar unutrašnjih poslova Manfred Kanther, kojem
će pri tome biti potrebna potpora svih razboritih političara. Naime,
razum zahtijeva od EU da kanalizira imigraciju kako ona ne bi
politički ili gospodarski opteretila njezine članice.
To je, naravno, moguće postići samo pravnim sredstvima koja, između
ostalog, nudi Schengenski sporazum. No, striktni zagovornici zaštite
ljudskih prava vjerojatno će i ta sredstva obilježiti žigom
nečovječnosti. Politika imigracije, kreirana s osjećajem za mjeru,
ne smije se povesti za takvim kritičarima. Kanther će pak potvrditi
u praksi. Njemačka je pokazala veliku humanost posebno prema
izbjeglicama s Balkana i čini to i dalje. Osim toga, Njemačka je u
odnosu na ostale europske države bila i još uvijek jest daleko
otvorenija za kandidate za azil koji stižu iz drugih regija.
Stoga je dobro što Bonn sve glasnije upozorava posebno Italiju i
ostale države na rubu Sredozemnog mora da neograničeno prakticiraju
odredbe iz Schengenskog sporazuma. Naime, potpisnice tog sporazuma
obvezale su se na zajednički nadzor svojih vanjskih granica i na
zauzvratno velikodušno otvaranje međusobnih granica. Taj sporazum može
funkcionirati samo ako ga svi poštuju.
Turska, ljutita što je EU nije otvorenih ruku pozvala da postane
njezinom članicom, postupila je vrlo dalekovidno, zaustavljajući
rijeku Kurda koja se slijeva prema srednjoj Europi", smatra Ruediger
Moniac.
ŠPANJOLSKA
ABC
5. I. 1997.
Kralj u Bosni
"Kralj je žrtvovao proslavu svojeg šezdesetog rođendana u krugu
obitelji kako bi ovaj dan proveo sa španjolskom brigadom razmještenom
u Bosni. Učinio je to, dan uoči praznika španjolske vojske i samo
nekoliko dana nakon što je tamo u nesreći poginuo narednik Santiago
Arranz dok su dvojica mladih vojnika teško ranjeni. Kraljev posjet na
taj način dobiva značenje odavanja počasti španjolskim vojnicima koji
predano obavljaju svoj neodložni zadatak u službi mira u tom izmučenom
balkanskom području. To će odavanje počasti svoj puni značaj dobiti
kad Kralj položi vijenac na spomenik španjolskim vojnicima - sada ih
je već gotovo dvadeset - koji su poginuli od početka njihove misije.
Jednostavan je to spomenik koji se, kao što znamo, nalazi u Mostaru na
trgu koji je dobio ime po Španjolskoj, a na zgradama koje se uz njega
nalaze još se dobro vidi trag okrutnog rata između Hrvata i Bošnjaka.
Iako će Kraljev posjeti biti kratak, on će na taj način iz prve ruke
saznati ono što sigurno i sada već dobro zna iz službenih izvješća
koja prima, a i iz onoga što mu kažu svi koji posjećuju naše vojnike
koji se tamo nalaze: da oni izuzetno dobro obavljaju svoj zadatak.
Malo podalje od strogih obveza koje je dobila u skladu s Daytonskim
sporazumom i SFOR-ovim mandatom, španjolska se brigada bavi i
humanitarnim radom goleme važnosti i dometa, mirotvornim djelovanjem,
čak i diplomatskim i posredničkim radom koji je pozitivno promijenio
napeto ozračje koje je tamo postojalo. Takav je rad zaslužio pozitivne
ocjene strana u stukobu i zapovjednika međunarodne divizije
'Salamandra' u čijem se sastavu španjolska brigada nalazi. A sve je to
učinila štedeći sredstva, zato što je španjolska vojna oprema stara
ali, kako mi je to osobno izjavio francuski general Le Chatelier,
izuzetno dobro održavana. Kad je riječ o tome, treba se naznačiti da
su ceste u Bosni izuzetno loše i opasne pa zbog toga dolazi do nesreća
poput ove u kojoj je poginuo narednik Arranz, a to nije prvi takav
slučaj. No, možda se neka od tih nesreća mogla izbjeći da je vojska
imala na raspolaganju suvremeniju opremu, ali to sve do sada nije bilo
moguće zbog nedostatka novca i smanjivanja vojnog proračuna u
posljednjih nekoliko godina.
Narednik Aranz je, prem riječima njegove obitelji, oduvijek imao
dojam da je upravo on prikladan za Bosnu, a tamo ga je sustigla smrt
samo mjesec dana nakon dolaska. On je prototip novog španjolskog
profesionalnog vojnika, koji osjeća svoj poziv i savjesno obavlja svoj
zadatak.
Važno je da javnost pozitivno ocijeni zadatke koje obavlja taj novi
tip vojnika koji nema nikakve veze sa starim predrasudama i koji je
jedan od najvažnijim elemenata suvremene države. Nove španjolske
profesionalne oružane snage čiji se obrisi sada pojavljuju
pretpostavljaju nešto više od ukidanja obvezne vojne službe i nužno je
da, u svjetlu zadataka poput onoga u Bosni, španjolski građani to
shvate, cijene i nagrade.
Španjolska nazočnost u Bosni predstavlja, s druge strane, stotinu
godina poslije one 1898. godine koja je označila njezin najveći pad,
novi povratak Španjolske na međunarodnu pozornicu. Vojska koja je
toliko vremena bila zatvorena u vlastitim granicama i počela
destabilizirati i utjecati na političku situaciju, sada u inozemstvu
postaje mirovna snaga i podiže ugled Španjolske. Zato Kraljev posjet
Bosni simbolizira i kraj stoljetne izolacije", piše Alejandro
Munoz-Alonso.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
5/6. I. 1998.
Britansko predsjedanje kao izazov
U rubrici "Gost komentator" britanski ministar vanjskih poslova Robin
Cook najavljuje koji će biti prioriteti Velike Britanije na dužnosti
predsjedatelja Europske unije.
"Nakon izbora nove labourističke vlade obećali smo da će Velika
Britaija u Europi igrati vodeću ulogu. Danas odlazimo u Bruxelles
odlučni, angažirani i odlučni da sudjelujemo u oblikovaju europske
budućnosti. Ne polažemo pravo na vrhovno vodstvo ali želimo da naš
glas bude konstruktivan i da postigne određeni učinak.
Britansko predsjedanje Europskom unijom pruža nam priliku da naglasimo
nove činjenice. Predsjedateljska dužnost pruža nam šest mjeseci
vremena da dademo Europi novu orijentaciju. U tom periodu EU učinit će
prve odlučujuće korake na dva važna područja: u procesu stvaranja
monetarne unije i u procesu proširenja. Namjeravamo svim raspoloživim
snagama promicati oba cilja.
1999. g. Velika Britanija neće sudjelovati u trećem stupnju stvaranja
monetarne unije u okviru kojeć će mnogi naši partneri združiti svoje
valute. Britansko sudjelovanje u procesu stvaranja zajedničke valute
bilo bi u načelu dobro za veliku Britaniju i za Europu ali smatramo da
izabrani trenutak nije pravi za nas. U svakom slučaju mi ćemo
obavljati dužnost predsjedatelja prilikom donošenja tih odluka. Stoga
sam naglasio da ćemo tu zadaću obaviti pošteno i stručno. Želimo da
euro bude uspješan.
Nadalje, založit ćemo se da 'proces širenja na istok' također bude
uspješan. Riječ je o jedinstvenom povijesnom cilju koji zahtijeva još
puno rada. Kandidati za pristup ostvarili su značajni napredak otkada
su se oslobodili komunističkog mrtvila ali svi oni moraju još učiniti
puno toga prije no što budu zreli za prihvaćanje obveza koje sa sobom
donosi članstvo u EU te prije no što njihova poduzeća budu zrela za
natjecanje na zajedničkom tržištu. Taj će proces trajati nekoliko
godina.
Naravno, reforme valja provesti i u samoj Europskoj uniji. Dobar je
primjer Zajednička agrarna politika. Prije četrdeset goina, u vrijeme
nestašice živežnih namirnica, takva je politika bila logična ali danas
je neizbježna reforma. Zacijelo nije ispravno što 50 posto
proračunskih sredstava EU izdvajamo za sektor koji zapošljava samo 4
posto stanovništva EU. Svi naši partneri imaju jasno formirana
mišljenja o Zajedničkoj agrarnoj politici te reforma ni u kom slučaju
neće biti lagana. No, iskoristit ćemo naše predsjedanje EU kako bismo
osigurali što bolji početak tog procesa.
Nadalje, iskoristit ćemo britansko predsjedanje EU i kako bismo jače
usmjerili tu zajednicu prema onome što je važno za građane. Smatram da
moramo ponovo vezati ljude za EU koja je trenutačno ipak možda previše
apstraktna da bi išta značila pojedincu. Previše se govori o teorijama
i institucijama a premalo o onome što se izravno tiče građana. Želimo
navesti Europsku uniju da se pozabavi temama kao što su radna mjesta,
kriminal i okoliš.
Želimo da Europska unija pomogne pri suzbijanju nezaposlenosti.
Luxemburški sastanak na vrhu, posvećen nezaposlenosti, postavio je
određene naglaske koje namjeravamo angažirano slijediti iako su vrlo
slični politici zapošljavanja, istaknutoj u programu stranke New
Labour. Osim toga, želimo da Europska unija podupre europske
policijske snage u borbi protiv kriminala i trgovine drogom te da
ekološki aspekti budu u središtu svih resora - od prometne do agrarne
politike.
Na kraju, želimo da svijet sluša što Europa govori. Tijekom britanskog
predsjedanja EU namjeravamo ostvariti napredak u stvaranju kodeksa
ponašanja EU u izvozu naoružanja - i jamčiti da će ljudska prava biti
dovoljno poštovana u politici EU. Želimo da EU konstruktivno sudjeluje
u bliskoistočnom mirovnom procesu. EU ima ogromne mogućnosti za takvu
ulogu.
Naš je radni program ambiciozan. Na nekim područjima nećemo moći
učiniti više od pukog početka dok ćemo se na nekima nadovezati na rad
naših prethodnika. No, čvrsto smo odlučili ostvariti napredak na svim
područjima a to ćemo moći ostvariti samo ako Velika Britanije ne bude
više stajala postrani već ako u Europi preuzme vodeću ulogu",
zaključuje ministar Cook.
DER STANDARD
5/6. I. 1998.
Smanjen utjecaj OESS-a na sigurnosna pitanja
"NATO je 1997. g. prerastao iz zapadnog obrambenog saveza u stožer
europske sigurnosti. Djelujući u početku kao veza između Istoka i
zapada, OESS je pak degradiran u neku vrstu vatrogasca,
specijaliziranog za latentne napetosti dok je njezin utjecaj u
sigurnosnim pitanjima smanjen.
Kada zapadni obrambeni savez u travnju 1999. g. bude slavio svoj 50.
rođendan, procedura prijema Mađarske, Češke i Poljske bit će već
dokončana. Time se NATO sve više probližava ruskoj granici,
potiskujući još uvijek moću državu na sigurnosnopolitički rub Europe.
Govoreći 1994. g. na sastanku na vrhu u Budimpešti o 'hladnom miru',
ruski predsjednik Boris Jeljcin želio je spriječiti upravo takav
razvoj događaja i osigurati Moskvi pravo na suodlučivanje o europskim
sigurnosnim pitanjima i nakon završetka hladnog rata. Stoga je
Jeljcinu ponuđena mrkva u vidu preimenovanja 'Konferencije' u '
Organizaciju za sigurnost i suradnju u Europi' (KESS - OESS).
Doduše, angažman u Čečeniji, Bosni i Hercegovini i protekle godine u
Albaniji donio je OESS-u status organizacije koja u brojnim sukobima
na teritoriju bivšeg Istočnog bloka može formirati uistinu učinkovit
mehanizam rješavanja kriza. Usprkos tome, 54 članice uskratile su
KESS-u strukture koje bi joj omogućile autoritativan angažman u
sigurnosnim pitanjima i urazumljivanje neposlušnih zemalja.
Projekt sigurnosnog modela, također pokrenut na budimpeštanskom
sastanku na vrhu OESS-a, trebao je sigurnosnoj arhitekturi Europe
podariti OESS-ov krov i time - po ruskim zamislima - stvoriti
protutežu planiranom širenju NATO-a na istok i osigurati Rusiji i
ubuduće sudjelovanje u odlučivanju. Tri godine kasnije Jeljcin je
uspio izboriti samo osnivanje partnerskog vijeća Rusije i NATO-a u
kojem Moskva može iznositi rubne napomene na NATO-ve prijedloge.
No, OESS se u međuvremenu praktički odrekao ambicija o razvoju u
međunarodnu organizaciju koja će igrati odlučujuću ulogu u europskoj
sigurnosti. Buduće područje djelovanje te organizacije bit će
promatranje, nadzor poštivanja pravila OESS-a, pravodobno upozoravnje
i opominjanje. Nađe li se ta organizacija, utemeljena na konsenzusu, u
slijepoj ulici, palicu će preuzeti WEU, NATO i ostale vojne
organizacije i upotrijebiti sredstva sile kojima OESS ne raspolaže.
Time je sigurnost na Starom kontinentu ponovo prepuštena vojnim
strukturama. No, od bipolarnog svijeta iz perioda hladnog rata ostao
je samo premoćni zapadni obrambeni savez i boležljivi ruski div.
Neizvjesno je može li takva vrsta sigurnosne politike stvoriti
'nepodijeljen europski sigurnosni prostor' o kojem su neposredno uoči
Božića u Kopenhagenu govorili brojni ministri vanjskih poslova.
Istočno od Poljske, Češke i Mađarske već se stvara nova, još tanja
crta podjele koja bi u post-jeljcinovoj eri mogla mutirati u novu
Željeznu zavjesu", smatra komentator.
Strah kao instrument
"Što su konkretnije perspektive širenja EU na istok, to su prodorniji
glasovi koji u austrijskoj javnosti upozoravaju na kobne posljedice
tog procesa. Ističe se prijetnja masovnog premještanja domaće
proizvodnje na istok, a s druge strane granice naziru se čitave horde
ljudi koji u potrazi za poslom odlaze iz svojih zemalja. Svečanoj
prisezi pridružuju se i blagajnici iz austrijske federacije i
pokrajina: neka EU odluči što god goće - iz austrijskih džepova neće
dobiti više novca.
Gospodarska analiza pobija navedene argumente: ako je širenje EU na
istok uistinu tako važno za budućnost Austrije kao što neumorno
naglašavaju svi odgovorni austrijski političari, treba nešto i uložiti
u taj projekt - čak i ako je riječ o nekoliko milijardi šilinga više
za Bruxelles. Strah od premještanja proizvodnih pogona postoji još od
pada Željezne zavjese ali nije se pokazao opravdanim. Naprotiv: upravo
su 'najugroženija' granična područja na istoku doživjela proizvodni
boom. Pritom valja napomenuti da ionako nitko istinski ne vjeruje da
će se austrijsko tržište rada preko noći morati otvoriti prema istoku.
U dosadašnjim fazama proširenja EU je zaista pokazala veliku dozu
razumijevanja da u prijelaznom periodu trebaju postojati određena
pravila.
Javlja se sumnja da se zastrašujući scenariji koje forsiraju i vodeći
političari upotrebljavaju kao instrumenti u pogodbi. Naime, zelenim
svjetlom širenju na istok trebali bi biti kupljeni ustupci na drugim
područjima - primjer je skorašnja ponovna raspodjela sredstava EU,
namijenjenih promicanju regija. U kontekstu neprekidno isticanih
posebnih susjednih odnosa u srednjoj Europi takva bi pogodba uistinu
bila prljava", smatra Johannes Steiner.
SLOVENIJA
DELO
3. I. 1997.
Internet ugrožava naš identitet
List prenosi interview sa Subijahom Arunčalamom (razmjenom
elektronskih pisama) iz Indijskog instituta za tehnologiju,
objavljenog u njemačkom časopisu 'Die Zeit'.
-Elektronske komunikacijske tehonologije mogle bi imati značajnu ulogu
u razvitku pluralističkog informacijskog tijeka i uspostave poticajnog
ozračja za demokraciju i razvitak, piše u deklaraciji iz Dakara koju
su sredinom prošle godine potpisali predstavnici sredstava
priopćavanja i razvojnih organizacija iz devetnaest država. Slažete li
se s tim prilično raširenim optimizmom?
=S duhom izjave iz Dakara sasma se slažem. Internet ne trebamo samo u
Africi ili Indiji nego posvuda gdje žive ljudi. No za pretjerani
optimizam unatoč tomu nema nikakvoga razloga. Povijest je više puta
pokazala da nova tehnologija neizbježno jača dotadašnje nejednakosti.
Uzmimo primjer znanstvenih objava. Zahvaljujući međumrežju, dobro
povezani zapadni znanstvenici su uglavnom dobro obaviješteni. Za
većinu znanstvenika u državama u razvitku internet znači novo
zaostajanje. Tko nema dobar pristup međumrežju, gubi priključak na
znanstvenu raspravu. Publikacije dobiva uglavnom tek kasnije nego
njegovi zapadni kolege. Jasan primjer informacijskih posjednika i
informacijskih golaća.
-No nije li baš zato internet pravo rješenje? Puno informacija se u
njemu može dobiti i besplatno, elektronska pošta među kolegama je
ionako besplatna.
=Priče o jednakim mogućnostima sasma gube iz vida stvarnost. Pokušajte
jedanput uporabiti internet iz jednog razmjerno još dobro opremljenog
indijskog laobratorija i razumjet ćete golemu razliku između dobivanja
informacija u razvijenom svijetu i u državama u razvitku. Počinje već
time da je telefonska linija satima i satima jednostavno mrtva i to
svakoga dana. A još druga razina: internet ugrožava naš identitet.
Elektronske su tehnologije tako izjednačujuće da će sav svijet uskoro
oponašati Zapad. Zapadnu glazbu indijska mladež već danas sluša kao
našu klasiku. Mahatma Gandhi je rekao da moramo ostaviti otvoren
veliki prozor kako bismo saznali što se drugdje događa. Iapk zato ne
smijemo izgubiti korijene.
-Ne dolazite li tu u protuslovlje? Kako može tehnika koja je jedva
dostupna, izmijeniti kulturne vrijednosti vašega društva?
=Ne protivim se međumrežju. Rado bih da države u razvitku uživaju
prednosti te tehnike - ali ne da pri tomu napuštaju dobre stvari iz
vlastite predaje. Točno je: internet u Indiji još nema veliku ulogu,
no računari i telefonske pristojbe su sve jeftiniji i u usporedbi s
drugim tehnologijama elektronska će se komunikacija puno brže
proširiti. Zatim ćemo imati tehniku koja će se sastojati od dijelova,
razvijenih skoro isključivo negdje drugdje i stoga s vrlo malo naše
kulture. Uzmimo indijsku obitelj iz srednjega sloja. Teško radi i
odriče se raznih užitaka da bi mogla nabaviti računar s kojim će djeca
lakše u bolju budućnost. Djeca će u računar staviti Encartu
(Microsoftov leksikon) ali iz nje neće ništa saznati o Ramayani, Giti,
Mahabharati, Mahatmi Gandhiju ili oslobodilačkom pokretu. Djeca će
uskoro o zapadnoj kulturi znati više nego o svojoj vlastitoj. Posuđeni
strojevi često donose posuđeno znanje. Tko danas u Indiji kupi
računar, na poklon dobije hrpu programa ali nijedan od njih nije
indijskog sadržaja.
-A svakako su ga napravili Indijci! Indija je ipak tvrđava razvitka
programske opreme. Nije li to dokaz za veliku priliku koju ima omrežje
u globalnom informacijskom društvu?
=Indija je siromašna, što ne znači da su tu svi siromasi. U određenim
gospodarskim granama Indija je svjetski vrh a pisanje računarskih
programa jedna je od njih. No dok Indijci rade, ljudi poput Andyja
Grovea (predsjednik Intela) ili Billa Gatesa (Microsoft) zarađuju. To
što se tu događa nije približavanje nego novi oblik iskorištavanja.
Dok su nam kolonijalisti uzimali sirovine, sada Zapad u svoju korist
rabi našu kvalificiranu radnu snagu. Veliki ugled kojeg u svijetu
imaju indijski programeri nema nikakav učinak na opremljenost
indijskih sveučilišta i istraživačkih laboratorija. Programer u Indiji
danas zaradi 16 tisuća dolara godišnje a visoko obrazovani fizičar
samo šest tisuća. Naše tržište radne snage postavljeno je na glavu.
-Kritizirate imperijalizam interneta a i sami ga rabite; ne samo u
ovom interviewu. Jeste li pronašli način kako se osigurati od
neželjenog utjecaja te tehnike?
=Moraš biti svetac da okolina ne bi utjecala na tebe. Priznajem, nisam
više ista osoba otkako sam počeo rabiti međumrežje. Iz njega saznajem
puno stvari puno brže nego što bi to bilo moguće bez interneta. Volim
novine i revije. Dakle preko interneta čitam 'Los Angeles Times',
'Washington Post', 'Economist'. Internet nije moj prvi dodir sa
zapadnim elektronskim medijima. Dugo godina bio sam strastveni
slušatelj BBC-a, vidio sam stotine engleskih filomova a jedan od mojih
engleskih prijatelja kaže da sam u obje kulture jednako doma. Moja
kritika novih zapadnih tehnologija koje će samo dodatno podijeliti
svijet, nipošto nije rođena iz predrasuda.
HRVATSKA
VJESNIK
7. XII. 1998.
Neutemeljene Izetbegovićeve optužbe
"Predsjedavajući Predsjedništva Bosne i Hercegovine Alija Izetbegović
ovih je dana još jedanput posvjedočio kako krivce za zastoje u
provedbi Daytonskoga sporazuma nalazi isključivo izvan svoje stranke i
svoga naroda", komentar je Ivana Šabića u povodu Izetbegovićeve izjave
podgoričkom dnevniku 'Vijesti'. U njoj je Izetbegović "izjavio kako su
'ojačani srpski i hrvatski nacionalizam' krivi za loše funkcioniranje
institucija daytonske BiH".
Komentirajući takav istup, Šabić podsjeća "na činjenicu da su
Izetbegovićevoj pozornosti 'promaknuli' neki lako uočljivi uzroci
lošega funkcioniranja institucija BiH. Primjerice, ako je riječ o
usvajanju skupine zakona nužnih za uspostavljanje elementarnih
funkcija daytonske BiH, onda se nikome objektivnom ne može dogoditi da
ne uoči kako je hrvatska strana predstavljala najmanju zapreku
njihovom usvajanju, a da se glavni rat u tom pogledu vodio između
srpske i bošnjačke strane", napominje Šabić. Dodaje tome i rezultate
istrage nakon niza terorističkih napada na Hrvate u BiH, koji pokazuju
"da iza njih u najvećem broju slučajeva stoje bivši pripadnici
mudžahedinskih postrojbi koji su, u skladu sa sporazumom iz Daytona,
odavno morali biti izvan BiH, ali se bošnjački politički vrh oglušio
na tu obvezu.
Ni kada je riječ o povratku izbjeglica, za što se bošnjačka strana
verbalno najozbiljnije zauzima, Izetbegovićeva podjela na zagovornike
i kočničare daytonske BiH jednostavno ne stoji", ocjenjuje Šabić i
objašnjava kako se povratak nebošnjaka u dijelove BiH pod bošnjačkom
vlašću onemogućava "i institucionalno (primjenom propisa usvojenih u
organima Republike Bosne i Hercegovine dok su oni bili pod bošnjačkom
dominacijom) i vaninstitucionalno (ubojstvima i bombaškim napadima).
U jednom bi Izetbegović mogao biti u pravu: Bošnjacima je doista
najviše stalo do toga da organi BiH profunkcioniraju, ali na način
koji bi više nalikovao preddaytonskoj Republici BiH, nego državi koju
bi valjalo ustrojiti temeljem daytonskog Ustava", upozorava na kraju
Šabić.
Do kada UN na Prevlaci?
Prijedlog glavnoga tajnika UN-a Kofija Annana da se mandata vojnih
promatrača na prevlaci produži za daljnjih šest mjeseci, na temelju
kojega će svoju odluku donijeti i Vijeće sigurnosti UN-a, analizira
Marko Barišić. Izdvaja pritom i komentar Ivana Šimonovića i piše:
"Hrvatski veleposlanik pri UN-u takav je Annanov prijedlog ocijenio
'uvjetno prihvatljivim' za Hrvatsku, jer se njime zapravo samo
odugovlači s, rekao je, 'trajnim rješavanjem problema Prevlake'. Stoga
će hrvatska strana, prema Šimonoviću, nastojati da u rezoluciju uđe i
formulacija da je 'Prevlaka dio teritorija u sastavu Republike
Hrvatske', ističući da pregovori o trajnom rješenju sigurnosnog stanja
u dubrovačkom zaleđu, odnosno bokokotorskom zaljevu, moraju polaziti
od 'načela teritorijalne cjelovitosti'.
Kako su hrvatske međunarodne granice, kako je to još ustvrdila
Badinterova komisija, avnojske granice, nema nikakve dvojbe komu
pravno pripada Prevlaka", napominje potom Barišić.
U nastavku Barišić, uz ostalo, piše: "Istini za volju, hrvatska
politika je do sada više vremena posvećivala svom najvažnijem problemu
- reintegraciji Podunavlja - tako da ne iznenađuje što je Prevlaka u
određenom smislu bila po strani. Međutim, nakon 15. siječnja, kad
Podunavlje i formalno dolazi pod hrvatsku vlast, stvaraju se
pretpostavke da se i glede Prevlake nastupi odlučnije. Tim više jer je
došlo i do promjene političkih okolnosti u Crnoj Gori (Đukanović
umjesto Bulatovića), što može utjecati i na razrješenje toga, za
Hrvatsku samo sigurnosnog, pitanja".
Istaknuvši kako model rješenja "može biti samo po načelu obostranog
razvojačenja toga prostora, kako s hrvatske, tako i s jugoslavenske
strane", što je službeni Zagreb predložio i glede Podunavlja, a
Beograd odbio, Barišić nastavlja: "Ako se i u slučaju Prevlake ponovi
isto, dakle, ako SRJ odbije razvojačiti bokokotorski zaljev (kao što
je hrvatska strana razvojačila prostor oko Prevlake, moguće je
usložnjavanje stanja na tom području.
U idućih šest mjeseci, koliko će trajati mandat vojnih promatrača
UN-a, stanje će se vjerojatno iskristalizirati, međutim, neovisno o
stavu SRJ, nema nejasnoća o istočnim hrvgatskim granicama. naime, one
su na Dunavu i u bokokotorskom zaljevu", zaključuje Barišić.
Supekove opsesije
"'Politički sustav u Hrvatskoj počiva na grijehu. Tuđmanov pokret
krenuo je s idejama nastalim u ustaškoj emigraciji, o pomirbi ustaša i
boljševika. Takva ideja apsolutno je neprihvatljiva za demokraciju i
nije mi jasno kako Crkva odmah nije uvidjela da su te ideje nespojive
s kršćanstvom i da se kršćanstvo ne može pomiriti ni s boljševizmom ni
s fašizmom'", teze su akademika Ivana Supeka koje raščlanjuje Branko
Madunić i, uz ostalo, piše:
"Da akademik Supek u tom istupu nije ponudio i svojevrsnu teologiju
pomirbe 'boljševika i ustaša', njegova opsesija možda ne bi bila
vrijedna osvrta. Kad već spominje gdje je nastala ideja o pomirbi te
teologizira, akademika treba podsjetiti da se ideja pomirbe nipošto
nije javljala samo u emigraciji ili domovini, nego je nastajala i kao
spontani hrvatski odgovor na velikosrpsku hegemoniju i komunističku
diktaturu u bivšem sustavu. Tako je osamdesetih godina
splitsko-makarski nadbiskup dr. Frano Franić u jednom svom napisu,
koji je bio žestoko kritiziran, promovirao ideju pomirbe djece ustaša
i partizana da bi se izbjeglo permanentno psihološko stanje građanskog
rarta u Hrvatskoj koj je beogradski režim proizvodio.
Tuđmanov projekt pomirbe, dakako, nije projekt pomirbe ustaške i
boljševičke ideologije. Uostalom, ideologije se ne mogu miriti. To je
projekt koji je omogućio da Hrvatska izađe iz 'produženog' građanskog
rata i pruži otpor velikosrpskoj agresiji. Akademik Supek ima pravo na
opsjednutost temama kojima je fasciniran od Topuskog do danas, no
hrvatska javnost poslije pobjede demokracije i ulaska Hrvatske u
svjetsku zajednicu država, za akademikove reminiscencije ili
resentiman 'po šumama i gorama, naše zemlje ponosne' gotovo je
ravnodušna. Nostalgičara i resentimanata obiju provenijencija ima u
Hrvatskoj u 'normalnim količinama', kao i u druigim državama",
komentira madunić i na kraju još napominje: "Naposlijetku, što se
Crkve tiče, ona je po pobjedi demokracije osudila oba totalitarizma i
iskazala pijetet prema svim žrtvama te poduprla pomirbu. Pomirbu među
ljudima, naravno, Crkva katolička ne drži grijehom. Grijeh bi bila
mržnja ili resentiman".
Stranka koja želi nadbiskupovu poruku kao političko oružje -
pogriješila je
Branko Madunić razgovarao je s pročelnikom Ureda zagrebačkog
nadbiskupa za odnose s javnošću Nedjeljkom Pintarićem. Iz razgovora
izdvajamo Pintarićev osvrt na reakcije koje je u javnosti izazvala
Božićna poruka nadbiskupa Bozanića.
Na primjedbu novinara kako je u Božićnopj poruci najviše zazvučao
teološki izraz 'grijeh struktura' koji ima političke implikacije,
Pintarić odgovara: "Taj se izraz u socijalnom nauku Crkve najviše
koristi u encikliki pape Ivana pavla II. 'Socijalna skrb' iz godine
1987. Zauzimajući se za socijalni razvoj svih država, Papa ponajprije,
spominjući taj pojam, traži uzroke moralnog reda koji djeluje na
razini ponašanja ljudi, kao odgovornih osoba, koje koče razboj drušva
i priječe njegovo puno ostvarenje. Papa tu ne opsuđuje strukture kao
strukture, nego upozorava na konkretne čine pojedinih osoba koje takve
strukture grijeha stvaraju, učvršćuju i otežavaju da se one uklone.
Problem leži i u tome da se te takve strukture osnažuju, šire i
postaju izvorom drugih grijeha, pri čemu negativno utječu na ponašanje
ljudi".
Na ocjenu novinara da su na poruku tri ključne političke snage
različito reagirale (suzdržan HDZ, oduševljena oporba i kritika
desnice da u poruci nema ničeg duhovnog) i njegov upit kako nadbiskup
reagira na te prosudbe, Pintrarić odgovara: "Ne mogu govoriti o
nadbiskupovoj reakciji na te stavove, nego mogu izreći svoju prosudbu
intervenata predstavnika spomenutih struja u našem političkom životu.
Svaki glasnogovornik koji je želio prisvojiti tu poruku kao neko
političko oružje ili poruku upotrijebiti kao sredstvo napada na drugu
stranu - pogriješio je. Nadbiskupova želja nije bila podijeliti duhove
u tom segmentu političkoga i javnoga života Hrvatske nego upozoriti na
pojedine probleme koji se uviđaju u društvu u kojem živimo. Stoga
svako svojatanje nadbiskupove poruke za svoju struju i stranku je
bespredmetno, jer ako smo na putu općega dobra, a svakoj bi stranci
trebalo biti u interesu da se zauzima za opće dobro svih građana, onda
nam se za to i zauzimati.
Sada kada su se ti duhovi pomalo smirili, a kolumnisti ispisali ono
što su mislili da treba ispisati, potrebno je iznova iščitati
nadbiskupovu Božićnu poruku i vidjeti koji su to elementi koje treba
zajednički popraviti ili ispraviti da bi taj naš put prema općemu
dobru bio bolji i iskreniji. Ako je našim političarima i strankama
bilo kojeg opredjeljenja i usmjerenja, od ljevice, preko centra do
desnice, stalo do općega dobra svakoga građanina ove države i same
države, onda nije važno nadbiskupa prisvojiti za svoju stranu ili
protiv nekoga, nego zajedno sa svim snagama nakonovih ratnih i
poratnih događanja idemo graditi zemlju koja će biti građena na
demokratskim principima tolerancije, dijaloga, prava na drugačijost,
na rad i zaradu koja će biti zakonski zaštićena. Nadbiskupova
stajališta su autentično tumačenje evanđeoskih zahtjeva prema kojima
je Crkva dužna svu svoju snagu i autoritet uložiti za obranu i zaštitu
prava čovjeka bez obzira na to što se za to i neke stranke po svojem
političkom programu zalažu".
VEČERNJI LIST
7. I. 1998.
Aleksovskom se sudi bez precizirane optužnice
Višnja Starešina razgovarala je s Goranom Mikuličićem, odvjetnikom
Zlatka Aleksovskog koji čeka početak suđenja u Haagu. Novinarka
objašnjava kako je Aleksvski sociolog po struci, prijeratni savjetnik
u KPD-u Zenica sve do kraja siječnja 1993. i šestoptuženi s optužnice
'Kordić i ostali', podignutoj ujesen 1995. godine. "Optužnica kaže da
je od kraja siječnja do svibnja 1993. Aleksovski bio 'zapovjednik
zatvorske jedinice' u kaoniku kod Busovače i tereti ga daje dopuštao
protuzakonito ispitivanje ztočenika te njihovu uporabu kao prisilne
radne snage i ljudskog štita. Anegdota kaže da je za optužnicu saznao
perući auto u dvorištu i slušajući istodobno vijesti na tranzistoru,
te da je poslije još dugo prao auto jer nije znao kako da kaže majci
da je optužen kao ratni zločinac. Uskoro po dolasku u Haag njegov je
predmet izdvojen iz skupne optužnice, u međuvremenu je završena
predsudska procedura i jučer mu je, nakon 17 mjeseci pritvora što u
Zagrebu što u Haagu, započelo suđenje", piše novinarka u uvodu
razgovora u kojem o optužnici, koja nije mijenjana, odvjetnik
Mikuličić kaže:
"Podnio sam na nju preliminarne prigovore tražeći prije svega da
tužitelj konkretizira svoje tvrdnje, osobito one koje s eodnose na
opis objekta Kaonik i na funkciju g. Aleksovskog u njemu. Naime, u
optužnici i pratećem materijalu Kaonik je jednom zatvor, drugi put
logor, pa onda kamp, a Aleksovski je jednom direktor, pa upravitelj,
onda opet zapovjednik, a to nisu samo formalne već suštinske razlike.
Isto tako sam tražio da tužitelj konkretizira tvrdnje kako su 'neke
osobe' korištene kao živi zid, 'neke osobe' okrutno ispitivane i
mučene, 'neke osobe' ubijene. Tražio sam da precizno kaže koji su to
ljudi, jer smatram da je takva optužnica previše općenita i ne dopušta
nam da pripremimo obranu jer ne znamo od čega se zapravo trebamo
braniti. Međutim, sud je u skladu sa svojim ranijim stavovima dobio
taj prigovor uz napomenu da će se sve to konkretizirati tijekom glavne
rasprave". Mikuličić glede toga kaže kako još ne zna koliko će
svjedoka obrane izvesti, odnosno kao sve "ovisi o tome što će tužitelj
izvesti u svom dijelu postupka. Kako još uvijek nemam preciziranu
optužnicu, očekujem da će se ona konkretizirati kroz iskaze
tužiteljevih svjedoka i druge dokaze u tužiteljevu dijelu postupka.
Tek kada se to dogodi, moći ćemo mu parirati dovođenjem svojih
svjedoka i prilaganjem svoje dokumentacije koji će dovesti u sumnju
ili potpuno negirati tvrdnje tužitelja. Tek kada on kaže 'tog i tog
dana Zlatko Aleksovski je naredio da se taj i taj čovjek izvede iz
zatvora', znat ću o čemu se rad i tek u tom trenutku mogu izvesti svoj
protudokaz".
VELEBIT
31. XII. 1997.
Hrvatska vojna industrija na pragu trećeg tisućljeća
U svjetlu napisa u stranim stručnim časopisima koji su sa zavidnim
poštovanjem "pisali o hrvatskoj vojnoj industriji" kao i činjenice da
su "vrijednosti koje su prepoznate na Zapadu" zanemarene "u nekim
domaćim medijskim krugovima, te najnekorektnije tekstove o hrvatskoj
vojnoj industriji u protekloj godini možemo pronaći baš u većini
domaćih tiskovina", Darko Bandula analizira ciljeve, zadatke i
dosadašnja postignuća te procjenjuje buduće mogućnosti hrvatske vojne
industrije. Istaknuvši kako su predstavljanjem hrvatske vojne
industrije na međunarodnoj vojnotehničkoj izložbi IDEX'97, održanoj u
Abu Dhabiju, utvrđeni "mnogi dotad neprovjereni čimbenici koji su bili
neophodni za procjenu naših stvarnih mogućnosti, prednosti i
nedostataka, relevantni za donošenje odluka o budućem razvoju i
opravdanosti daljnjeg ulaganja u proizvodnu određenih proizvoda domaće
vojne industrije", Bandula piše kako je to rezultiralo ulaskom u "novu
fazu razvoja domaće vojne industrije u kojoj prvenstveni cilj
predstavlja optimalizacija postojećih znanstveno-proizvodnih
mogućnosti sa stajališta mirnodopskih potreba.
Jedan od važnijih podciljeva spomenutog razvoja predstavljat će i
usmjeravanje hrvatske vojne industrije u smjeru svjetskog tržišta, pri
čemu će se naglasak dati na suradnju sa stranim partnerima putem
razvoja i izradbe pojedinih dijelova ili komponenata sofisticiranih
bojnih sustava kakvi se dosad nisu proizvodili u Hrvatskoj. Takvom
suradnjom domaća će se vojna industrija ne samo transformirati i
osuvremeniti primjenom novih tehnologija, već će realizacijom programa
izvoza svojih proizvoda stvoriti povoljnije komercijalne uvjete za
nabavu suvremene vojne tehnike za domaće potrebe. Uspostavom vrlo
dobre suradnje između hrvatskog Ministarstva obrane i ministarstava
obrane razvijenih zemalja Zapada ostvareni su najvažniji preduvjeti
realizacije spomenutih programa i otvoreni putevi za detaljnije
određivanje oblika buduće suradnje", napominje Bandula.
Istaknuvši u nastavku članka kako je vojna tehnika "usko povezana s
doktrinom, vojnom organizacijom i tipom ugroze protiv koje se
koristi", Bandula o položaju hrvatske vojne industrije u takvom
kontekstu, piše: "U današnjim uvjetima multipolarnosti međunarodnog
poretka, izostanka velikih međudržavnih sukoba i globalnog smanjenja
vojnih proračuna, sve se češće postavljaju pitanja o stupnju primjene
najsuvremenijih, još uvijek nedovoljno ispitanih, i skupih tehnologija
u vojnoj industriji. Sukobi niskog intenziteta koji danas predstavljau
golemu većinu svih oružanih sukoba koji su na sceni, u najčešćem broju
slučajeva vode se bez primjene suvremene vojne tehnike i uz uporabu
relativno jednostavnih, lakih za korištenje i za održavanje bojnih
sustava i vojne opreme. Proizvodi hrvatske vojne industrije stvoreni u
Domovinskom ratu upravo se odlikuju takvim značajkama, zbog čega ih
ostali proizvođači vojne tehnike doživljavaju kao potencijalnu
konkurenciju.
Izvozne mogućnosti hrvatske vojne industrije o kojima se tijekom
prošle godine mnogo pisalo u domaćim tiskovinama obično su pritom
zlonamjerno podcjenjivane ili nerazumno prenaglašavane. Trgovina
oružjem ima svoje posebne zakonitosti koje ne vrijede za ostale
proizvode i kao takva se mora voditi u skladu s ciljevima jedinstvene
državne politike i globalnih nacionalnih interesa. Činjenica kako se
ponekada puno veći probitci i koristi za svekoliku državu mogu
ostvariti odustajanjem od realizacije neke već ugovorene isporuke
vojne tehnike nego od njezine ralizacije, samo je jedan od primjera
koji ukazuje na specifičnost trgovine vojnom opremom i uloge vojne
industrije kao strategijske grane nacionalnoga gospodarstva. Za
relativno male države, koje u međunarodnoj zajednici žele trajno
opstati kao njezini ravnopravni članovi, postojanje domaćih vojnih
industrija usko je povezano sa sposobnošću njihova opstanka u
izmijenjenim povijesnim okolnostima, u kojima odnosi među globalnim
ili regionalnim silama mogu biti takvi da da dovode u pitanje njihovu
samobitnost. Ulazak u veće vojne saveze, koji u tom smislu pruža
izvjesna sugurnosna jamstva, predstavlja tek jedno od mogućih
rješenja, koje također nije dobro apsolutiziratim jer kao što nas
povijest uči države se vladaju prema vlastitim interesima i s ciljem
njihova zadovoljenja mnogi su se međudržavni sporazumi i kršili i
prekrajali, osobito na štetu manjih i slabijih zemalja. Pravila koja u
tom smislu vrijede u odnosima među ljudima vrijede i za odnose među
državama. Prijateljski odnosi su uvijek poželjni, ali ih zbog oprečnih
interesa nije uvijek moguće zadržati. U skladu s tim u međudržavnim
odnosima i savezništva se puno lakše sklapaju između suverenih i
ravnopravnih država koje se oslanjaju na svoje vlastite gospodarske i
vojne potencijale nego na snagu sporazuma i trenutačnog prijateljstva.
Vojna industrija, posebice kod malih zemalja, ima posebno strategijsko
značenje, koje nije lako jednoznačno odrediti, jer se krije u
različitim doprinosima političkom, znanstvenom i gospodarskom ugledu
zemlje. Bez tog doprinosa i mogućnosti oslanjanja na vlastitu
proizvodnju pojedinih ključnih sredstava vojne tehnike, kao svjevrsnog
identiteta tehnološke i organizacijske zrelosti nacije, pristup
međunarodnom tržištu ostalih grana nacionalnoga gospodarstva, premda
to na prvi pogled ne izgleda tako, nije ni jednako lagan ni jednako
vrjednovan. Male zemlje, koje poput Hrvatske raspolažu s važnim
prirodnim bogatstvima, po svojoj su prirodi izložene izvanjskim
pritiscima koji premda se tijekom povijesti mijenjaju po svome
intenzitetu, zapravo su im trajno svojstveni. Vojna industrija kao
jedan od najvažnijih dijelova svekolikog sustava obrane u takvim je
zemljema usko povezana sa samim temeljima nacionalne sigurnosti i
samobitnosti. Hrvatski primjer doprinosa domaće vojne industrije,
ostvarenju strategijskih državnih interesa, koji je uočen od zapadnih
vojnih analitičara, predstavlja temelj s kojeg započinje stvaranje
interesa svjetske javnosti za upravo tu granu hrvatskoga gospodarstva.
Za mnoge vojne analitičare proizvodi hrvatske vojne industrije osim
što su zanimljivi kao dokazana, bojno provjerena i učinkovita
sredstva, zanimljivi su i kao potvrda naše domišljatosti i svojevrsne
genijalnosti bez koje bismo teško bili priznati kao ravnopravan član
međunarodne zajednice. Hrvatski proizvodi vojne tehnike često
ujedinjuju značajke pojedinih zapadnih i istočnih bojnih sustava, i
kao takvi su za potencijalnog neprijatelja posve netransparentni. Za
sve one koji posjeduju ratno iskustvo ocjena taktičara ili vojnika na
bojištu u stvarnoj situaciji koji kaže kako njegov oružani sustav
pokazuje visoki stupanj žilavosti na neprijateljsku prijetnju (ili) i
ugrozu, najbolje opisuje spomenutu netransparentnost. Za stručnu
javnost koja kakvoću vojne tehnike ne procjenjuje samo na temelju
laboratorijskih ili poligonskih ispitivanja, proizvodi hrvatske vojne
industrije su predmet posebne pozornosti i štovanja. Ove činjenice
promotrene u svjetlu postojećega tehnološkog iskoraka u vojnim
tehnologijama Zapada, kojeg smo svjedoci posljednjih godina, posebno
su važne jer u pitanjima nacionalne obrane, razvoja vojne tehnike i
njezine bojne uporabe ukazuju na još uvijek odlučujuće značenje
ljudskog čimbenbika, a ne najsuvremenije tehnologije, kao najvažnije
karike sustava nacionalne obrane. Proizvodi hrvatske vojne industrije
i hrvatsko iskustvo iz Domovinskog rata pokazuju kako primjena
najsuvremenije tehnologije nije najvažniji uvjet učinkovitosti u
izvđenju bojnih djelovanja. Spoznaja o ovim činjenicama prisutna kod
stranih vojnih analitičara dovodi stoga do povećanog interesa za
hrvatskim ratnim iskustvom i hrvatskim rješenjima, i to kako sa
stajališta njihova preslikavanja, s ciljem usporedbe ili uporabe i
postizanja istih ili sličnih rezultta, tako i sa stajališta
pronalaženja odgovarajućih protumjera. Spomenuta dva čimbenika
(hrvatsko iskustvo i hrvatska rješenja) predstavljaju jedinstvenu
sintezu i upravo zahvaljujući njima, samo na prvi pogled jednostavan
hibridni bojni sustav u stvarnim ratnim uvjetima rezultira kakvoćom i
djelotvornošću koja nadilazi jednostavnu sumu tih dvaju čimbenika.
Hrvatska vojna tehnika zbog svoje povezanosti s ratnim iskustvom
pokazuje se stoga primjerenom i atraktivnom za primjenu kod većine
manje i srednje razvijenih zemalja, koje ne raspolažu s velikom
infrastrukturom i izobraženim ljudstvom. Ovu činjenice mogu se
pročitati između redova u mnogim člancima koji opisuju proizvode
hrvatske vojne industrije kao ponajprije one koji su namijenjeni
bojnoj uporabi, a mnogo manje pokazivanju i stvaranju ugroze u
mirnosopskim uvjetima.
S ciljem prilagodbe novim tipovima ugroze te poboljšanja tehnološke i
znanstvene razvijenosti zemlje, hrvatska vojna industrija polako
napušta programe razvoja jednostavnijih i usmjerava se u razvoj i
proizvodnju složenijih bojnih sustava kakve npr. predstavljaju oklopna
vozila ili manja ratna plovila. Osim nezaobilaznog kriterija potrebe,
proistekog iz taktičko-tehničkih raščlambi, za nove proizvode hrvatske
vojne industrije namijenjene domaćoj uporabi sve se više nameću i
drugi uvjeti, koji proizlaze iz tehnološke i organizacijske koristi
koju je moguće ostvariti realizacijom vojne proizvodnje u domaćim
proizvodnim kapacitetima. Domaćoj industrijskoj proizvodnji, koja u
tržišnim uvjetima često nije u mogućnosti ostvariti odgovarajuće
tehnološke iskorake, putem ograničenog uključenja u realizaciju
razvoja i proizvodnje vojnih sredstava nudi se jedan od načina moguće
modernizacije. Opasnost od gubljenja tržišnih kriterija i stvaranja
proizvođača vojne opreme kao svojevrsnih monopolista pritom se
sprječava time što se udio vojne industrije u predmetnim poduzećima u
komercijalnom smislu drži na razumno malim granicama ukupnog
poslovanja. Primjenom takvog modela, poduzeća najveći dio prihoda
ostvaruju na tržištu, a samo manji dio realiziraju putem ugovora koji
se financiraju iz sredstava državnog proračuna. Na taj način
financijska sredstva prikupljena iz domaćeg gospodarstva koriste se
istodobno za poboljšanje njegovih tehnoloških mogućnosti i za
zadovoljenje strategijskih nacionalnih interesa", zaključuje Bandula.
070431 MET jan 98
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja