US-UA-POMOĆ-Izbori-Vlada-Strana pomoć US WP 23.XI.SOROS O UKRAJINI SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST23. XI. 1999.Nije dovoljno odbaciti komunizam"Leonid Kučma možda je potukao svoga najbližeg suparnika - komunista Petra Simonenka -
no njegov nedavni reizbor na mjesto predsjednika Ukrajine nije pobjeda demokracije. Čini se da je Kučma istrgnuo stranicu iz Jeljcinova priručnika o vođenju kampanje iz 1996., služeći se nasilnom taktikom ušutkivanja oporbe i pokvarenim procesom privatizacije kako bi kupio potporu najmoćnijih i korumpiranih, oligarha u zemlji", piše George Soros."Iako je sam izborni dan bio razmjerno lišen prijevare, proces koji mu je prethodio bio je pun zloporaba. Predsjednikova se vlada pokazala ljubomornim stražarom ukrajinskih medija, posebno elektronskih. Od četiriju nacionalnih televizijskih postaja, Kučma izravno nadzire dvije dok je treća pod nadzorom njegovih saveznica. Četvrta, STB, u početku je pokušala pružiti uravnoteženu sliku, ali su ju zastrašili upadi financijske policije. Bila je prisiljena postati još jedno provladino tijelo.U tom okružuju zastrašivanja, oni koji su se još usudili
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
23. XI. 1999.
Nije dovoljno odbaciti komunizam
"Leonid Kučma možda je potukao svoga najbližeg suparnika -
komunista Petra Simonenka - no njegov nedavni reizbor na mjesto
predsjednika Ukrajine nije pobjeda demokracije. Čini se da je Kučma
istrgnuo stranicu iz Jeljcinova priručnika o vođenju kampanje iz
1996., služeći se nasilnom taktikom ušutkivanja oporbe i
pokvarenim procesom privatizacije kako bi kupio potporu
najmoćnijih i korumpiranih, oligarha u zemlji", piše George
Soros.
"Iako je sam izborni dan bio razmjerno lišen prijevare, proces koji
mu je prethodio bio je pun zloporaba. Predsjednikova se vlada
pokazala ljubomornim stražarom ukrajinskih medija, posebno
elektronskih. Od četiriju nacionalnih televizijskih postaja,
Kučma izravno nadzire dvije dok je treća pod nadzorom njegovih
saveznica. Četvrta, STB, u početku je pokušala pružiti
uravnoteženu sliku, ali su ju zastrašili upadi financijske
policije. Bila je prisiljena postati još jedno provladino tijelo.
U tom okružuju zastrašivanja, oni koji su se još usudili
suprotstaviti Predsjedniku dobili su jasno upozorenje službenim
kanalima. Zloporabljale su se vladine upravne strukture kako bi se
obeshrabrilo istomišljenike, posebno pomoću ubirača poreza koji su
uznemiravali protivnike. Dne 1. studenoga, dan nakon prvog kruga
glasovanja, tri su guvernera neceremoniozno otpuštena kad izvješća
o izborima u njihovim pokrajinama nisu išla u prilog Kučmi.
Dok se protivnike ušutkava i marginalizira, Predsjednikovi
zagovornici postaju sve bogatiji i moćniji. (...) Rezultati su za
obične Ukrajince razočaravajući. Oni su glasovali za Kučmu ne zato
što podupiru njegovu politiku (gospodarski uspjesi njegove vlade
su turobni) već zato što nisu željeli povratak komunizma. Mladi
ljudi, koji su ovaj put na izbore izišli u velikom broju, glasovali
su za Kučmu jer im je on obećao tržišne reforme i integraciju s
Europom. Njihove nade ne treba raspršiti. Predsjednik Kučma mora
brzo reagirati i iskoristiti 56% potpore koju je dobio na izborima
kako bi se ogradio od pohlepnih oligarha i uveo dugo obećavane
gospodarske i političke reforme.
Predsjedniku treba dati do znanja da zapadne vlade koje su ga
poduprle neće tolerirati status quo. Nedjelotvoran sustav i
korumpirana vlada bili su kadri opstati uz međunarodnu pomoć, koja
se dobrim dijelom izdvajala na račun geopolitičkoga položaja
Ukrajine. No sustav nepotizma koji donosi koristi malobrojnoj
eliti, dok većina od 50 milijuna građana živi u siromaštvu i trpi
tiraniziranje birokrata, ne može se dugoročno održati.
Zapad mora jasno pokazati da geopolitički položaj Ukrajine nije
dovoljan da bi zajamčio stalnu potporu. Najvažniji potez koji
možemo učiniti jest uvjetovati nastavak pomoći političkom i
gospodarskom reformom. Ukrajina ima 3,1 milijardu dolara duga koji
dospijeva 2000. Ona najviše duguje MMF-u, koji s pravom ustraje na
transparentnijoj privatizaciji, upravnim reformama,
deregulaciji, antikorupcijskim i drugim mjerama, prije nego što
zemlji dopusti novu posudbu ili odgodi isplatu njezina sadašnjega
duga.
Daljnju pomoć također treba uvjetovati većim slobodama masovnih
medija i prestankom zastrašivanja. Politički uvjeti jednako su
važni kao bilo koji gospodarski cilj.
Već više od deset godina duboko sam predan pomaganju razvoja
demokracije i otvorenog društva u Ukrajini. Neprofitnu zakladu u
Ukrajini osnovao sam 1989., prije nego je zemlja postala neovisna
1991. Nastavit ću podupirati zakladu. Preporučujem drugim
donatorima da održe ili povećaju potporu izgradnji otvorenoga
društva u Ukrajini. No financijska potpora vladi mora biti strogo
uvjetovana njezinim postignućima.
Tjedni koji su pred nama bit će odlučujući. Kučma je na mjesto
čelnika Vijeća nacionalne sigurnosti imenovao Jevhena Marčuka,
bivšeg čovjeka KGB-a. Hoće li Marčuk početi uvoditi reda, kao što se
mnogi Ukrajinci nadaju? On treba ukloniti nepotizam želi li opstati
na svom položaju. Ili će i on biti kooptiran kao što je sam Kučma
bio? U tom slučaju, bolje je povući potporu nego dopustiti primjenu
istih ozloglašenih taktika."