FR-BA-HR-sporazumi-Organizacije/savezi-Diplomacija-Oružani sukobi-Izbjeglice/prognanici FR-LE MONDE 14.12.DAYTON FRANCUSKALE MONDE14. XII. 1999.Četiri godine nakon Daytona, Bosna nije višeetnička i jedinstvena država"14. XII. 1995.,
Alija Izetbegović, Slobodan Milošević i Franjo Tuđman, kao i predstavnici zemalja 'kontaktne skupine' koji su bili pokrovitelji pregovora (SAD, Francuska, Njemačka, Velika Britanija, Italija i Rusija) svečano su potpisali u Parizu mirovni sporazum parafiran u Daytonu nekoliko tjedana prije.Bio je više od mirovnog sporazuma, jer se njime osim prekida sukoba, raspoređivanja NATO-ovih snaga i razoružanja, predviđao osnutak bosansko-hercegovačkih ustanova, a u civilnom je dijelu najavljivao velik broj propisa, među kojima i pravo ratnih izbjeglica da se vrate kući. Mir je trebao učiniti da se zaboravi rat: odbacujući ciljeve onih koji su ga poveli, on je Bosnu zapravo proglasio jedinstvenom i višeetničkom državom.Što je s njime četiri godine poslije? Istraživački centar čija je popularnost priznata na Balkanu, ICG (International Crisis Group) nedavno je objavio izvješće o stanju u Bosni pod nazivom 'Je li Dayton na putu da propadne?', koje ne ulijeva nadu. 'Bosnu i
FRANCUSKA
LE MONDE
14. XII. 1999.
Četiri godine nakon Daytona, Bosna nije višeetnička i jedinstvena
država
"14. XII. 1995., Alija Izetbegović, Slobodan Milošević i Franjo
Tuđman, kao i predstavnici zemalja 'kontaktne skupine' koji su bili
pokrovitelji pregovora (SAD, Francuska, Njemačka, Velika
Britanija, Italija i Rusija) svečano su potpisali u Parizu mirovni
sporazum parafiran u Daytonu nekoliko tjedana prije.
Bio je više od mirovnog sporazuma, jer se njime osim prekida sukoba,
raspoređivanja NATO-ovih snaga i razoružanja, predviđao osnutak
bosansko-hercegovačkih ustanova, a u civilnom je dijelu
najavljivao velik broj propisa, među kojima i pravo ratnih
izbjeglica da se vrate kući. Mir je trebao učiniti da se zaboravi
rat: odbacujući ciljeve onih koji su ga poveli, on je Bosnu zapravo
proglasio jedinstvenom i višeetničkom državom.
Što je s njime četiri godine poslije? Istraživački centar čija je
popularnost priznata na Balkanu, ICG (International Crisis Group)
nedavno je objavio izvješće o stanju u Bosni pod nazivom 'Je li
Dayton na putu da propadne?', koje ne ulijeva nadu. 'Bosnu i
Hercegovinu, piše ICG, čine danas tri etnički čista entiteta, tri
posebne vojske, tri policije i zajednička vlada koja zapravo
postoji samo na papiru i djeluje prema želji entiteta (...). Ratni
zločinci još su na slobodi (...). Nacionalističke stranke - i mnogi
njihovi članovi koji su provodili etničko čišćenje, a najviše su
odgovorni za rat - i dalje se čvrsto drže na vlasti u čitavoj
zemlji'...
Vojni dio sporazuma (osim uhidbe ratnih zločinaca) najbolje je
proveden. U izvješću se iznose neka postignuća - osnutak središnje
banke, zajedničkog novca i carinskog sustava - i ističe da ih je
morala nametnuti međunarodna zajednica. No u svemu ostalom, ništa
nije kako treba: neke se odredbe sporazuma ne primjenjuju; druge su
upravo suprotne željenom cilju, višeetničkoj Bosni, a njihova je
provedba otežana zbog nedostatka volje domaćih čelnika.
Tako je s izborima koji su vratili na vlast nacionalističke stranke
i, uz rijetke iznimke, omogućili da se potvrdi etničko čišćenje.
Prijedlog reforme izbornog zakona pripremljen u suradnji s
međunarodnom zajednicom, ne obećava veći napredak za općinske, a
zatim i opće izbore koji će se održati 2000., budući da gotovo u
potpunosti zadržava prijašnje odredbe zbog kojih, de facto, Srbi
glasuju za Srbe, Hrvati za Hrvate, a Muslimani za Muslimane.
Isti je slučaj sa središnjim ustanovama koje su, bez bitnih
državnih atributa (nadzor nad vojskom i policijom, naplata poreza
itd.) čista izmišljotina. Vlada ne djeluje, parlament jedva, a
zajedničko tročlano predsjedništvo pojavljuje se samo da bi se
poštivala forma pred stranim posjetiteljima... ICG podsjeća,
primjerice, na putovanje Alije Izetbegovića u Saudijsku Arabiju i
Iran u rujnu, a da o tome nije obavijestio drugu dvojicu
supredsjednika; u raspravi koja je uslijedila, muslimanska se
strana branila zamjerajući hrvatskom članu predsjedništva Anti
Jelaviću da prečesto posjećuje Franju Tuđmana u Zagrebu; malo
kasnije, srpski se predstavnik Živko Radišić susreo u Beogradu sa
Slobodanom Miloševićem kojega je Haaški sud optužio za ratne
zločine... (...)
No uspostava višeetničke Bosne ponajprije ovisi o odredbama
Daytonskog sporazuma u svezi s povratkom izbjeglica koje jedino
mogu ispraviti ono što je rat učinio pomoću granata i pokolja, tj.
rasporediti stanovništvo na etnički čista područja. Odredbe u
svezi s povratkom poštovale su se 'u neznatnoj mjeri', tvrdi ICG
koji žali zbog činjenice što se NATO-ove snage u Bosni nikada nisu
htjele miješati u to. (...) Iako je povratak bio veći u srednjoj
Bosni, samo se 11 posto raseljenih osoba vratilo u zapadnu
Hercegovinu, područje gdje hrvatska nacionalistička stranka (HDZ)
pazi da se očuva etnička 'čistoća', a koje je, smatra ICG, 'područje
čije je odcjepljenje najvjerojatnije'.
Nakon te tvrdnje, ICG spominje razne mogućnosti između kojih će
međunarodna zajednica morati odabrati. Osim jednostavnog
povlačenja - pretpostavljajući da se prihvati opasnost od obnove
rata - najgora je mogućnost, prema ICG-u, nastaviti kao tijekom ove
četiri godine, bez ikakvih promjena u sustavu koji nipošto ne
omogućuje napredak prema trajnom miru. Druga bi politika bila
zadržati Daytonski sporazum tako da se neke bitne odredbe - osobito
glede povratka izbjeglica - stvarno primijene. Napokon, postoji i
mogućnost revizije sporazuma zaključenog prije četiri godine ili
njegova poništenja, kako bi Bosna dobila ustanove lišene svakog
etničkog mjerila. Takva revizija (kojom bi se ukinule dva
'entiteta') bila bi zacijelo izvor sukoba.
ICG također spominje mogućnost koja je 'nepopularna u inozemstvu,
ali je zato jako popularna u Bosni': mogućnost protektorata koji se
neće skrivati iza drugih naziva i koji će, smatra, 'omogućiti
međunarodnoj zajednici da ispravi neke pogrješke Daytona'", piše
Claire Trean.