E-GOSPODARSTVO-STRANA_POMOĆ-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Strana pomoć US 22.XI.WP:ZAPAD-POMOĆ PRIVR.BALKAN SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST22. XI. 1999.Preuređivanje Balkana"Posjet predsjednika
Clintona Balkanu bit će vjerojatno fokusiran na politička i sigurnosna pitanja. No, istinska stabilnost teško će biti uspostavljena ne bude li riješena i gospodarska strana jednadžbe. Čitava regija trpi negativne posljedice beznačajne i narušene industrijske baze, neprimjerenih ili nepostojećih financijskih institucija, raširene korupcije, nediscipliniranih državnih proračuna i nefunkcionalnog pravnog sustava. Prosječni brutto društveni proizvod po stanovniku iznosi tek 7 posto zapadnoeuropske razine.Treba učiniti daleko više od popravka nekoliko mostova i štete koje su nanijele bombe. Nedavni obilazak regije jasno pokazuje da su neki ostaci nekadašnje Jugoslavije u osnovi primatelji socijalne pomoći.Motor kosovske privrede su novčani prilozi kosovske dijaspore i pomoć više od 200 organizacija. Na Kosovu se ništa ne proizvodi. Ne postoji bankovni sustav; prima se samo gotovina - i to u njemačkim markama koje ulaze na Kosovo iz Njemačke a distribuira ih vojni
anje/financije-Strana pomoć
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
22. XI. 1999.
Preuređivanje Balkana
"Posjet predsjednika Clintona Balkanu bit će vjerojatno fokusiran
na politička i sigurnosna pitanja. No, istinska stabilnost teško će
biti uspostavljena ne bude li riješena i gospodarska strana
jednadžbe. Čitava regija trpi negativne posljedice beznačajne i
narušene industrijske baze, neprimjerenih ili nepostojećih
financijskih institucija, raširene korupcije, nediscipliniranih
državnih proračuna i nefunkcionalnog pravnog sustava. Prosječni
brutto društveni proizvod po stanovniku iznosi tek 7 posto
zapadnoeuropske razine.
Treba učiniti daleko više od popravka nekoliko mostova i štete koje
su nanijele bombe. Nedavni obilazak regije jasno pokazuje da su
neki ostaci nekadašnje Jugoslavije u osnovi primatelji socijalne
pomoći.
Motor kosovske privrede su novčani prilozi kosovske dijaspore i
pomoć više od 200 organizacija. Na Kosovu se ništa ne proizvodi. Ne
postoji bankovni sustav; prima se samo gotovina - i to u njemačkim
markama koje ulaze na Kosovo iz Njemačke a distribuira ih vojni
konvoj.
Rumunjska, najveća zemlja u regiji koja se naizgled približila
razbijanju blokade odnosa s Međunarodnim monetarnim fondom, može
dobiti kredite na tržištima kapitala samo uz kamate od oko 17 posto.
Slaba koalicijska vlada ima pak teškoća s nadzorom potrošnje i
smanjenjem raširene korupcije, a godišnja stopa inflacije iznosi
50 posto.
U tom mraku ipak se nazire i pozitivna moć globalizacije. Najveću
pozornost privlači prihvaćanje ideje da privredni prosperitet (a u
nekim slučajevima i opstanak) ovisi o kapitalističkom modelu
privlačenja privatnih ulaganja i o kompetitivnosti dok suprotni
pol čini utjecanje socijalizmu, protekcionizmu ili nekom drugom
iluzornom rješenju. Na monetarnoj razini, spremnost zemalja poput
Bugarske da prihvate novac vezan uz njemačku marku donijela je
određenu dozu makroekonomske stabilnosti.
No, očitovanje odanosti tržišnim rješenjima nije dovoljno samo po
sebi. Ključna je daleko odlučnija spremnost na strukturne reforme
kao i djelotvorniji potezi Zapada. Što se tiče Sjedinjenih Država,
uočavamo višak koordinatora, manjak novca i nepovezanost ta dva
čimbenika. Zapadna je Europa pak bila jako spora u jačanju uloge
eura i još sporija u artikuliranju konkretne vizije za integraciju
Balkana u ostatak Europe.
Zapad se mora usredotočiti na dugoročna rješenja - na socijalnu
pomoć radi stvaranja uvjeta za rad a ne na socijalnu pomoć samu po
sebi. Neki su zahtijevali Marshallov plan, ali zapadna Europa imala
je prije Drugoga svjetskog rata funkcionalne institucije te je
američka uloga bila obnova. Kao bivše komunističke države sa
siromašnom tradicijom tržišne privrede, balkanske države trebaju
pomoć pri uspostavi institucija i procesa kao i pri obnovi
infrastrukture.
Dobro navigacijsko oruđe za donositelje političkih odluka bilo bi
usmjeravanje napora na stvaranje klime koja će privući strana
ulaganja, kao - danas gotovo nepostojeći - bitan sastojak buduće
vitalne balkanske privrede. Taj zahtjev minimalno podrazumijeva
političku stabilnost, mir i funkcionalan pravni sustav,
uključujući jasna vlasnička prava.
U nekim dijelovima Balkana čak će i privatni poduzetnici tek uz
veliku cijenu i velike teškoće otpustiti radnike. Proces
privatizacije loše je usmjeravan - državna poduzeća nemarno su
predana radnicima ili su prepuštena na milost i nemilost političkim
interesima. Na mnogim su područjima banke zarobljenici vlada i
državnih poduzeća i osiguravaju jako malo kapitala privatnom
sektoru.
Te probleme ne može riješiti dramatičan potez poput uspostave
monetarnog povjerenstva. Pristup Međunarodnog monetarnog fonda,
obilježen teškim uvjetima, jest nužan, ali vjerojatno neće biti
dovoljan jer neke balkanske države nemaju političke ni tehničke
kapacitete koji bi im omogućili da reagiraju na taj pritisak.
Potreban je organiziran, fokusiran napor Zapada koji će pružiti
jako potrebnu tehničku pomoć i istodobno održati pritisak na
balkanske vlade i potaknuti ih da provode reforme, a po potrebi ih i
zaobići.
Tijekom strukturnih reforma moramo nastojati otvoriti balkanske
države jednu prema drugoj i - što je još važnije - integrirati ih u
zapadnu Europu, što će će od Europske unije zahtijevati privrednu
državničku vještinu - posebno u sferi trgovine. Iznad svega, ne
možemo dopustiti da se ta regija privredno raspadne po etničkim
crtama. Moramo se i dalje truditi - i to više nego dosad", napominje
Steven Rattner, zamjenik predsjedatelja Lazard Freres & Co. i
Michael B. G. Froman, viši član Vijeća za međunarodne odnose i
njemačkog Fonda Marshall, istodobno predsjedatelj i ravnatelj
projekta Council Task Force on the Balkan Economies.