ZAGREB, 14. prosinca (Hina) - Urbanističko planiranje trgovačkih kapaciteta vrlo je utjecajan proces u Europskoj uniji, budući se zbog učinka na brzinu i pravac razvoja trgovine na malo vrlo lako može koristiti kao prepreka za ulazak
na tržište, kazao je direktor Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore (HGK) Ruđer Friganović na današnjem sjednici Vijeća udruženja trgovine. Sektor za trgovinu HGK-a inicirao je raspravu o prostornom planiranju trgovačkih kapaciteta u Hrvatskoj, a s tim u vezi predočene su i temeljne naznake takve politike na području nekoliko zemalja EU.
ZAGREB, 14. prosinca (Hina) - Urbanističko planiranje trgovačkih
kapaciteta vrlo je utjecajan proces u Europskoj uniji, budući se
zbog učinka na brzinu i pravac razvoja trgovine na malo vrlo lako
može koristiti kao prepreka za ulazak na tržište, kazao je direktor
Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore (HGK) Ruđer
Friganović na današnjem sjednici Vijeća udruženja trgovine. Sektor
za trgovinu HGK-a inicirao je raspravu o prostornom planiranju
trgovačkih kapaciteta u Hrvatskoj, a s tim u vezi predočene su i
temeljne naznake takve politike na području nekoliko zemalja
EU.#L#
U svim zemljama EU porastao je broj tvrtki koje se bave trgovinom na
veliko, dok je broj onih koje se bave trgovinom na malo u padu. U
svim je zemljama, iako u različitom stupnju, došlo do ogromnog
porasta veličine novih prodavaonica, novih prodajnih centra i
veličine vodećih trgovačkih tvrtki, istaknuo je Friganović.
S urbanističkim planiranjem trgovine, teško je, međutim, uskladiti
dva rasprostranjena uvjerenja - da modernizaciju trgovine na malo
ne treba ograničavati, budući veća učinkovitost ima za posljedicu
niže cijene i veći izbor robe, te da stanovništvo treba imati iste
mogućnosti kupovanja bez obzira gdje živi.
Europska komisija nema mogućnosti za intervenciju na području
urbanističkog planiranja u zemljama članicama, ali pojavljuju se
ideje koje bi u budućnosti mogle imati presudan utjecaj. Naime,
Komisija se zalaže za koncept prihvatljivog razvoja,
revitalizacije europskih gradova, očuvanje okoliša te održanje
malih i srednjih tvrtki. Valja napomenuti, istaknuto je, da
Europska komisija pomaže malim trgovačkim tvrtkama i osigurava
monitoring rasta velikih tvrtki unutar EU, pri čemu posebno prati
alijanse koje nastaju u trgovini hranom.
Članovi udruženja osvrnuli su se i na kretanje prometa u trgovini na
malo tijekom ove godine. Pad prometa tijekom čitave godine
nedvojbeno upozorava na sve veću strukturnu krizu hrvatskog
gospodarstva. Kretanja u prometu upozoravaju na činjenicu da je
domaća trgovina u vrlo teškoj situaciji, a razlozi su velikim
dijelom niska primanja i slaba kupovna moć, te odljev kupovne moći u
susjedne zemlje (Slovenija, Mađarska, Austrija), što je prisutno u
sve većim razmjerima. Promatrajući strukturu prometa trgovine na
malo u rujnu prema kolovozu, najveći je pad, po podacima Državnog
zavoda za statistiku, ostvaren u trgovini na malo hranom, pićima i
duhanskim proizvodima u specijaliziranim trgovinama i to čak 17,8
posto.
Na sjednici je predstavljen i nacrt prijedloga zakona o zaštiti
potrošača koji bi trebao stupiti na snagu do polovice iduće godine.
Njime se uređuju brojna pitanja, npr. prodaja proizvoda i pružanja
usluga, odgovornost za proizvod, jamstvo za proizvod i usluge,
oglašavanje i dr.
(Hina) mku ds