IT-integracije-skupovi IT-6.XII.STAMPA-HELSINKI-UJEDINJ.EUROPA ITALIJALA STAMPA6. XII. 1999.Europa. Najveći izazov nakon Rimskoga Carstva"Najvažniji je događaj tjedna skup na vrhu koji počinje u petak u Helsinkiju, na kraju finskog
turnusnoga predsjedanja Europskom unijom. To nije rutinski skup na vrhu, niti to može biti kada se pomisli na najprešnije teme, koje idu od pada eura prema dolaru, do neuspjeha konferencije o trgovini u Seattleu, do kojega je dobrim dijelom došlo zbog razlika između Europe i Sjedinjenih Država. No skup na vrhu u Helsinkiju važan je iz širih razloga, koji se tiču svekolike strategije EU-a za sljedeće stoljeće (da ne spominjemo tisućljeće...)Naznačit ću, sintetički, tri točke. Prva je odluka, konačno konkretna, ili bi takva trebala biti, o stvaranju europske vojske, na temelju zajedničkih prijedloga četiriju najvećih zemalja Unije (Francuske, Velike Britanije, Njemačke i Italije). Odluka je teška po sebi, zbog obveza, pa i financijskih, koje nosi, no još više kada se pomisli na odnose između buduće Eurovojske i NATO-a: odnose koji bi trebali biti čvrsti i dosljedni, a koji ipak trebaju predvidjeti mogućnost samostalnih europskih akcija. Treba imati na umu da bi
ITALIJA
LA STAMPA
6. XII. 1999.
Europa. Najveći izazov nakon Rimskoga Carstva
"Najvažniji je događaj tjedna skup na vrhu koji počinje u petak u
Helsinkiju, na kraju finskog turnusnoga predsjedanja Europskom
unijom. To nije rutinski skup na vrhu, niti to može biti kada se
pomisli na najprešnije teme, koje idu od pada eura prema dolaru, do
neuspjeha konferencije o trgovini u Seattleu, do kojega je dobrim
dijelom došlo zbog razlika između Europe i Sjedinjenih Država. No
skup na vrhu u Helsinkiju važan je iz širih razloga, koji se tiču
svekolike strategije EU-a za sljedeće stoljeće (da ne spominjemo
tisućljeće...)
Naznačit ću, sintetički, tri točke. Prva je odluka, konačno
konkretna, ili bi takva trebala biti, o stvaranju europske vojske,
na temelju zajedničkih prijedloga četiriju najvećih zemalja Unije
(Francuske, Velike Britanije, Njemačke i Italije). Odluka je teška
po sebi, zbog obveza, pa i financijskih, koje nosi, no još više kada
se pomisli na odnose između buduće Eurovojske i NATO-a: odnose koji
bi trebali biti čvrsti i dosljedni, a koji ipak trebaju predvidjeti
mogućnost samostalnih europskih akcija. Treba imati na umu da bi
rađanje političko-vojne Europe, neizravno pojačalo i gospodarsko-
monetarnu Europu, to jest; snaga dolara ovisi o snazi američkoga
gospodarstva, no i od sveukupnog 'jamstva' koje SAD daje svojom
nadmoćnom strateškom superiornošću na svjetskoj razini. Očito,
bilo bi apsurdno nadmetati se za postizanje jednakosti sa
supersilom, no već bi jedan mali, ali bitni napredak u velikoj mjeri
povećao europsku 'vjerodostojnost'.
Druga je točka takozvano širenje EU-a. Romano Prodi (koji je na
svojem prvom velikom skupu na vrhu u svojstvu predsjednika
Povjerenstva) više voli govoriti o 'ponovnom ujedinjenju' Europe.
To je ambiciozna razlika jer ide za stvaranjem tako velikog
entiteta da bi ovaj isključivao samo (formalno) Rusiju, što se još
nije vidjelo od Rimskoga Carstva, pa ni za vrijeme Karolinškog
Carstva. To je, ipak, samo načelna tendencija koju treba konkretno
slijediti u velikim problemima tranzicije (sjetimo se Turske, čije
je primanje među kandidate od životne važnosti).
No ne bi li sve veća Europska unija bila 'razlivena' Unija,
nesposobna odlučivati radi heterogenosti njezinih mnogobrojnih
članica? I dolazimo na treću točku. Helsinki treba otvoriti put
'ponovno ujedinjenoj' Europi, ali kojom bi se moglo 'upravljati'.
Što znači interni preustroj EU-a prije širenja: reformu koja bi
zamijenila jednoglasnost većinskim izglasavanjem (na tome ustraje
Prodi), poštujući različita stanja država članica. Ako to ne bi
bilo uvijek moguće, trebalo bi dopustiti da neke međusobno složne
članice odu naprijed za svoj račun, držeći vrata otvorenima za one
koji kasne. To se u biti već dogodilo s jedinstvenom monetom i moglo
bi vrijediti i za obranu i drugo. To će biti teme, cijele slijedeće
godine, konferencije vlada, poput one koja je počela u Torinu
1996., da bi, nakon godine dana, međutim, završila u Amsterdamu s
razočaravajućim rezultatima.
Ponovno ujedinjena Europa kojom bi se moglo upravljati za 21.
stoljeće: gotovo nemogući izazov, kojega se ipak treba prihvatiti,
sa željom da ga se svlada", piše Aldo Rizzo.