DE-EU-FR-HR-POVJERENSTVO-Vlada-Parlament RDW 30 XII. EU U 1999. NJEMAČKI RADIO - RDW30. XII. 1999.Turbulencije i povijesne odluke - pregled zbivanja unutar Europske unije za 1999. godinu."Godina 1999. bila je puna događaja! Donesene
su političke odluke koje su Europsku uniju uvelike promijenile! Krug kandidata iduće će se godine proširiti od šest na 12, i to prije svega novom i ambicioznom strategijom proširenja. Kao što su šefovi država i vlada u prosincu na sastanku na vrhu u Helsinkiju odlučili, u proširenom krugu kandidata naći će se Bugarska, Rumunjska, Latvija, Litva, Slovačka i Malta. Ove zemlje do sada vodile su se kao kandidati drugoga kruga, dok se s Češkom, Estonijom, Mađarskom, Poljskom, Slovenijom i Ciprom pregovara još od prošle godine. Predsjednik Europskog povjerenstva Romano Prodi koji je proširenje unije stavio na sam vrh popisa svojih prioriteta, objašnjava zašto se unatoč svim već postojećim teškoćama prema svim kandidatima želi postupati jednako: 'Rizik dosadašnje podjele kandidata bio je u tome da bi se moglo obeshrabriti države koje su poduzele već velike napore i na taj način ih odbiti od ulaska u Uniju. Time bi se možda zauvijek propustila povijesna prilika'. Turska i dalje igra i zauzima posebnu ulogu. S Turskom se želi
NJEMAČKI RADIO - RDW
30. XII. 1999.
Turbulencije i povijesne odluke - pregled zbivanja unutar Europske
unije za 1999. godinu.
"Godina 1999. bila je puna događaja! Donesene su političke odluke
koje su Europsku uniju uvelike promijenile! Krug kandidata iduće će
se godine proširiti od šest na 12, i to prije svega novom i
ambicioznom strategijom proširenja. Kao što su šefovi država i
vlada u prosincu na sastanku na vrhu u Helsinkiju odlučili, u
proširenom krugu kandidata naći će se Bugarska, Rumunjska,
Latvija, Litva, Slovačka i Malta. Ove zemlje do sada vodile su se
kao kandidati drugoga kruga, dok se s Češkom, Estonijom, Mađarskom,
Poljskom, Slovenijom i Ciprom pregovara još od prošle godine.
Predsjednik Europskog povjerenstva Romano Prodi koji je proširenje
unije stavio na sam vrh popisa svojih prioriteta, objašnjava zašto
se unatoč svim već postojećim teškoćama prema svim kandidatima želi
postupati jednako: 'Rizik dosadašnje podjele kandidata bio je u
tome da bi se moglo obeshrabriti države koje su poduzele već velike
napore i na taj način ih odbiti od ulaska u Uniju. Time bi se možda
zauvijek propustila povijesna prilika'.
Turska i dalje igra i zauzima posebnu ulogu. S Turskom se želi
pregovarati tek kada ona ispuni demokratske preduvjete, ali u
Helsinkiju ona ipak dobiva status kandidata. Nakon svekolikih
političkih iritacija koje je izazvalo uvrštavanje Turske među
kandidate, njemački kancelar Gerhard Schroeder upozorio je na još
jedan važan znak: 'Dodjeljivanje statusa kandidata Turskoj
zasigurno je povijesna odluka. To je od bitne važnosti za daljnju
izgradnju odnosa između Turske i Europske unije, a to će jamačno
moći pospiješiti reformski proces unutar Turske u pravcu više
pravne države, više poštivanja ljudskih prava, odbacivanja mučenja
i sličnog'.
Krajem 2002. Europska unija bit će spremna za prvo proširenje. O
tome su se 15 šefova država i vlada i obvezali. Od 2000. godine za to
bi sadašnjih 15 država članica trebalo stvoriti uvjete. Jer
institucije i procedura koje su nekoć postavljene za prvih šest
članica već odavno nisu upotrebljive. Među ostalim treba
promijeniti način donošenja odluka u Vijeću ministara, ali i
strukture unutar europskih tijela, dakle Povjerenstvo, sud i
organe financijske kontrole. Europski parlamentarci također
moraju razmišljati o tome, kako će jednoga dana zastupati gotovo
dvostruko više zemalja. Jer zastupnička mjesta u Europskom
parlamentu povećat će se sa sadašnjih 626 na najviše 700 mjesta.
Na potpuno novi teren uputila se Europska unija ove godine
usvajanjem zajedničke vanjske i sigurnosne politike. Jer do sada se
o vojnim pitanjima u Europskoj uniji nije raspravljalo. Međutim
sada zajednička sigurnosna i vanjska politika čini integrativni
projekt unije za idućih nekoliko godina. Nakon iskustava u Bosni i
Hercegovini, sukob na Kosovu partnerima Europske unije ponovno je
dokazao ovisnost EU-a od Amerikanaca.
Novo oblikovanu dužnost koordinatora nove zajedničke politike
preuzeo je u listopadu Javier Solana. Kao dotadašnji glavni tajnik
NATO-a, Španjolac Solana se smatra osobom koja povezuje političke i
vojne tabore. Solana je preuzeo upravljanje zapadnoeuropskom
unijom. Ovaj obrambeni savez osnovan pedesetih godina, ali od tada
u dubokom snu, vrlo brzo bi se trebalo integrirati u Europsku uniju.
Glavno načelo ostaje i dalje tijesna suradnja s NATO-om.
Organizacija vlastitih snaga koje bi intervenirale kao preventivne
snage i na kriznim područjima trebalo bi obaviti do 2003. godine.
Koliko god bilo od velike važnosti predsjedanje Finske u drugoj
polovici 1999. godine, toliko je turbulentno bilo u lipnju, kada je
završavalo njemačko predsjedanje unijom. Tek što je s velikim
oduševljenjem prvoga siječnja 1999. godine uveden euro kao
zajedničko platežno sredstvo, u Bruxellesu se nagovijestila kriza
kakve do sada Europska unija još nije imala. Mjesecima su kružile
glasine o lošem menadžmentu Europskog povjerenstva koje su na koncu
potvrđene i prvi put u 40-godišnjoj povijesti europskog
ujedinjenja, Povjerenstvo je moralo podnijeti ostavku.
U noći na 16. ožujka predsjednik Povjerenstva Jacques Santer je
obznanio odluku: 'U svjetlu izvješća neovisnih stručnjaka
Povjerenstvo je jednoglasno odlučilo dati ostavku'. Prema nalogu
Europskog parlamenta, stručnjaci su istraživali i predbacili
povjerenicima Europske unije manjkavost u ispunjavanju svojih
službenih dužnosti i nepotizam. Neki povjerenici iz Santerove
ekipe ocijenili su prihvaćanje kolektivne krivnje kao nepravdu.
Unatoč podnesenoj ostavci Povjerenstvo je nastavilo obavljati
svoju dužnost, jer je nova komisija trebala preuzeti poslove tek
nakon ljetnih izbora za Europski parlament. Svako drugo rješenje
bilo bi presloženo zbog pridržavanja interinstitucionalnih
postupaka. Samo nekoliko dana nakon skandala bruxelleskog
Povjerenstva, šefovi država i vlada članica EU-a na berlinskom
sastanku na vrhu usvojili su reformu unije, djelo Santerova
povjerenstva - takozvanu agendu 2000., novi financijski okvir za
proširenje na istok i idući krug pregovora o svjetskoj trgovini.
Pri tomu je u igri bio veliki novac, a svatko se već unaprijed borio
za svoje interese.
Najglasniji su bili europski poljodjelci, jer i u visoko
subvencioniranoj agrarnoj politici na programu je štednja i manja
potpora unije. Na desetke tisuća seljaka došlo je u veljači u
Bruxelles, u gradskoj četvrti gdje se nalaze europske institucije
vladalo je opsadno stanje. U Berlinu su se šefovi država i vlada
pobrinuli za pojašnjenje stvari. Premda je paralelno sa sastankom
na vrhu o agendi 2000. NATO započeo sa svojim zračnim napadima na
Jugoslaviju, šefovi vlada i država cjenkali su se osobno satima oko
izdataka i uplaćivanja.
Nakon 20 sati bavljenja višom matematikom, u zoru su pred novinare
izišli tadašnji predsjedajući vijeća, njemački kancelar Gerhard
Schroeder, i njemački ministar vanjskih poslova Joschka Fischer.
Postignut je dogovor oko izdataka, uplaćivanja i stvaranja
financijskog okvira do godine 2006., međutim reforma ipak nije
ispala onako dosljedna kako su to neki priželjkivali. Niti kancelar
Schroeder nije mogao ostvariti svoj cilj - znatno smanjenje
njemačkih neto uplaćivanja. Nakon sastanka na vrhu govorilo se samo
o prekretnici, a i izjava samog ministra vanjskih poslova Fischera
te noći nije zvučala previše euforično: 'Bila je to odluka za Europu
danas, a time je u vrlo teškoj situaciji - kriza povjerenstva, sukob
na Kosovu - ipak pošlo za rukom prihvatiti agendu 2000. Noćas je u
više navrata izgledalo kao da će sve propasti - ali na kraju su ipak
svi shvatili da bi nepostizanje kompromisa bilo protiv Europe'.
Vrlo brzo je ipak postignut dogovor oko novog predsjednika
Povjerenstva, bivšeg talijanskog premijera Romana Prodija. U rujnu
Prodi i njegova ekipa birana je na dužnost od pet godina. Njemačku u
Povjerenstvu predstavlja članica Zelenih Michaela Schreyer,
mjerodavna za proračun, a iz redova socijaldemokrata Guenter
Verheugen, mjerodavan za proširenje na Istok.
Prodijevo Povjerenstvo dobilo je blagoslov nakon što je Europski
parlament proveo iscrpno ispitivanje pojedinih kandidata. Izbori
za Europski parlament u lipnju donijeli su još jedno iznenađenje.
Izbore su uvjerljivo pobijedili demokršćani i konzervativni, a
teške gubitke pretrpjeli su socijaldemokrati i socijalisti koji su
u prošlom mandatu imali većinu od 626 zatupničkih mjesta. Isto
toliko prašine podigao je vrlo mali postotak birača koji su izišli
na izbore. Naime, nikada dosad u povijesti Europski parlament nije
imao toliko ovlasti i političke moći, a nikada do sada na izborna
mjesta nije izišlo tako malo glasača.
Ostaju još takozvane teme svakidašnjice koje su 1999. zaokupljale
Europsku uniju. Mnoge od njih, počam od prijepora oko banana sa SAD-
om, preko njemačkog vezanja cijena knjiga, pa sve do britanske
govedine, poreza i politike zapošljavanja, bit će i 2000. godine u
žarištu i središtu pozornosti. Najprije pod predsjedanjem
Portugala, a u drugoj polovici pod francuskim vodstvom.
(RDW)