US-HR-IZBORI-Bankarstvo-Izbori-Politika VOA 19.XII.SANTINI O GOSP.PROGRAMIMA GLAS AMERIKE - VOA19. XII. 1999.Koalicija SDP-HSLS nudi najbolji gospodarski program - s Gustom Santinijem razgovarao Željko Matić.Poznati hrvatski ekonomist
i urednik časopisa 'Ekonomija', dr. Guste Santini, organizirao je ovoga tjedna znanstveni skup na kojem je, s ostalim stručnjacima, analizirao gospodarski program političkih stranaka uoči predstojećih izbora. Temeljni je dojam da su gospodarski programi općeniti, slični i teško uporabljivi. Upitali smo gospodina Santinija slaže li se i on s tom ocjenom? = Mi se učimo demokraciji i manje-više shvaćamo je kao neobvezno obećanje. Zato imamo toliko obećanja od političara. Političke stranke, naime, smatraju da nemaju nikakvu obvezu ako nešto kažu, međutim birači tome više ne vjeruju. Treba reći, bez obzira što imam dosta primjedbi, da je koalicija SDP-HSLS najviše uradila. Oni su neke stvari i pozicionirali i ja bih imao niz pitanja autorima tog programa, jer neke mi stvari ne izgledaju onakvima kako su u tom programu prezentirane. Ipak, njihov gospodarski program je najsnažniji i najupečatljiviji. Liberalna stranka je, također, uložila dosta truda i možda bi se toj listi, uz ozbiljnije primjedbe, mogao pridodati i program Hrvatske seljačke stranke.
GLAS AMERIKE - VOA
19. XII. 1999.
Koalicija SDP-HSLS nudi najbolji gospodarski program - s Gustom
Santinijem razgovarao Željko Matić.
Poznati hrvatski ekonomist i urednik časopisa 'Ekonomija', dr.
Guste Santini, organizirao je ovoga tjedna znanstveni skup na kojem
je, s ostalim stručnjacima, analizirao gospodarski program
političkih stranaka uoči predstojećih izbora. Temeljni je dojam da
su gospodarski programi općeniti, slični i teško uporabljivi.
Upitali smo gospodina Santinija slaže li se i on s tom ocjenom?
= Mi se učimo demokraciji i manje-više shvaćamo je kao neobvezno
obećanje. Zato imamo toliko obećanja od političara. Političke
stranke, naime, smatraju da nemaju nikakvu obvezu ako nešto kažu,
međutim birači tome više ne vjeruju. Treba reći, bez obzira što imam
dosta primjedbi, da je koalicija SDP-HSLS najviše uradila. Oni su
neke stvari i pozicionirali i ja bih imao niz pitanja autorima tog
programa, jer neke mi stvari ne izgledaju onakvima kako su u tom
programu prezentirane. Ipak, njihov gospodarski program je
najsnažniji i najupečatljiviji. Liberalna stranka je, također,
uložila dosta truda i možda bi se toj listi, uz ozbiljnije
primjedbe, mogao pridodati i program Hrvatske seljačke stranke.
- Kako ocjenjujete gospodarski izborni program Hrvatske
demokratske zajednice?
= Program HDZ-a je, zapravo, rad iza kojeg stoji profesor Pero
Jurković, vrstan ekonomist i poznavalac ekonomske politike,
međutim on je u tom svom pisanju više zastupao stranku nego što je
stavljao svoje stavove. Vjerujem da je bilo više sluha u HDZ-u da bi
taj program bio puno kvalitetniji i operabilniji!
- U dijelu javnosti stvoren je dojam da će odlaskom HDZ uslijediti
velika financijska pomoć Zapada.
= Ako bi to bila istina to znači da smo mi spremni uvesti prinudnog
upravitelja u Hrvatsku, a taj prinudni upravitelj onda bi od nekoga
dobio novce kako bi mogao realizirati programe onoga tko je i dao
novac. Podsjetio bih da u Bibliji piše: 'Kad se izrelski narod
najeo, bolio ga je trbuh'. Dakle, nema razloga za poklanjanje i
nismo mi nesposobna zemlja koja ne bi mogla živjeti od vlastitog
rada. Mi smo zemlja koja se mora okrenuti radu, međutim rad očito
nije još uvijek kriterij uspješnosti.
- Gotovo sve političke stranke obećavaju smanjenje javne potrošnje
uz istodobno povećanje životnog standarda na svim razinama. Je li
to moguće?
= Jedan je odgovor - ne znam, jer ako mislite sve platiti i smanjiti
potrošnju, onda to znači da će vam netko dati novac! Ja u to davanje
ne vjerujem. Ono što ja vidim je redifiniranje javnih rashoda.
Možemo precizno reći jesmo li, što se tiče zdravstvenog,
obrazovnog, kulturnog, znanstvenog, socijalnog, vojnog i
policijskog aspekta, jesmo li zadovoljni s tom strukturom. Pitanje
je kako treba izgledati struktura javne potrošnje u Hrvatskoj,
znači proračun rashoda, za idućih pet godina. Dok je trajao rat bilo
je razumljivo da je bila velika koncentracija svih poreznih prihoda
u centralne vlasti. Postavlja se pitanje odnosa centralne i
lokalnih vlasti, pitanje što znači općina u Hrvatskoj. Što znači
grad od pet tisuća stanovnika, što znače županije? Ako nekakva uža
teritorijalna jedinica, društveno-politička jedinica, ima razlog
da se identificiraju potrebe, onda te jedinice moraju imati i svoje
prihode kako bi mogli zadovoljiti te potrebe. Ja mislim da je to
dobar pristup, ali to znači potpunu demokratizaciju. To znači, de
facto, potpunu suprotnost od onoga što imamo danas.
- Zanimljivo je da sve političke stranke obećavaju reviziju, pa i
poništenje pretvorbe.
= A, što ćete poništiti kada je sve to prodano, što ćete poništiti
kada je sve to toliko puta devastirano i tko će vratiti ona radna
mjesta koja su izgubljena, tko će vratiti izgubljene proizvodnje?
Možda ja ne razumijem problem, ali mislim da ono što nije rađeno
mimo zakona nije moguće osporiti, jer posljedice bi mogle biti veće
i višestruke. Cijeli bi se proces započeo zbog malih i upitnih
učinaka, zapravo bi se počeli baviti sobom, a svijet se neće doći
baviti nama dok mi sami ne raščistimo stvari među sobom.
- Vladajuća stranka je najavila daljnju privatizaciju javnih
poduzeća. Nakon Telekomunikacija prodana je i Privredna banka.
= Nema koncepcije razvoja, strategija nema cilja i sve je moguće.
Sve što se napravi ne valja dok se ne donese razvojna strategija.
Tek po njezinom donošenju to bi imalo smisla. Ja Privrednu banku
nikada ne bih prodao. Bolje bi bilo, umjesto što smo držali devize u
inozemstvu, a znamo što se sve s tim devizama događalo, da smo ta
devizna sredstva iskoristili da kupimo, recimo, nekakvu banku u
Europskoj uniji koja ima bilans od 10 milijarda dolara i da smo, od
tih 10 milijarda i mi ušli s dvije milijarde dolara i da smo preko te
banke, de facto, sanirali naš bankarski sustav. Istodobno, trebali
smo pokušati da Privredna, Zagrebačka, Osječka, Riječka i Splitska
postanu dijelovi te banke, da strani kapital prijeđe u domaće
banke. Ako je vlasnik banke u Njemačkoj, Austriji ili Italiji, onda
će on definirati kriterijalne funkcije. U ovome trenutku Hrvatska
duguje inozemstvu devet milijarda i 600 milijuna dolara. Unutarnji
dug je oko četiri i pol milijarde dolara, a neuposlenost je oko 18
posto. Prema podacima objavljenim u časopisu 'Banka', Hrvatska je
prva u Europi po potrošnji alkohola i broju alkoholičara, druga je
po broju samoubojstava, treća po razmjerima korupcije i
mafijokracije i posljednja po optimizmu naroda kada su anketirana
očekivanja od neposredne budućnosti.
- Gdje je izlaz?
= Izlaz je vrlo jednostavan - Hrvatska ima nekoliko aktivnosti
vezanih uz more i proizvodnju hrane. Uzmimo za primjer Norvešku i
Island. Prvo treba u te zemlje na dvije godine poslati 20 mladih
stručnjaka da bi oni vidjeli kako se to tamo radi. Cijelom morskom
obalom može se proizvoditi hrana, tu je, zatim, turizam kao način
življenja, a ne kao turizam u kojem se iznamljuju sobe donjoj klasi
radnika Europske unije. Treba otvoriti škole, centre... Tu je
proizvodnja zdrave hrane. Ne vjerujem da ćemo u kratkom roku
dostići raniju proizvodnju pšenice... Svijet se globalizira,
svijetom gospodare multinacionalne korporacije. Regionalne
asocijacije su u funkciji svojih multinacionalnih korporacija.
Uvijek postoji veza između biznisa i države, samo je pitanje koliko
mi to priznamo i koliko smo o tome spremni otvoreno govoriti. Mi toj
globalizaciji nemamo što ponuditi, nemamo niti jednog proizvoda
kao što imaju Švicarska, Nizozemska. Mi možemo ići u
specijalizacije. Naprimjer - proizvodnja srdela. Jadranska srdela
je posebna srdela i sada treba razviti tehnologiju proizvodnje
srdele i cijelu lepezu te proizvodnje, i tražiti tržište. Nama ne
treba veliko tržište, dovoljno je do pet milijuna stanovnika, jer
mi nemamo sredstava za tako nešto čak i ako hoćemo to uraditi.
(VOA)