US-E-MINISTRI-Obrana-Vojna industrija-Diplomacija-Vlada US WP 6. XII. OBRANA U EU- COHEN SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST6. XII. 1999.Europa mora trošiti više na obranu"Pedeset je godina NATO-ovo političko jedinstvo i vojno
odvraćanje čuvalo sigurnost, mir i prosperitet zapadne Europe. No ovogodišnji okršaj s Jugoslavijom otkrio je da vojna sposobnost NATO-a, iako snažna, nije ravna njezinoj političkoj solidarnosti", piše američki ministar obrane William S. Cohen."NATO-ovo uspješno bombardiranje Jugoslavije i razmještanje 50.000 mirotvoraca na Kosovu otkrili su neke ozbiljne vojne nedostatke. Sjedinjene Države jako su se oslanjale na precizno vođenu vojnu opremu za gađanje meta s visokom točnošću i malom kolateralnom štetom, i primjenjivale su jedinstvene elektronske protumjere u borbi protiv neprijateljske zračne obrane. No zalihe dijela naše univerzalne vojne opreme spale su na nezgodno nisku razinu, a naša su sredstva za ometanje radijskih postaja i izviđanje bila preopterećena. Radimo na ispravljanju tih i drugih nedostataka.Za naše saveznice, pouke Kosova bile su veoma otrježnjavajuće. Kosovo je otkrilo golemu vojnu nejednakost između Sjedinjenih
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
6. XII. 1999.
Europa mora trošiti više na obranu
"Pedeset je godina NATO-ovo političko jedinstvo i vojno odvraćanje
čuvalo sigurnost, mir i prosperitet zapadne Europe. No ovogodišnji
okršaj s Jugoslavijom otkrio je da vojna sposobnost NATO-a, iako
snažna, nije ravna njezinoj političkoj solidarnosti", piše
američki ministar obrane William S. Cohen.
"NATO-ovo uspješno bombardiranje Jugoslavije i razmještanje
50.000 mirotvoraca na Kosovu otkrili su neke ozbiljne vojne
nedostatke. Sjedinjene Države jako su se oslanjale na precizno
vođenu vojnu opremu za gađanje meta s visokom točnošću i malom
kolateralnom štetom, i primjenjivale su jedinstvene elektronske
protumjere u borbi protiv neprijateljske zračne obrane. No zalihe
dijela naše univerzalne vojne opreme spale su na nezgodno nisku
razinu, a naša su sredstva za ometanje radijskih postaja i
izviđanje bila preopterećena. Radimo na ispravljanju tih i drugih
nedostataka.
Za naše saveznice, pouke Kosova bile su veoma otrježnjavajuće.
Kosovo je otkrilo golemu vojnu nejednakost između Sjedinjenih
Država i naših 18 saveznica NATO-a. Tijekom bombardiranja mnoge su
saveznice ustanovile da im nedostaje oprema potrebna za
prikupljanje podrobnih obavijesti, precizno gađanje meta i
održavanje vlastitih snaga tijekom 78 dana operacija snažnog
tempa.
Kad je došlo vrijeme da Europljani razmjeste mirovne snage na
Kosovu, njima je to bilo mnogo teže nego što su očekivali. George
Robertson, glavni tajnik NATO-a, nedavno je opisao taj problem:
'Danas europske vojske imaju oko dva milijuna ljudi, a ipak su se,
iskreno rečeno, europske saveznice trebale jako potruditi da
prikupe nekih 40.000 vojnika za Kosovo. To je oko 2% ukupnih
europskih vojnih snaga, pa očito postoji problem s
razmještanjem.'
Ne samo da su europske saveznice propustile dovoljno uložiti u
svoju sposobnost djelovanja nego je i dio njihovih ulaganja donio
slabe rezultate. (...) Kritično samoispitivanje, međutim, nije
recept za očaj već prije osnova za ispravak i rekonstituciju.
Upravo sam se vratio iz Europe, gdje sam se u Hamburgu obratio
vodstvu njemačke vojske, a u Bruxellesu prisustvovao sastanku
ministara obrane NATO-a. Naše se europske saveznice nalaze usred
živahne obrambene rasprave, koja bi se mnogim Amerikancim mogla
činiti punom proturječja. S jedne strane, europske saveznice žele
stvoriti regionalnu obrambenu strukturu - zvanu Europski
sigurnosni i obrambeni identitet - koja bi im omogućila djelovanje
u situacijama u kojima sam NATO nije uključen. S druge strane,
Europljani priznaju da im nedostaje vojna sposobnost održavanja
takve sile.
Ta je rasprava ohrabrujuća jer se usredotočuje na europsku potrebu
jačanja svoje obrane, a snažnija Europa znači snažniji atlantski
savez.
Snage NATO-a u Bosni i na Kosovu govore da bi buduće misije za
zaštitu europske sigurnosti mogle zahtijevati ubrzano
premještanje snaga, njihovo održavanje na teritoriju bez
komunikacija, logistike, sjedišta ili druge infrastrukture i
opremanje modernom tehnologijom koja će im omogućiti da u borbi
budu izrazito djelotvorne i precizne.
Nemaju sve članice NATO-a sreću da žive u dinamičnom gospodarstvu i
ne mogu sve pridobiti svoj parlament na velika povećanja proračuna
za obranu. No neke zemlje mogu novac za modernizaciju stvoriti
reformom svog načina nabave, smanjivanjem veličine svojih snaga i
uklanjanjem suvišne infrastrukture. Druge bi zemlje mogle biti
prisiljene združiti sredstva i racionalizirati sposobnost
djelovanja sa svojim susjedima i partnerima. Zapravo, traju
saveznički pokušaji uspostave regionalnoga mobilnog
zapovjedništva i snaga za brzo djelovanje, zvanih Europski
korpus.
No u konačnoj raščlambi, saveznice će morati trošiti više na obranu
ako žele biti dorasle vojnim potrebama NATO-a i osnovati Europski
sigurnosni i obrambeni identitet koji je odvojiv, ali ne i odvojen
od NATO-a.
Glavni tajnik NATO-a Robertson bio je izravan, na prošlotjednom
sastanku ministara obrane. 'Vrijeme za mirovnu dividendu je prošlo
jer nema trajnog mira u Europi ni drugdje, a ako NATO želi obavljati
svoj posao zaštite budućih naraštaja, on više ne može očekivati da
će to biti jeftino', rekao je on.
Europa se danas nalazi pred izazovom da riječi pretvori u djela."