FR-US-zone-Makrogospodarstvo-Financijsko-poslovne usluge-Vlada-Proračun FR-LIBERATION 6.12.NEUSKLAĐENI EURO FRANCUSKALIBERATION6. XII. 1999.Području zemalja eura nedostaje usklađenost"Sedamdesetih i osamdesetih godina europske su se
vlade, sučeljene s naftnim potresima, prevarile u makroekonomskoj politici. Dopustile su da inflacija umakne njihovu nadzoru, da se manjak poveća, kao i njihov dug. Trebao je dobar dio 80-ih i 90-ih kako bi se popravila šteta, i to ne uvijek na najbolji način. Iz toga su izvukle pouku da za stabilizaciju više ne treba primjenjivati ni monetarnu ni proračunsku politiku.Danas Središnja europska banka (SEB) izjavljuje da je njezina glavna zadaća nadzirati inflaciju. Najvažnija je zadaća proračunskih politika, barem službeno, smanjiti dug ne brinući se odveć zbog gospodarskih kolebanja. Izjave podsjećaju na one Herberta Hoovera spočetka Velike krize: najvažnije je da vlada bude primjerom i da stabilizira svoje račune. To nije bila dobra pouka. Dobra je pouka bila da monetarne i proračunske politike mogu ili pogoršati stvari, kao što su učinile 70-ih, ili ih, naprotiv, poboljšati. Drugim riječima, pouka nije da ne treba ništa učiniti, već da treba postupiti drugačije.
FRANCUSKA
LIBERATION
6. XII. 1999.
Području zemalja eura nedostaje usklađenost
"Sedamdesetih i osamdesetih godina europske su se vlade, sučeljene
s naftnim potresima, prevarile u makroekonomskoj politici.
Dopustile su da inflacija umakne njihovu nadzoru, da se manjak
poveća, kao i njihov dug. Trebao je dobar dio 80-ih i 90-ih kako bi
se popravila šteta, i to ne uvijek na najbolji način. Iz toga su
izvukle pouku da za stabilizaciju više ne treba primjenjivati ni
monetarnu ni proračunsku politiku.
Danas Središnja europska banka (SEB) izjavljuje da je njezina
glavna zadaća nadzirati inflaciju. Najvažnija je zadaća
proračunskih politika, barem službeno, smanjiti dug ne brinući se
odveć zbog gospodarskih kolebanja. Izjave podsjećaju na one
Herberta Hoovera spočetka Velike krize: najvažnije je da vlada bude
primjerom i da stabilizira svoje račune. To nije bila dobra pouka.
Dobra je pouka bila da monetarne i proračunske politike mogu ili
pogoršati stvari, kao što su učinile 70-ih, ili ih, naprotiv,
poboljšati. Drugim riječima, pouka nije da ne treba ništa učiniti,
već da treba postupiti drugačije.
Stanje je u današnjoj Europi bolje. No, prije ili kasnije, doći će
do drugih potresa. Tada ćemo morati znati kako na njih odgovoriti.
Sada treba ostaviti puste fraze i razmisliti o budućoj ulozi
makroekonomske politike. Ponajprije monetarne politike. Jedna je
od glavnih zadaća na srednji rok zadržati nisku inflaciju (iako
održavati inflaciju ispod dva posto znači izlagati se opasnosti od
deflacije). Ali, druga zadaća, na kraći rok, mora biti
stabilizacija potražnje i djelatnosti. Ako Wall Street propadne,
ako se opet zarati u istočnoj Europi, ako potrošači opet zapadnu u
recesiju, bit će vrlo važno jako i brzo smanjiti kamatne stope.
Važno je da se SEB pripremi na to.
Zatim treba razmisliti i o ulozi proračunske politike. U stvari,
vlade u potaji primjenjuju ono što gospodarstvenici nazivaju
automatskim stabilizatorima. Kada se rast poveća, proračunski se
manjak smanjuje, usporavajući potražnju. Kada rast pada,
proračunski se manjak povećava, potičući potražnju. Takva
automatska i neupadljiva stabilizacija je korisna. No sigurno se
može i bolje. Agresivnija ciklička proračunska politika - veći
manjci u recesiji i veći viškovi u ekspanziji - vjerojatno bi bila
djelotvornija. O njoj se u ovom času ne raspravlja, niti se
proučava. Također je vrijeme da se započne s tim i da se razmisli o
najboljim poreznim mogućnostima da bi se to provelo.
Na koncu, treba razmisliti o usklađivanju monetarne i proračunske
politike. Prihvatimo li zamisao da one u načelu mogu stabilizirati
rast, znači da je vrlo važno uskladiti njihovu provedbu. Temelj
američkoga uspjeha u 90-im bio je spoj politike konsolidacije
proračuna i politike monetarnog širenja. Ništa od toga u Europi.
Wim Duisenberg rijetko se susreće s jedanaestoricom ministara
financija zemalja eura. Jako je važno, ako ne osnovati ustroj za
utvrđivanje proračuna koji odgovara SEB-u, barem imenovati
predstavnika svih tih ministara koji može razgovarati s Wimom
Duisenbergom. Ne priznati utjecaj makroekonomske politike na
proizvodnju i zapošljavanje, ne priznati važnost usklađivanja
monetarne i proračunske politike, znači popločati put koji vodi u
propast", piše Olivier Blanchard, profesor na Massachusetts
Institute of Technology.