DE-RU-PROMJENE-Vlada NJ 21.XII.-FAZ-RUMUNJSKA NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG21. XII. 1999.Novu vladu u Rumunjskoj čekaju silne zadaće"Rumunjska je doživjela već mnogo promjena vlade. Najnovija je zacijelo najsimboličnija a
vjerojatno i najznačajnija. Gotovo točno u dan deset godina nakon pada diktatora Ceausescua, ovoga bi utorka u bukureštanskom parlamentu trebala položiti zakletvu nova vlada premijera Isarescua. Opet se radi o određivanju smjera, no ovaj se put - pod prijetnjom kazne gospodarske krize nesagledivih posljedica - ne smije opet krenuti pogrješnim putem. Stoga se posvuda govori o 'zadnjoj prilici' Rumunjske.Smjena premijera Vasilea od predsjednika države Constantinescua bila je neposredna reakcija na sastanak na vrhu šefova država i vlada Europske unije (EU) prije deset dana u Helsinkiju. Na njoj je Rumunjskoj obećan status kandidata za prijam u EU. Uvodnici, političari i znanstvenici jednoglasno su zastupali mišljenje da Bukurešt mora poduzeti silne reformske napore da bi se opremio za povijesnu priliku pristupa EU. Vasile, na dužnosti premijera od proljeća 1998., slažu se svi osim premijera, na tom teškom putu ne bi bio pravi kormilar. Vasile je bio lukavi krizni menadžer i
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
21. XII. 1999.
Novu vladu u Rumunjskoj čekaju silne zadaće
"Rumunjska je doživjela već mnogo promjena vlade. Najnovija je
zacijelo najsimboličnija a vjerojatno i najznačajnija. Gotovo
točno u dan deset godina nakon pada diktatora Ceausescua, ovoga bi
utorka u bukureštanskom parlamentu trebala položiti zakletvu nova
vlada premijera Isarescua. Opet se radi o određivanju smjera, no
ovaj se put - pod prijetnjom kazne gospodarske krize nesagledivih
posljedica - ne smije opet krenuti pogrješnim putem. Stoga se
posvuda govori o 'zadnjoj prilici' Rumunjske.
Smjena premijera Vasilea od predsjednika države Constantinescua
bila je neposredna reakcija na sastanak na vrhu šefova država i
vlada Europske unije (EU) prije deset dana u Helsinkiju. Na njoj je
Rumunjskoj obećan status kandidata za prijam u EU. Uvodnici,
političari i znanstvenici jednoglasno su zastupali mišljenje da
Bukurešt mora poduzeti silne reformske napore da bi se opremio za
povijesnu priliku pristupa EU. Vasile, na dužnosti premijera od
proljeća 1998., slažu se svi osim premijera, na tom teškom putu ne
bi bio pravi kormilar. Vasile je bio lukavi krizni menadžer i
pomiritelj, koji je držao na okupu koaliciju četiriju stranaka. No
nije bio politički vođa s prodornom snagom i vizijom.
Promjena s Vasilea na Isarescua s raznih je stajališta kritična.
Presudna je za političke a ponajprije gospodarske reforme kao i za
uspjeh konzervativno-liberalne koalicije. Na kraju su otrcane
vlade u Bukureštu stalno išle dva koraka naprijed i - zbog straha od
socijalne i političke cijene reforma - barem jedan korak natrag. Po
Isarescuovoj želji, to dalje neće tako.
Do kraja iduće godine treba zaključiti privatizaciju. Deficitarne
velike pogone treba ili zatvoriti ili - bez obzira na gubitak radnih
mjesta - prodati međunarodnim ulagačima. I boležljivi bankarski
sektor treba sanirati - s iznosom iz državnog proračuna u visini od
šest posto bruto domaćeg proizvoda - a državne banke trebaju biti
privatizirane do kraja 2000. Prema programu vlade, iduće se godine
očekuje rast od 1,5 posto, inflaciju treba s procijenjenih 50 posto
za 1999. godinu, smanjiti na 25 do 30 posto.
To su silne zadaće i neće samo jaki sindikati pokušati omesti
planove nove vlade. Za izvanstranačkog Isarescua ipak govori
okolnost da se - za razliku od svojih prethodnika - drži privremenim
šefom vlade koji svoju politiku usmjerava na izglede ponovnog
izbora. Prije nego što ga je predsjednik Constantinescu imenovao,
tražio je jamstva da će slobodno odabrati članove svoje vlade i da
će se poslije općinskih izbora moći vratiti na svoju staru dužnost
guvernera narodne banke. Na toj se dužnosti inače dokazao kao pravi
umjetnik opstanka: od rujna 1990. održao se na dužnosti i izdržao
sve promjene i krize u vladi.
Isarescuovo stupanje na dužnost premijera važno je i za budućnost
koalicije četiriju stranaka. Krajem 2000. bira se novi parlament i
ako se uskoro ne dogodi ništa odlučujuće, jamačno će opet doći do
promjene vlade i do povratka socijalista na vlast pod bivšim
predsjednikom Iliescuom. Stoga je od najvećeg značenja da vlada
nastupi složno - a premijer pokaže odlučnost. Najvažniji
dužnosnici u vladi nisu promijenjeni, s iznimkom ministarstva
vanjskih poslova.
Dodatno treba ustrojiti jednu vrstu unutarnjeg kabineta, vladino
vijeće, koje će donositi najvažnije odluke. Osim premijera, u tom
su vijeću četiri državna ministra u rangu zamjenika premijera, koje
daju četiri stranke koalicije. Za liberalnu Demokratsku stranku
(DS) to je predsjednik Roman, koji je svoj dosadašnji položaj
predsjednika senata zamijenio položajem ministra vanjskih
poslova. Tako DS može sloviti kao stvarni pobjednik preustroja
vlade, jer će se do sada odvojeno ministarstvo za integraciju s EU
integrirati u Romanovo ministarstvo. Povratkom u vladu, Roman
naglašava svoje ambicije Constantinescuova nasljednika na
dužnosti predsjednika.
Za najjaču snagu koalicije, Seljačku stranku, u vijeću će biti
bivši ministar financija Ciumara. Seljačka stranka ne može ojačati
svoj položaj u novoj vladi jer ona više ne popunjava mjesto šefa
vlade. Nacional-liberale u vladi zastupa stari i novi ministar
pravosuđa Stoica, a stranku Mađara ministar zdravstva Hajdu kao
državni ministar u 'unutarnjem kabinetu'. Još prije vladine krize
četiri su koalicijska partnera potvrdila da ne žele novu vladu,
nego samo smijeniti premijera.
Do sada dakako oporba koju vode socijalisti ravnodušno može gledati
promjene. Svi su premijeri od izborne pobjede konzervativne
Seljačke stranke i njezina liberalnog partnera - ponajprije
Ciorbea, zatim Vasile - propali zbog borbe za vlast u
bukureštanskoj koaliciji i zbog vlastitog oklijevanja u provedbi
već dospjelih reforma.
Po najnovijim ispitivanjima mišljenja, Iliescu kao možebitni
predsjednički kandidat uživa potporu 48 posto rumunjskih birača,
dok njegova socijalistička stranka može računati na 47,4 posto
glasova. Za Constantinescua kao predsjednika glasovalo bi još
jedva 14 posto, dočim bi stranke sadašnje koalicije na
parlamentarnim izborima ukupno dobile 25 posto glasova. Za novog
premijera Isarescua i njegov kabinet ostaje puno posla u tijesnoj
godini do izbora" - izvješčćuje Matthias Rueb.