IT-E-gospodarstvo-integracije IT-4.XII.-AVVENIRE-EURO ITALIJAAVVENIRE4. XII. 1999.Što ako moneta odražava umor Kontinenta?"Euro nastavlja padati. Već vrijedi manje od dolara, izgubio je više od 15 posto otkako je rođen, što znači da
smo svi siromašniji. Euro pada, pada. Što čini Središnja europska banka (BCE), pitamo se. Održava vjeru. 'Euro ima veliki potencijal da stekne poštovanje', kazao je njezin predsjednik Duisenberg. Mogli bi se smijati, ali i malo zaplakati.No što biste htjeli od BCE-a? Vrijednost neke valute izražava povjerenje koje uživa njezin narod. Poput uplatnice ili, točnije, mjenice: njezina vrijednost ovisi o tome tko ju izdaje. Neka valuta izražava vrline naroda koji ju stvara: radinost, obrazovanje, inventivnost, poštenje, hrabrost ili, možda i najviše, smjelost.Slab euro nemilosrdno odražava sliku Staroga Kontinenta. Kontinenta starog i demografski. Sumnjičava prema budućnosti. Bojažljiva spram novosti i izazova. Koji nema želje učiti. Koji se lijepi za jučerašnje izvjesnosti. Koji se, u tome je stvar, pušta gušiti administracijama, koje umiruju, poput bolničarka u bolnicama, svojim 'utvrđenim' procedurama, koje nam propisuju sve,
ITALIJA
AVVENIRE
4. XII. 1999.
Što ako moneta odražava umor Kontinenta?
"Euro nastavlja padati. Već vrijedi manje od dolara, izgubio je
više od 15 posto otkako je rođen, što znači da smo svi siromašniji.
Euro pada, pada. Što čini Središnja europska banka (BCE), pitamo
se. Održava vjeru. 'Euro ima veliki potencijal da stekne
poštovanje', kazao je njezin predsjednik Duisenberg. Mogli bi se
smijati, ali i malo zaplakati.
No što biste htjeli od BCE-a? Vrijednost neke valute izražava
povjerenje koje uživa njezin narod. Poput uplatnice ili, točnije,
mjenice: njezina vrijednost ovisi o tome tko ju izdaje. Neka valuta
izražava vrline naroda koji ju stvara: radinost, obrazovanje,
inventivnost, poštenje, hrabrost ili, možda i najviše, smjelost.
Slab euro nemilosrdno odražava sliku Staroga Kontinenta.
Kontinenta starog i demografski. Sumnjičava prema budućnosti.
Bojažljiva spram novosti i izazova. Koji nema želje učiti. Koji se
lijepi za jučerašnje izvjesnosti. Koji se, u tome je stvar, pušta
gušiti administracijama, koje umiruju, poput bolničarka u
bolnicama, svojim 'utvrđenim' procedurama, koje nam propisuju sve,
i veličinu jabuka i dužinu šparoga koje možemo kupiti (kao što čini
Europsko povjerenstvo) i koje nas okružuju nedjelotvornim, ali
umirujućim, 'javnim službama'.
Ne radi se o negativnom sudu. Postoji i određena blagost u starosti.
Manje potreba, pa i intelektualnih. Manje agresivnosti (nema
obrana, ni osvajanja). Manje odgovornosti.
Pogledajte muku nemilosrdne Amerike, grube Amerike jakog dolara,
koja se muči biti hegemonom planeta, biti spremna na rat, povjeriti
sav zamah privatnim tvrtkama (s njihovim žestinama i
proždrljivostima), umjesto socijalnoj državi, budućnosti
nametnuti anglosaksonsku ideologiju, jedinu preostalu, a koja je
globalni liberalizam, bez besplatnih juha za bilo koga. Amerika
koja čvrsto na sebi i drugima (koji se opiru) provodi najveći
društveni eksperiment ikada viđen, s globalnom ekspanzijom
njezinih financija, filmova, standarda i ideja. Koje međutim sama
proizvodi, na svojim sveučilištima i svojim think-tankovima
('rezervoarima pameti'). I Europa je nekada bila takva bila. Nekad
je glasovala za ljevicu jer je ljevica bila sunce budućnosti,
pokret prema budućnosti koju je trebalo uobličiti. A sada to čini
radi refleksa očuvanja, kako bi imala mirovinu, sigurno radno
mjesto, sindikate. To nije sud, nego objektivna dobro poznata
činjenica. Manje je poznato da su prije dvadeset godina Sjedinjene
Države bile, ili su se bojale da postanu, poput nas sada. Japan ih je
prestizao, bio je inventivniji, agresivniji, čvrsto krjepostan.
(...) Amerika je htjela povratiti primat. Još 'pobjeda', što je
značilo, učiti od drugih (Japanaca), izmišljati nove stvari,
stalna izobrazba, smanjivanje države, ne da bi ju se oslabilo nego
osnažilo, napravilo manje regulativnom i birokratskom,
sposobnijom pokazati obzore. Maknuti zaštitne mreže društvenoj
zajednici kako bi joj se probudili 'životinjski duhovi': zamisao da
je ekonomija konj koji sam trči te da su dovoljne uzde da se njime
upravlja, izazov je koji ima vjere u društvu, klađenje na to da mu
sloboda čini dobro. Realsocijalizam je želio konju propisati kako
treba micati svaki pojedini mišić, kažnjavajući ga za svaki
neovisni trzaj, i vidjelo se kako je to završilo. Mudra stara Europa
traži neki treći put, humaniji, ali bez učenja, bez prisile
izazova. Za sada euro pada i pada, i vidjet ćemo kako će to završiti.
(...)", piše Maurizio Blondet.